Możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% dla PKWIU 70.22.2., 74.90.12 oraz w wysokości 12% dla PKWIU 62.01.11, 62.0... - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.225.2023.3.AF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.225.2023.3.AF

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% dla PKWIU 70.22.2., 74.90.12 oraz w wysokości 12% dla PKWIU 62.01.11, 62.02.20.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 20 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.) oraz z 22 sierpnia 2023 r. (wpływ 22 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Pan (…) (dalej jako: Wnioskodawca), jest polskim rezydentem podatkowym i od 2 czerwca 2017 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 stycznia 2022 roku działalność ta jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług m.in. dla podmiotu realizującego projekty IT (dalej jako: „Spółka”). Ze Spółką Wnioskodawca współpracuje od 2017 r. Projekty te są związane z (…).

Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność obejmuje niżej wskazane czynności.

1) Zarządzanie projektami, zespołami IT (obejmujące rozdzielanie zadań w zespole projektowym, wyznaczanie celów do realizacji, nadzór nad ich realizacją, nadzór nad postępami prac w zakresie projektów zleconych m.in. przez kontrahentów Spółki).

2) Definiowanie/nadzorowanie celów finansowych dla całej jednostki (obejmujące przygotowywanie planu finansowego oraz opracowanie celu finansowego, który ma zostać osiągnięty przez nadzorowany zespół/dział - jednostkę projektową).

3) Nadzór, prowadzenie i rozliczanie zakresów projektowych IT

4) Działania handlowe mające na celu sprzedaż produktów i usług kontrahenta. Działania te polegają na poszukiwaniu klientów na usługi oferowane przez kontrahenta, prowadzenie rozmów z potencjalnymi klientami obejmujących prezentację produktów oraz usług kontrahenta w celu ich sprzedaży, pośrednictwo w zawieraniu umów etc. Proces uwzględnia również negocjowanie stawek/cen tych usług/produktów oraz przygotowanie ofert handlowych na te usługi/produkty.

5) Doradztwo w zakresie wytwarzanego przez kontrahentów oprogramowania (przykładowo doradztwo w różnych obszarach związanych z możliwością wykorzystywania technologii Spółki u jej partnerów, obejmujące przeprowadzenie analizy rynku pod kątem kierunku, w którym należałoby rozwijać produkty Spółki, analiza aktualnych potrzeb na rynku oraz technicznych rozwiązań, które byłyby odpowiednie dla konkretnych klientów Spółki).

W ocenie Wnioskodawcy czynności zawarte w punktach od 1-3 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.2 - tj. jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Działalność Wnioskodawcy opisaną w punkcie 4, tj. usługi pośrednictwa handlowego mającego na celu sprzedaż produktów i usług kontrahentów, w ocenie Wnioskodawcy należy sklasyfikować pod PKWiU 74.90.12.0., jako „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Natomiast zakres usług opisany w punkcie 5 (doradztwo w zakresie wytwarzanego przez kontrahentów oprogramowania) mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.11, tj. dotyczącym usług związanych z oprogramowaniem oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU 62.02.20.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2022 r. limitu 2 000 000 euro określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że:

·Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

·Wnioskodawca nie korzystał, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

·Wnioskodawca nie osiąga i nie planuje osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów;

·Wnioskodawca nie spełnia również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:

-z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,

-z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,

-z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 -jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Ponadto Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony w ramach umowy o pracę (umowa o pracę została zawarta pod koniec 2022 r.), jednakże czynności wykonywane w ramach zawartego ze Spółką stosunku pracy mają inny zakres niż usługi świadczone w ramach umowy współpracy z tym podmiotem. Wskazana umowa o pracę dotyczy wyłącznie wąskiego zakresu obowiązków związanych z jednym projektem prowadzonym przez Spółkę i wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tej umowy czynności nie zazębiają się z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o współpracę.

Zatem warunek z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie wyłączający prawo do opodatkowania ryczałtem nie będzie miał zastosowania.

Ponadto w piśmie z 20 lipca 2023 r. wskazał Pan następujące informacje:

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w dniu 17 lutego 2022 r., następnie wnioskiem z 20 lutego 2023 r. potwierdził kontynuowanie opodatkowania ryczałtem.

