Ustalenie przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz właściwej stawki podatku dla przychodów osiąganych z najmu nieruchomości. - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.361.2023.2.AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.361.2023.2.AW

Temat interpretacji

Ustalenie przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz właściwej stawki podatku dla przychodów osiąganych z najmu nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie – 4 października 2023 r. (data wpływu 10 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jako jedyny spadkobierca odziedziczyła Pani po zmarłych rodzicach 9 mieszkań w kamienicy zlokalizowanej w Z, przy ul. A 7(dalej: nieruchomość).

(...) zawarła Pani umowę ze Zrzeszeniem Właścicieli i Zarządców Domów (dalej: Zrzeszenie), zlecając prowadzenie zarządu i administracji nieruchomości. Umowa obowiązuje do dnia dzisiejszego, zakres zlecenia obejmuje umocowanie Zrzeszenia do wykonania w Pani imieniu wszelkich czynności związanych ze zwykłym zarządem i eksploatacją nieruchomości, a w szczególności:

-naliczanie czynszów za najem, sporządzanie umów najmu, inkasowanie należności czynszowych, sprawdzanie pod względem finansowym i formalnym otrzymanych rachunków, monitorowanie najemców zalegających z opłatami, wszczynanie postępowań sądowych o zapłatę czynszów,

-pokrywanie z uzyskiwanych czynszów wszelkich kosztów eksploatacyjnych,

-ustalanie potrzeb remontowych budynku, zlecenia w granicach możliwości finansowych prac remontowo-konserwacyjnych, dokonywanie odbiorów przez pion techniczny Zrzeszenia oraz sprawdzanie zgodności kosztorysów z obowiązującymi cennikami,

-prowadzenie wszelkiej korespondencji dot. administrowanej nieruchomości,

-prowadzenia przez księgowość konta dla administrowanej nieruchomości z wykazem kosztów i dochodów oraz imiennych kont księgowych dla każdego najemcy, sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych dla Pani.

W czasie obowiązywania ww. umowy niezmiennie wszystkie środki będące przychodem z nieruchomości wpływają na konto prowadzone przez Zrzeszenie, a od kilku lat – w ramach pobrań właścicielskich – otrzymuje Pani od Zrzeszenia w formie przelewu na rachunek bankowy kwotę 1.000 zł miesięcznie (razem 12.000 zł rocznie). Przychód ten opodatkowuje Pani w formie ryczałtu płaconego miesięcznie wg skali 8,5%, a zakończony rok podatkowy rozlicza poprzez złożenie w US PIT-28.

Ostatni bilans nieruchomości za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. prezentował poniższe wartości:

-bilans otwarcia – (...),

-przychody będące wpłatami lokatorskimi – (...),

-wydatki – (...) zł (wydatki obejmowały takie pozycje jak: koszty administracji, wywóz śmieci, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, wodociągi, stolarka okienna, prace elektroinstalacyjne, uszczelnienie połaci dachowej, naprawa dachu, usługa zduńska, prace hydrauliczne, i inne drobne, a TAKŻE POBRANIE WŁAŚCICIELSKIE W WYS. 12.000 zł),

-bilans zamknięcia – saldo końcowe budynku wg stanu na 31 grudnia 2022 r. wynosiło (...) zł.

W kwietniu 2023 r. otrzymała Pani od Zrzeszenia pismo z informacją, że kwota przychodów z nieruchomości za I kwartał wynosi 23.325 zł i od tej kwoty powinna Pani wyliczyć i zapłacić należny podatek w formie ryczałtu. Zrzeszenie przypomina w piśmie, że podatek należy płacić do 20-go dnia następnego miesiąca za poprzedni miesiąc lub do 20-go dnia miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony. Jako podstawę wskazano art. 6 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślenia wymaga fakt, że w I kwartale 2023 r. otrzymała Pani od Zrzeszenia łączną kwotę 3.000 zł (po 1.000 zł miesięcznie) i od tych przychodów opłaciła w terminach miesięcznych należne zaliczki obliczone wg skali 8,5%.

W lipcu 2023 r. otrzymała Pani od Zrzeszenia drugie pismo – tym razem z informacją, że kwota przychodów z najmu nieruchomości za II kwartał 2023 r. wynosi 26.922 zł i od tej kwoty powinna Pani wyliczyć i zapłacić należny podatek w formie ryczałtu.

W rzeczywistości w II kwartale otrzymała Pani od Zrzeszenia łączną kwotę 3.000 (tak jak w I kwartale, po 1.000 zł miesięcznie, razem 3.000 zł) i od tych przychodów opłaciła w terminach miesięcznych należne zaliczki obliczone wg skali 8,5%.

