Brak możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.277.2023.2.RS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.277.2023.2.RS

Temat interpretacji

Brak możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 .

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 lipca 2023 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X.

Pana dochód opodatkowany jest ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 1998 nr 144 poz. 930 z późn. zm., dalej: u.z.p.d.).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi dla podmiotów z branży IT. Usługi świadczone przez Pana można podzielić na 2 grupy, które scharakteryzowano poniżej.

Grupa pierwsza – usługi związane z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów. W zakres powyższych usług wchodzą usługi takie jak:

a)analiza i omawianie wymagań biznesowych,

b)projektowanie rozwiązań związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności w systemie,

c)modelowanie i projektowanie procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności

w systemie.

Grupa druga – usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych poprzez:

a)wykonywanie testów aplikacji (sprawdzanie czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi),

b)raportowanie błędów,

c)omawianie wymagań biznesowych,

d)omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omawianie integracji oraz zaproponowanych rozwiązań i technologii, układanie harmonogramu prac projektowych,

e)wsparcie prac analitycznych, testowych i wdrożeniowych,

f)kontakt z zewnętrznymi dostawcami oprogramowania.

Do zakresu świadczonych przez Pana usług nie wchodzą takie zadania jak:

projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania, tworzenie oprogramowania, modyfikowanie oprogramowania, ulepszanie oprogramowania, programowanie testowanego oprogramowania, poprawianie błędów oprogramowania, doradztwo w zakresie oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. W związku z tym, nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem ani usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

W ramach świadczenia wyżej opisanych usług nie świadczy Pan również w żadnym zakresie usług instalowania oprogramowania oraz usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Wystąpił Pan o opinię GUS w celu zaklasyfikowania poszczególnych grup jego usług do odpowiedniego kodu PKWiU. W odpowiedzi na wniosek przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów zryczałtowanego podatku, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi opinią klasyfikacyjną z (...) 2023 r., sygn. (...) wskazał, że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniach:

1)Grupa pierwsza – usługi związane z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów, obejmująca:

analize wymagań biznesowych,

projektowanie rozwiązań związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności w systemie,

modelowanie i projektowanie procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów i sieci komputerowych”

2)Grupa druga - usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych, w skład których wchodzą takie czynności jak:

wykonywanie testów aplikacji (sprawdzanie czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi),

raportowanie błędów,

omawianie wymagań biznesowych,

omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omawianie integracji oraz zaproponowanych rozwiązań i technologii, układanie harmonogramu prac projektowych,

wsparcie prac analitycznych, testowych i wdrożeniowych,

kontakt z zewnętrznymi dostawcami oprogramowania,

PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zatem wskazuje Pan, że usługi, które świadczy sklasyfikowane są:

1)Grupa pierwsza - 62.01.12.0 PKWiU;

2)Grupa druga - 62.02.30.0 PKWiU.

Ponadto, wskazuje Pan, że:

1)jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.,

2)w stosunku do działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d.,

3)wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO;

4)złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego dla siebie Naczelnika Urzędu Skarbowego z zachowaniem terminu, o którym mowa w art. 9 u.z.p.d.;

5)prowadzi ewidencję przychodów, która prowadzona jest w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności i wyodrębnienie stawek podatku. Spełnia przy tym wszystkie warunki określone w art. 15 u.z.d.p., tj. posiada i przechowuje dowody zakupu, a także prowadzi wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Uzupełnienie wniosku

Poniżej opisano kolejno czynności, które wchodzą w zakres poszczególnych usług, świadczonych przez Pana.

Analiza i omawianie wymagań biznesowych.

(...)

Projektowanie rozwiązań związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności w systemie.

(...)

Modelowanie i projektowanie procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie.

(...)

Wykonywanie testów aplikacji (sprawdzanie czy program, który został stworzony nie (...)

Raportowanie błędów.

(...).

Omawianie wymagań biznesowych.

(...)

Omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omawianie integracji oraz zaproponowanych rozwiązań i technologii, układanie harmonogramu prac projektowych.

(...)

Wsparcie prac analitycznych, testowych i wdrożeniowych.

(...)

Kontakt z zewnętrznymi dostawcami oprogramowania.

(...)

System w rozumieniu prowadzonych prac składa się z hardware’u, czyli sprzętu jak: serwery czy sieć oraz oprogramowania, które można podzielić na systemy: operacyjny, bazy danych, narzędzia do przetwarzania danych czy interfejs użytkownika.

