Temat interpretacji
Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-prawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że właściwą stawką ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19 oraz 74.90.20 jest stawka wynosząca 8,5%,
-nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że właściwą stawkę ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30 jest stawka wynosząca 15%.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 22 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 4 stycznia 2021 r. Wnioskodawca samodzielnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, przedmiotem której są usługi objęte następującą klasyfikacją PKD:
1)70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (przeważający przedmiot działalności),
2)82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy przede wszystkim usługi audytu wewnętrznego, w szczególności następujące jego rodzaje:
1)wewnętrzne audyty zgodności:
a) z normą ISO 27001 – jako certyfikowany Audytor Wiodący ISO 27001 Wnioskodawca zajmuje się oceną systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji swojego klienta w odniesieniu do normy ISO 27001;
b)z wymogami kontraktowymi – Wnioskodawca dokonuje identyfikacji kluczowych wymogów w kontraktach podpisanych przez swojego klienta z jego partnerami biznesowymi i ocenia skuteczność działań mających na celu spełnienie tych wymogów;
2) wewnętrzne audyty środowiska kontrolnego – Wnioskodawca zajmuje się oceną mechanizmów kontrolnych, które zostały wdrożone u jego klienta w celu ograniczenia ryzyka występującego w organizacji;
3) wewnętrzne audyty procesowe – Wnioskodawca dokonuje przeglądu procesów pod kątem ich zgodności z przyjętymi przez swojego klienta procedurami i standardami.
Dodatkowo Wnioskodawca świadczy następujące usługi komplementarne do usług audytu wewnętrznego:
1) zarządzanie ryzykiem – Wnioskodawca wspiera swojego klienta w: a) identyfikacji ryzyka w organizacji, b) prawidłowej ocenie ryzyka w celu określenia priorytetowych zadań prowadzących do ograniczenia ryzyka w organizacji, c) nadzorowaniu postępów prac w ograniczaniu ryzyka w organizacji i d) regularnym prezentowaniu zebranych w punktach a-c informacji kierownictwu swojego klienta;
2)doradztwo – z uwagi na wcześniejsze doświadczenie zawodowe Wnioskodawcy zdobyte w międzynarodowych przedsiębiorstwach, od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, w których klient oczekuje od Wnioskodawcy wsparcia o charakterze doradczym – takie sytuacje najczęściej dotyczą udoskonaleń mechanizmów kontrolnych oraz usprawnień procesów w organizacji.
Z uwagi na fakt, że działalność związana z audytem wewnętrznym nie jest wyszczególniona w schemacie PKWiU, zdaniem Wnioskodawcy:
1)usługi wewnętrznego audytu zgodności z ISO 27001 mieszczą się w zakresie kodu 74.90.19, tj. pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane – na taką klasyfikację wskazuje Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 marca 2022 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.30.2022.3.MT;
2)pozostałe wymienione powyżej usługi audytu wewnętrznego (a więc wewnętrzne audyty zgodności z wymogami kontraktowymi, wewnętrzne audyty środowiska kontrolnego oraz wewnętrzne audyty procesowe) oraz usługi związane z zarządzaniem ryzykiem mieszczą się w zakresie 74.90.20, tj. pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
3)usługi doradztwa mieszczą się w zakresie 70.22.30, tj. pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Obecna forma opodatkowania działalności Wnioskodawcy to podatek liniowy. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy ustalenia właściwych stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie którego Wnioskodawca chciałby się rozliczać od przyszłego roku kalendarzowego.
Ponadto, Wnioskodawca przytoczył we wniosku pytania z wezwania dotyczącego wcześniej składanego przez Wnioskodawcę wniosku w tożsamym zakresie, który z uwagi na nieuzupełnienie braków formalnych w wyznaczonym terminie został pozostawiony bez rozpatrzenia – wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
1.Czy złoży Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (należy wskazać datę)?
Odpowiedź: Tak, w terminie między 2 stycznia i 20 lutego 2024 r. (lub 2025 roku, jeśli wymagane będzie uzupełnienie braków formalnych w niniejszym wniosku lub koniecznie będzie złożenie kolejnego wniosku) – oczywiście przy założeniu kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej i utrzymaniu lub zwiększeniu liczby klientów, dla których Wnioskodawca świadczy usługi.