W lipcu 2023 r. udała się Pani do US celem ustalenia prawidłowej wysokości należnego podatku. W odpowiedzi urzędnik II US w Gdańsku poinformował, że sprawa przekracza jego kompetencje i polecił uzyskać indywidualną interpretację podatkową.

Uzupełnienie wniosku

Umowa zawarta ze Zrzeszeniem ma charakter zlecenia.

Z ww. umowy wynika, jakie uprawnienia ma Zrzeszenie w temacie czynszów. W dużym skrócie można powiedzieć, że Zrzeszenie robi wszystko. Począwszy od ustalenia stawki, inkasowania, monitorowania jej wpływu z prowadzeniem ew. spraw sądowych w przypadku zalegania z płatnościami. Z drugiej strony, uzyskane czynsze przeznacza na potrzeby nieruchomości z wyjątkiem kwot stanowiących pobrania właścicielskie, tzn. 1.000 zł miesięcznie Zrzeszenie przekazuje na Pani rachunek bankowy. Opodatkowuje Pani uzyskany w ten sposób przychód ryczałtem z najmu wg stawki 8,5%.

Zwróciła Pani uwagę, iż nie ma wiedzy na temat tego, kto jest aktualnym najemcą lokali będących Pani własnością. Zgodnie z Umową otrzymuje jedynie roczne sprawozdania finansowe, bez żadnych danych najemców. Kopie aktualnych umów najmu zostały sporządzone przez Zrzeszenie i przesłane na adres Pani pełnomocnika w związku z niniejszą interpretacja podatkową.

Zgodnie z umową Zrzeszenie pobiera wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia w kwocie 18% wpływów czynszowych.

Komparycja każdej umowy wygląda tak samo: wynajmującym są osoby reprezentujące Zrzeszenie, a najemcą – osoba/y fizyczna/e.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy powinna Pani wyliczyć i odprowadzić do US podatek od przychodu:

a)który faktycznie (fizycznie) wpłynął na Pani rachunek bankowy (tj. za pierwsze dwa kwartały 2023 r. w łącznej kwocie 6.000 zł, tzn. 1.000 zł/m-c),

czy też od

b)kwoty przychodów wskazanej w dwóch otrzymanych dotąd pismach Zrzeszenia – za I i II kwartał 2023 r. jest to 50.247 zł (czyli 23.325 zł + 26.922 zł)?

2)Jaką stawkę podatku należy zastosować w przypadku, gdy dokona Pani w 2023 r. pobrania właścicielskiego w kwocie salda bilansu zamknięcia na dzień 31 grudnia 2022 r., tzn. (...) zł?

Dodatkowo wyjaśniła Pani, że intencją złożonego wniosku jest uzyskanie interpretacji w zakresie określenia podstawy opodatkowania oraz stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu wynajmu nieruchomości.

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1

Powinna Pani wyliczyć i odprowadzić do US podatek od przychodu, który faktycznie (fizycznie) wpłynął na Pani rachunek bankowy (do chwili obecnej są to pobrania właścicielskie, po 1.000 zł/m-c, które Zrzeszenie przelewa na Pani rachunek bankowy).

W żadnym wypadku nie powinna Pani uznać za podstawę opodatkowania przychodu, który wykazuje Zrzeszenie w dwóch otrzymanych dotąd przez Panią pismach o przychodach za I i II kwartał 2023r., bowiem:

nie otrzymała Pani środków faktycznie (fizycznie) na swój rachunek bankowy,

środki te pozostają cały czas na koncie Zrzeszenia prowadzonym przez księgowość Zrzeszenia,

Zrzeszenie decyduje o ich wydatkowaniu na potrzeby remontowe Kamienicy ustalane wg pilności prac,

nie ma Pani do nich żadnego dostępu,

nie może Pani nimi dysponować,

powyższe pozostaje zgodne z obowiązującą Umową, a w szczególności z § 3 lit. i), g) oraz c).

