Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług wg 8,5%. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.669.2023.3.BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.669.2023.3.BM

Temat interpretacji

Opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług wg 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 września 2023 r. (wpływ 18 września 2023 r.) oraz pismem z 9 października 2023 r. (wpływ 16 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 1 września 2008 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

Od stycznia 2022 roku działalność ta jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

W związku z tym, że jest Pan opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym od początku 2022 roku, niniejszy wniosek dotyczy roku 2022 i lat następnych.

Świadczy Pan usługi w branży artystyczno-muzycznej. Pana działalność obejmuje realizację zleceń otrzymanych od klientów polegających w szczególności na:

I.            wykonaniu określonej ilości utworów muzycznych o określonym czasie trwania (przykładowo podkładów muzycznych do gier komputerowych, muzyki do filmów reklamowych promujących te gry), czy też

II.            wykonaniu oprawy dźwiękowej form audiowizualnych; realizację dźwięku zgodnie z wytycznym otrzymanymi od klientów; wykonanie efektów dźwiękowych uzupełniających wizualia dostarczone przez klienta (np. nagranie odgłosów kroków poruszających się postaci, odgłosy walki, szum drzew, pobrzękiwanie zbroją podczas marszu rycerze etc.) i dalszej obróbce oraz edycji prowadzącej do scalenia wytworzonych efektów dźwiękowych z obrazem (np. implementacja efektów dźwiękowych do gry za pomocą narzędzi dostarczonych przez klienta lub własnych).

Szczegółowy opis (poszczególne etapy) wskazanych wyżej usług wygląda następująco:

I.Wykonanie utworu muzycznego (podkładu do gry, filmu reklamowego) zgodnie z otrzymanym zleceniem, obejmuje kilka etapów prac, tj.:

1.Skomponowanie utworu, tj. wymyślenie utworu i dokonanie jego zapisu;

2.Aranżacja i produkcja muzyczna utworu, polegająca m.in. na rozpisaniu utworu na brzmienie poszczególnych instrumentów, które w zależności od projektu są bądź to dźwiękami komputerowymi (zakupionymi lub wymyślonymi) lub nagranymi na żywo dźwiękami wykonywanymi przez instrumentalistów. Korzystanie z usług instrumentalistów polega na zorganizowaniu sesji nagraniowej, w której uczestniczy Pan jako realizator dźwięku, tj. dokonuje nagrania tego co grają instrumentaliści, następnie edytuje uzyskane nagrania (zmienia, poprawia, zniekształca, łączy etc.), by nadawały się one do użycia w skomponowanym utworze.

3.Udoskonalenie techniczne utworu (tzw. mastering), obejmujący dostosowanie stworzonego utworu do potrzeb ostatecznego odbiorcy w zależności od przekazanych wytycznych oraz stosowanych przez niego norm i standardów. Brzmienie utworów musi być doprowadzone do poziomu głośności i jakości zgodnej z obowiązującymi trendami, wytycznymi technicznymi czy normami panującymi w mediach, które ten utwór będą dalej emitować. Utwór musi inaczej brzmieć, gdy tworzony jest z myślą o grze komputerowej, a inaczej gdy jest to np. telewizja, która będzie dany utwór emitować w eterze zgodnie ze standardami technicznymi, którym podlega.

4.Proces kompozycji i wykonania utworu wieńczy sprzedaż praw majątkowych obejmujących całą wykonaną pracę.

W ramach realizacji jednego zlecenia („usługi kompleksowej”) łączy Pan kilka specjalizacji m.in. aranżera/producenta muzycznego, reżysera nagrań, realizatora nagrań, dźwiękonaśladowcy, czy sound designera (realizatora dźwięku).

II.Oprawa dźwiękowa form audiowizualnych/realizacją dźwięku obejmuje:

Nagrywanie lub edycję istniejących nagrań efektów dźwiękowych, po to, by dostarczone przez klienta wizualia (sceny, postacie, rzeczywistość wykreowana w danym utworze (np. grze komputerowej, filmie reklamowym) zyskały odpowiadające im dźwięki.

W studiu nagraniowym dochodzi do realizacji sesji nagraniowych z lektorami.

