Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Od 1 stycznia 2018 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą X na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG). Nie Zatrudnia Pan pracowników.
W 2023 r. Pana dochód jest opodatkowany podatkiem liniowym obliczanym na zasadach określonych w art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 tekst jednolity).
Do 20 lutego 2024 r. zamierza Pan złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów osiąganych w 2024 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan pozyskiwaniem dofinansowania ze źródeł publicznych, np. w formie dotacji ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, na rozwój działalności prowadzonej przez innych przedsiębiorców – Pana klientów. Specjalizuje się Pan pozyskiwaniu dofinansowań na projekty inwestycyjne, badawczo-rozwojowe, ale także na inne obszary.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan między innymi następujące usługi doradcze związane z pozyskaniem oraz rozliczaniem dofinansowania ze źródeł publicznych w formie dotacji lub w innej formie (dalej: Usługi):
–wstępna ocena możliwości uzyskania wsparcia publicznego na realizację projektu,
–którego pomysłodawcą jest klient, oraz przedstawienie propozycji modyfikacji projektu, tak aby zwiększyć szanse na otrzymanie wsparcia publicznego;
–napisanie dokumentacji aplikacyjnej (wniosek, biznesplan, analiza finansowa, itp. rodzaj wymaganych dokumentów zależy od zasad konkretnego programu wsparcia publicznego) o udzielenie wsparcia publicznego na podstawie informacji oraz danych przekazanych przez klienta; dokumentacja aplikacyjna jest najczęściej wymagana do sporządzenia na specjalnych formularzach zgodnie z instrukcją instytucji publicznej przeprowadzającej nabór wniosków o dofinansowanie i przyznającej dofinansowanie;
–wsparcie klientów w zakresie przygotowania przez nich dokumentów wymaganych do podpisania umowy o dofinansowanie;
–wsparcie klienta w zakresie przygotowywania wniosków o płatność oraz innych dokumentów sprawozdawczych wymaganych w celu rozliczenia dofinansowania ze źródeł publicznych; wniosek o płatność jest przygotowywany na specjalnym formularzu zgodnie z instrukcją instytucji publicznej przyznającej dofinansowanie;
–przeprowadzenie weryfikacji spełnienia obowiązków w zakresie uzyskanego dofinansowania przez klienta;
–udzielanie bieżącego doradztwa klientom w zakresie zasad i obowiązków dotyczących dofinansowania ze środków publicznych.
W ramach współpracy z klientem podpisywana jest umowa o świadczeniu usług, na podstawie której realizuje Pan Usługi na rzecz klienta.
Zakres Usług świadczonych przez Pana na rzecz klienta na podstawie umowy o świadczeniu usług może być zróżnicowany, tj. może obejmować wszystkie czynności wymienione powyżej w ramach Usług, ale także może obejmować tylko wybrane czynności (np. przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, czy przeprowadzenie weryfikacji spełnienia obowiązków w zakresie uzyskanego dofinansowania). Klient określa zakres czynności w ramach Usług, których realizację zdecyduje się Panu zlecić. Na potrzeby świadczenia Usług Klient dostarcza odpowiednie informacje i dane o prowadzonej działalności, czy projekcie, które są potrzebne np. do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej czy wykonania innej czynności z powyższego katalogu Usług. Należy podkreślić, iż to klient, a nie Pan, podejmuje decyzje np. o ubieganiu się o dofinansowanie ze źródeł publicznych, czy o podjęciu innych działań na podstawie wykonanych przez Pana Usług.
Pana zdaniem, prowadzona działalność w zakresie świadczenia Usług – bez Względu, czy zakres prac w umowie o świadczeniu usług zawartej z klientem dotyczy wszystkich czynności wymienionych w ramach powyżej opisanego katalogu Usług, czy tylko wybranych czynności (np. przygotowywania wniosku o płatność) – jest klasyfikowana w podklasie PKD 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” oraz w grupowaniu 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm., dalej: PKWiU).
Wskazane wyżej Usługi świadczy Pan w bieżącym roku oraz będzie świadczył w 2024 roku, jak również planuje w latach kolejnych.
Jest Pan samodzielnym wykonawcą prowadzącym działalność gospodarczą i świadczy Usługi na własne ryzyko i odpowiedzialność.
W terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w związku z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ma Pan zamiar złożyć w CEIDG oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2024 r. Zakłada Pan, że pierwszy przychód podatkowy z tytułu ww. działalności uzyska w styczniu 2024 r.
