Temat interpretacji
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu fatkycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 sierpnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 5 października 2023 r. (wpływ 10 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEIDG od dn. 1.10.2020 r. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej wnioskodawca rozlicza się podatkiem ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych. Zadane pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej w 2023 r. i na ten rok Podatnik złożył w terminie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze opodatkowania działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach działalności Wnioskodawca wykonuje odpłatnie usługi na rzecz swojego kontrahenta, zwanego dalej Spółką. Spółka ta prowadzi działalność polegającą na dostarczaniu usług i produktów IT dla biznesu. Wnioskodawca świadczy swoje usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy zlecenia jako przedsiębiorca. Nie jest związany ze Spółką umową cywilnoprawną ani umową o pracę. Wnioskodawca świadczy usługi własnymi siłami. Nie zatrudnia podwykonawców. Wnioskodawca działa na rachunek swojego kontrahenta. Część jego zadań polega na świadczeniu usług pośrednictwa. Pozostała część polega na świadczeniu usług doradczych w zakresie oprogramowania komputerowego. Wniosek dotyczy opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług pośrednictwa. Wobec tego dalsza część opisu stanu faktycznego dotyczy tych usług. Ponieważ Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa, jest tylko pośrednikiem. Z tego powodu nie wiąże go żaden stosunek kontraktowy pomiędzy nim a klientem Spółki ani z innymi osobami trzecimi. Wobec tego odpowiedzialność kontraktową wynikającą z umowy zlecenia zawartej pomiędzy nim a Spółką ponosi wyłącznie względem Spółki. Zaś względem osób trzecich w tym klientów Spółki ponosi odpowiedzialność deliktową na zasadach ogólnych. Wnioskodawca nie podlega kierownictwu swojego kontrahenta. Sam decyduje o sposobie realizacji zadań i wykonuje je w miejscu i czasie wybranym wg własnego wyboru. Spółka ustala wraz z Wnioskodawcą cele sprzedażowe, które mają być zrealizowane, jednak nie ingeruje w sposób ich realizacji. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z jego działalnością, w szczególności ryzyko niewykonania, nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług zawartej pomiędzy nim a Spółką.
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność względem Spółki na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego oraz wiążącej ich umowy. Nie przysługują mu również żadne uprawnienia pracownicze wynikające z Kodeksu pracy, które by mu przysługiwały, gdyby pozostawał w stosunku zatrudnienia. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem ani członkiem organu Spółki.
W ramach działalności Wnioskodawca świadczy następujące usługi:
1.poszukuje nowych odbiorców usług i produktów Spółki,
2.utrzymuje ciągły kontakt z odbiorcami usług i produktów IT Spółki,
3.spotyka się z klientami Spółki,
4.bada potrzeby klienta Spółki
5.informuje klientów Spółki o oferowanych przez nią usługach i produktach IT,
6.negocjuje warunki umów zawieranych z klientami Spółki,
7.wspiera klientów Spółki przy składaniu zamówienia na usługi Spółki,
8.wspiera Spółkę w zawieraniu umów z jej klientami,
9.prezentuje produkty i usługi oferowane przez Spółkę na szkoleniach, kongresach, targach i konferencjach.
Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie mają związku z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex58.29.3).
Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie mają związku z oprogramowaniem oraz z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w swojej opinii z dnia 3.03.2023 r. poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione kompleksowe usługi obejmujące: poszukiwanie nowych odbiorców usług i produktów, utrzymywanie ciągłego kontaktu z odbiorcami, spotkania z klientami, badanie potrzeb klientów, informowanie klientów o oferowanych usługach i produktach, negocjowanie warunków umów zawieranych z klientami, wspieranie klientów przy składaniu zamówienia na usługi, wspieranie klientów w zawieraniu umów z klientami, prezentowanie produktów i usług oferowanych na szkoleniach, kongresach, targach i konferencjach, bez zawierania umów we własnym imieniu i fizycznej sprzedaży, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Do wykonywanej przez Podatnika działalności – w okresie którego ma dotyczyć wniosek – nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Względem Wnioskodawcy spełnione są przesłanki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości równej lub przekraczającej 2 000 000 euro.
Ponadto, w piśmie z dnia 5 października 2023 r., odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku.
1)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Prowadzona przez Podatnika działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2)w jaki sposób jest ustalone wynagrodzenie za świadczenie przez Pana usług (czy jest to np. wynagrodzenie prowizyjne)?
Odpowiedź: Wynagrodzenie Podatnika jest stałej wysokości, dodatkowo Podatnik otrzymuje uzgodnioną w umowie premię od dokonanej przy jego wsparciu sprzedaży zależną od uzyskanego przez niego poziomu sprzedaży.
3)czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje?
Odpowiedź: Program księgowej Podatnika umożliwia taki podział i prowadzenie ewidencji przychodów z uwzględnieniem różnych stawek podatkowych przyporządkowanych do różnych rodzajów działalności.
Pytanie
Czy przychód uzyskany ze świadczenia przez Wnioskodawcę opisanych w ww. stanie faktycznym usług, które zostały przez niego zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego sklasyfikowane w ramach kodu PKWiU: 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń może przy spełnieniu innych warunków wynikających z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jako przychód z działalności usługowej?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że świadczona przez niego działalność spełnia definicję działalności usługowej zawartej w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi zostały sklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w ramach kodu PKWiU: 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że wykonuje działalność usługową i przychód z tych usług może przy spełnieniu innych warunków wynikających z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jako przychód z działalności usługowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;
ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;
ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;
ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;
ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;
ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
-Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 października 2020 r.
-Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-Złożył Pan w terminie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o zamiarze opodatkowania działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
-Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-Względem Pana spełnione są przesłanki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
-Pana usługi będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
-W ramach działalności wykonuje Pan odpłatnie usługi na rzecz swojego Kontrahenta - Spółki. Spółka ta prowadzi działalność polegającą na dostarczaniu usług i produktów IT dla biznesu. Świadczy Pan swoje usługi na rzecz Spółki na podstawie umowy zlecenia jako przedsiębiorca. Nie jest Pan związany ze Spółką umową cywilnoprawną ani umową o pracę. Świadczy Pan usługi własnymi siłami. Nie zatrudnia podwykonawców. Pana wynagrodzenie jest stałej wysokości, dodatkowo otrzymuje Pan uzgodnioną w umowie premię od dokonanej przy Pana wsparciu sprzedaży zależną od uzyskanego poziomu sprzedaży.
-W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan następujące usługi:
·poszukuje nowych odbiorców usług i produktów Spółki,
·utrzymuje ciągły kontakt z odbiorcami usług i produktów IT Spółki,
·spotyka się z klientami Spółki,
·bada potrzeby klienta Spółki,
·informuje klientów Spółki o oferowanych przez nią usługach i produktach IT,
·negocjuje warunki umów zawieranych z klientami Spółki,
·wspiera klientów Spółki przy składaniu zamówienia na usługi Spółki,
·wspiera Spółkę w zawieraniu umów z jej klientami,
·prezentuje produkty i usługi oferowane przez Spółkę na szkoleniach, kongresach, targach i konferencjach.
-Nie jest Pan związany ze spółką umową cywilnoprawną ani umową o pracę.
-Nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem organu Spółki.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w zakresie świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, polegających na wykonywaniu przez Pana odpłatnie usług na rzecz swojego kontrahenta, może korzystać z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskane z tego tytułu przychody należy opodatkować stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).