Złożony wniosek dotyczy roku 2023 oraz lat następnych. Mimo iż wniosek o zmianę formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany został złożony w roku 2022 r., dopiero w 2023 r. pojawiła się wątpliwość, co do właściwych stawek ryczałtu w związku ze zmianą (od 2023 r.) zakresu świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi, o których mowa we wniosku, nie są świadczone na rzecz spółki, w której Wnioskodawca pełni funkcję prezesa, bądź inną funkcję. Wnioskodawca nie jest również wspólnikiem, akcjonariuszem ani udziałowcem tej Spółki. Nie świadczy żadnych funkcji w spółce, dla której świadczy usługi.

Dodatkowo w piśmie z 22 sierpnia 2023 r. wskazał Pan m.in., że wniosek dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. roku 2023 oraz lat następnych.

Pytania

1. Czy wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach 1-3 mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie?

2. Czy wskazane w stanie faktycznym usługi opisane w punkcie 4 mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie?

3. Czy wskazane w stanie faktycznym usługi opisane w punkcie 5 mogą być opodatkowanie 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

1. W ocenie Wnioskodawcy czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach 1-3 mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.

2. Zdaniem Wnioskodawcy usługi opisane w punkcie 4 mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.

3. W ocenie Wnioskodawcy usługi opisane w punkcie 5 mogą być opodatkowanie 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „ustawa o PDOF”).

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatek w tej formie mogą opłacać podatnicy w danym roku podatkowym, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym ten rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W 2022 r. i latach ubiegłych osiągnięte z tej działalności gospodarczej przychody Wnioskodawcy były niższe niż 2 000 000 euro.

W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie:

·Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej.

·Wnioskodawca nie korzystał, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.

·Wnioskodawca nie osiąga i nie planuje osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w   zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów).

·Wnioskodawca nie spełnia również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalność po zmianie:

-z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,

-z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,

-z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Ponadto Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony w ramach umowy o pracę (umowa o pracę została zawarta pod koniec 2022 r.), jednakże czynności wykonywane w ramach zawartego ze Spółką stosunku pracy mają inny zakres niż usługi świadczone w ramach umowy współpracy z tym podmiotem. Zatem warunek z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie wyłączjący prawo do opodatkowania ryczałtem nie będzie miał zastosowania.

Zgodnie z ustawą o ryczałcie, podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stanowi kwalifikacja wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa GUS , zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot (podatnik) sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do usług związanych z branżą IT najczęściej zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)        związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)        związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.

Uzasadnienie do pytania nr 1

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (punkt 1-3), Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in.:

·zarządzaniem projektami i zespołami IT,

·definiuje/nadzoruje cele finansowe dla całego działu IT (jednostki projektowej),

·zajmuje się tworzeniem ofert, wycen i budżetu projektów IT; nadzoruje, prowadzi i rozlicza projekty IT.

W ocenie Wnioskodawcy, tak określony zakres usług mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, a właściwą stawką podatku dla tak określonych usług będzie 8,5% ryczałt.

Jak wskazano w "Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" sklasyfikowane w sekcji M pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 grupowanie obejmuje:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Pojęcie zarządzania ma bardzo szeroką definicję i może odnosić się do różnych dziedzin społeczno-gospodarczych. Przepisy ustawy o ryczałcie nie zdefiniowały, jak należy rozumieć usługi zarzadzania projektami na gruncie tej ustawy. Wyjaśnienie zaczerpnięte z literatury fachowej (Kazimierz Frączkowski; Zarządzanie projektem informatycznym. Projekty w środowisku wirtualnym. Czynniki sukcesu i niepowodzeń projektów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej; Wrocław 2003; str. 11) wskazuje jak możemy rozumieć zarządzanie projektami IT: „Gdy przedmiotem zarządzania będą projekty informatyczne oraz zakres kompetencji i czynności należący do kierownika projektu, wówczas zarządzanie możemy zdefiniować jako ogół działań zmierzających do efektywnego wykorzystania zespołów ludzkich, środków materialnych i czasu w celu osiągnięcia wcześniej sformułowanego celu projektu informatycznego w określonej technologii zakresie i jakości. W procesie zarządzania można wyróżnić pięć podstawowych funkcji: planowanie, organizowanie, przekazywanie poleceń, koordynację i kontrolowanie. W ramach każdej z tych funkcji zarządzający może wykorzystywać określone środki organizacyjne, motywacyjne i techniczne, służące do ich realizacji.”