W ramach otrzymanego zlecenia Pan:

1.organizuje sesje nagraniowe (posiada własne studio i odpowiedni sprzęt),

2.edytuje nagrane pliki,

3.implementuje (łączy) je z obrazem,

4.sprzedaje prawa majątkowe do całej wykonanej pracy.

Wykonuje Pan kompleksowo czynności właściwe m.in. dla realizatora dźwięku /dźwiękoimitatora /dźwiękonaśladowcy, kompozytora, aranżera/producenta muzycznego, czy też reżysera i realizatora nagrań.

Jak już wskazano wyżej, takie zlecenie może obejmować „udźwiękowienie” obrazu/ sceny z gry (np. podłożenie dźwięku tupania i pobrzękiwania zbroją do sceny przedstawiającej idącego rycerza). Wzbogacone przez nagrania lektorów (by było słychać głos owego rycerza), uzupełnione o nastrojową muzykę (by można było zrozumieć stan emocjonalny rycerza i jego dalsze zamiary).

Warto podkreślić, że prace wykonywane są zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od klienta. Zlecenie może obejmować przykładowo wykonanie 150 określonych efektów dźwiękowych, czy też nagranie kwestii dialogowych postaci zgodnie ze skryptem dialogowym dostarczonym przez klienta. Może również obejmować kombinację obu tych czynności, czyli nagrywania efektów dźwiękowych uzupełnionych przez analogiczne nagrania lektorskie. W związku z tym, że jest to praca twórcza i kreatywna każde zlecenie jest zindywidualizowane.

Co istotne opisane wyżej dwa rodzaje usług (I, II) zawsze mają charakter kompleksowy, tj. obejmują wskazane wyżej etapy. Otrzymuje Pan wynagrodzenie za „kompleksową usługę” obejmującą sprzedaż praw majątkowych związanych z wytworzonymi utworami.

Wyżej wskazane czynności świadczone są na podstawie umów o świadczenie usług (np. umów o dzieło) na rzecz przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi.

W związku ze specyfiką wykonywanych usług, w celu ich przyporządkowania do odpowiedniego grupowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie informacji do Głównego Urzędu Statystycznego (...) (GUS). Opis usług zawarty we wniosku klasyfikacyjnym do GUS obejmował tożsamy zakres usług jak zawarty w niniejszym wniosku.

Ostateczna informacja, co do właściwej klasyfikacji świadczonych usług, została Panu udzielona pismem z dnia 28 czerwca 2023 r. (sygnatura: ...) przez Departament (...).

Zgodnie z otrzymaną z ww. Departamentu informacją, wszystkie świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.12.17.0, tj. „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”.

W 2022 r. Pana przychód nie przekroczył limitu 2 000 000 euro określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że:

  • nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;
  • nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  • nie osiąga i nie planuje Pan osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów);
  • nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:
  • z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,
  • z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,
  • z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Otrzymuje Pan tantiemy z (...) (jako osoba niezrzeszona), jak i analogicznej amerykańskiej instytucji (...), której jest Pan członkiem.

Tantiemy są wypłacane za niezbywalne prawa autorskie (nie mylić ze zbywalnymi prawami majątkowymi) za utwory, w których wskazano Pana autorstwo i skolekcjonowano tantiemy za ich emisję w mediach (np. radio bądź telewizja). Wskazuje Pan, że tak uzyskiwane przychody stanowią dochód z tytułu praw autorskich, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tantiemy stanowią odrębne źródło dochodu. Rozlicza Pan tantiemy w deklaracji PIT-36 jako dochód z tytułu praw autorskich, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w Pana ocenie uzyskiwane dochody nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą).

Przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, są usługi opisane w punkcie I i II sporządzonego wniosku, tj. działalność polegająca na:

1.wykonywaniu określonej ilości utworów muzycznych o określonym czasie trwania (przykładowo podkładów muzycznych do gier komputerowych, muzyki do filmów reklamowych promujących te gry),

2.wykonywaniu oprawy dźwiękowej form audiowizualnych/ realizację dźwięku zgodnie z wytycznym otrzymanymi od klientów (np. podkłady dźwiękowe do gier komputerowych polegające na stworzeniu efektów dźwiękowych pasujących do fabuły gry - przykładowo tworzy odgłosy kroków poruszających się postaci, odgłosy walki, szum drzew, dźwięki pobrzękiwania zbroją podczas marszu rycerza etc.).

