Możliwość zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.296.2023.2.BR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.296.2023.2.BR

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania stawki 8,5% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ 9 sierpnia 2023 r.) oraz z 9 sierpnia 2023 r. (wpływ 11 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 września 2017 r., zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod nazwą (…). Od dnia 11 kwietnia 2023 r. głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z). Rozlicza się Pan na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów. Ponadto, zrezygnował Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W swojej działalności Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług o charakterze doradczym.

Do zakresu usług wykonywanych w działalności należy doradztwo:

-na etapie zakupu działki w zakresie możliwości dostawy mediów i jej skomunikowania;

-w zakresie możliwości i/lub utrudnień oraz możliwych do uzyskania parametrów zabudowy działki w związku z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego;

-w zakresie optymalizacji harmonogramu realizacji inwestycji;

-na etapie opracowania założeń do budżetu i budżetu projektu;

-na etapie prac projektowych w tym w zakresie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia Wniosku o Pozwolenie na Budowę;

-w zakresie uzyskania w założonym terminie Pozwolenia na Budowę dla obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych;

-w zakresie przygotowania i kompletności dokumentacji wykonawczej potrzebnej do realizacji inwestycji;

-w procesie związanym z zapewnieniem mediów dla inwestycji – zapewnienie przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, lub gazowej, energetycznej, teletechnicznej i światłowodowej;

-w zakresie uzgodnień niezbędnych do uzyskania Pozwolenia na Budowę oraz procedury uzyskania Pozwolenia na Budowę,

-w zakresie prowadzenia przetargu mającego na celu wyłonienie Generalnego Wykonawcy;

-podczas procesu realizacji robót przez Generalnego Wykonawcę;

-w zakresie rozliczenia inwestycji w tym weryfikacji zakresu zafakturowanych miesięcznie prac przez Generalnego Wykonawcę i/lub podwykonawców wykonujących prace na danej inwestycji;

-w zakresie kontroli zgodności z założonym budżetem projektu;

-w zakresie podejmowania działań zmierzających do otrzymania w założonym terminie stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Straży Pożarnej oraz innych, jeśli są wymagane oraz niezbędne do zgłoszenia inwestycji do Pozwolenia na Użytkowanie;

-w zakresie działań zmierzających do uzyskania w założonym terminie Pozwolenia na Użytkowanie inwestycji na etapie kontroli przez organy Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego;

-przy zagadnieniach formalno-prawnych oraz w zakresie kompletności dokumentacji podwykonawczej calem przekazania osiedla Wspólnotom Mieszkaniowym.

Na powyższe czynności stosuje Pan obecnie stawkę ryczałtu w wysokości 14%. 

Jednak, należy nadmienić, że w związku z realizacją wyżej wymienionych usług nie korzysta Pan i nie jest zobowiązany przez Zleceniodawcę w ramach zawartej umowy o świadczenie usług doradczych do wykorzystywania posiadanych uprawnień budowlanych, pomimo ich posiadania oraz  nie jest czynnym członkiem Izby Inżynierów Budownictwa, jednocześnie nie pełniąc samodzielnych funkcji technicznych w ramach podjętej współpracy zgodnie z art. 12 ustawy Prawo Budowlane, tj.:

-projektowania, sprawdzania projektów architektoniczno-budowlanych i technicznych oraz sprawowania nadzoru autorskiego;

-kierowania budową lub innymi robotami budowlanymi;

-kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzór i kontrolę techniczną wytwarzania tych elementów;

-wykonywania nadzoru inwestorskiego;

-sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w ramach świadczonych usług nie pełni samodzielnych funkcji technicznych oraz nie wykonuje na rzecz Zleceniodawcy usług inżynierskich bądź architektonicznych  oraz usług badań i analiz technicznych nie powinno się stosować stawki 14%  zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów  osiąganych przez osoby fizyczne dla usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).

Umowa, z jaką jest Pan związany, dotyczy profesjonalnego doradztwa na rzecz projektów realizowanych przez Zleceniodawcę w zakresie czynności opisanych powyżej. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.

W uzupełnieniach wniosku z 9 sierpnia 2023 r. udzielił Pan następujących informacji na zadanie w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odp. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odp. Pana wniosek dotyczy bieżącego okresu, czyli za 2023 rok.

3.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odp. Od początku 2022 r. Wnioskodawca rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

4.Kiedy (dd-mm-rrrr) uzyskał Pan pierwszy przychód ze świadczonych usług, które zamierza Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu?