W związku z powyższym istnieje duża zależność między wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością a grupowaniem wykazanym w PKWiU 70.22.2. Wskazane czynności w większej lub mniejszej mierze obejmują wszystkie pięć funkcji zarządzania tj. planowanie, organizowanie, przekazywanie poleceń, koordynację i kontrolowanie. Dlatego też, w opinii Wnioskodawcy właściwą stawką ryczałtu dla ww. usług jest stawka 8,5%.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - opodatkowane jest 15% stawką ryczałtu.

Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W odniesieniu do powołanego przepisu, w opinii Wnioskodawcy jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej została przypisana stawka 15%, innym zaś usługom, a konkretnie jak w przypadku Wnioskodawcy - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa i nie mieszczą się w zakresie usług opodatkowanych innymi stawkami ryczałtu, należy przypisać stawkę ryczałtu właściwą dla działalności usługowej wynoszącą 8,5%.

Usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzenia. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania". Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad’ (zob. Słownik języka polskiego PWN pod redakcją W. Doroszewskiego). Zarządzanie natomiast to „zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność i sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji)" (zob. internetowa Encyklopedia PWN).

Ponieważ zgodnie z zasadami wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia - usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać 8,5% stawkę ryczałtu, odmienną od 15% stawki ryczałtu właściwej dla usług doradztwa (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16.).

Osoba odpowiedzialna za zarządzanie projektami IT (tzw. Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu należy przyporządkować 8,5% stawkę ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Powyżej zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacjach. Jako przykład wskazać można interpretację z 2 grudnia 2022 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP.

W powołanej interpretacji organ wprost wskazał, iż:

„Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol "ex" oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)" a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem" tj.:

·klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).”

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi opisane w punktach 1-3 stanu faktycznego obejmujące: zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT - powinien opodatkować 8,5% stawką ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie do pytania nr 2

Opisane w punkcie 4 czynności pośrednictwa handlowego wykonywane w ramach działalności obejmują poszukiwanie klientów na usługi oferowane m.in. przez Spółkę, prowadzenie rozmów z potencjalnymi klientami, pośrednictwo w zawieraniu umów, etc. Rozmowy z potencjalnymi klientami polegają na prowadzeniu prezentacji produktów oraz usług kontrahenta w celu ich sprzedaży. Proces uwzględnia również negocjowanie stawek/cen tych usług/produktów oraz również przygotowanie ofert handlowych na te usługi/produkty.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń zostały sklasyfikowane pod PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), grupowanie to obejmuje:

·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,

·usługi wyceny antyków, biżuterii itp.

Jednocześnie grupowanie to nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1 oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5 % stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.

W związku z kwalifikacją usług świadczonych przez Wnioskodawcę dotyczących pośrednictwa w sprzedaży (handlu) do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, tj. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że wydawane dotychczas interpretacje indywidualne potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa sprzedaży mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2 2.4011.778.2021.2.MM, organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

·wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

·kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

·utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

·weryfikacji ofert na rynku usług danej branży,

·pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

·pilnowaniu wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy

- mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W powołanej wyżej interpretacji wniosek do Krajowej Informacji Skarbowej został poprzedzony informacją z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), która potwierdziła, że opisane we wniosku czynności mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 74.90.12.0.

W związku z kwalifikacją usług dotyczących pośrednictwa w interesach do PKWiU 74.90.12.0 i braku dopasowania tego PKWiU do innych stawek ryczałtu - przychód z takiej działalności może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, tj. zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie. Możliwość opodatkowania 8,5% ryczałtem działalności sklasyfikowanej pod PKWiU 74.90.12.0, potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r., znak 0113- KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL.

W opinii Wnioskodawcy opisane w punkcie 4 usługi pośrednictwa sprzedaży powinien opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie do pytania nr 3

W opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do świadczonych usług opisanych w punkcie 5 zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.

