Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do faktycznie świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 16 i 18 października 2023 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzona przez Pana pozarolnicza działalność gospodarcza jest zarejestrowana z użyciem kodu PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), zaś faktycznie świadczonym usługom odpowiadają kody PKWiU 70.22.2, które to grupowanie obejmuje usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp., usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu (źródło: PKWiU-2015-schemat_tekst_ujednolicony.pdf (stat.gov.pl) oraz wyjasnieniaPKWiU2015_10maj_int.pdf (stat.gov.pl)).
Usługi faktycznie świadczone przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej obejmują zarządzanie projektami, w ramach których wytwarzane jest oprogramowanie i obejmują poniższe czynności:
–zarządzanie zakresem, harmonogramem, budżetem i jakością projektów lub działań projektowych, przygotowywanie prezentacji, danych oraz innych informacji dotyczących projektu;
–zarządzanie procesami projektowymi, w tym ich usprawnianie oraz koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych (zmiany planów, budżetów, harmonogramów, itp.);
–zarządzanie wymaganiami biznesowymi klienta – analiza potrzeb i oczekiwanych rezultatów oraz zarządzanie zmianą wymagań w trakcie projektu;
–zarządzanie relacjami i bieżąca komunikacja z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami projektów;
–budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu;
–nadzór nad codzienna pracą i realizacją zadań projektowych przez zespół projektowy;
–analizę i raportowanie postępów projektu, wykonywanie prognoz finansowych (realizacja budżetu projektu) i niefinansowych (identyfikacja ryzyk, problemów, przygotowywanie planów naprawczych) w projekcie.
Usługi te są wykonywane w ramach umowy o współpracy i na zlecenie podmiotów realizujących projekty programistyczne (wytwarzających oprogramowanie). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) świadczone przeze Pana usługi mieszczą się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU).
Powyższe potwierdził również Główny Urząd Statystyczny w odpowiedzi na Pana wniosek o nadanie właściwych symboli klasyfikacyjnych PKD oraz PKWiU w odniesieniu do faktycznie świadczonych usług.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Wniosek dotyczy lat podatkowych od roku 2022.
Oprócz dochodów z działalności gospodarczej uzyskuje Pan przychód z najmu prywatnego lokalu mieszkalnego, który to przychód opodatkowany jest stawką 8,5% podatku ryczałtowego.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W szczególności nie dotyczy Pana pytanie o świadczenie usługi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które jako usługodawca:
–wykonywał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
–wykonywał Pan lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W ramach prowadzonej działalności nie świadczył Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, ani w roku bieżącym, usług dla żadnego podmiotu, dla którego wykonywał czynności w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zaczął Pan korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie mają w Pana przypadku zastosowania opisane poniżej sytuacje:
–uzyskiwanie przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,
–uzyskiwanie przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
ponieważ nie prowadził Pan w tym czasie działalności gospodarczej.
Złożył Pan stosowne, sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym (w ramach wniosku o wpis do CEIDG).
Pana działalność stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Szczegółowy opis czynności/zadań wykonywanych w ramach świadczonych usług.
1)Zarządzanie zakresem, harmonogramem, budżetem i jakością projektów lub działań projektowych, przygotowywanie prezentacji, danych oraz innych informacji dotyczących projektu – to czynności polegające na nadzorowaniu wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do jego zakończenia, przygotowywaniu planów działań, uzgadnianiu co ma zostać wykonane/dostarczone w ramach danego projektu a co znajduje się poza jego zakresem, w jakim czasie oraz przy użyciu jakich zasobów osobowych i przy poniesieniu jakich kosztów pieniężnych; udostępnianie tych danych w formie dokumentacji projektowej – prezentacji, raportów, tabel, wykresów, listy zadań, etapów projektu, kluczowych kamieni milowych, harmonogramów, wykresów Gantta, wykresów dependencji (zależności), itp., przygotowywanie w programach biurowych i wspomagających zarządzanie projektami danych i dokumentów będących podstawą do rozliczenia prac (raportów odbioru, raportów godzinowych) i weryfikacja ich zgodności z wcześniejszymi predykcjami.
Efektem tych czynności jest posiadanie przez zleceniodawcę wiedzy i kontroli dotyczących postępów w realizacji projektu, które zleceniodawca może użyć do oceny jakości świadczących przez Pana usług.
2)Zarządzanie procesami projektowymi, w tym ich usprawnianie oraz koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych (zmiany planów, budżetów, harmonogramów, itp.) – to czynności polegające na weryfikacji zgodności realizacji prac z założonym harmonogramem, reagowanie na ryzyka, zarządzanie ryzykami i ich mitygacja i/lub eskalacja do osób decyzyjnych w dla danej sytuacji w organizacji zleceniodawcy. Koordynacja końcowej fazy projektu, w której efekty projektu są przekazywane do użytkowników końcowych lub odbiorów produktów projektu zleceniodawcy; dbanie o możliwie najbardziej efektywny sposób pracy osób i zespołów zaangażowanych w projekt, proponowanie usprawnień stosowanych metodyk zarządzania projektami i wprowadzanie ich w życie.
