Dotyczy kwestii zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.141.2023.1.PP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.141.2023.1.PP

Temat interpretacji

Dotyczy kwestii zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) oraz podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od stycznia 2022 r. uzyskuje Pan przychody z działalności gospodarczej, której przeważający przedmiot to "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" podlegająca zaklasyfikowaniu według PKD do grupowania 74.90.Z.

Prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie rozpoczął Pan 16 czerwca 2016 r. W okresie od 31 grudnia 2018 r. do 1 maja 2021 r. prowadzenie działalności było zawieszone.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. w PKD wskazał Pan przedmiot działalności "Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana" podlegająca zaklasyfikowaniu według PKD do grupowania 74.90.Z jako działalność przeważającą oraz w wymaganym terminie złożył Pan wniosek o opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowanego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2540), dalej jako ustawa o ryczałcie. Opodatkowaniu w tej formie podlega Pan od 1 stycznia 2022 r. Przed 1 stycznia 2022 r. działalność objęta grupowaniem 74.90.Z była wpisana w PKD Pana działalności jako jeden z przedmiotów tej działalności mimo, że w praktyce był to podstawowy przedmiot. W tym zakresie dokonał Pan dostosowania wpisu w CEIDG do stanu rzeczywistego.

W ramach prowadzonej działalności od 1 stycznia 2022 r. wykonuje Pan na rzecz zleceniodawców (i będzie wykonywał w przyszłości) usługi w zakresie pośrednictwa w interesach pomiędzy zleceniodawcami, a ich potencjalnymi kontrahentami. Przedmiotem Pana działalności jako pośrednika jest wyłącznie:

a.  wyszukiwanie potencjalnych ofert na podstawie przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów i oferowanie ich klientom docelowym:

b.  kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami przez portale internetowe oraz własnymi kanałami dystrybucji w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy:

c.  utrzymywanie relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, prowadzenie negocjacji w celach sprzedażowych oraz obiegu dokumentacji sprzedażowej;

d.  weryfikacja ofert na rynku usług danej branży.

Opcjonalnie, na wniosek zleceniodawcy, po podpisaniu przez zleceniodawcę umowy z danym kontrahentem, jako pośrednik może stać się Pan osobą kontaktową pomiędzy kontrahentem a zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań wynikających z zawartej pomiędzy nimi umowy.

W ramach prowadzonej działalności nie nawiązuje (i nie będzie Pan nawiązywał) umów handlowych z potencjalnym kontrahentem zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu zleceniodawcy.

Zakres zleceń, które Pan wykonuje obejmuje Pana zobowiązanie się jako pośrednika do:

a.  wyszukiwania podmiotów, z którymi zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług;

b.  wyszukiwania nowych ofert u kontrahentów, w stosunku do których zleceniodawca może podjąć świadczenie usług;

c.  przedstawiania zleceniodawcy propozycji/oferty współpracy z ww. podmiotami wraz z podaniem proponowanych warunków współpracy, profilu podmiotu oraz zakresu usług;

d.  przedstawiania ww. podmiotom oferty współpracy ze zleceniodawcą, uprzednio przygotowanej przez zleceniodawcę w porozumieniu z Panem jako pośrednikiem,

e.  negocjowania warunków umowy oraz do udziału w spotkaniach, naradach zleceniodawcy z kontrahentem;

f.   koordynacji procesu zawierania umowy przez zleceniodawcę;

g.  koordynowania procesu wykonywania zawartej umowy z kontrahentem (na żądanie zleceniodawcy).

W ramach zawieranych umów dotyczących usług pośrednictwa w interesach nie jest (i nie będzie Pan) upoważniony do pobierania w imieniu zleceniodawcy jakichkolwiek należności pieniężnych. Dodatkowo, nie posiada (i nie będzie posiadał) Pan upoważnienia do określania warunków gwarancji, rękojmi oraz składania innych oświadczeń lub zapewnień w imieniu zleceniodawcy. Tym samym, w ramach współpracy ze zleceniodawcą nie jest udzielane Panu pełnomocnictwo do składania lub odbierania jakichkolwiek oświadczeń woli wobec potencjalnych kontrahentów.

Na podstawie wniosku z 31 stycznia 2022 r. wraz z uzupełnieniem z dnia 27 maja 2022 r. złożonym w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi pismem z dnia 12 października 2022 r. (…) poinformował Pana, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z póżn. zm.) wymienione we wniosku usługi przedstawiciela firmy, polegające na pozyskiwaniu podmiotów, z którymi zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług, wyszukiwaniu nowych ofert u kontrahentów, dla których zleceniodawca może podjąć świadczenie usług, przedstawianiu zainteresowanym stronom propozycji - ofert współpracy, negocjowaniu warunków umów, udziału w spotkaniach, naradach zleceniodawcy z kontrahentami, koordynowaniu procesu zawierania i wykonywania umów, bez podpisywania umów handlowych we własnym imieniu, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

Uzyskiwane przychody nie przekraczają limitów określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie oraz nie narusza Pan warunków opodatkowania ryczałtem określonych w art. 8 ust. 1-3 ustawy o ryczałcie.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, że przychody z tytułu usług pośrednictwa w interesach uzyskiwane na warunkach i w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku od 1 stycznia 2022 r. podlegają podatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie przychody z tytułu usług pośrednictwa w interesach uzyskiwane na warunkach i w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku od 1 stycznia 2022 r. podlegają podatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1.5%. z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju usług świadczonych w ramach tej działalności.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453. z 2018 r. poz 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z dnia 12 października 2022 r. (...) poinformował Pana, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) wymienione przez Pana we wniosku usługi przedstawiciela firmy, polegające na pozyskiwaniu podmiotów, z którymi zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług, wyszukiwaniu nowych ofert u kontrahentów, dla których zleceniodawca może podjąć świadczenie usług, przedstawianiu zainteresowanym stronom propozycji - ofert współpracy, negocjowaniu warunków umów, udziału w spotkaniach, naradach zleceniodawcy z kontrahentami, koordynowaniu procesu zawierania i wykonywania umów, bez podpisywania umów handlowych we własnym imieniu, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

Mając zatem na uwadze, powołane przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku uważa Pan, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług sklasyfikowanych jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń prawidłowe będzie stosowanie 8.5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie. Analogiczne stanowisko jest prezentowane w wydawanych interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 13 marca 2023 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.138.2023.2.AD, z 8 marca 2023 r. sygn. 0115 KDST2-1. 4011.3.2023.2.KB oraz z 8 marca 2023 r. o sygn. 0114 KDIP3.1.4011.46.2023.2.KF).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty    2 000 000  euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

 d) – e) uchylony

 f)   działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

 4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

 5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

 a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

 b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

 c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 -  jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

 6)(uchylony)

Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

1)prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;

2)usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 74.90.12 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

3)w wymaganym terminie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem;

4)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5)uzyskane przez Pana przychody nie przekroczyły limitów określonych w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Organ zaznacza, że interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy przedstawiony przez Pana. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j Dz. U. 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).