Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do świadczonych usług. - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.372.2023.2.AJZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.372.2023.2.AJZ

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 13 października 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od dnia (...) 2019 r. Od dnia 1 stycznia 2021 r. Wnioskodawca prowadzoną przez siebie jednoosobową działalność rozlicza na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „UZPD”). Aby rozpocząć rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie przepisów UZPD, stosownie do art. 9 UZPD, złożył Pan we właściwym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej osiąga Pan przychody z tytułu świadczenia usług sprzedażowych, które zostały szczegółowo opisane poniżej (dalej jako: „Usługi sprzedażowe”).

Świadczy Pan Usługi sprzedażowe dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej jako: „Spółka”). Spółka jest podmiotem działającym w sektorze IT, który specjalizuje się w oferowaniu swoim klientom produktów oraz usług z szeroko rozumianego sektora IT, w tym w tworzeniu cyfrowych projektów produktów, rozwiązań chmurowych, tworzeniu oprogramowania, projektowaniu i tworzeniu stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Z uwagi na bardzo dużą konkurencję na rynku IT, ważnym aspektem funkcjonowania Spółki jest stały rozwój działań sprzedażowych, który umożliwia dotarcie przez Spółkę ze swoimi usługami i produktami do nowych kontrahentów oraz utrzymywanie stałych relacji z obecnymi kontrahentami.

Usługi sprzedażowe świadczone są przez Pana na rzecz Spółki na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług (dalej jako: „Umowa”). Stosownie do zapisów Umowy, świadczy Pan na rzecz Spółki usługi polegające m.in. na:

1)wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla Spółki;

2)utrzymywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami Spółki (tzw. obsługa leadów);

3)wspieraniu Spółki w prowadzeniu negocjacji handlowych;

4)udziale w spotkaniach i prezentacjach handlowych z klientami oraz potencjalnymi klientami Spółki;

5)opracowywaniu ofert oraz wszelkich innych dokumentów handlowych;

6)podtrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami Spółki;

7)raportowaniu Spółce procesu pozyskiwania klientów oraz raportowaniu działań sprzedażowych Spółce.

Wskazany w Umowie opis świadczonych przez Pana na rzecz Spółki usług odpowiada także rzeczywistości. Realizując założenia polityki sprzedażowej Spółki, świadczy Pan usługi polegające głównie na poszukiwaniu dla Spółki nowych klientów oraz utrzymywaniu dobrych relacji z obecnymi klientami w celu ciągłego oferowania tym klientom produktów i usług Spółki, co pozwala jednocześnie na polepszanie wyników sprzedażowych Spółki. W ramach wykonywanych zadań m.in. uczestniczy Pan w spotkaniach handlowych z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami Spółki, udziela kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom niezbędnych informacji na temat produktów i usług oferowanych przez Spółkę, negocjuje z kontrahentami i potencjalnymi kontrahentami warunki zamówień oraz uczestniczy w procesie zawierania umów handlowych na usługi oraz produkty Spółki.

Z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki, otrzymuje Pan od Spółki stałe wynagrodzenie miesięczne oraz dodatkowo premię, która jest uzależniona od osiągniętych przez Pana wyników sprzedażowych.

W związku z tym, że od 1 stycznia 2021 r. rozlicza się Pan na podstawie przepisów UZPD, jak również planuje kontynuowanie takiej formy rozliczenia w kolejnych latach podatkowych, powziął Pan wątpliwość co do prawidłowej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych Usług sprzedażowych.

Jednocześnie, wyjaśnia Pan, że zgodnie informacją z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 14 lipca 2023 r., dotyczącą prawidłowej klasyfikacji Usług sprzedażowych świadczonych przez Pana, tj. usług polegających na wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla Spółki, utrzymywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami Spółki (tzw. obsługa leadów), wspieraniu Spółki w prowadzeniu negocjacji handlowych, udziale w spotkaniach i prezentacjach handlowych z klientami oraz potencjalnymi klientami Spółki, opracowywaniu ofert oraz wszelkich innych dokumentów handlowych, podtrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami Spółki, raportowaniu Spółce procesu pozyskiwania klientów oraz raportowaniu działań sprzedażowych Spółce, usługi te zaliczają się do PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wskazuje Pan, że nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Nie podejmuje Pan również wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Nigdy nie pozostawał Pan ze Spółką w stosunku pracy, w tym w ramach stosunku pracy nigdy nie wykonywał czynności odpowiadających Usługom sprzedażowym. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie osiągnął Pan w żadnym z dotychczasowych lat podatkowych przychodu przekraczającego 2.000.000 Euro. Podobnie, 2.000.000 Euro nie przekroczy Pan w roku 2023.