W przypadku zmiany planów lub zakresu projektu – analiza wpływu zmiany na cel projektu, korekty harmonogramu, ocena wpływu zmiany na budżet i zasoby osobowe przeznaczone do projektu, organizacja spotkań z osobami decyzyjnymi i doradczymi w celu wypracowywanie wymaganych rozwiązań i/lub podjęcia stosownych decyzji co akceptacji wymaganych zmian i ich konsekwencji dla projektu.
Efektem tych czynności jest usprawnianie pracy i optymalizacja jej efektywności w organizacji zleceniodawcy w obszarze realizacji projektów informatycznych oraz posiadanie przez zleceniodawcę wiedzy i kontroli dotyczących wprowadzanych w trakcie realizacji projektu zmian, mających wpływ na oczekiwany rezultat.
3)Zarządzanie wymaganiami biznesowymi klienta – analiza potrzeb i oczekiwanych rezultatów oraz zarządzanie zmianą wymagań w trakcie projektu – to czynności polegające na koordynacji prac osób i jednostek biznesowych specyfikujących wymagania i zakres biznesowy projektu, weryfikacja zebranych danych pod kątem spójności z zakresem projektu, nadzór nad sprawdzaniem jakości produktów projektu i ich zgodności z wymaganiami biznesowymi przed dostarczeniem ich do odbiorcy końcowego; koordynacja prac analitycznych po stronie IT, zbieranie wycen czasochłonności realizacji wymagań biznesowych, rejestracja zadań i przydzielanie ich do osób odpowiedzialnych za ich szczegółową analizę oraz realizację.
Efektem tych czynności jest posiadanie przez zleceniodawcę wiedzy i kontroli dotyczącej zakresu projektu, spodziewanych efektów biznesowych wynikających z wdrażanych rozwiązań informatycznych, upewnianie się, że wprowadzone rozwiązanie będące efektem realizacji projektu będzie spełniało zakładane korzyści biznesowe.
4)Zarządzanie relacjami i bieżąca komunikacja z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami projektów – to czynności polegające na przygotowywaniu i udostępnianiu planów komunikacji oraz kluczowych informacji o projekcie (uzgadnianie jakie dane, w jakim zakresie, w jakich terminach, w jakiej formie, w jaki sposób i jakim osobom w organizacji zleceniodawcy będą przez Pana udostępnianie i/lub prezentowane), ustalanie zasad komunikacji w zespole projektowym, komunikowanie odbiorcom zewnętrznym i wewnętrznym (tzw. interesariuszom), efektów projektu (tzw. interesariuszy), bieżące dbanie o dobry i prawidłowy przepływ komunikacji pomiędzy członami zespołu projektowego, identyfikacja problemów komunikacyjnych oraz potencjalnych konfliktów oraz zarządzanie sytuacjami kryzysowymi, jeżeli takie wystąpią wsparcie zespołu projektowego w usuwaniu pojawiających się przeszkód w codziennej pracy, utrudniających realizację zadań projektowych.
Efektem tych czynności jest transparencja i wyrównany poziom wiedzy projektowej wszystkich osób zaangażowanych w projekt oraz jego interesariuszy w organizacji zleceniodawcy, brak konfliktów w zespole projektowym i efektywna komunikacja jego członków.
5)Budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu – to czynności polegające na identyfikowaniu, określaniu i doprowadzeniu do wypracowania zaleceń dotyczących kompetencji i liczby osób potrzebnych do realizacji danego projektu, a po powołaniu zespołu składającego się z takich osób, zaznajomienie ich z przyjętym sposobem pracy w danym projekcie.
Efektem tych czynności jest kompetentny i efektywnie funkcjonujący zespół projektowy w organizacji zleceniodawcy.
6)Nadzór nad codzienną pracą i realizacją zadań projektowych przez zespół projektowy – to czynności polegające na ustalaniu terminów, organizacji, przygotowywaniu agend i facylitacji cyklicznych i niecyklicznych spotkań/warsztatów projektowych z zespołami wytwórczymi oraz innymi osobami wspierającymi lub zaangażowanymi w realizację projektu oraz sporządzanie lub zlecanie sporządzenia raportów i/lub notatek z poczynionych na nich ustaleń, a następnie nadzór i/lub koordynacja prac polegających na zastosowaniu tychże ustaleń, prowadzenie rejestru zadań projektowych (tworzenie, edycja oraz utrzymanie tzw. backlogu projektu), zarządzanie priorytetami zadań, czyli kolejnością ich realizacji przez zespoły wytwórcze oraz powstającymi pomiędzy nimi zależnościami; szeroko rozumiana optymalizacja pracy zespołów i osób zaangażowanych w realizację projektów, rozwiązywanie bieżących problemów.
