Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.399.2023.2.PS
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% i 14% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi świadczone w zakresie szeroko rozumianego doradztwa energetycznego. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz spółek energetycznych, polegające na pozyskiwaniu klientów (głównie biznesowych) na sprzedaż energii elektrycznej, gazu ziemnego, instalacji fotowoltaicznych, jak i produktów technicznych, jak również udziela porad dla klientów indywidualnych.
Wnioskodawca opisując w sposób szczegółowy wykonywane czynności w ramach działalności gospodarczej, wystąpił do Urzędu Statystycznego o klasyfikację świadczonych usług zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Zgodnie z uzyskaną informację z Urzędu Statystycznego:
1)pod PKWiU 35.14.10.0 , „Usługi związane z handlem energią elektryczną” mieszczą się świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z pozyskiwaniem klientów na sprzedaż energii elektrycznej, polegające na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzenie dokumentacji klienta,
-przygotowanie ofert,
-pośrednictwo w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakt z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoring realizowanych zleceń,
-dbałość o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzanie klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analiza i wypracowanie oszczędności klienta,
-porady dla klientów indywidualnych (wybór sprzedawcy, reprezentowanie klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoring oszczędności, analiza składowych faktur klienta za energię);
2)pod PKWiU 35.23.10.0 „Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym” mieszczą się świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z pozyskiwaniem klientów na sprzedaż gazu ziemnego, polegające na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzenie dokumentacji klienta,
-przygotowanie ofert,
-pośrednictwo w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakt z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoring realizowanych zleceń,
-dbałość o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzanie klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analiza i wypracowanie oszczędności klienta,
-porady dla klientów indywidualnych (wybór sprzedawcy, reprezentowanie klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoring oszczędności, analiza składowych faktur klienta za energię);
3)pod PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” mieszczą się świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z pozyskiwaniem klientów na montaż instalacji fotowoltaicznych, polegające na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzenie dokumentacji klienta,
-przygotowanie ofert,
-pośrednictwo w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakt z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoring realizowanych zleceń,
-dbałość o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzanie klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analiza i wypracowanie oszczędności klienta,
-porady dla klientów indywidualnych (wybór sprzedawcy, reprezentowanie klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoring oszczędności, analiza składowych faktur klienta za energię);
4) pod PKWiU 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych” mieszczą się świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na wykonywaniu audytów energetycznych, czyli oceny istniejącego stanu użytkowania energii w danym obiekcie oraz określenie możliwości oraz środków służących do jego poprawy.
W piśmie z 19 października 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
1.Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2.Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od (...) roku.
3.Wnioskodawca dotychczas w prowadzonej działalności gospodarczej, stosował następujące formy opodatkowania:
-do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek według skali, na podstawie art. 27 §1 ustawy o pdof,
-od dnia 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2022r., podatek liniowy, na podstawie 30c ustawy o pdof,
-od dnia 1 stycznia 2023 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
4.Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczy 2023 roku.
5.Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca w 2023 roku osiągnął w miesiącu styczniu. Natomiast pierwszy przychód w działalności gospodarczej z tytułu usług doradztwa energetycznego w sierpniu 2020 roku, a z tytułu usług audytu energetycznego we wrześniu 2021 roku.
6.Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył w dniu 13 lutego 2023 r.
7.Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
8.W 2023 roku, w odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9.W 2023 roku w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
10.Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji umożliwiającej określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez siebie działalności odrębnie. Przy czym ma możliwość wyodrębnienia każdego rodzaju świadczonych usług w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie wystawionych faktur.
Pytania
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca może zastosować do przychodów z tytułu świadczonych przez siebie usług następujące stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
1)8,5% osiąganych przychodów z tytułu wskazanych w opisie stanu faktycznego usług polegających na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzeniu dokumentacji klienta,
-przygotowaniu ofert,
-pośrednictwie w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakcie z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoringu realizowanych zleceń,
-dbałości o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzaniu klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analizie i wypracowaniu oszczędności klienta,
-poradach dla klientów indywidualnych (wyborze sprzedawcy, reprezentowaniu klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoringu oszczędności, analizie składowych faktur klienta za energię);
2)14% osiąganych przychodów z tytułu wskazanych w opisie stanu faktycznego usług polegających na wykonywaniu audytów energetycznych, czyli oceny istniejącego stanu użytkowania energii w danym obiekcie oraz określeniu możliwości oraz środków służących do jego poprawy?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu wskazanych wyżej usług świadczonych przez podatnika i mieszczących się w grupowaniach PKWiU:
1.35.14.10.0 „Usługi związane z handlem energią elektryczną”,
2.35.23.10.0 „Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym”,
3.74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” a polegające na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzenie dokumentacji klienta,
-przygotowanie ofert,
-pośrednictwo w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakt z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoring realizowanych zleceń,
-dbałość o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzanie klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analiza i wypracowanie oszczędności klienta,
-porady dla klientów indywidualnych (wybór sprzedawcy, reprezentowanie klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoring oszczędności, analiza składowych faktur klienta za energię);
podlegają opodatkowaniu 8,5% podatkiem ryczałtowych, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z podniesionym przepisem, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, które to zastrzeżenia nie dotyczą rodzaju świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Dodatkowo żaden z przepisów art. 12 (określający inne stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) nie odnosi się do świadczonych przez podatnika usług.