Wskazane w punkcie 5 usługi polegają na doradztwie w różnych obszarach związanych z możliwością wykorzystywania technologii kontrahenta (np. Spółki) u jej partnerów, w tym analizę rynku pod kątem kierunku, w którym należałoby rozwijać produkty (oprogramowanie) Spółki, analizę aktualnych potrzeb na rynku oraz technicznych rozwiązań, które byłyby odpowiednie dla konkretnych klientów Spółki. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU mieszczą się one w dyspozycji niżej wskazanych grupowań.

·w klasie PKWiU 62.01 i grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, tj. jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” - w kontekście świadczenia usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;

·w klasie 62.02 i grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 - tj. jako „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Zatem świadczone usługi wyczerpują te określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b, tj. związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że ww. usługi wskazują na związek z oprogramowaniem. Ustawa o ryczałcie wprawdzie nie określa pojęcia oprogramowanie, jednakże odwołując się do definicji słownikowej (Słownik języka polskiego PWN), oprogramowanie określane jest jako zbiór programów wprowadzonych do komputera. Poszerzając tę definicję o wyjaśnienia metodologiczne ze strony Głównego Urzędu Statystycznego (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1837,pojecie.html), wskazać należy, że oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu "program komputerowy", chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itd. Zatem wydaje się, że wytwarzane przez kontrahenta (w tym Spółkę) produkty wpisują się we wskazaną wyżej definicję.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Wnioskodawcy w odniesieniu do usług opisanych w punkcie 5 jest on zobowiązany do zastosowania 12% stawki ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony). 

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

   12 % przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem czy dodawaniem nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywania czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, od 2 czerwca 2017 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2022 roku przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało przez Pana złożone do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego 17 lutego 2022 r., następnie 20 lutego 2023 r. potwierdził Pan kontynuowanie opodatkowania w formie ryczałtu. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy, a przychód w 2022 r. nie przekroczył 2 000 000 euro.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pan następujące usługi:

1) Zarządzanie projektami, zespołami IT (obejmujące rozdzielanie zadań w zespole projektowym, wyznaczanie celów do realizacji, nadzór nad ich realizacją, nadzór nad postępami prac w zakresie projektów zleconych m.in. przez kontrahentów Spółki).

2) Definiowanie/nadzorowanie celów finansowych dla całej jednostki (obejmujące przygotowywanie planu finansowego oraz opracowanie celu finansowego, który ma zostać osiągnięty przez nadzorowany zespół/dział - jednostkę projektową).

3)   Nadzór, prowadzenie i rozliczanie zakresów projektowych IT.

4)   Działania handlowe mające na celu sprzedaż produktów i usług kontrahenta. Działania te polegają na poszukiwaniu klientów na usługi oferowane przez kontrahenta, prowadzenie rozmów z potencjalnymi klientami obejmujących prezentację produktów oraz usług kontrahenta w celu ich sprzedaży, pośrednictwo w zawieraniu umów etc. Proces uwzględnia również negocjowanie stawek/cen tych usług/produktów oraz przygotowanie ofert handlowych na te usługi/produkty.

5)   Doradztwo w zakresie wytwarzanego przez kontrahentów oprogramowania (przykładowo doradztwo w różnych obszarach związanych z możliwością wykorzystywania technologii Spółki u jej partnerów, obejmujące przeprowadzenie analizy rynku pod kątem kierunku, w którym należałoby rozwijać produkty Spółki, analiza aktualnych potrzeb na rynku oraz technicznych rozwiązań, które byłyby odpowiednie dla konkretnych klientów Spółki).

Wskazał Pan, że opisane powyżej usługi należy klasyfikować następująco:

·punkty od 1 do 3 jako PKWiU 70.22.2, tj. jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

·punkt 4 jako PKWiU 74.90.12.0, tj. jako „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

·punkt 5 jako PKWiU 62.01.11, tj. dotyczącym usług związanych z oprogramowaniem oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU 62.02.20.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będą opodatkowane:

1)8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 70.22.2 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

2)8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU 74.90.12 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”,

3)12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod PKWIU 62.01.11 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz PKWiU 62.02.20 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).