Stawka ryczałtu dla usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.273.2023.2.AK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.273.2023.2.AK

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z dnia 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 sierpnia 2023 r. (wpływ 7 sierpnia 2023 r.) oraz pismami z 18 i 21 sierpnia 2023 (wpływ 18 i 21 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: Wnioskodawca lub Podatnik). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W praktyce działalność obejmuje:

·analizę dokumentacji systemowej;

·tworzenie dokumentacji produktowej (w zakresie technologii informatycznych);

·projektowanie nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe;

·tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;

·projektowanie systemów informatycznych;

·(…)

·wykonywanie testów akceptacyjnych nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

·definiowane zakresu testów manualnych dla nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

·przygotowywanie specyfikacji biznesowych i technicznych na podstawie wymagań biznesowych i regulacyjnych dotyczących technologii informatycznych;

·analizę systemową - projektowanie architektury i rozwiązań systemów informatycznych;

·wsparcie merytoryczne i koordynację zespołu deweloperskiego;  

·wsparcie merytoryczne i koordynację testów akceptacyjnych (...) i deweloperskich.

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca bierze udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia. Wyżej wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, programowaniem (pisaniem kodów).

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy. Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: Ustawa o ryczałcie).

W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących: • analizę dokumentacji systemowej, • tworzenie dokumentacji produktowej (w zakresie technologii informatycznych), • projektowanie nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe, • tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych, • projektowanie systemów informatycznych, • definiowanie zakresu prac mających na celu optymalizację działania aplikacji oraz podnoszenie jej użyteczności dla użytkownika końcowego, • wykonywanie testów akceptacyjnych nowych funkcjonalności systemów informatycznych, • definiowane zakresu testów manualnych dla nowych funkcjonalności systemów informatycznych, • przygotowywanie specyfikacji biznesowych i technicznych na podstawie wymagań biznesowych i regulacyjnych dotyczących technologii informatycznych, • analizę systemową - projektowanie architektury i rozwiązań systemów informatycznych, • wsparcie merytoryczne i koordynację zespołu deweloperskiego, • wsparcie merytoryczne i koordynację testów akceptacyjnych (…) i deweloperskich mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca nadmienia, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Ponadto w piśmie z 7 i 21 sierpnia 2022 r. doprecyzowano opis sprawy w następujący sposób:

Ad. 1

W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 Wnioskodawca nie świadczył/świadczy/będzie świadczył usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Ad. 2

Wnioskodawca przedstawia dokładne swoje usługi:

a) analizę dokumentacji systemowej;

Stworzona przy współpracy z zespołami inżynierów, architektów, deweloperów i inne osoby techniczne dokumentacja systemowa, wymaga dodatkowej analizy pod kątem zgodności z wymaganiami i założeniami systemowymi, które ustalane są w początkowej fazie projektowania. Przedmiotem analizy są również procedury obecne w dokumentacji oraz bezpieczeństwo związanego ze swobodną wymianą danych.

Szczegółowymi składowymi przeprowadzanej przez Wnioskodawcę analizy dokumentacji systemowej są:

-przekształcenie wymagań biznesowych na techniczne,

-kontakt z osobami biorącymi udział przy tworzeniu systemu i ustalenie procedur komunikacji,

-projektowanie systemu dla spełnienia celów biznesowych oraz technicznych,

-opracowanie specyfikacji, modelowanie, stworzenie diagramów oraz schematów blokowych,

-kroki związane z nadzorem wdrożenia,

-określenie wymagań systemowych, które są rozwinięciem wymagań biznesowych (opracowanych w ramach analizy biznesowej);

-określenie danych wejściowych i wyjściowych systemu;

--weryfikację czy zaproponowane rozwiązanie jest skuteczne oraz opłacalne;

-współpracę z programistami, omówienia opracowanych diagramów i schematów blokowych;

-weryfikację wydajności systemu,

-koordynację testów oraz ich obserwację.

Posiadanie zgodnej dokumentacji systemowej pozwala na dalszy rozwój systemów wymiany danych. Po jej przeanalizowaniu, osoby techniczne mogą kontynuować swój zakres prac.

·tworzenie dokumentacji produktowej (w zakresie technologii informatycznych);

Tworzenie oraz rozwój produktu informatycznego wiąże się ze stworzeniem szczegółowej dokumentacji, która powinna być utworzona przed rozpoczęciem jego wdrażania i utrzymywana w dalszych etapach jego rozwoju.