Odp. Zamierza Pan opodatkować swój przychód stawką ryczałtu 8,5% od momentu wydania indywidualnej interpretacji podatkowej.

5.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odp. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

6.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odp. Zmiana formy opodatkowania została dokonana poprzez oświadczenie złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 3 lutego 2022 r.

7.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2023 r. nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2), w odniesieniu do Pana były/są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2023 r. są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

9.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskiwał/uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.

Odp. Nie uzyskuje Pan z innych źródeł przychodów dochodów podlegające opodatkowaniu.

10.Czy prowadził/prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pan działalności odrębnie?

Odp.  Nie prowadzi Pan ewidencji w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności odrębnie.

11.Na czym konkretnie polegają usługi wykonywane przez Pana w działalności z zakresu doradztwa?

Prosimy o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wykonywane czynności, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Prosimy o oddzielną charakterystykę w odniesieniu dla każdej z usług świadczonych przez Pana.

Odp.

-na etapie zakupu działki w zakresie możliwości dostawy mediów i jej skomunikowania – analiza na płaszczyźnie formalno-prawno-technicznej możliwości (bądź jej braku) dostawy mediów do danej nieruchomości budowlanej oraz spodziewanych utrudnień do pokonania, w przewidywanego terminu możliwość uruchomienia danego media. Analiza różnych możliwości skomunikowania danej nieruchomości budowlanej pod względem: jej przepustowości, zasadności ergonomicznej dla przyszłych mieszkańców inwestycji deweloperskiej, formalno-prawne uzgodnienia z Zarządcą drogi i Zarządzającym ruchem drogowym;

-w zakresie możliwości i/lub utrudnień oraz możliwych do uzyskania parametrów zabudowy działki w związku z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego – analiza zapisów decyzji planistycznych i MPZP na płaszczyźnie formalno-prawno-technicznej, które mogą mieć wpływ na proces inwestycyjny i jego powodzenie;

-w zakresie optymalizacji harmonogramu realizacji inwestycji – analiza założonego harmonogramu inwestycji, próba jego optymalizacji oraz wpływu zidentyfikowanych ryzyk na założony harmonogram;

-na etapie opracowania założeń do budżetu i budżetu projektu – doradztwo w zakresie opracowywania założeń do budżetu, uwzględnianych kosztów do poniesienia oraz ich wysokości;

-na etapie prac projektowych w tym w zakresie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia Wniosku o Pozwolenie na Budowę – analiza przyjętych rozwiązań projektowych pod względem formalno-prawnym, ergonomicznym ich funkcjonowania w przyszłości a także atrakcyjności sprzedażowej dla potencjalnych klientów, jak również pod względem wymogów do wniosku o pozwolenia na budowę i późniejszego jego uzyskania;

-w zakresie uzyskania w założonym terminie Pozwolenia na Budowę dla obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych – analiza kompletności wniosku o pozwolenie na budowę pod względem jego administracyjnego procedowania oraz przełożenie tego na harmonogram uzyskania pozwolenia na budowę, w tym estymacja uzgodnień, decyzji niezbędnych do jego uzyskania;

-w zakresie przygotowania i kompletności dokumentacji wykonawczej potrzebnej do realizacji inwestycji – doradztwo i analiza dokumentacji wykonawczej inwestycji potrzebnej do realizacji inwestycji na płaszczyznach: komercjalizacji jej potencjalnym klientom, obsługi klientów na etapie zawierania umów rezerwacyjnych, przedwstępnych, współpracy z wykonawcami;

-w procesie związanym z zapewnieniem mediów dla inwestycji – zapewnienie przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, lub gazowej, energetycznej, teletechnicznej i światłowodowej – doradztwo w zakresie współpracy z gestorami mediów w postaci: energii elektrycznej, wody, kanalizacji sanitarnej, deszczowej (bądź odprowadzenia wody deszczowej do gruntu i konsekwencję z tym związane), ciepła bądź gazu w sposób gwarantujący zapewnienie danego media na czas potrzebny do oddania danej inwestycji przyszłym mieszkańców;

-w zakresie uzgodnień niezbędnych do uzyskania Pozwolenia na Budowę oraz procedury uzyskania Pozwolenia na Budowę – doradztwo w zakresie uzgodnień niezbędnych do dokonania celem uzyskania pozwolenia na budowę dla danej nieruchomości budowlanej;