Ad. 2

W przypadku, gdy dokona Pani w 2023 r. pobrania właścicielskiego w kwocie salda bilansu zamknięcia na dzień 31 grudnia 2022 r., tzn. (...) zł, zobowiązana będzie Pani do zapłaty podatku w formie ryczałtu w wys. 8,5%, a po przekroczeniu limitu – 12%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać na podstawie postanowień wyżej powołanego art. 11 ww. ustawy.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z powyższego wynika, że od 1 stycznia 2022 roku, zgodnie z art. 2 ust. 1a cyt. ustawy, przychody z tytułu:

najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze oraz

dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej

-które nie są uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowuje się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Zgodnie z przytoczonymi uregulowaniami prawnymi podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wpłacane przez najemcę kwoty powinny zatem zostać otrzymane przez wynajmującego lub postawione do jego dyspozycji.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu prywatnego nie będą natomiast wnoszone przez najemcę opłaty związane z przedmiotem najmu – wszelkie opłaty dodatkowe – jeżeli z umowy wynika, że to najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z przedmiotem najmu prywatnego nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie stanowią one również przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że jako jedyny spadkobierca odziedziczyła Pani po zmarłych rodzicach 9 mieszkań w kamienicy zlokalizowanej w Z, przy ul. A 19. Zawarła Pani umowę ze Zrzeszeniem Właścicieli i Zarządców Domów, zlecając prowadzenie zarządu i administracji nieruchomości. Zakres zlecenia obejmuje umocowanie Zrzeszenia do wykonania w Pani imieniu wszelkich czynności związanych ze zwykłym zarządem i eksploatacją nieruchomości, a w szczególności naliczanie czynszów za najem, sporządzanie umów najmu, inkasowanie należności czynszowych, sprawdzanie pod względem finansowym i formalnym otrzymanych rachunków, monitorowanie najemców zalegających z opłatami, wszczynanie postępowań sądowych o zapłatę czynszów. Zgodnie z umową Zrzeszenie pobiera wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia w kwocie 18% wpływów czynszowych. W czasie obowiązywania ww. umowy niezmiennie wszystkie środki będące przychodem z nieruchomości wpływają na konto prowadzone przez Zrzeszenie, a od kilku lat – w ramach pobrań właścicielskich – otrzymuje Pani od Zrzeszenia w formie przelewu na rachunek bankowy kwotę 1.000 zł miesięcznie (razem 12.000 zł rocznie). Przychód ten opodatkowuje Pani w formie ryczałtu płaconego miesięcznie wg skali 8,5%, a zakończony rok podatkowy rozlicza poprzez złożenie w US PIT-28. Ostatni bilans nieruchomości za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. prezentował bilans zamknięcia – saldo końcowe budynku (...) zł.

W kwietniu 2023 r. otrzymała Pani od Zrzeszenia pismo z informacją, że kwota przychodów z nieruchomości za I kwartał wynosi 23.325 zł i od tej kwoty powinna Pani wyliczyć i zapłacić należny podatek w formie ryczałtu. W lipcu 2023 r. otrzymała Pani od Zrzeszenia drugie pismo – tym razem z informacją, że kwota przychodów z najmu nieruchomości za II kwartał 2023 r. wynosi 26.922 zł i od tej kwoty powinna Pani wyliczyć i zapłacić należny podatek w formie ryczałtu.

W związku z powyższym, skoro Zrzeszenie działa w Pani imieniu, to otrzymane od najemców należności za najem (czynsz) stanowią dla Pani przysporzenie majątkowe (otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne), od którego należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy. Skoro bowiem Zrzeszenie działa w Pani imieniu, to pobrane przez Zrzeszenie w Pani imieniu należności z tytułu najmu (czynsz) należy uznać za Pani przychody – otrzymane lub postawione do Pani dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.

Tym samym nie można zgodzić się z Pani stanowiskiem, zgodnie z którym Pani przychodem opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowych jest wyłącznie pobranie właścicielskie wynikające z umowy ze Zrzeszeniem (tj. przychód, który faktycznie wpłynął/wpłynie na Pani rachunek bankowy). W przedstawionych okolicznościach pobranie właścicielskie, zarówno wypłacane Pani przez Zrzeszenie w poszczególnych miesiącach, jak i wypłacone w przyszłości (stanowiące saldo bilansu zamknięcia) nie ma/nie będzie miało bowiem wpływu na ustalenie Pani przychodu dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym są bowiem należności z tytułu świadczenia usług najmu (czynsz), które są/będą pobierane przez Zrzeszenie od najemców w Pani imieniu, w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Jeżeli zatem wskazane przez Zrzeszenie w pismach kierowanych do Pani kwoty stanowią pobrane w Pani imieniu należności z tytułu najmu, należy je uznać za Pani przychody (jako otrzymane lub postawione do Pani dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne), które powinny być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Odnosząc się do kwestii stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu wskazać należy, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – wyniesie 8,5% przychodów z tytułu najmu (czynszów) do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu tych przychodów.

W związku z powyższym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości wyliczeń dokonanych przez Zrzeszenie Pani przychodów z tytułu należnych czynszów dotyczących najmu lokali, gdyż ocena taka nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Ocena taka może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).