W 2022 r. przychody podatkowe Pana z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz Pana przychody podatkowe z tego tytułu w 2023 roku będą także poniżej tej wartości. Nie prowadzi Pan w 2023 roku działalności gospodarczej w formie spółki.
W stosunku do Pana działalności gospodarczej nie zachodzą w 2023 roku oraz nie będą zachodzić w 2024 roku wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (w szczególności nie będzie Pan osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym).
Nie uzyskuje oraz nie będzie uzyskiwać Pan przychodów w ramach działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Nie uzyskuje Pan innych dochodów niż z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan także usługi doradztwa podatkowego sklasyfikowane pod symbolem 69.20.3 PKWiU. Od (...) 2012 roku jest Pan wpisany na listę doradców podatkowych prowadzoną przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych.
Od 1 stycznia 2024 roku będzie Pan prowadził ewidencję przychodów zgodną z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2414).
Będzie Pan prowadził odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencję przychodów.
Będzie posiadał Pan i przechowywał dowody, na podstawie których będzie dokonywał wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności, oraz będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Z uwagi na to, że jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie sporządzał i przechowywał rejestry VAT, oraz sporządzane na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.
Będzie miał Pan możliwość wydzielenia Usług opisanych powyżej od świadczonych innych usług, klasyfikowanych pod innymi symbolami PKWiU niż 70.22.30.0 PKWiU, świadczonych w ramach działalności gospodarczej wraz z podziałem wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu świadczenia poszczególnych rodzajów usług.
Zapisy w ewidencji przychodów będą dokonywane chronologicznie w oparciu o wystawiane i numerowane faktury, na których będzie określony rodzaj usługi. Usługi wykazane na fakturach w ewidencji będą przyporządkowane do poszczególnych stawek ryczałtu.
Pytanie
Czy w stosunku do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2024 r. z tytułu świadczenia przez Pana Usług może być stosowana stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosząca 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W odniesieniu do powyższego, prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dokładniej dotyczącego pozyskiwania dofinansowania ze źródeł publicznych na rozwój działalności prowadzonej przez innych przedsiębiorców – Pana klientów. Usługi są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów prawnych wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki wynikające z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wskazał Pan, iż nie zachodzą oraz nie będą zachodzić wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz iż zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Tym samym, w Pana opinii, nie zachodzi żadna z okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zatem, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.
PKWiU pod pojęciem usług rozumie wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Przedmiotem klasyfikowania wg PKWiU są czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przeze podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. I tak:
–art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
–art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
–art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Dlatego też w usługach doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) mówimy ściśle o tym rodzaju usług z przywołanego grupowania.
Pojęcie „zarządzać” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „1. <wydać polecenie> 2. zarządzać <sprawować nad czymś zarząd>”. Natomiast zgodnie z definicją Wikipedii (dostęp 10.10.2023: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie) zarządzanie to ogólny zakres działań, procesów i decyzji, których zastosowanie w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału lub organizacji ma zapewnić warunki do efektywnego ich funkcjonowania prowadzącego do osiągnięcia postawionych celów. Opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Usługi świadczone przez Pana nie dotyczą wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów.
Pana zdaniem, świadczone Usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0. Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i nie są usługami firm centralnych (head office), nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) czy związanymi z zarządzaniem rynkiem rybnym.
Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU usługi świadczone przez Pana nie mieszczą się w żadnym opisie w zakresie PKWiU działu 70 innym niż 70.22.30.0.
W odniesieniu do powyższego, Usługi świadczone przez Pana, które mieszczą się w grupowaniu 70.22.30.0 PKWiU, nie mieszczą się w zakresie usług objętych 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wolny zawód w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia , umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Na podstawie powyższej definicji można wymienić trzy przesłanki pozytywne, które muszą być łącznie spełnione, aby można było mówić o wykonywaniu wolnego zawodu:
a)realizowanie czynności związanych z istotą ściśle określonych zawodów;
b)wykonywanie pozarolniczej działalności gospodarczej;
c)osobiste wykonywanie powyższych czynności.
W opisanym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym analizy wymaga pierwsza z powyższych przesłanek. Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 2117, tekst jednolity z dn. 24.11.2021, dalej: ustawa o doradztwie podatkowym), czynności doradztwa podatkowego obejmują:
1)udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
2)prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
3)sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
4)reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1;
5)wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej, o którym mowa w art. 20zo § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598).