Osiągnął Pan pierwszy przychód opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku z opisanej we wniosku działalności w marcu 2022 roku (pierwsza faktura została wystawiona 9 marca 2022 r.).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (oraz inne ustawy podatkowe) nie zawierają definicji usług związanych z przesyłaniem strumieni wideo oraz strumieni audio przez Internet.

Zatem, żeby odpowiedzieć na pytanie organu posłużył się Pan słownikowym/potocznym rozumieniem ww. pojęć.

Zgodnie z definicją mediów strumieniowych zawartą na stronie wikipedia.org (źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Media strumieniowe), media strumieniowe, to technika dostarczania informacji multimedialnej przez Internet, od dostawcy transmisji strumieniowej do użytkownika, w sposób nieprzerywany. Media strumieniowe opierają się na transmisji skompresowanych danych multimedialnych. (...) Najczęściej przesyłane w postaci mediów strumieniowych dane to dźwięk (radio internetowe), obraz (telewizja internetowa) oraz dodatkowe dane opisowe, np. napisy do filmu albo nazwy piosenek.

Wyróżnia się dwa rodzaje dostępu do mediów strumieniowych:

  • na żywo (ang. live) - transmitowane są dane, które od razu docierają do wszystkich użytkowników z jakiegoś odległego od nich miejsca na świecie przez fale radiowe za pomocą sygnału telewizyjnego, np. transmisja koncertu na żywo, Rodzaj „mediów strumieniowych na żywo” określa się jako „live streaming”. Pojęcie to odnosi się do zawartości Internetu dostarczanego w czasie rzeczywistym. (...)
  • na życzenie (ang. on demand) - serwer ma bazę zarejestrowanych danych multimedialnych. Każdy użytkownik wybiera, który pokaz multimedialny i od jakiego momentu chce oglądać. Przykładem może być tutaj internetowa wypożyczalnia filmów, w której wybieramy sobie jeden z nich i oglądamy go przez Internet.

Zatem przesyłanie strumieni audio/wideo przez Internet to inaczej z języka angielskiego tzw. "streaming", czyli usługa polegająca na transmisji danych w sposób ciągły bez konieczności pobierania plików i ich zapisywania w pamięci danego urządzenia.

Biorąc pod uwagę wyżej zaprezentowane rozumienie pojęć przesyłania strumieni wideo i audio przez Internet, nie prowadzi Pan tego typu działalności i nie uzyskuje przychodów z tytułu świadczenia usług streamingowych.

Pana utwory znajdują się na platformach streamingowych m.in. (...), niemniej jednak, to nie Pan zamieszcza swoje utwory na ww. platformach i nie czerpie zysku ze świadczenia usług związanych z przesyłaniem strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0) oraz przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0). Zyski ze streamingu czerpią właściciele (zazwyczaj wytwórnia, dystrybutor), którzy nabyli prawa do Pana nagrań.

Pytanie

Czy wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej oznaczone jako usługi I i II powinny być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej oznaczone jako usługi I i II należy opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „ustawa o PDOF”).

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatek w tej formie mogą opłacać podatnicy w danym roku podatkowym, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym ten rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W 2022 r. i latach ubiegłych osiągnięte z tej działalności gospodarczej Pana przychody były niższe niż 2 000 000 euro.

W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie:

  • nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej.
  • nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.
  • nie osiąga i nie planuje osiągać Pan przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów).
  • nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalność po zmianie:
  • działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,
  • z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,
  • z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ustawą o ryczałcie, podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stanowi kwalifikacja wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa GUS , zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot (podatnik) sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi w branży artystyczno-muzycznej. Pana działalność obejmuje realizację zleceń otrzymanych przez klientów polegających w szczególności na:

I.            wykonaniu określonej ilości utworów muzycznych o określonym czasie trwania (przykładowo podkładów muzycznych do gier komputerowych, muzyki do filmów reklamowych promujących te gry), czy też

II.           wykonaniu oprawy dźwiękowej form audiowizualnych; realizacji dźwięku zgodnie z wytycznym otrzymanymi od klientów; wykonaniu efektów dźwiękowych uzupełniających wizualia dostarczone przez klienta (np. nagranie odgłosów kroków poruszających się postaci, odgłosy walki, szum drzew, pobrzękiwanie zbroją podczas marszu rycerze etc.) i dalszej obróbce oraz edycji prowadzącej do scalenia wytworzonych efektów dźwiękowych z obrazem (np. implementacja efektów dźwiękowych do gry za pomocą narzędzi dostarczonych przez klienta lub własnych).

