Temat interpretacji
Opodatkowanie usług doradczych i usług zarządzania ryczałtem ewidencjonowanym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- prawidłowe - w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych wg symboli PKWiU 74.90.1 i 70.22.20.0 oraz
- nieprawidłowe - w części dotyczącej zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usług sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 70.22.1.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan pismem z 7 października 2023 r. (wpływ 7 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „(...)” z siedzibą w (...), przy ul. (...).
W ramach działalności od 22 stycznia 2020 r. świadczy Pan na rzecz klientów na rynku polskim usługi o charakterze doradczym, związane z projektami OZE. Świadczy Pan usługi na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z klientami. Mają one charakter umów o współpracy.
Nie jest Pan związany ze swoimi klientami umowami o pracę, nie pełni Pan funkcji zarządczych, w szczególności takich, jak funkcja członka zarządu, kierownika, czy dyrektora, nie jest Pan członkiem rady nadzorczej, ani innego organu stanowiącego w podmiotach klientów.
Świadczone usługi nie stanowią działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 ustawy o PIT. Wykonywana działalność nie jest wykonywana w ramach wolnych zawodów. Świadczone usługi nie są usługami technicznymi, inżynierskimi (usługami badań, czy analiz technicznych, usługi doradztwa technicznego), nie mają też charakteru usług reklamowych ani marketingowych.
Zakładając działalność gospodarczą złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. zaznaczył Pan opodatkowanie ryczałtem we wniosku o wpis działalności do CEIDG rejestrując firmę w CEIDG.
Rozlicza się Pan stawką 8,5% w związku z uzyskiwaniem przychodów z działalności obejmującej usługi doradztwa, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.
Uzyskał Pan z GUS - Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi interpretację dotyczącą klasyfikacji świadczonych przez Pana usług w klasyfikacji PKWiU. Zgodnie z interpretacją GUS, świadczone usługi, poniżej doprecyzowane, zostały przypisane do następujących kodów PKWiU:
1.PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”:
a)koordynowanie inwestycji w projekty OZE od strony komercyjnej (z wyłączeniem usług technicznych oraz inżynierskich), wsparcie biznesowe różnych inwestorów zainteresowanych nabyciem projektów energetycznych w Polsce, sprawdzenie ich od strony ekonomicznej, przeprowadzeniem due dilligence i doprowadzeniem tych projektów do fazy realizacji,
b)usługi koordynowania zleconych projektów w branży OZE (zarządzanie projektami), doradzanie im od strony biznesowej inwestorom.
W tym miejscu należy dodatkowo wyjaśnić, że w ramach usług określonych w pkt b), w ramach zarządzania projektami układa Pan harmonogram prac i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez inwestora klientami, w trakcie procesu tworzenia i rozwoju projektu prowadzi Pan komunikację z klientami, udziela konsultacji, zajmuje się dokumentowaniem projektu, bierze Pan udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem projektu.
2.PKWiU 70.22.1 - „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”:
a)usługi doradztwa w zakresie sprzedaży projektów OZE, pomaganie inwestorom w podjęciu decyzji odnośnie nabycia projektów OZE poprzez sprawdzanie, czy taki projekt nie posiada ukrytych wad, braków, protestów społecznych,
b)pomoc w zarządzaniu utrzymaniem elektrowni wiatrowej od strony komercyjnej, polegająca na nadzorowaniu istniejącej elektrowni wiatrowej od strony komercyjnej łącznie z dbałością o zachowanie ciągłości prowadzenia działalności, kontaktami z właścicielami ziemskimi, urzędami, itp.
W tym miejscu należy dodatkowo wyjaśnić, że realizacja usług opisanych w pkt a) polega na doradzaniu inwestorom w zakresie różnych aspektów sprzedaży projektów OZE, takich, które przede wszystkim dotyczą występowania wad w projektach.
