Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania stawką podatku ryczałtowego 8,5% świadczonych usług testera manualnego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 28 września 2023 r. (daty wpływu 5 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Od (...) 2022 r. prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan świadczył usługi, polegające na wykonywaniu testów manualnych, tj. na dokonywaniu weryfikacji wymagań biznesowych/funkcjonalnych na środowiskach testowych, zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów oraz przygotowaniu raportów z testów manualnych.
Wykonywanie testów manualnych w szczególności będzie polegać na sprawdzaniu obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów. Będzie to manualna weryfikacja tego, czy zgłoszona do testów funkcjonalność działa prawidłowo i zgodnie z dokumentacją oraz czy stworzenie nowej funkcjonalności nie popsuje innych funkcjonalności aplikacji.
Z kolei zgłaszanie i monitorowanie wykrytych błędów będzie polegać na sprawdzaniu funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która będzie wynikiem zgłoszenia błędów. Celem takiej weryfikacji będzie potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Programiści będą otrzymywać od testera manualnego zgłoszenie, że dana funkcjonalność działa błędnie, i gdy ją poprawią, to tester manualny ponownie będzie testować, czy zgłoszony błąd został wyeliminowany i czy dana funkcjonalność będzie działać już prawidłowo. Cykl ten będzie powtarzany do momentu, aż dana funkcjonalność będzie działać prawidłowo.
Natomiast przygotowywanie raportów z testów manualnych polegać będzie na tworzeniu przez testera manualnego dokumentacji testów oraz raportów. Będą one zawierać różnego rodzaju informacje, a ich treść będzie zależeć od danej aplikacji/funkcjonalności, skomplikowania, wielkości, sposobu działania itp. Będzie ona miała między innymi na celu zaplanowanie ścieżek testów, aby uwzględnić różnego rodzaju scenariusze w jaki można wywołać błąd. Będzie to robione po to, aby jak najdokładniej przetestować funkcjonalność, czyli wykryć jak największą ilość błędów.
Będzie Pan zajmował się wyłącznie weryfikacją i nie będzie wykonywać zadań, polegających na usuwaniu błędów znalezionych podczas testowania. Do Pana obowiązków nie będzie należeć tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji), programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania ani usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego.
Świadcząc usługi jako tester manualny nie będzie Pan potrzebował wiedzy z zakresu programowania, znajomości dodatkowych narzędzi czy baz danych. Nie będzie Pan ustalać zasad na jakich dana funkcjonalność będzie działać, ani nie będzie doradzać w żadnym zakresie. Świadczone przez Pana usługi nie będą obejmować doradztwa, ani modyfikacji oprogramowania w tym zakresie. Świadcząc usługi testera manualnego sam niczego nie będzie Pan tworzyć, będzie wykonywać wyłącznie pracę odtwórczą.
Efektem Pana pracy będzie bowiem przetestowanie funkcjonalności, która będzie miała działać, jak zakładają wymagania techniczne. Zatem nie będzie Pan zajmował się doradztwem dla klienta oraz programowaniem.
Wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej złoży Pan wniosek do Urzędu Statystycznego o określenie stosownego PKD oraz PKWiU dla swojej działalności.
Ww. usługi, które będą polegać na wykonywaniu testów manualnych klasyfikuje Pan do kodu PKWiU 62.02.30.0 ─ Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Ponadto działalność Pana nie jest działalnością wytwórczą, w tym również w stosunku do Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. w Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. ), dalej u. z. p. d.
Ww. działalność Pana nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u. z. p. d.
W poprzednim roku uzyskał Pan przychód niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty w przyszłości, w związku z czym spełnia wymogi wymienione w art. 6 ust. 4 u. z. p. d.
Uzupełnienie
Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023. W następnych latach planuje Pan kontynuować działalność będącą przedmiotem wniosku.
Poza przychodami z działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Ponosi Pan odpowiedzialność za wykonanie czynności w ramach świadczenia usług.
W zakresie realizacji usług będących przedmiotem wniosku nie podlega Pan pod kierownictwo kontrahenta i posiada pełną swobodę co do miejsca realizacji tych czynności/usług.
Ponosi Pan ryzyko związane z prowadzoną działalnością.
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług związanych z przeprowadzeniem testów manualnych (klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), dalej u. z. p. d.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.) ─ dalej u. p. d. o. f., osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W tym miejscu wskazać należy, iż jako tester będzie Pan wykonywać wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie będzie miała znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem.
Usługi jakie będzie Pan wykonywał nie będą obejmować ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.
Świadczone usługi nie będą obejmować również doradztwa w zakresie oprogramowania. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Ponieważ świadczone usługi testera nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, w Pana ocenie, można dla tego zakresu działalności zastosować stawkę 8,5%. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Przedmiotowe świadczenie usług kwalifikuje Pan do kodu 62.02.30.0, jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 2008/PKWiU 2015). Zakres usług związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych (testowanie oprogramowania).