2.Kiedy osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 4 stycznia 2021 r. i od tego miesiąca osiąga przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, natomiast do tej pory rozliczał się (i wciąż się rozlicza) na podstawie podatku liniowego. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, który Wnioskodawca zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku, Wnioskodawca planuje osiągnąć w styczniu 2024 (lub 2025 roku, jeśli wymagane będzie uzupełnienie braków formalnych w niniejszym wniosku lub koniecznie będzie złożenie kolejnego wniosku) – oczywiście przy założeniu kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej i utrzymaniu lub zwiększeniu liczby klientów, dla których Wnioskodawca świadczy usługi.
3.Czy będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?
Odpowiedź: Tak, przy pomocy elektronicznych systemów ewidencji czasu pracy wykorzystywanych przez swoich klientów.
4. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek, w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), który wskazuje, że:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie opłaca i nie będzie opłacać podatków w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 Ustawy;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystać z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów z tytułu prowadzenia aptek;
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów z tytułu działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie wytwarza i nie będzie wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ ani Wnioskodawca nie planuję prowadzić spółki z małżonką, ani małżonka nie planuje prowadzić spółki z Wnioskodawcą;
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ obecnie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą;
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ obecnie Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza się w oparciu o podatek liniowy;
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie uzyskuje i nie uzyska przychodów ze sprzedaży ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Odpowiedź: Wyłączenie nie będzie miało zastosowania, ponieważ Wnioskodawca nie uzyska przychodów z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.
5. Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, szczegóły poniżej.
Przy czym należy wskazać, że na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie, ale niestety w bieżącym roku podatkowym nie uzyskał choćby 10% kwoty wskazanej w Ustawie,
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
Odpowiedź: Ten punkt nie dotyczy Wnioskodawcy, ponieważ nie prowadzi on działalności w formie spółki,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Odpowiedź: Ten punkt nie dotyczy Wnioskodawcy, ponieważ działalność gospodarczą prowadzi on już ponad 2,5 roku.
6. Czy prowadzona przez Pana działalność będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak.
7. Czy czynności przez Pana wykonywane w ramach wskazanych we wniosku umów, wykonywane będą w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, zawód audytora wewnętrznego nie mieści się w zamkniętym zbiorze wolnych zawodów zdefiniowanym w art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
8. Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana usługi? We wniosku wskazał Pan, że:
„(…) W ramach prowadzonej działalności świadczę przede wszystkim usługi audytu wewnętrznego, w szczególności następujące jego rodzaje: 1) wewnętrzne audyty zgodności: a) z normą ISO 27001 – jako certyfikowany Audytor Wiodący ISO 27001 zajmuję się oceną systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji mojego klienta w odniesieniu do normy ISO 27001; b) z wymogami kontraktowymi – dokonuję identyfikacji kluczowych wymogów w kontraktach podpisanych przez mojego klienta z jego partnerami biznesowymi i oceniam skuteczność działań mających na celu spełnienie tych wymogów; 2) wewnętrzne audyty środowiska kontrolnego – zajmuję się oceną mechanizmów kontrolnych, które zostały wdrożone u mojego klienta w celu ograniczenia ryzyka występującego w organizacji; 3) wewnętrzne audyty procesowe – dokonuję przeglądu procesów pod kątem ich zgodności z przyjętymi przez mojego klienta procedurami i standardami. Dodatkowo świadczę następujące usługi komplementarne do usług audytu wewnętrznego: 1) zarządzanie ryzykiem – wspieram mojego klienta w a) identyfikacji ryzyka w organizacji, b) prawidłowej ocenie ryzyka w celu określenia priorytetowych zadań prowadzących do ograniczenia ryzyka w organizacji, c) nadzorowania postępów prac w ograniczaniu ryzyka w organizacji i d) regularnym prezentowaniu zebranych w punktach a-c informacji kierownictwu mojego klienta; 2) doradztwo – z uwagi na moje wcześniejsze doświadczenie zawodowe zdobyte w międzynarodowych przedsiębiorstwach, od czasu do czasu zdarzają się sytuacje, w których mój klient oczekuje ode mnie wsparcia o charakterze doradczym – takie sytuacje najczęściej dotyczą udoskonaleń mechanizmów kontrolnych oraz usprawnień procesów w organizacji”.
Prosimy więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym polegają, czego dotyczą, jaki jest zakres oraz co jest efektem wymienionych przez Pana usług?