Informacje które muszą być zawarte w takiej dokumentacji są zależne od charakteru projektu i produktu, ale przeważnie zawierają wspólne cechy, takie jak:

-analiza oraz opis wymagań i założeń produktowych,

-projektowanie oraz określenie poszczególnych etapów i kamieni milowychcharakteryzujących rozwój,

-zasoby ludzkie oraz infrastruktura stała wymagana do utrzymywania i rozwoju produktu,

-testowanie, walidacja oraz wdrożenie,

-charakterystyka danych, które będą obsługiwane oraz procedury, które muszą być zachowane aby zapewnić ich bezpieczny przesył,

-kroki, które muszą zostać ewentualnie podjęte, aby bezpiecznie przeprowadzić zakończenie cyklu życia produktu (…),

Efektem powyższych czynności i zadań jest dokumentacja, która po ewentualnym zredagowaniu i akceptacji pozwala na rozwój produktu informatycznego.

·projektowanie nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o daneilościowe i jakościowe;

Jednym z etapów rozwoju systemu informatycznego jest dodawanie do niego nowych funkcjonalności, pozwalających na jego rozbudowę, zwiększenie konkurencyjności, trafienie do szerszej grupy odbiorców, zwiększenie bezpieczeństwa i podniesienie wartości.

W ramach projektowania tych funkcjonalności, po przeprowadzeniu analizy systemu, Wnioskodawca proponuje jak ma wyglądać sprzęt komputerowy w sieci, oraz jak powinno wyglądać jego użytkowanie.

·tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;

Tworzenie aplikacji systemów informatycznych zawsze wiąże się z kosztami i finansami. Nim zapadnie decyzja o wdrożeniu, konieczna jest zgoda osób decyzyjnych oparta o szczegółową dokumentację.

Zadaniem Wnioskodawcy jest stworzenie listy wymogów oraz charakterystyki systemu, takich jak:

-wykorzystywany stack-technologiczny (języki programowania, frameworki, systemy baz danych, biblioteki front-end i back-end oraz aplikacje połączone za pośrednictwem interfejsów (...))

-zebranie listy oczekiwań interesariuszy oraz użytkowników końcowych dotyczących końcowego produktu, czyli funckjonalności oraz zasobów jakie aplikacja ma spełniać,

-jasne artykułowanie, jakie są ramy projektu, główne cele oraz założenia,

-wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne wraz z przykładami funkcjonalności,

Efektem powyższych czynności oraz zadań jest jasno sformułowana i zdefiniowana struktura systemu informatycznego, pozwalająca zrozumieć kształt końcowy aplikacji oraz kroki potrzebne do podjęcia dla jego rozbudowy.

·projektowanie systemów informatycznych;

Projektowanie systemu informatycznego powstaje przy współpracy z osobami technicznymi oraz nietechnicznymi, takimi jak architekci, deweloperzy, testerzy, eksperci domenowi, użytkownicy końcowi, menedżerzy, analitycy biznesowi.

Efektem tej współpracy są tzw. widoki architektoniczne, gdzie każdy widok architektoniczny odnosi się do określonego zestawu problemów, specyficznych dla interesariuszy w procesie rozwoju systemu. Widoki wychwytują najważniejsze decyzje projektowe dotyczące konstrukcji, pokazując, w jaki sposób architektura systemu jest rozłożona na komponenty oraz w jaki sposób komponenty te są ze sobą połączone. Wybory projektowe muszą być powiązane z wymaganiami, ograniczeniami funkcjonalnymi i niefunkcjonalnymi oraz innymi ograniczeniami. Te wybory z kolei nakładają dalsze ograniczenia na wymagania i przyszłe decyzje projektowe na niższym poziomie.

Opracowanie projektów to czynności związane z:

-ustaleniem czy system zgodnie z przewidywaniami jest wykonalny oraz oceny potencjalnych rozwiązań technologicznych,

-opracowaniem przypadków użycia i scenariuszy architektury systemowej,

-opracowaniem najważniejszych klas projektowych i ich organizacji w pakiety i podsystemy oraz organizacji tych pakietów i podsystemów w warstwy,

-przegląd modelu implementacji i jego organizacji pod względem modułów w pakiety i warstwy systemu,

-opis zadań (procesu i wątków), ich interakcje i konfiguracje oraz przypisanie obiektów i klas projektowych do zadań,

-opis różnych węzłów fizycznych dla najbardziej typowych konfiguracji platformy oraz przydział zadań,

-oszacowanie struktury modelu – wzorce organizacyjne, na przykład warstwy,

-określenie jakie są podstawowe elementy systemu informatycznego – krytyczne przypadki użycia, główne klasy, wspólne mechanizmy,

-opis kluczowych scenariuszy przedstawiających główne przepływy sterowania w całym systemie, usługi, aby uchwycić modułowość, opcjonalne funkcje, aspekty linii produktów.

