Temat interpretacji
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych)
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 3 sierpnia 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w branży IT. Wybrał Pan sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.). W ramach prowadzonej działalności zawarł Pan umowę o świadczenie usług ze spółką zajmującą się projektowaniem oraz wdrażaniem różnego rodzaju oprogramowania na rzecz klientów, w tym m.in. aplikacji oraz oprogramowania i sprzętu. Świadczy Pan na rzecz ww. spółki usługę kompleksową, której głównym celem jest nadzorowanie oraz kierowanie projektami realizowanymi przez spółkę, tak aby zostały wykonanie w zakładanym czasie, a zespoły biorące udział w projektach, zrealizowały wszystkie przypisane im zadania.
Projekty, które Pan nadzoruje są projektami polegającymi w szczególności na tworzeniu aplikacji na rzecz klientów spółki, zgodnie z wymaganiami i specyfikacją klienta końcowego. Usługa kompleksowa (dalej: Usługa) realizowana przez Pana składa się z następujących czynności, które stanowią jednocześnie obowiązki wobec spółki:
a)nadzorowanie wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia;
b)tworzenie oraz aktualizowanie wymagań projektowych;
c)prowadzenie rejestru zadań projektowych;
d)tworzenie dokumentacji projektowej;
e)przygotowanie lub uczestnictwo w przygotowaniu harmonogramu projektu;
f)nadzorowanie przestrzegania harmonogramu projektu;
g)nadzór, analiza oraz raportowanie ryzyk związanych z projektem;
h)raportowanie postępów pracy nad projektem;
i)uczestnictwo w spotkaniach z klientami spółki, reprezentacja zespołu projektowego;
j)nadzór nad budżetem projektu;
k)przygotowywanie faktur wystawianych na rzecz klientów spółki;
l)współpraca z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowanie ich pracy;
m)rozdzielanie zadań pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu projektowego ;
n)organizacja oraz prowadzenie spotkań wewnętrznych zespołu projektowego;
o)monitorowanie jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy;
p)wsparcie zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód;
q)tworzenie nowych procesów organizacyjnych, w szczególności nakierowanych na poprawę pracy zespołu.
W ramach wykonywanej na rzecz spółki usługi nie programuje Pan (tzn. nie tworzy kodu źródłowego). Klasyfikuje Pan wykonywaną przez siebie Usługę według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. W sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) w ramach grupowania: PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Prawidłowość klasyfikacji do grupowania PKWiU 70.22.20.0 opisanej w niniejszym wniosku Usługi realizowanej przez Pana została potwierdzona pismem Głównego Urzędu Statystycznego – Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, stanowiącym odpowiedź na wniosek złożony przez Pana do GUS. Dodatkowo wskazuje Pan, że:
–usługa jaka jest świadczona przez Pana w ramach działalności gospodarczej jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
–nie świadczy Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3,
–do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d.f.;
–złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;
–Pana przychód nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d.f.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Czynności wykonywane przez Pana w ramach świadczonych usług dotyczą:
–nadzorowania wszystkich faz projektu, od rozpoczęcia do zakończenia: weryfikacja zgodności realizacji prac z założonym harmonogramem, reagowanie na ryzyka, zarządzanie ryzykami i ich mitygacja, koordynacja końcowej fazy projektu w której efekty projektu są przekazywane do użytkowników końcowych;
–tworzenia oraz aktualizowania wymagań projektowych: opracowanie wymagań projektowych poprzez badanie rynku, potrzeb użytkowników końcowych, spisanie w formie dokumentu oczekiwanych z punktu widzenia biznesowego wysokopoziomowych efektów projektu i późniejsza jego aktualizacja;
–prowadzenia rejestru zadań projektowych: tworzenie, edycja oraz utrzymanie tzw. backlogu produktu, organizacja oraz utrzymanie procesów dot. backlogu prowadzonego w narzędziu (programie komputerowym) do prowadzenia projektów (m.in. (...));
–tworzenia dokumentacji projektowej: tworzenie dokumentacji opisującej procesy, działanie zespołu, działanie wytwarzanego w ramach projektu produktu. Ponadto tworzenie dokumentacji spotkań – agend, podsumowań;