Na potrzeby rozliczania ryczałtu w rozumieniu UZPD prowadzi Pan ewidencję, o której mowa w art. 15 UZPD, jak również spełnia pozostałe wymogi ewidencyjne wskazane w art. 15 UZPD.

Nie zajmuje się Pan świadczeniem usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.

Pytanie

Czy przychody ze świadczonych przez Pana, opisanych we wniosku, Usług sprzedażowych w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, osiągane w roku podatkowym 2021 oraz kolejnych, kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD, według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, stosownie do treści art. 6 ust. 1 UZPD w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a UZPD oraz art. 9 ust. 1 UZPD, podatnicy będący osobami fizycznymi mogą opodatkować uzyskane z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne po spełnieniu następujących warunków:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 Euro;

2)złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu.

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD, tj. jeśli podatnik uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

1)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

2)w formie spółki wraz z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

3)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W Pana przypadku nie zachodzą jakiekolwiek negatywne przesłanki, które uniemożliwiają Panu rozliczanie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem na podstawie przepisów UZPD. Nie osiągnął Pan w żadnym z lat podatkowych przychodów w wysokości przekraczającej 2.000.000 Euro oraz dodatkowo nie wystąpiły w stosunku do prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej przesłanki określone w art. 8 ust. 1 i 2 UZPD. Złożył Pan także w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości, że przysługuje Panu prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2021 r., pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności uniemożliwiające dalsze opodatkowanie ryczałtem.

Możliwość opłacania oraz właściwa wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 UZPD. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPD, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z powyższym, konstrukcja przepisów UZPD przewiduje, że stawka bazową ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej jest stawka 8,5%, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej – wyższej bądź niższej – stawki ryczałtu.

W Pana ocenie, świadczone przez Pana na rzecz Spółki Usługi sprzedażowe polegające m.in. na wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla Spółki, utrzymywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami Spółki (tzw. obsługa leadów), wspieraniu Spółki w prowadzeniu negocjacji handlowych, udziale w spotkaniach i prezentacjach handlowych z klientami oraz potencjalnymi klientami Spółki, opracowywaniu ofert oraz wszelkich innych dokumentów handlowych, podtrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami Spółki, raportowaniu Spółce procesu pozyskiwania klientów oraz raportowaniu działań sprzedażowych Spółce, należy zakwalifikować do symbolu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem nieruchomości i ubezpieczeń”.

Zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU z 25 marca 2019 r., przez usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zaliczane do PKWiU 74.90.12.0, należy zaliczyć usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także usługi wyceny antyków, biżuterii, itp. Ponadto, zgodnie z przedmiotowymi wyjaśnieniami grupowanie PKWiU 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.

Pana zdaniem, świadczone i opisane we wniosku Usługi sprzedażowe pasują do przytoczonego opisu usług należących do symbolu PKWiU 74.90.12.0, a dodatkowo nie świadczy Pan usług sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, 68.31.1 oraz 68.31.16.0, wobec czego symbol 74.90.12.0 jest właściwym symbolem dla zaklasyfikowania świadczonych Usług sprzedażowych. Taka klasyfikacja została także potwierdzona na Pana wniosek przez Urząd Statystyczny w Łodzi. Symbol PKWiU 74.90.12.0 nie został w żadnym z przepisów art. 12 UZPD wprost przypisany do konkretnej stawki ryczałtu, w związku z czym uznać należy, że stawką właściwą dla usług należących do PKWiU 74.90.12.0 jest stawka 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia Usług sprzedażowych w ramach działalności gospodarczej stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższe potwierdza stanowisko prezentowane w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Jako przykład można wskazać interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.70.2022.3.BM, w której organ stwierdził, że: „(...) przychody z tytułu usług pośrednictwa, zakwalifikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 mogą być od 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”. Podobnie wskazano w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2022 r. sygn. 0115-KDWT.4011.239.2022.2.MDO oraz w Piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 kwietnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.142.2022.2.MGR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi sprzedażowe na rzecz Spółki polegające m.in. na wyszukiwaniu potencjalnych klientów dla Spółki, utrzymywaniu kontaktu z potencjalnymi klientami Spółki (tzw. Obsługa leadów), wspieraniu Spółki w prowadzeniu negocjacji handlowych, udziale spotkaniach i prezentacjach handlowych z klientami oraz potencjalnymi klientami Spółki, opracowywaniu ofert oraz wszelkich innych dokumentów handlowych, podtrzymywaniu długotrwałych relacji z klientami Spółki, a także raportowaniu Spółce procesu pozyskania klientów oraz działań sprzedażowych. Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wskazał Pan ponadto, że nie zajmuje się świadczeniem usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu opisanych we wniosku usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

 Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).