Odpowiedź: Poniżej znajduje się charakterystyka świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest ona na tyle wyczerpująca na ile wydaje się to Wnioskodawcy odpowiednie na potrzeby zrozumienia charakteru jego pracy. Uwaga: żaden z poniżej opisanych przykładów nie jest oparty bezpośrednio na faktycznych wydarzeniach z uwagi na obowiązujące Wnioskodawcę umowy o zachowania poufności; przykłady powinny być traktowane wyłącznie jako ilustracja służąca lepszemu zrozumieniu usług, które Wnioskodawca wykonuje na rzecz swoich klientów.
Prosimy o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z ww. przez Pana usługi, tj. usług:
a) wewnętrznych audytów zgodności z normą ISO 27001,
Odpowiedź: Audyt wewnętrzny zgodności z normą ISO 27001 polega zweryfikowaniu przez Wnioskodawcę czy klient, na rzecz którego świadczy usługę, spełnia:
1) bezpośrednie wymagania normy ISO 27001 oraz
2) wewnętrzne wymogi bezpieczeństwa informacji pośrednio wynikające z normy ISO 27001 (przykład: (…)); efektem działań Wnioskodawcy jest raport z audytu wewnętrznego, który zawiera ocenę zgodności danego obszaru z wymogami normy ISO 27001, a także – w przypadku ich wystąpienia – opis tzw. niezgodności wraz ze zdefiniowanymi przez osoby za nie odpowiedzialne tzw. planami naprawczymi; do obowiązków wynikających z tej usługi należy także regularne weryfikowanie czy wspomniane plany naprawcze zostały skutecznie wykonane i czy doprowadziło to do zapewnienia pełnej zgodności z wymogiem, dla którego wcześniej zidentyfikowana została niezgodność; dzięki świadczeniu przez Wnioskodawcę tego rodzaju usługi, jego klient może zdobyć (a później utrzymać) certyfikację ISO 27001, która jest istotna dla obecnych i nowych klientów klienta Wnioskodawcy, ponieważ oznacza, że jego klient zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa informacji w usługach świadczonych na rzecz swoich klientów;
b) wewnętrznych audytów zgodności z wymogami kontraktowymi,
Odpowiedź: Audyt wewnętrzny zgodności z wymogami kontraktowymi polega na zweryfikowaniu przez Wnioskodawcę czy klient, na rzecz którego świadczy usługę spełnia wymogi, co do spełnienia których zobowiązał się w umowach ramowych ze swoimi poszczególnymi klientami (przykład: (…)); efektem działań Wnioskodawcy jest raport z audytu wewnętrznego, który zawiera jego ocenę na temat tego w jakim stopniu jego klient wywiązuje się z zadań, do wykonania których zobowiązał się w umowach ramowych ze swoimi poszczególnymi klientami, a także – w przypadku ich wystąpienia – opis zidentyfikowanych nieprawidłowości wraz ze zdefiniowanymi przez osoby za nie odpowiedzialne tzw. planami naprawczymi; do obowiązków wynikających z tej usługi należy także regularne weryfikowanie czy wspomniane plany naprawcze zostały skutecznie wykonane i czy doprowadziło to do zapewnienia pełnej zgodności z wymogiem, dla którego wcześniej zidentyfikowana została nieprawidłowość; dzięki świadczeniu przez Wnioskodawcę tego rodzaju usługi, jego klient ogranicza ryzyko nałożenia na niego kar umownych, czy wręcz zerwania umów ramowych przez poszczególnych jego klientów, z powodu niewywiązywania się z zapisów kontraktowych;
c) wewnętrznych audytów środowiska kontrolnego,
Odpowiedź: Audyt wewnętrzny środowiska kontrolnego polega na ocenie skuteczności mechanizmów kontrolnych w ograniczaniu ryzyka, na potrzeby ograniczenia którego wspomniane mechanizmy zostały wdrożone (przykład: (…));
d) wewnętrznych audytów procesowych,
Odpowiedź: Audyt wewnętrzny procesów polega na ocenie przebiegu procesu zgodnie z przyjętymi praktykami, procedurami i/lub standardami (przykład: (…)); efektem działań Wnioskodawcy jest raport z audytu wewnętrznego, który zawiera ocenę Wnioskodawcy na temat zgodności procesów z przyjętymi praktykami, procedurami i/lub standardami, a także – w przypadku ich wystąpienia – opis zidentyfikowanych nieprawidłowości wraz ze zdefiniowanymi przez osoby za nie odpowiedzialne tzw. planami naprawczymi; do obowiązków wynikających z tej usługi należy także regularne weryfikowanie czy wspomniane plany naprawcze zostały skutecznie wykonane i czy doprowadziło to do zapewnienia zgodności z przyjętymi praktykami, procedurami i/lub standardami; dzięki świadczeniu przez Wnioskodawcę tego rodzaju usługi, jego klient minimalizuje straty finansowe wynikające czy to z nieefektywnej pracy pracowników czy to z poniesienia nieuzasadnionych kosztów;
e) zarządzania ryzykiem,
Odpowiedź: Zarządzanie ryzykiem polega w głównej mierze na spotkaniach z kierownictwem wysokiego szczebla odpowiedzialnych za poszczególne obszary organizacji; podczas tych spotkań rozmówcy Wnioskodawcy przedstawiają mu aktualny status ryzyka w obszarze, za który są odpowiedzialni, tj. informują czy ryzyka, o których rozmawiano wcześniej wciąż istnieją, a także czy nie pojawiły się nowe ryzyka (przykład: (…));
f) doradztwa.