Natomiast uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych”, polegające na wykonywaniu audytów energetycznych, czyli oceny istniejącego stanu użytkowania energii w danym obiekcie oraz określenie możliwości oraz środków służących do jego poprawy, podlegają opodatkowaniu 14% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2a ppkt b, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczonych usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Natomiast według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz w uzupełnieniu wynika, że przedmiotem Pana działalności gospodarczej są usługi świadczone w zakresie szeroko rozumianego doradztwa energetycznego. W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz spółek energetycznych, polegające na pozyskiwaniu klientów (głównie biznesowych) na sprzedaż energii elektrycznej, gazu ziemnego, instalacji fotowoltaicznych, jak i produktów technicznych, jak również udziela porad dla klientów indywidualnych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że zgodnie z uzyskaną informację z Urzędu Statystycznego w Łodzi pod PKWiU:
-35.14.10.0 ,,Usługi związane z handlem energią elektryczną” mieszczą się świadczone przez Pana usługi związane z pozyskiwaniem klientów na sprzedaż energii elektrycznej,
-35.23.10.0 ,,Usługi związane z handlem paliwami gazowymi w systemie sieciowym” mieszczą się świadczone przez Pana usługi związane z pozyskiwaniem klientów na sprzedaż gazu ziemnego,
-74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” mieszczą się świadczone przez Pana usługi związane z pozyskiwaniem klientów na montaż instalacji fotowoltaicznych,
-71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych” mieszczą się świadczone przez Pana usługi polegające na wykonywaniu audytów energetycznych, czyli oceny istniejącego stanu użytkowania energii w danym obiekcie oraz określenie możliwości oraz środków służących do jego poprawy.
Wskazał Pan, że wniosek dotyczy 2023 roku. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożył Pan w dniu 13 lutego 2023 r. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2023 roku, w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, w 2023 roku w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co istotne – wskazał Pan, że nie prowadzi Pan ewidencji umożliwiającej określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez siebie działalności odrębnie. Przy czym ma Pan możliwość wyodrębnienia każdego rodzaju świadczonych usług w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie wystawionych faktur.
Wskazuję, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 35.14.10.0, 35.23.10.0 oraz 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 71.20.19.0 podlegają opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, skoro osiąga Pan przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 35.14.10.0, 35.23.10.0 oraz 74.90.12.0 podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak i przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 71.20.19.0 podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jednocześnie nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności – to wszystkie osiągane przez Pana przychody są opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że w przypadku, gdy nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności, powinien Pan w myśl art. 12 ust. 3 pkt 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastosować 14% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
1)osiąganych z tytułu usług polegających na:
-pozyskaniu klienta biznesowego,
-prowadzeniu dokumentacji klienta,
-przygotowaniu ofert,
-pośrednictwie w zawarciu umów zgodnie z wybraną ofertą przez klienta,
-kontakcie z klientem w sprawach zlecenia (w tym ewentualnych problemów i opóźnień),
-monitoringu realizowanych zleceń,
-dbałości o jakość usług oraz terminowość zawieranych kontraktów,
-doradzaniu klientom z zakresu wyboru sprzedawcy, taryfy, oszczędności,
-analizie i wypracowaniu oszczędności klienta,
-poradach dla klientów indywidualnych (wyborze sprzedawcy, reprezentowaniu klienta u Operatora i Sprzedawcy, monitoringu oszczędności, analizie składowych faktur klienta za energię);
2)osiąganych z tytułu usług polegających na wykonywaniu audytów energetycznych, czyli oceny istniejącego stanu użytkowania energii w danym obiekcie oraz określeniu możliwości oraz środków służących do jego poprawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).