-jeśli projekt informatyczny już istnieje, w razie potrzeby i możliwości Wnioskodawca skupia się na udoskonaleniu architektury, analizie zachowania i tworzeniu wstępnego zestawu elementów zapewniających odpowiednie zachowanie systemu oraz jego udoskonalenie.

Efektem powyższych czynności oraz zadań są m.in.:

-przekształcenie wymagań w projekt przyszłego systemu,

-opracowanie użytecznej i jasnej architektury systemu,

-dostosowanie projektu do środowiska wdrożeniowego ze szczególnym uwzględnieniem wydajności działania.

·definiowanie zakresu prac mających na celu optymalizację działania aplikacji oraz podnoszenie jej użyteczności dla użytkownika końcowego;

Ten zakres czynności jest bezpośrednio powiązany z tymi wymienionymi powyżej i został tam częsciowo ujęty. Tworząc dokumentację systemową, jednym z jej aspektów jest opis jaki zakres prac wymagany jest do efektywnego działania aplikacji. Najczęściej zakres ten obejmuje:

-propozycję użycia stacku technologicznego i infrastruktury wymaganej do wydajnej pracy aplikacji, a co za tym idzie czynności oraz osób potrzebnych do jej przygotowania i utrzymania,

-przeprowadzanie różnego rodzaju testów zapewniających odpowiednią jakość systemu, takich jak testy: akceptacyjne, integracyjne, manualne, jednostkowe, systemowe, wydajnościowe, bezpieczeństwa, zgodności i regresyjne,

-ustalenie ram czasowych do pomiarów wydajności systemu dla zachowania jego funkcjonalności,

-przeprowadzanie prezentacji możliwości aplikacji dla użytkowników końcowych i zbieranie opinii i pomysłów na dalszy rozwój.

Efektem powyższych czynności oraz zadań są wysoce wydajna aplikacja, użyteczna dla klienta końcowego i konkurencyjna dla firmy.

·wykonywanie testów akceptacyjnych nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

Po zakończeniu wdrożenia części lub całości systemu stworzonego przez programistów, dla zapewnienia odpowiedniej jakości i upewnienia się że produkt końcowy jest zgodny z wymaganiami, wspólnie z użytkownikami końcowymi, testerami i deweloperami przeprowadza się testy akceptacyjne. Po przygotowaniu scenariuszy testowych, deweloperzy

przygotowują odpowiednie środowisko testowe, użytkownicy końcowi we współpracy z Wnioskodawcą i pozostałymi członkami zespołu testują nowe funkcjonalności systemu i sprawdzają czy spełniają potrzeby użytkowników końcowych.

Zakres tych testów jest bardzo szeroki i zależy od kształtu systemu oraz prowadzonego projektu. Jeśli na przykład, test akceptacyjny przeprowadzany jest dla systemu posiadający interfejs graficzny, zadaniem Wnioskodawcy jest pokierowanie osoby odpowiedzialnej za test (w oparciu o scenariusz testowy), jakie kroki powinna podjąć aby przetestować nową funkcjonalność. Następnie, Wnioskodawca zbiera komentarz od użytkownika i przekazuje go do zespołu deweloperskiego w celu usprawnienia funkcjonalności systemu.

Efektem powyższych czynności oraz zadań są sprawniejszy system informatyczny, spełniający wymagania użytkowników oraz zaktualizowana dokumentacja systemowa.

·definiowane zakresu testów manualnych dla nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

Jednym z testów przeprowadzanych przez osoby techniczne w celu zapewnienia wydajności systemu są testy manualne. Mimo, iż żadne z testów nie są wykonywane przez Wnioskodawcę bezpośrednio, jednym z jego obowiązków jest zdefiniowanie i współpraca z zespołem odpowiedzialnym za zapewnienie jakości (quality assurance) co powinno zostać przetestowane w zakresie nowych (jak i istniejących) funkcjonalności. Wnioskodawca współpracuje z inżynierami nad definicją przypadków testowych dla testów manualnych i kiedy mogłyby być przeprowadzane. O tym jak będą przeprowadzane, decyduje inżynier testów.

Efektem powyższych czynności oraz zadań jest, zdefiniowana dokumentacja testowa, wydajny system informatyczny i zaktualizowana dokumentacja systemowa.