Szczegółowy opis (poszczególne etapy) wskazanych wyżej usług wygląda następująco:

I.Wykonanie utworu muzycznego (podkładu do gry, filmu reklamowego) zgodnie z otrzymanym zleceniem, obejmuje kilka etapów prac, tj.:

1.Skomponowanie utworu, tj. wymyślenie utworu i dokonanie jego zapisu;

2.Aranżacja i produkcja muzyczna utworu, polegająca m.in. na rozpisaniu utworu na brzmienie poszczególnych instrumentów, które w zależności od projektu są bądź to dźwiękami komputerowymi (zakupionymi lub wymyślonymi) lub nagranymi na żywo dźwiękami wykonywanymi przez instrumentalistów. Korzystanie z usług instrumentalistów polega na zorganizowaniu sesji nagraniowej, w której Wnioskodawca uczestniczy jako realizator dźwięku, tj. dokonuje nagrania tego co grają instrumentaliści, następnie edytuje uzyskane nagrania (zmienia, poprawia, zniekształca, łączy etc.) by nadawały się one do użycia w skomponowanym utworze.

3.Udoskonalenie techniczne utworu (tzw. mastering), obejmujący dostosowanie stworzonego utworu do potrzeb ostatecznego odbiorcy w zależności od przekazanych wytycznych oraz stosowanych przez niego norm i standardów. Brzmienie utworów musi być doprowadzone do poziomu głośności i jakości zgodnej z obowiązującymi trendami, wytycznymi technicznymi czy normami panującymi w mediach, które ten utwór będą dalej emitować. Utwór musi inaczej brzmieć, gdy tworzony jest z myślą o grze komputerowej, a inaczej gdy jest to np. telewizja, która będzie dany utwór emitować w eterze zgodnie ze standardami technicznymi, którym podlega.

4.Proces kompozycji i wykonania utworu wieńczy sprzedaż praw majątkowych obejmujących całą wykonaną pracę.

W ramach realizacji jednego zlecenia („usługi kompleksowej”) łączy Pan kilka specjalizacji m.in. aranżera/producenta muzycznego, reżysera nagrań, realizatora nagrań, dźwiękonaśladowcy czy sound designera (realizatora dźwięku).

II.Oprawa dźwiękowa form audiowizualnych/realizacją dźwięku obejmuje:

Nagrywanie lub edycję istniejących nagrań efektów dźwiękowych, po to by dostarczone przez klienta wizualia (sceny, postacie, rzeczywistość wykreowana w danym utworze (np. grze komputerowej, filmie reklamowym) zyskały odpowiadające im dźwięki.

W studiu nagraniowym dochodzi do realizacji sesji nagraniowych z lektorami. W ramach otrzymanego zlecenia Pan:

1.organizuje sesje nagraniowe (posiada własne studio i odpowiedni sprzęt),

2.edytuje nagrane pliki,

3.implementuje (łączy) je z obrazem,

4.sprzedaje prawa majątkowe do całej wykonanej pracy.

Wykonuje Pan kompleksowo czynności właściwe m.in. dla realizatora dźwięku /dźwiękoimitatora/dźwiękonaśladowcy, kompozytora, aranżera/producenta muzycznego, czy też reżysera i realizatora nagrań.

Jak już wskazano wyżej, takie zlecenie może obejmować „udźwiękowienie” obrazu/sceny z gry (np. podłożenie dźwięku tupania i pobrzękiwania zbroją do sceny przedstawiającej idącego rycerza). Wzbogacone przez nagrania lektorów (by było słychać głos owego rycerza), uzupełnione o nastrojową muzykę (by można było zrozumieć stan emocjonalny rycerza i jego dalsze zamiary).