Natomiast usługi określone w pkt b) określone jako „pomoc w zarządzaniu utrzymaniem elektrowni wiatrowej od strony komercyjne” dotyczą koordynowania wyłącznie komercyjnych aspektów działalności elektrowni wiatrowej. W tym zakresie koordynuje Pan kontakty z urzędami, z właścicielami nieruchomości, przekazuje Pan informacje o bieżącej działalności elektrowni klientom, doradza Pan w zakresie potencjalnych kontraktów, prowadzi Pan komunikację z klientami, udziela Pan w tych aspektach konsultacji, bierze Pan udział w spotkaniach projektowych związanych z bieżącą działalnością elektrowni.
Wskazane powyżej usługi określone jako pomoc w „zarządzaniu” oraz „nadzorowanie” elektrowni od strony komercyjnej nie polega na zarządzaniu ani doradztwie w zarządzaniu strategicznym, finansowym, czy zarządzania rynkiem, lecz na wsparciu biznesowym.
3.PKWiU 74.90.1 - „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”:
a)pozyskiwanie i rozwój dla klientów nowych projektów z branży OZE, nadzorowanie uzyskiwaniem przez projekt elektrowni PV wszelkich niezbędnych zgód i pozwoleń, aby ten projekt mógł przejść do fazy budowy i realizacji tego przedsięwzięcia,
b)usługi pośrednictwa w zakresie sprzedaży projektów OZE, łączenie deweloperów rozwijających i sprzedających projekty OZE (Odnawialne Źródła Energii) z inwestorami zainteresowanymi ich zakupem, w tym i wsparcie biznesowe dla inwestorówktórzy pomagają w przeprowadzenia takiej transakcji,
c)pomoc z zakresu homologacji na rynku polskim oraz marketingu syntetycznych podkładów kojowych, prowadzenie procesu uzyskania dopuszczenia do stosowania na kolei nowego rozwiązania technologicznego jakim są podkłady syntetyczne.
Należy podkreślić, że mimo zbiorczej klasyfikacji wykonywanych przez Pana usług w klasach PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz PKWiU 70.22.1 - „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” wykonywane faktycznie czynności nie stanowią doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym, ani zarządzaniem finansami, ani doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ani doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu PKWiU ex 70.
Nie pełni Pan żadnych funkcji zarządczych jako członek zarządu ani funkcji nadzorczych w ramach innych organów nadzorczych spółek klientów.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Ma Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Całość swoich dochodów opodatkowuje Pan w kraju.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 27 stycznia 2020 roku — jest to wskazana w CEiDG data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej (działalność założona w dniu 22 stycznia 2020 roku).
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnął Pan 28 lutego 2020 roku (data wystawienie pierwszej faktury VAT).
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Pytanie dotyczy okresu od roku podatkowego 2022 na przyszłość.
Prowadzi Pan rejestr faktur wystawianych w ramach swojej działalności gospodarczej, więc jest Pan w stanie określić źródła przychodu, które miałyby podlegać opodatkowaniu różnymi stawkami. Prowadzona dokumentacja ma formę ewidencji.
Pana przychód w roku 2021 nie przekroczył limitu 2.000.000 Euro.
Pana działalność jest działalnością usługową, nie rolniczą, polegającą na świadczeniu usług wsparcia prowadzenia biznesu dla podmiotów gospodarczych w sektorze energetyki odnawialnej (energetyka wiatrowa i słoneczna) oraz w sektorze transportu (syntetyczne podkłady kolejowe).
Pana działalność nie mieści się w katalogu zawodów wymienionych w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
Świadczone usługi mają podobny charakter, tj. wsparcie prowadzenia biznesu, lecz świadczone są na rzecz różnych podmiotów i objęte są odrębnym wynagrodzeniem. Są to odrębne usługi, za które Zleceniodawcy płacą Panu odrębne wynagrodzenie.
Usługi na rzecz Zleceniodawców polegają przede wszystkim na wsparciu i doradztwie w zakresie: sprzedaży inwestycji OZE, weryfikacji takich inwestycji od strony formalnej, koordynowania projektami w zakresie OZE, a także koordynowaniu działalności od strony komercyjnej (sprzedażowej), gdzie przede wszystkim wspiera Pan klientów poprzez ułożenie harmonogramu prac, weryfikację wymogów formalnych, kontakty z potencjalnymi inwestorami, urzędami, udziela konsultacji, prowadzi dokumentację projektową.
Nie wykonuje Pan usług doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej związanego kompleksowo z zarządzaniem (PKWiU ex 70).