·przygotowywanie specyfikacji biznesowych i technicznych na podstawie wymagań biznesowych i regulacyjnych dotyczących technologii informatycznych;

Specyfikacja biznesowa (zwana również analizą wymagań) jest podstawą pracy zespołu projektowego, który w jednym dokumencie może spisywać wszystkie potrzeby zgłoszone z różnych departamentów firmy. Wnioskodawca przygotowuje ją w ścisłej współpracy z pozostałymi członkami zespołu projektowego oraz z użytkownikami i są listą elemtów, które określą ramy projektu, jego główne cele i założenia. Zakres wykonywanych czynności i informacji potrzebnych do przygotowania tej specyfikacji to:

-opisana ogólna wizja systemu, cele jakie ma spełniać oraz kontekst jego powstania (np. jakiego typy problemów zostały zdefiniowane w firmie, z jakiego typu trudnościami wiąże się brak aplikacji, itd.)

-opis użytkowników (aktorów, grup) i ich uprawnień (ról) – innego typu uprawnienia mogą mieć Administratorzy, którzy będą opiekować się aplikacją, inne kierownicy, a inne szeregowi pracownicy,

-opis funkcji systemu oraz sposoby korzystania z niego przez każdego z aktorów, tj. jakie procesy w nim wykonuje,

-opis formularzy, wyświetlanych danych i operacji na nich wykonywanych,

-zakres domyślnych raportów, które będą mogły być automatycznie generowane,

-określenie przypadków użycia (use case),

-opis środowiska, w którym nowym system będzie funkcjonował, np.: systemy operacyjne stacji roboczych przyszłych użytkowników (…), przeglądarki internetowe (jakie?), klienci pocztowi wykorzystywani w organizacji,

-opis systemów, z którymi będzie zintegrowany (wymagania, ograniczenia),

-opis sposobu logowania użytkowników,

-zasady dostępu przez (…) i urządzenia mobilne, itd.

Efektem powyższych czynności oraz zadań jest jasno zdefiniowana specyfikacja biznesowo-techniczna, pozwalająca na wdrożenie systemu informatycznego.

·analizę systemową - projektowanie architektury i rozwiązań systemów informatycznych;

Analiza systemowa podobnie jak analiza dokumentacji systemowej wymaga od Wnioskodawcy zaangażowania w projektowanie i testowanie rozwiązania, opisanie jak dane rozwiązanie technologiczne powinno działać oraz jakie powinno mieć interfejsy z zewnętrznymi systemami. Przeprowadzana analiza systemowa wymaga określenia systemów informatycznych, które mogą umożliwiać osiągnięcie celów biznesowych w danej organizacji. W przypadku Wnioskodawcy analiza systemowa dotyczy w szczególności:

-przekształcenie wymagań biznesowych na techniczne,

-kontakt z osobami biorącymi udział przy tworzeniu systemu i ustalenie procedur komunikacji,

-projektowanie systemu dla spełnienia celów biznesowych oraz technicznych,

-opracowanie specyfikacji, modelowanie, stworzenie diagramów oraz schematów blokowych,

-kroki związane z nadzorem wdrożenia,

-określenie wymagań systemowych, które są rozwinięciem wymagań biznesowych (opracowanych w ramach analizy biznesowej);

-określenie danych wejściowych i wyjściowych systemu;

-weryfikację czy zaproponowane rozwiązanie jest skuteczne oraz opłacalne;

-współpracę z programistami, omówienia opracowanych diagramów i schematów blokowych;

-weryfikację wydajności systemu,

-koordynację testów oraz ich obserwację.

Efektem powyższych czynności oraz zadań jest jasno zdefiniowana w ramach analizy dokumentacja, dostosowana do potrzeb danego projektu.

·           wsparcie merytoryczne i koordynację zespołu deweloperskiego;

Posiadana głęboka wiedza domenowa wymagana jest aby zapewnić wsparcie merytoryczne i techniczne dla zespołu deweloperskiego, który jest odpowiedzialny za wdrożenie. Wnioskodawca pracuje zatem z deweloperami, programistami, testerami, managerami produktu, właścicielami produktu, kierownikami projektu i taki zespół projektowy – nie mający wiedzy eskperckiej z zakresu projektowania systemów – oczekuje od Wnioskodawcy wsparcia w postaci informacji jak postępować.

Pośrednio Wnioskodawca koordynuje pracę takiego zespołu stanowiąc źródło wiedzy i jednocześnie ukierunkowując jego pracę zgodnie z wymaganiami dokumentacji systemowej. Zespół niejednokrotnie zwraca się do Wnioskodawcy po informację jak przeprowadzać wdrożenie i testowanie, i wspólnie aktualizują dokumentację projektową.

Efektem powyższych czynności oraz zadań jest skoordynowana praca zespołu deweloperskiego, pracującego nad wdrożeniem systemu zgodnie ze specyfikacją.