Hardware jest dostarczany przez zewnętrzne firmy jako outsourcing, nie są dostarczane fizyczne jednostki tylko udostępniane miejsce na zasobach serwerowych. Podobnie w przypadku software’u, wszelkiego rodzaju systemy operacyjne czy narzędzia do przetwarzania danych są gotowym, licencjonowanym produktem z którego Pan korzysta, jednakże go nie rozwija.

Zakres Pana prac dotyczy zazwyczaj konkretnej aplikacji, a przede wszystkim prezentacji danych dla użytkownika, czyli tzw. interfejsie, zdefiniowania prawidłowej konfiguracji przepływu informacji oraz przetwarzania danych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że do zakresu świadczonych przez Pana usług nie wchodzą takie zadania jak: projektowanie, programowanie i rozwój oprogramowania, tworzenie oprogramowania, modyfikowanie oprogramowania, ulepszanie oprogramowanie, programowanie testowanego oprogramowania, poprawianie błędów oprogramowania, doradztwo w zakresie oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. W związku z tym, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Aktualnie świadczy Pan usługi na rzecz jednego kontrahenta, gdyż działalność w przeważającej mierze w 2023 r. dotyczyć będzie usług wynikających z umowy o świadczenie usług zawartej pomiędzy Panem a jego kontrahentem.

Niewykluczone, że w roku podatkowym będzie również świadczył Pan usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0.

Przykładowo w bieżącym roku oprócz świadczenia usług na rzecz obecnego kontrahenta, wykonywał Pan także czynności dotyczące testowania aplikacji dla innego podmiotu. Nie wyklucza, że taka sytuacja może występować również w przyszłości, a będzie to zależne przede wszystkim od zapotrzebowania na Pana usługi oraz jego dyspozycyjności czasowej.

Usługi zlecane Panu przez kontrahenta są wskazane w treści umowy zawartej pomiędzy Panem a kontrahentem. Zgodnie z postanowieniem umowy, przedmiotem umowy o świadczenie usług są następujące czynności:

analiza i omawianie wymagań biznesowych,

projektowanie rozwiązań związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności w systemie,

modelowanie i projektowanie procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie,

wykonywanie testów aplikacji (sprawdzanie czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi),

raportowanie błędów,

omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności,

omawianie integracji oraz zaproponowanych rozwiązań i technologii,

wsparcie prac analitycznych, testowych i wdrożeniowych,

kontakt z zewnętrznymi dostawcami oprogramowania,

układanie harmonogramu prac projektowych.

Poza wyżej wymienionymi czynnościami, nie świadczy Pan innych usług na rzecz kontrahenta. Czynności te wykonywane są w ramach realizacji konkretnego projektu. Co do zasady, uczestniczy Pan w każdym etapie realizacji projektu, jednak jego zaangażowanie i czas poświęcony na konkretne czynności, uzależnione są od stopnia złożoności projektu.

Wszelkie wskazane powyżej czynności, wykonywane przez Pana dotyczą usług projektowania i rozwoju technologii informatycznych oraz pomocy technicznej w tym zakresie. W wyniku świadczonych usług udziela Pan pomocy klientowi w projektowaniu, użytkowaniu i usuwaniu usterek nowych funkcjonalności w systemie. Współpracuje Pan również z dostawcami zewnętrznymi oprogramowania, ze względu na posiadanie stosownej wiedzy w zakresie oczekiwanych od kontrahenta efektów.

Rodzaj świadczonych usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy zarówno na etapie projektowania czy też ulepszania, jak i na etapie testowania nowych funkcjonalności systemów. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

W związku z powyższym, wykonywane przez Pana usługi, będące przedmiotem wniosku, mieszczą się w następujących grupach PKWiU:

1)PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów i sieci komputerowych”,

2)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Świadczone przez Pana usługi w ramach różnych grupowań PKWiU nie są ujmowane w oddzielnych pozycjach na fakturze - znajduje się na niej jedna pozycja: „Świadczenie usług zgodnie z umową z dnia (dzień zawarcia umowy)”. Nie dokonuje Pan wyszczególnienia poszczególnych czynności na fakturze, co wynika z faktu, że Pana zdaniem, całość świadczonych usług podlega opodatkowaniu według jednej stawki podatku, a zatem nie istnieje taka potrzeba. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Nie powołuje Pan na fakturze numeru PKWiU, gdyż tak jak zostało wskazane powyżej, ujmuje on jedną pozycję o treści „Świadczenie usług zgodnie z umową z dnia (dzień zawarcia umowy).