Odpowiedź: Usługi doradztwa dzielą się na dwa rodzaje; pierwszy z nich wynika z przeprowadzonych audytów wewnętrznych oraz spotkań dotyczących zarządzania ryzykiem i ma miejsce, w którym osoba odpowiedzialna za daną nieprawidłowość, niezgodność lub ryzyko nie wie co zrobić aby poprawić stan obecny – w takim przypadku pyta Wnioskodawcę czy nie ma on jakiegoś doświadczenia, którym mógłby się podzielić i zdarza się, że któreś z przedstawionych przez Wnioskodawcę rozwiązań jest adaptowane do zaistniałej sytuacji (przykład: (…)).
Pytanie
Czy począwszy od 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca będzie mógł opodatkować w formie ryczałtu świadczone przez siebie usługi audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem stawką 8,5%, a usługi doradztwa stawką 15%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, począwszy od 1 stycznia 2024 r. będzie mógł opodatkować w formie ryczałtu świadczone przez siebie usługi audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem stawką 8,5%, a usługi doradztwa stawką 15%.
Stawki ryczałtu zależą od rodzaju przychodów osiąganych w działalności:
1) w przypadku usług audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem zasadne wydaje się odniesienie do art. 12 ust. 1. pkt. 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc zastosowanie stawki 8,5%, z uwagi na fakt, że Ustawa nie określa wprost jaką stawką powinny być opodatkowane wspomniane usługi.
W przypadku stawek ryczałtu dla usług audytu wewnętrznego zostały wydane dwie interpretacje indywidualne (Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 marca 2022 r. znak: 0114-KDIP3-2.4011.30.2022.3.MT oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 kwietnia 2023 r. znak: 0115-KDST2-2.4011.18.2023.2.AD), które potwierdzają możliwość zastosowania stawki 8,5%;
2) w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych, podlegających pod PKWiU 70.22.30, art. 12 ust. 1. pkt. 1 lit. m Ustawy wskazuje explicite 15% stawkę ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
-prawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że właściwą stawką ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.19 oraz 74.90.20 jest stawka wynosząca 8,5%,
-nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że właściwą stawkę ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.30 jest stawka wynosząca 15%.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
W powyższym artykule zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wynika z przedstawionych we wniosku informacji – ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania, jaką jest ryczałt ewidencjonowany.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolami:
-PKWiU 74.90.19 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-PKWiU 74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-PKWiU 70.22.30 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
We wniosku opisał Pan charakter tych czynności/zadań, wyjaśnił na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Wskazał Pan również, że nie zachodzą żadne negatywne przesłanki co do wybrania zryczałtowanej formy opodatkowania, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Ponadto, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złoży Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wymaganym terminie. Usługi przez Pana wykonywane nie mieszczą się w zamkniętym zbiorze wolnych zawodów zdefiniowanym w art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Biorąc pod uwagę przywołane przepisy, przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.19 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz grupowaniem PKWiU 74.90.20 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 70 – Usługi firm centralnych (head offices); usługi doradztwa związane z zarządzaniem, mieści się klasa 70.22 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania.
W klasie 70.22 znajduje się kategoria PKWiU 70.22.3, która obejmuje „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”.
Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.
W rezultacie, stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 nie związane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj. m.in. kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) odpowiednio w grupowaniach: 74.90.19, 74.90.20, ale również 70.22.30 [niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz usługami firm centralnych (head office)], podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji wskazujemy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).