Wykonywane przez Pana czynności nie stanowią doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym, ani zarządzaniem finansami, ani doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ani doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu PKWiU ex 70.
Pana rolą w ramach świadczonych usług jest wsparcie w przebiegu prac dotyczących projektu, raportowania, przygotowywania dokumentacji, udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem inwestycji OZE.
Pana usługi nie były elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy.
Umowy ze Zleceniodawcami, które Pan zawarł w ogóle nie odnoszą się do „stawek wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług”. Wynagrodzenie jest zależne od wykonania określonych pomiędzy stronami prac, a nie ilości czasu spędzonego nad daną usługą. Jeśli usługa nie zostanie osiągnięta, wynagrodzenie nie jest należne.
Ze Zleceniodawcami łączą Pana wyłącznie umowy o współpracę. Innego rodzaju, typu umów nie ma.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zakres usług wykonywanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:
- 15% - przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
- 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiuje zakresu usług, które są objęte tą stawką ryczałtową. W ustawie tej brak jest bowiem szczegółowych wytycznych dotyczących zastosowania odpowiedniej stawki dla tych konkretnych kodów.
Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych prezentowanym w interpretacjach indywidualnych, w sytuacji, w której Ustawa nie wskazuje żadnej konkretnej stawki dla danego rodzaju działalności usługowej, zastosowanie ma przepis art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.
W tym miejscu należy także wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Tym samym, określenie, iż stawką 15% objęte są „usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70)” oznacza, iż przedmiotową stawką objęte są wyłącznie te usługi znajdujące się w kodzie PKWiU 70, które faktycznie stanowią usługi doradztwa związanego z zarządzeniem.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W Pana opinii koordynowanie projektów, nie powinno być traktowane jako „doradztwo”, ale jako „bezpośrednia pomoc”. Co więcej, co prawda nazwa kodu 70.2. wskazuje, iż pod tym kodem mieszczą się wyłącznie „usługi doradztwa związanego z zarządzeniem”, ale już nazwy podkodów sugerują, iż kod ten zawiera również inne czynności, jako, że dzieli się na kod 70.21 „usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji” oraz „pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
Powyższe wskazuje, iż nazewnictwo w ramach PKWiU jest niefortunne i tym samym, nawet gdyby uznać, iż świadczone przez usługi są objęte kodem 70.22.1 (który należy do kodu 70) to nie są to „usługi doradztwa związanego z zarządzeniem” i jako takie nie powinny być objęte stawką 15%, a 8,5%. Gdyby celem ustawodawcy było objęcie stawką 15% wszystkich usług mieszczących się w kodzie 70.2., zostałoby to wskazane wprost.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi doradcze związane ze sprzedażą projektów OZE, zarządzania projektami w branży OZE, a także doradztwa w zakresie nadzoru lub zarządzania od strony komercyjnej, polegającego na koordynowaniu kontaktów z klientami, urzędami i doradztwie w zakresie potencjalnych kontraktów, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolami, odpowiednio: PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, PKWiU 70.22.1 - „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, PKWiU 74.90.1 - „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są zróżnicowane, jednak polegają przede wszystkim na doradztwie w zakresie: sprzedaży inwestycji OZE, weryfikacji takich inwestycji od strony formalnej, koordynowania projektami w zakresie OZE, a także koordynowaniu działalności elektrowni wiatrowej od strony komercyjnej (sprzedażowej), gdzie przede wszystkim wspiera Pan klientów poprzez ułożenie harmonogram prac, weryfikację wymogów formalnych, kontakty z potencjalnymi inwestorami, urzędami, udziela konsultacji, prowadzi dokumentację projektową.
Wobec powyższych konkluzji, nie wykonuje Pan usług doradztwa dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem (PKWiU ex 70). Wykonywane przez Pana czynności nie stanowią bowiem doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym, ani zarządzaniem finansami, ani doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, ani doradztwa związanego z zarządzaniem zasobami ludzkimi, ani doradztwa związanego z zarządzaniem łańcuchem dostaw, ani innych pozostałych usług doradczych wymienionych w grupowaniu PKWiU ex 70. Rolą doradcy i osoby koordynującej projekty jest kierowanie przebiegiem prac dotyczących projektu, raportowanie i przygotowywanie dokumentacji, udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem inwestycji OZE.
Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Pana nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innymi niż świadczone w ramach wolnych zawodów, które podlegają opodatkowaniu stawką 15%.
Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, że osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem:
1.PKWiU 74.90.1 - „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”, jako że usługi te nie zostały w żadnym innym przepisie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazane jako objęte inną stawką ryczałtową, podlegają opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2.PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, jak wynika z opisu sprawy - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowując, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) w zw. z art. ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy do przychodów z działalności usługowej (z pewnymi zastrzeżeniami) zastosowanie ma stawka 8,5%.
Tym samym, w Pana opinii świadczone przez Pana usługi objęte klasą PKWiU 74.90.1 - „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”, PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz PKWiU 70.22.1 - „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” jako działalność usługowa związana z doradztwem i koordynacją procesów biznesowych, powinny być opodatkowane stawką ryczałtową 8,5%.
Oparł Pan swoje stanowisko na interpretacjach podatkowych wydanych w analogicznych stanach faktycznych:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lipca 2023 r., Sygnatura: 0114- KDIP3-2.4011.595.2023.1.MT [„Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi doradcze i zarządzania”];
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2023 r., Sygnatura 0115- KDST2-2.4011.272.2023.1.PS [„Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0.”].
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.): ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 5b ust. 1 tej ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
· prowadzenia aptek,
· działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
· działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
· samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
· w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
· samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
1)Zakładając działalność gospodarczą złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, tj. zaznaczył Pan opodatkowanie ryczałtem we wniosku o wpis działalności do CEIDG w 2020 r.;
2)Świadczone usługi klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), 70.22.1 (Usługi doradztwa związane z zarządzaniem) i 74.90.1 (Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej nie skalsyfikowane). Wskazane przez Pana usługi są odrębnymi usługami;
3)Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności;
4)Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
5)Nie jest to wolny zawód, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
6)Nie przekracza Pan limitu przychodów wynoszących 2.000.000 euro rocznie uzyskiwanych przychodów.
Uzyskane przychody za 2022 r. oraz za lata kolejne, o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny, z działalności prowadzonej pod kodami PKWiU 74.90.1 oraz 70.22.20.0 stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Stanowisko Pana w tej części jest prawidłowe.
Odnosząc się do kwestii usług sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.1, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” mieszczą się w sekcji M, w dziale 70 - Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Jak Pan wskazał w opisie, świadczy Pani usługi doradztwa w zakresie sprzedaży projektów OZE, pomaga Pan inwestorom w podjęciu decyzji odnośnie nabycia projektów OZE poprzez sprawdzanie, czy taki projekt nie posiada ukrytych wad, braków, protestów społecznych, pomaga Pan w zarządzaniu utrzymaniem elektrowni wiatrowej od strony komercyjnej, polegająca na nadzorowaniu istniejącej elektrowni wiatrowej od strony komercyjnej łącznie z dbałością o zachowanie ciągłości prowadzenia działalności, kontaktami z właścicielami ziemskimi, urzędami, itp.
Usługi te niewątpliwie wpisują się więc w zakres usług doradztwa związanych z zarządzaniem. W odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia tych usług, powinny one być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Pana w tej części jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji,
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) oraz prawnym i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości w zakresie objętym Pana wnioskiem.
I tak, interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., o sygnaturze 0114-KDIP3-2.4011.595.2023.1.MT odnosi się do usług, które Wnioskodawca będzie świadczył na podstawie zawartej Umowy i które sklasyfikowane są według PKWIU: 70.22.14, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Opierając się na tej informacji oraz na pozostałych okolicznościach wniosku, Usługodawca będzie uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia opisanych usług doradczych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wynoszącej 15% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Natomiast interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., o sygnaturze 0115-KDST2-2.4011.272.2023.1.PS odnosi się do sytuacji, w której Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi zarządzania projektami w branży reklamy i marketingu w Internecie, sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Osiągane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z opisu sprawy – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wydana dla Pana interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU.
Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU.
Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem sprawy i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).