Przekładając powyższe regulacje prawne na stan faktyczny / zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że świadczone Usługi na rzecz klientów nie stanowią czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w ustawie o doradztwie podatkowym, a tym samym nie należy świadczonych Usług kwalifikować jako wykonywanych w ramach wolnego zawodu.
Usługi nie dotyczą bowiem:
1)udzielania podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
2)prowadzenia, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
3)sporządzania, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielania im pomocy w tym zakresie;
4)reprezentowania podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1;
5)wykonywania niezależnego audytu funkcji podatkowej, o którym mowa w art. 20zo § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598).
Należy także podkreślić, iż cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU.
W świetle powyższego, ponieważ Usługi nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8, należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym zamierza Pan prowadzić
ewidencje przychodów, w której zapisy będą dokonywane chronologicznie w oparciu o wystawiane i numerowane faktury, na których będzie określony rodzaj usługi pod kątem zapewnienia przyporządkowania do poszczególnych stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tak aby niniejsza ewidencja była zgodna z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r.w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 2414).
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będzie Pan miał możliwość wydzielenia Usług od świadczonych innych usług, klasyfikowanych pod innymi grupowaniami PKWiU niż 70.22.30.0 PKWiU, w ramach działalności gospodarczej wraz z podziałem wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu świadczenia poszczególnych usług.
Pana zdaniem, stanowisko to potwierdzają również interpretacje wydane w analogicznych stanach faktycznych, np. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2022 r. (sygn. 0115-KDWT.4011.27.2022.2.IK) czy interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z dnia 11 maja 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1133.2021.2.RK).
Biorąc powyższe argumenty pod uwagę, stoi Pan na stanowisku, zgodnie z którym przychody uzyskane od 1 stycznia 2024 roku z tytułu przytoczonych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Usług świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej będą opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącą 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
wolny zawód – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) usługi stanowią:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczenia usług do określonego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1,art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
–15%przychodów ze świadczenia usługprawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto, należy również zwrócić uwagę na treść art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że świadczy Pan usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, polegające na:
–wstępnej ocenie możliwości uzyskania wsparcia publicznego na realizację projektu, którego pomysłodawcą jest klient, oraz przedstawienie propozycji modyfikacji projektu, tak aby zwiększyć szanse na otrzymanie wsparcia publicznego;
–napisaniu dokumentacji aplikacyjnej (wniosek, biznesplan, analiza finansowa, itp. rodzaj wymaganych dokumentów zależy od zasad konkretnego programu wsparcia publicznego) o udzielenie wsparcia publicznego na podstawie informacji oraz danych przekazanych przez klienta; dokumentacja aplikacyjna jest najczęściej wymagana do sporządzenia na specjalnych formularzach zgodnie z instrukcją instytucji publicznej przeprowadzającej nabór wniosków o dofinansowanie i przyznającej dofinansowanie;
–wsparciu klientów w zakresie przygotowania przez nich dokumentów wymaganych do podpisania umowy o dofinansowanie;
–wsparciu klienta w zakresie przygotowywania wniosków o płatność oraz innych dokumentów sprawozdawczych wymaganych w celu rozliczenia dofinansowania ze źródeł publicznych; wniosek o płatność jest przygotowywany na specjalnym formularzu zgodnie z instrukcją instytucji publicznej przyznającej dofinansowanie;
–przeprowadzeniu weryfikacji spełnienia obowiązków w zakresie uzyskanego dofinansowania przez klienta;
–udzielaniu bieżącego doradztwa klientom w zakresie zasad i obowiązków dotyczących dofinansowania ze środków publicznych.
Ponadto wskazał Pan, że od (...) 2012 r. jest wpisany na listę doradców podatkowych prowadzoną przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy także usługi doradztwa podatkowego sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 69.20.3.
Od 1 stycznia 2024 r. będzie Pan prowadził ewidencję przychodów zgodną z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Będzie miał Pan możliwość wydzielenia usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej wraz z podziałem wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu świadczenia poszczególnych rodzajów usług.
Zapisy w ewidencji przychodów będą dokonywane chronologicznie w oparciu o wystawiane i numerowane faktury, na których będzie określony rodzaj usługi. Usługi wykazane na fakturach w ewidencji będą przyporządkowane do poszczególnych stawek ryczałtu.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.30.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, w przypadku prowadzenia ewidencji w sposób umożliwiający określenie przychodów z tego tytułu, będzie Pan mógł opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem.Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ((t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).