·           wsparcie merytoryczne i koordynację testów akceptacyjnych (...) i deweloperskich.

Wspólnie z zespołem deweloperskim, tworzone są scenariusze testowe czyli zdefiniowana lista testów, których przeprowadzenie gwarantuje akceptację przez użytkownika końcowego ostatecznego kształtu systemu.

Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny per-se za przeprowadzenie tych testów, ani co dokładnie ma się znajdować w zakresie testów. Wnioskodawca koordynuje natomiast i wspiera zespół oraz osoby odpowiedzialne za testy (przeważnie użytkowników końcowych lub osoby ich reprezentujące) za skuteczne przeprowadzenie tych testów i zebranie uwag odnośnie ich przebiegu i rezultatu. Wspiera uczestników testu wiedzą ekspercką z zakresu wymogów i dokumentacji systemowej.

Efektem powyższych czynności oraz zadań są sprawniejszy system informatyczny, spełniający wymagania użytkowników oraz zaktualizowana dokumentacja systemowa.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 21 sierpnia 2023 r.)

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-analizę dokumentacji systemowej;

-tworzenie dokumentacji produktowej (w zakresie technologii informatycznych);

-projektowanie nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe;

-tworzenie specyfikacji i definiowanie wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;

-projektowanie systemów informatycznych;

-definiowanie zakresu prac mających na celu optymalizację działania aplikacji oraz podnoszenie jej użyteczności dla użytkownika końcowego;

-wykonywanie testów akceptacyjnych nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

-definiowane zakresu testów manualnych dla nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

-przygotowywanie specyfikacji biznesowych i technicznych na podstawie wymagań biznesowych i regulacyjnych dotyczących technologii informatycznych;

-analizę systemową - projektowanie architektury i rozwiązań systemów informatycznych;

-wsparcie merytoryczne i koordynację zespołu deweloperskiego;

-wsparcie merytoryczne i koordynację testów akceptacyjnych (…) i deweloperskich,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie sprawy, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8.5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej w skrócie również „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647), przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy wskazać, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym - zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga przychody.

Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Wnioskodawca spełnia ten warunek.

W stosunku do Wnioskodawcy nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Wnioskodawca złożył też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.

Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z pkt 2b lit. b) oraz pkt 5 lit. a) tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62 09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62 03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w opisie sprawy opinii Urzędu Statystycznego wydanej na wniosek Wnioskodawcy) i z tego tytułu osiąga przychody. Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług - od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej - przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia „usług związanych z oprogramowaniem”, co nie aktualizuje się w sytuacji faktycznej Wnioskodawcy.

Działalność Wnioskodawcy nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą czynności związanych z oprogramowaniem. Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 r. (Rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. (Dz. U. z 2015 r. 1676 z 23 października 2015 r.).

Zgodnie z ww. objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia rozumianych jako: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze ww. opis sprawy oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, Wnioskodawca nie pisze kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w wypadku Wnioskodawcy zaktualizowaniu się takiej potrzeby, dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując okoliczności przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Wnioskodawcę przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony). 

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w  którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)  związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Zakres wykonywanych usług mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Czynności, które Pan wykonuje w ramach świadczonych usług zostały opisane we wniosku i jego uzupełnieniu. Miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania - ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie przekroczył i nie przekroczy Pan dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne. Złożył też Pan, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w  zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one:

·analizy dokumentacji systemowej;

·tworzenia dokumentacji produktowej (w zakresie technologii informatycznych);

·projektowania nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe;

·tworzenia specyfikacji i definiowania wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;

·projektowania systemów informatycznych;

·definiowania zakresu prac mających na celu optymalizację działania aplikacji oraz podnoszenie jej użyteczności dla użytkownika końcowego;

·wykonywania testów akceptacyjnych nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

·definiowana zakresu testów manualnych dla nowych funkcjonalności systemów informatycznych;

·przygotowywania specyfikacji biznesowych i technicznych na podstawie wymagań biznesowych i regulacyjnych dotyczących technologii informatycznych;

·analizy systemowej - projektowanie architektury i rozwiązań systemów informatycznych;

·wsparcia merytorycznego i koordynacji zespołu deweloperskiego;  

·wsparcia merytorycznego i koordynacji testów akceptacyjnych (…) i deweloperskich.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych.

Co istotne w sprawie, wskazał Pan, że w wyniku świadczonych usług bierze Pan udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia.

Zauważyć należy, że systemy komputerowe i aplikacje wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·       Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

·    Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).