Wynagrodzenie otrzymywane przez Pana jest kalkulowanie na podstawie ilości dni poświęconych na świadczenie usługi w danym okresie rozliczeniowym. Ilość dni jest wskazana na fakturze. W umowie o świadczenie usług strony ustaliły stawkę dzienną za świadczone przez Pana usługi. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesiąca) mnoży Pan tę stawkę przez ilość dni poświęconych na świadczenie usługi. W ten sposób zostaje obliczone wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy. Nie może Pan z góry określić jaką ilość dni poświęci na świadczenie usługi, gdyż każdy projekt jest inny, zatem również czas poświęcony na jego realizację może być różny. Wynagrodzenie otrzymywane przez Pana nie jest wynagrodzeniem ryczałtowym, gdyż jest uzależnione od ilości dni poświęconych na świadczenie usługi w ramach realizacji konkretnego projektu.

Pytania

1)Czy usługi świadczone przez Pana określone w opisie prowadzonej przez Pana działalności jako „usługi związane z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów” (grupa pierwsza) sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 % zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d.?

2)Czy usługi świadczone przez Pana określone w opisie prowadzonej przez Pana działalności jako „usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych” (grupa druga) sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 % zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d.?

Stanowisko w sprawie:

Ad. 1.

Pana zdaniem, przychody z świadczenia „usług związanych z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów” – grupa pierwsza, osiągane w ramach działalności gospodarczej opisanej we wniosku powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d., pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych -prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie,z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

1)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

2)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 u.z.p.d. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Przepisy u.z.p.d. przewidują również wyłączenia z tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.z.p.d., w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 u.z.p.d. wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w rokupodatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.p.d., sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

GUS dokonał klasyfikacji, że świadczone przez Pana usługi z grupy pierwszej są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów i sieci komputerowych”.

Jednocześnie wskazał Pan, że usługi świadczone przez niego nie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody z świadczenia „usług związanych z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów” – grupa pierwsza, osiągane w ramach działalności gospodarczej opisanej we wniosku powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d.

Prawidłowość Pana stanowiska potwierdza interpretacja indywidualna z 7 grudnia 2021 r. sygn. 0113-KDIPt2-1.4011.858.2021.2.ISL w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:

„Przychody uzyskiwane (…) ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz 62.01.12 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Tożsame stanowisko można znaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 czerwca 2022 r. sygn. 0115-KDWT.4011.404.2022.2.JC, w którym organ zwrócił uwagę na następujące przesłanki:

„W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:

1.od (...) 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie działalności związanej z usługami informatycznymi, pod nazwą X.;

2.świadczy usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.12.0;

3.złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego do 20 lutego 2022 r.;

4.świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem;

5.w 2021 r. osiągnął przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro;

6.nie świadczy usług na rzecz podmiotów, które były w 2021 r. lub są/będą w 2022 r. Pana pracodawcą;

7.w odniesieniu do działalności nie występują przesłanki z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy zgodzić się z Pana stanowiskiem, że przychody przez niego uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Podobnie stwierdzono również w interpretacji indywidualnej z 12 października 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.591.2022.2.JG:

„W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, którą to klasyfikację potwierdził Panu Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 1 sierpnia 2022 r. o znaku (...) […]

Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług, przy spełnieniu wszystkich pozostałych ustawowych warunków - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ad. 2.

Druga grupa dotyczy usług świadczonych przez Pana określonych jako „usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych”.

GUS dokonał klasyfikacji, że świadczone usługi z grupy drugiej są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod kodem 62.02.30.0 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wskazał Pan jednocześnie, że jego usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Pana zdaniem, tak jak w przypadku pierwszej grupy świadczonych usług, przychody z tytułu świadczenia usług w zakresie wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych (grupa druga) powinny być opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Świadczone przez Pana usługi polegające na wykonywanie testów aplikacji, raportowaniu błędów, omawianiu wymagań biznesowych oraz wdrażaniu funkcjonalnych rozwiązań, wsparciu technicznym na każdym etapie prac oraz kontaktowaniu się z dostawcą oprogramowania wpisują się w powyższy zakres klasyfikacji 62.02.30.0 PKWiU. Zatem przy spełnieniu pozostałych przesłanek stwierdza Pan, że ma prawo do zastosowania 8,5% stawki ryczałtu dla tego rodzaju usług.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 19 maja 2023 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.128.2023.2.DS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:

„Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Analogiczne stanowisko zaprezentowano w interpretacji indywidualnej z 20 marca 2023 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.70.2023.1.KB:

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.02.30.0 i - jak wynika z ich opisu - niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Pana we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

a.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

b.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy następujące usługi:

1)usługi związane z wykonywaniem czynności jako analityk biznesowy w branży IT dla innych podmiotów, obejmujące

-analizę wymagań biznesowych,

-projektowanie rozwiązań związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności w systemie,

-modelowanie i projektowanie procesów wdrożeniowych nowych funkcjonalności w systemie,

dla których, powołując się na opinię GUS, podał Pan grupowanie PKWiU 62.01.12.0;

2)usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych, w skład których wchodzą takie czynności jak:

wykonywanie testów aplikacji (sprawdzanie czy program, który został stworzony nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów,

omawianie wymagań biznesowych,

omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omawianie integracji oraz zaproponowanych rozwiązań i technologii, układanie harmonogramu prac projektowych,

wsparcie prac analitycznych, testowych i wdrożeniowych,

kontakt z zewnętrznymi dostawcami oprogramowania,

dla których powołując się na opinię GUS podał Pan grupowanie PKWiU 62.02.30.0.

Analiza opisu okoliczności świadczenia opisanych usług prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana czynności, dla których wskazał dwa odrębne grupowania PKWiU, dotyczą w istocie jednej usługi. W opisanych okolicznościach istnieje bowiem współzależność opisanych czynności, która ma doprowadzić do osiągnięcia określonego celu. Analizując zakres Pana czynności wywieść należy, że usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych, tj. m.in. wykonywanie testów aplikacji, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omawianie integracji, wsparcie prac analitycznych testowych i wdrożeniowych, nie stanowią w okolicznościach opisanych we wniosku, samoistnej – odrębnej od pozostałych czynności – usługi. Czynności te, które - jak wynika z treści wniosku - wykonywane są w ramach realizacji konkretnego projektu i na rzecz jednego kontrahenta, w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy – w ocenie organu – stanowią świadczenia uzupełniające, które służą pełnemu zrealizowaniu usługi związanej z wykonywaniem czynności analityka biznesowego w branży IT, dla której wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.01.12.0. Tym samym w analizowanej sprawie należy przyjąć, że mamy do czynienia z jedną usługą.

Zatem czynności, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.02.30.0 (usługi wsparcia oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów dla zespołów wdrożeniowych), w okolicznościach opisanej sprawy, nie stanowią usługi samoistnej, odrębnej od usługi zasadniczej mieszczącej się w grupowaniu 62.01.12.0, lecz ją uzupełniają i służą pełnemu jej zrealizowaniu.

Dodatkowym – chociaż nie kluczowym w niniejszej sprawie – potwierdzeniem powyższego stwierdzenia jest także dokumentowanie wykonanych usług na fakturze wystawianej dla kontrahenta jako jednej usługi informatycznej objętej jednym wynagrodzeniem i opisanej „Świadczenie usług zgodnie z umową z dnia (dzień zawarcia umowy)”.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie tworzenia oprogramowania czy programowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności ustala Pan bowiem z dostawcą oprogramowania możliwości i sposób dodania nowych funkcjonalności do istniejącego oprogramowania lub przygotowania nowej aplikacji i jej zintegrowania z istniejącą już infrastrukturą, bierze Pan udział w pracach mających na celu umożliwienie wdrożenia nowych funkcjonalności bez negatywnego wpływu na bieżące działanie aplikacji, zakres Pana prac dotyczy konkretnej aplikacji, a przede wszystkim interfejsu, uczestniczy Pan w pracach projektowych związanych z rozwojem aplikacji.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Pana usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem. Dotyczą bowiem systemu informatycznego kontrahenta, w skład którego wchodzi również oprogramowanie. W tym kontekście podnoszona okoliczność, że świadczone usługi nie dotyczą programowania, czy rozwoju oprogramowania - w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1, nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności tworzenia kodu źródłowego - nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, którego Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo, odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wyjaśnia się, że rozstrzygnięcia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).