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane we wniosku, które będą świadczone w ramach wykonywanej działalności, nie będą doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego i zasadne będzie zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi nie są wymienione w art. 12 ust. 1, a w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że to właśnie wskazana stawka 8,5% byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.
Powyższe znajduje także odzwierciedlenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, w tym w szczególności:
–z dnia 29 czerwca 2023 r. sygn. 0112-KDSL1-2.4011.227.2023.3.BR, w której organ stwierdził, „że przychody osiągane w ramach świadczonych przez wnioskodawcę usług, obejmujących wykonywanie testów manualnych aplikacji, zgłaszanie i monitorowanie wykrytych błędów oraz przygotowywanie raportów z testów manualnych wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
–z 14 kwietnia 2023 r. sygn. 0115-KDST2-1.4011.79.2023.2.NC w której w opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, „że świadczy usługi sklasyfikowane wg kodu PKWiU 62.02.30, które obejmują przeprowadzanie manualnych testów aplikacji (testowanie oprogramowania). Rezultatem jego pracy było przetestowanie funkcjonalności, która powinna działać zgodnie z wymaganiami technicznymi. Wskazany zakres opisanych prac nie stanowił usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, modyfikacją oprogramowania, ani też doradztwem w zakresie oprogramowania. Mając na uwadze powyższe organ uznał, że „przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.02.30.0 i - jak wynika z wniosku – niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
–z dnia 14 marca 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.20.2023.3.ID, w której czytamy, że: „skoro (…) świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, to może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Analogiczne wnioski wywiodły też organy podatkowe m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia:
–12 maja 2022 r. o sygn. 0115-KDWT.4011.289.2022.2.MDO,
–29 listopada 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.765.2022.2.ID.
W związku z powyższym prezentowany pogląd jest uzasadniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylona).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Przedmiotem Pana wątpliwości jest stawka ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług manualnego testowania, polegającej na dokonywaniu weryfikacji wymagań biznesowych/funkcjonalnych na środowiskach testowych, zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów oraz przygotowaniu raportów z testów manualnych.
Wykonywanie testów manualnych w szczególności będzie polegać na sprawdzaniu obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów. Będzie to manualna weryfikacja tego, czy zgłoszona do testów funkcjonalność działa prawidłowo i zgodnie z dokumentacją oraz czy stworzenie nowej funkcjonalności nie popsuje innych funkcjonalności aplikacji. Z kolei zgłaszanie i monitorowanie wykrytych błędów będzie polegać na sprawdzaniu funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która będzie wynikiem zgłoszenia błędów. Celem takiej weryfikacji będzie potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Programiści będą otrzymywać od testera manualnego zgłoszenie, że dana funkcjonalność działa błędnie, i gdy ją poprawią, to tester manualny ponownie będzie testować, czy zgłoszony błąd został wyeliminowany i czy dana funkcjonalność będzie działa już prawidłowo. Cykl ten będzie powtarzany do momentu, aż dana funkcjonalność będzie działać prawidłowo. Natomiast przygotowywanie raportów z testów manualnych polegać będzie na tworzeniu przez testera manualnego dokumentacji testów oraz raportów. Będą one zawierać różnego rodzaju informacje, a ich treść będzie zależeć od danej aplikacji/funkcjonalności, skomplikowania, wielkości, sposobu działania itp. Będzie ona miała między innymi na celu zaplanowanie ścieżek testów, aby uwzględnić różnego rodzaju scenariusze w jaki można wywołać błąd. Będzie to robione po to, aby jak najdokładniej przetestować funkcjonalność, czyli wykryć jak największą ilość błędów.
Będzie Pan zajmował się wyłącznie weryfikacją i nie będzie wykonywać zadań, polegających na usuwaniu błędów znalezionych podczas testowania. Do Pana obowiązków nie będzie należeć tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji), programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania ani usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone przez Pana usługi nie będą obejmować doradztwa, ani modyfikacji oprogramowania w tym zakresie. Świadcząc usługi testera manualnego sam niczego nie będzie Pan tworzyć, będzie wykonywać wyłącznie pracę odtwórczą.
Ww. usługi, które będą polegać na wykonywaniu testów manualnych klasyfikuje Pan do grupowania PKWiU 62.02.30.0 ─ Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług manualnego testowania polegającej na dokonywaniu weryfikacji wymagań biznesowych/funkcjonalnych na środowiskach testowych, zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów oraz przygotowaniu raportów z testów manualnych sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 62.02.30.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym odnoszącym się do przedstawionego zdarzenia przyszłego, tj. dotyczącym stawki ryczałtu dla opisanych usług. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).