Efektem tych czynności jest posiadanie kontroli nad dostarczaniem produktów zespołu projektowego na czas oraz możliwość iteracyjnego rozwijania dostarczanego rozwiązania.
7)Analiza i raportowanie postępów projektu, wykonywanie prognoz finansowych (realizacja budżetu projektu) i niefinansowych (identyfikacja ryzyk, problemów, przygotowywanie planów naprawczych) w projekcie – to czynności polegające na monitorowaniu bieżącego etapu prac w odniesieniu do założonego harmonogramu, z uwzględnieniem tzw. kamieni milowych (tj. osiągnięcia kluczowych momentów projektu), reagowanie na ewentualnie opóźnienia bądź inne przesunięcia realizacji poszczególnych zadań poprzez wdrażanie odpowiednich planów naprawczych (tj. ustalenie sposobów postępowania z danym wydarzeniem, w celu jego wyeliminowana lub złagodzenia możliwych negatywnych skutków), przygotowywanie raportów dla interesariuszy projektu z istotnymi informacjami dotyczącymi postępów prac, wykorzystania zasobów osobowych i pieniężnych (budżetu) projektu.
Efektem tych czynności jest posiadanie wiedzy i kontroli przez zleceniodawcę nad aspektami finansowymi projektu, wykorzystaniem zasobów pieniężnych i osobowych w projekcie.
Wszystkie opisane czynności wykonywane w ramach świadczonych usług zostały uwzględnione we wniosku skierowanym do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, zawierającym tożsamy opis świadczonych przez Pana usług do przedstawionego opisu usług we wniosku ORD-IN.
W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów dotyczących wytwarzania oprogramowania, tj. technologii, przygotowania środowiska pracy, najlepszych praktyk dot. pisania i wdrażania oprogramowania, itp.
Jedyne wytyczne jakie przygotowuje Pan dla programistów dotyczą metodologii pracy na projekcie, ale te zasady dotyczą wszystkich osób w zespole, nie tylko programistów.
Jako zleceniobiorca usług ponosi Pan wszelką odpowiedzialność za swoje działania i zaniechania, w szczególności wobec osób trzecich.
Czynności w ramach opisanych usług wykonuje Pan samodzielnie, we własnym imieniu oraz na własny rachunek, w zgodzie z rekomendacjami i procedurami wewnętrznymi zleceniodawcy oraz stosownymi, obowiązującymi przepisami prawa. Zakres wykonywanych czynności, zadań oraz działań każdorazowo podyktowany jest potrzebą projektową zlecającego i ogranicza się do realizacji projektu, świadczone usługi wykonuje Pan w dowolnie wybranych przez Pana miejscach (posiada Pan dowolność co do wyboru miejsca świadczenia usług).
Ponosi Pan ryzyko gospodarcze w kontekście odpowiedzialności za jakość działania, ewentualne zaniechania i wady świadczonych usług, jak i w kontekście niepewności efektu i metod dojścia do umówionego rezultatu.
Świadczone przez Pana usługi nie są świadczone w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana pytanie
Czy prawidłowo zinterpretował Pan przepisy podatkowe i ma możliwość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do faktycznie świadczonych usług.
Pana stanowisko w sprawie
Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W Pana ocenie powyższy zapis „ex” oznacza, że zakres usług objęty opodatkowaniem stawką 15% określony w dziale 70 PKWiU jest węższy niż określony w całym tym dziale i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego grupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15). Nie dotyczy natomiast usługi zarządzania projektami, która mieści się w grupie 70.22.2 PKWiU (źródło: ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (isap.sejm.gov.pl), PKWiU-2015-schemat_tekst_ujednolicony.pdf (stat.gov.pl) oraz wyjasnieniaPKWiU2015_10maj_int.pdf (stat.gov.pl)).
Mając na uwadze faktycznie świadczone usługi objęte grupowaniem „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU) oraz powołane wyżej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, tj.: przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmujące zarządzanie zakresem, harmonogramem, budżetem i jakością projektów lub działań projektowych, przygotowywanie prezentacji, danych oraz innych informacji dotyczących projektu; zarządzanie procesami projektowymi, w tym ich usprawnianie oraz koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych (zmiany planów, budżetów, harmonogramów, itp.); zarządzanie wymaganiami biznesowymi klienta – analiza potrzeb i oczekiwanych rezultatów oraz zarządzanie zmianą wymagań w trakcie projektu; zarządzanie relacjami i bieżąca komunikacja z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami projektów; budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu; nadzór nad codzienna pracą i realizacją zadań projektowych przez zespół projektowy; analizę i raportowanie postępów projektu, wykonywanie prognoz finansowych (realizacja budżetu projektu) i niefinansowych (identyfikacja ryzyk, problemów, przygotowywanie planów naprawczych) w projekcie.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).