Czy wystawienie faktury dla szkoły za usługę korepetycji spowoduje utratę prawa do dalszego rozliczania się w formie karty podatkowej przez osobę prow... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.639.2023.1.DB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.639.2023.1.DB

Temat interpretacji

Czy wystawienie faktury dla szkoły za usługę korepetycji spowoduje utratę prawa do dalszego rozliczania się w formie karty podatkowej przez osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą rozliczaną w ramach karty podatkowej?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, art. 23 pkt 1, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

W części XI tabeli zamieszczonej w obwieszczeniu ministra finansów znajdujemy informację, że „za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji”.

Zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 127, „uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w ust. 10”.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r., poz 1578, § 6, Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy, określa m.in. w pkt 1 ust. 5 „zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia (…)”.

Zgodnie z pkt 3 „Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem, a w przypadku ośrodków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-9 – także wychowawcy grup wychowawczych prowadzący zajęcia z wychowankiem w tym ośrodku, zwany dalej „zespołem”.

Zgodnie z pkt 4 „Zespół opracowuje program po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną”.

Stosownie do ww. przepisów, uczniowi o potrzebie kształcenia specjalnego na podstawie zaleceń zawartych w orzeczeniu oraz w porozumieniu z zespołem tworzony jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (dalej IPET), na realizację którego szkoła otrzymuje subwencję. Jeśli uczeń w swoim orzeczeniu oraz IPET posiadać będzie zalecenie do podjęcia indywidualnych korepetycji z matematyki, to koszt takich zajęć może być sfinansowany z ww. subwencji. Warunkiem opłacenia takich zajęć przez szkołę jest wystawienie przez korepetytora faktury, której odbiorcą będzie szkoła.

Pytanie

Czy prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą rozliczaną w ramach karty podatkowej, której przedmiotem są usługi korepetycji można wystawiać faktury, których odbiorcą jest szkoła nie tracąc prawa do dalszego rozliczania się w formie karty podatkowej?

Pani stanowisko w sprawie

Faktura będzie dotyczyć usług korepetycji, w ramach których korepetytor będzie prowadzić indywidualne zajęcia matematyki polegające głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji, co mieścić się będzie w innych zajęciach odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne ucznia oraz co nie wykracza poza definicję korepetycji z tabeli XI obwieszczenia ministra finansów z dnia 29 listopada 2022 r.

Zatem korepetytor rozliczający się w formie karty podatkowej w ww. przypadku powinien mieć możliwość wystawiania faktur, których odbiorcą będzie szkoła, aby móc sfinansować zajęcia z subwencji, która jest przeznaczona na usługi, które mieszczą się w ramach prowadzonej przez niego działalności. Korepetytor rozliczający się w ramach karty podatkowej nie powinien utracić prawa do rozliczania się w tej formie, jeśli usługę korepetycji prowadzi zgodnie z jej definicją, a odbiorcą faktury za tę usługę będzie szkoła.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 poz. 2540 ze zm.):

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu.

Z tabeli zawartej w części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” Załącznika nr 3 do ww. ustawy „Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji.

Natomiast za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy).

Powyższe oznacza, iż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania lekcji na godziny działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem.

Stosownie do treści art. 24 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, składania zeznań podatkowych oraz wpłacania zaliczek na podatek dochodowy. Podatnicy ci są jednak obowiązani wydawać na żądanie klienta rachunki i faktury, o których mowa w odrębnych przepisach, stwierdzające sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi, oraz przechowywać w kolejności numerów kopie tych rachunków i faktur w okresie pięciu lat podatkowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono rachunek lub fakturę.

Zatem przedsiębiorca, którego działalność opodatkowana jest w formie karty podatkowej jest zobowiązany dokumentować swoją sprzedaż fakturą, jeśli takiego dowodu zażąda klient. Faktury sprzedaży powinien natomiast przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 4 ustawy:

W przypadku, gdy podatnik w rachunku lub fakturze stwierdzających sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi poda dane istotnie niezgodne ze stanem faktycznym, naczelnik urzędu skarbowego stwierdza wygaśnięcie decyzji, o której mowa w art. 30 ust. 1.

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy:

W przypadkach określonych w ust. 1:

1)podatnicy są obowiązani płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach za cały rok podatkowy;

2)obowiązek założenia właściwych ksiąg powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została doręczona decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji przedstawionej we wniosku utraci Pani prawo do dalszego opodatkowania uzyskiwanych dochodów w formie karty podatkowej ponieważ faktura za usługę indywidualnych korepetycji z matematyki dla ucznia objętego indywidualnym programem edukacyjno-terapeutycznym (klienta) nie będzie wystawiona na niego, tylko na podmiot trzeci.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

       Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).