Warto podkreślić, że prace wykonywane są zgodnie z wytycznymi otrzymanymi od klienta. Zlecenie może obejmować przykładowo wykonanie 150 określonych efektów dźwiękowych, czy też nagranie kwestii dialogowych postaci zgodnie ze skryptem dialogowym dostarczonym przez klienta. Może również obejmować kombinację obu tych czynności, czyli nagrywania efektów dźwiękowych uzupełnionych przez analogiczne nagrania lektorskie. W związku z tym, że jest to praca twórcza i kreatywna każde zlecenie jest zindywidualizowane.

Co istotne opisane wyżej dwa rodzaje usług (I, II) zawsze maja charakter kompleksowy, tj. obejmują wskazane wyżej etapy. Otrzymuje Pan wynagrodzenie za „kompleksową usługę” obejmującą sprzedaż praw majątkowych związanych z wytworzonymi utworami.

Jak wskazano w stanie faktycznym, zgodnie z potwierdzoną przez Główny Urząd Statystyczny klasyfikacją, wszystkie wymienione wyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.12.17.0. - „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”.

Warto nadmienić, że zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), grupowanie PKWiU 59.12.17.0 - „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku” obejmuje:

  • tworzenie, dodawanie i nagrywanie elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) pracy audiowizualnej (filmu, nagrania wideo, nośników cyfrowych itp.) dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi pracy:
  • komponowanie, nagrywanie, mieszanie i łączenie oryginalnej muzyki i dźwięku w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej,
  • nagrywanie muzyki do sekwencji pracy audiowizualnej,
  • mieszanie i nagrywanie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w celu połączenia w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej,
  • łączenie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej oraz synchronizowanie elementów dźwiękowych z elementami wizualnymi pracy,
  • udzielanie i/lub usługi agencyjne w zakresie udzielania licencji na korzystanie z praw do utworu muzycznego i nagrania dźwiękowego wraz z usługami w zakresie mieszania lub łączenia.

W Pana ocenie, powyższe wyjaśnienia oraz stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego jednoznacznie potwierdzają, że dla opisanego w stanie faktycznym zakresu usług właściwą klasyfikacją jest PKWiU 59.12.17.0.

W związku z tak dokonaną klasyfikacją i brakiem dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z opisanej działalności należy opodatkować w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, tj. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Jak bowiem stanowi powołany przepis, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej. Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że wydawane dotychczas interpretacje indywidualne potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi objęte klasyfikacją PKWiU 59.12.17.0 należy objąć 8,5% stawką ryczałtu, właściwą dla przychodów z działalności usługowej.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2023 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.394.2023.2.MZ oraz w interpretacji z dnia 7 grudnia 2022 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA, organ potwierdził, że usługi mieszczące się m.in. w klasyfikacji PKWIU 59.12.17.0 jako niewymienione w przychodach podlegających opodatkowaniu wyższymi stawkami ryczałtu podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Podsumowując, w Pana opinii opisane w stanie faktycznym usługi I i II powinien Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 1 września 2008 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;
  2. złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie;
  3. od stycznia 2022 r. opodatkował Pan działalność ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
  4. świadczy Pan usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 59.12.17.0 - „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;
  5. Pana przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył w 2022 roku limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. kwoty 2 000 000 euro;
  6. do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy;
  7. prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  8. nie świadczy Pan usług związanych z przesyłaniem strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0) oraz przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0).
  9. wskazał Pan, że tantiemy stanowią odrębne źródło dochodu, które rozlicza Pan w deklaracji PIT-36 jako dochód z tytułu praw autorskich, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Pana przychody za 2022 r. oraz uzyskiwane w latach następnych (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny) z działalności usługowej, sklasyfikowanej według PKWiU 59.12.17.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Pana stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w  dniu wydania interpretacji,
  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w  dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) oraz prawnym i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości w zakresie objętym Pana wnioskiem.

Jak wskazał Pan we wniosku, przedmiotem Pana zapytania są tylko wskazane przez Pana w stanie faktycznym usługi I i II, natomiast Organ nie odniósł się do tantiem, które są odrębnym źródłem przychodu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).