-w zakresie prowadzenia przetargu mającego na celu wyłonienie Generalnego Wykonawcy – analiza przyjętych założeń do przetargu na generalnego wykonawcę, ich poprawności, ewentualna ich korekta celem osiągnięcia założeń harmonogramowych, budżetowych i standardu sprzedażowego oferowanego klientom;

-podczas procesu realizacji robót przez Generalnego Wykonawcę – analiza zgodności realizacji inwestycji przez generalnego wykonawcę z: standardem handlowym oferowanym klientom, standardem technicznym załączonym do umów przedwstępnych z klientami, założonym harmonogramem, założonym budżetem;

-w zakresie rozliczenia inwestycji w tym weryfikacji zakresu zafakturowanych miesięcznie prac przez Generalnego Wykonawcę i/lub podwykonawców wykonujących prace na danej inwestycji – analiza zafakturowanych prac przez wykonawcę w stosunku do założonego harmonogramu z klientami, jego zgodności, ewentualnych działań naprawczych;

-w zakresie kontroli zgodności z założonym budżetem projektu – doradztwo w zakresie zgodności postępu procesu inwestycyjnego i wykonanych jego poszczególnych elementów w stosunku do założonego budżetu;

-w zakresie podejmowania działań zmierzających do otrzymania w założonym terminie stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Straży Pożarnej oraz innych, jeśli są wymagane oraz niezbędne do zgłoszenia inwestycji do Pozwolenia na Użytkowanie – doradztwo odnośnie działań, których efektem finalnym będzie pozytywne przejście kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy, Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Straż Pożarną, w szczególności poprawności przygotowania dokumentacji, w tym jej kompletności i zawartości merytorycznej oraz formy;

-w zakresie działań zmierzających do uzyskania w założonym terminie Pozwolenia na Użytkowanie inwestycji na etapie kontroli przez organy Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – doradztwo odnośnie działań, których efektem finalnym będzie pozytywne przejście kontroli przez organ nadzoru budowlanego, w szczególności poprawności przygotowania dokumentacji, w tym jej kompletności i zawartości merytorycznej;

-przy zagadnieniach formalno-prawnych oraz w zakresie kompletności dokumentacji podwykonawczej calem przekazania osiedla Wspólnotom Mieszkaniowym – doradztwo w zakresie poprawności i kompletności dokumentacji powykonawczej przekazywanego wspólności mieszkaniowej, w tym pod względem formalno-prawnym, a także technicznym, ergonomicznym na potrzeby obsługi tej nieruchomości przez wspólnotę mieszkaniową.

12.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – ww. wykonywane przez Pana czynności (odrębnie każda z tych czynności) wskazane we wniosku, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania).

Odp. Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wykonywane przez Pana czynności, wszystkie, jak i każda z osobna, zostały zakwalifikowane do „74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Znając specyfikę wykonywanych przez Pana usług oraz fakt, iż nie posługuje się przy wykonywaniu usług uprawnieniami do budowlanymi pełniąc jednocześnie samodzielne funkcje techniczne nie można zakwalifikować tych usług jako usługi architektoniczne i inżynierskie oraz usługi badań i analiz technicznych (dział 71 PKWiU).

Pytanie

W związku z powyższym, pyta Pan czy w ramach prowadzenia swojej działalności gospodarczej może zastosować podatek dochodowy na podstawie ryczałtu ewidencyjnego stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.Z nie są wyłączone z opodatkowania tą stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym przychody uzyskane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% uzyskanego przychodu.

Własną ocenę prawną dodatkowo opiera Pan wnioskami zawartymi w interpretacjach indywidualnych, które zostały wydane przez organy skarbowe dla zbieżnych stanów:

-z dnia 25 kwietnia 2022 r. 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG;

-z dnia 5 kwietnia 2022 r. 0114-KDIP2-1.4011.121.2022.2.MW;

-z dnia 16 lutego 2021 r. 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM;

-z dnia 8 lutego 2019 r. 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM;

-z dnia 10 maja 2018 r. 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF

Na tej podstawie można wywnioskować, że zasadne jest zastosowanie stawki 8,5% w powyższym przypadku Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylony 

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam uwagę, że możliwość opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnienia wynika, że:

-prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 września 2017 r.;

-Pana działalność gospodarcza opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

-3 lutego 2022 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu;

-w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek (rok 2023), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 oraz są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-wymienił Pan czynności, które wchodzą w zakres usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0. – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informuję, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).