–przygotowania lub uczestnictwa w przygotowaniu harmonogramu projektu: tworzenie tzw. wykresu Gantta (w narzędziu takim jak np. (...)) na podstawie dostarczonych wymagań biznesowych, rozłożenie zadań na osi czasu w uwzględnieniem dostępności podwykonawców, relacji zależności pomiędzy zadaniami i możliwości równoległej realizacji określonego zakresu prac względem tych czynników;
–nadzorowania przestrzegania harmonogramu projektu: monitorowanie bieżącego etapu prac w odniesieniu do założonego harmonogramu, z uwzględnieniem tzw. kamieni milowych, reagowanie na ewentualnie opóźnienia bądź inne przesunięcia realizacji poszczególnych zadań poprzez wdrażanie odpowiednich planów naprawczych;
–nadzoru, analizy oraz raportowania ryzyk związanych z projektem: tworzenie i analiza raportów z realizacji na podstawie danych dostępnych w narzędziu do zarządzania projektami, komunikowanie ich do interesariuszy projektu wraz z planem mitygacji zidentyfikowanych ryzyk; w przypadku braku możliwości mitygacji ryzyka – eskalacja do komitetu sterującego projektu i najważniejszych interesariuszy;
–raportowania postępów pracy nad projektem: tworzenie raportów podsumowujących wykonaną pracę w relacji do pracy pozostałej do wykonania w ramach harmonogramu projektu. Raporty te zawierać mogą również informacje o zagrożeniach projektowych oraz planach mitygujących, a także proponowaną strategię na kolejne fazy projektu;
–uczestnictwa w spotkaniach z klientami Spółki, reprezentacji zespołu projektowego: spotkania z klientami Spółki lub użytkownikami końcowymi w celu:
1)omówienia oczekiwań, potrzeb w kontekście realizowanego projektu,
2)omówienia bieżącego etapu projektu, problemów, wyzwań do rozwiązania,
3)zaprezentowania postępów w projekcie,
4)reprezentacji zespołu podwykonawców przed klientem/użytkownikami końcowymi;
–nadzoru nad budżetem projektu: weryfikacja stosunku dostępnych środków finansowych względem postępu prac, agregowanie dokumentów finansowych i dbałość o ich prawidłowy przepływ pomiędzy klientem a Spółką;
–przygotowywania faktur wystawianych na rzecz klientów Spółki: dostarczanie dokumentów będących podstawą do rozliczenia prac (raportów odbioru, raportów godzinowych) i weryfikacja poprawności dostarczanych dokumentów i ich zgodność z wcześniejszymi predykcjami;
–współpracy z osobami zaangażowanymi w projekt, koordynowania ich pracy:
1)koordynacja podwykonawców zaangażowanych w realizację projektu,
2)optymalizacja ich pracy, rozwiązywanie bieżących problemów,
3)organizacja spotkań z ich udziałem, przygotowywanie agend, podsumowań, planów działań na najbliższe etapy projektu;
–rozdzielania zadań pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu projektowego: przypisywanie zadań projektowych adekwatnie do kompetencji, umiejętności i poziomu doświadczenia poszczególnych podwykonawców z zespołu projektowego. Dbanie o odpowiedni, w kontekście realizacji harmonogramu projektu, rozdział zadań;
–organizacji oraz prowadzenia spotkań wewnętrznych zespołu projektowego:
1)planowanie, organizowanie, przygotowywanie spotkań zespołu projektowego w ramach metodologii Scrum – zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania,
2)realizacja wszystkich spotkań scrumowych: planowanie, codzienne spotkanie statusowe, retrospektywa, demo-prezentacja wyników osiągniętych przez zespół w poprzedniej iteracji,
3)przygotowywanie podsumowań oraz akcji do wykonania po spotkaniu przez zespół projektowy;
–monitorowania jakości wykonywanej przez zespół projektowy pracy:
1)tworzenie raportów podsumowujących efektywność poszczególnych podwykonawców w ramach realizowanego projektu,
2)prezentacja raportów interesariuszom,
3)wdrażanie planów naprawczych w przypadku obniżonej efektywności,
4)ocena jakości wytwarzanego oprogramowania względem tworzonej wcześniej dokumentacji w ramach backlogu produktu;
–wsparcia zespołu projektowego, w tym w celu rozwiązywania konfliktów lub usunięcia powstałych przeszkód:
1)bieżące monitorowanie przeszkód utrudniających realizację zadań projektowych przez poszczególnych podwykonawców - koordynacja zespołu oraz interesariuszy w celu usuwania ich,
2)przeprowadzanie rozmów z podwykonawcami w celu identyfikacji problemów, opracowywanie planów naprawczych;
–tworzenia nowych procesów organizacyjnych, w szczególności nakierowanych na poprawę pracy zespołu: tworzenie dokumentów procedur definiujących metodologię pracy w projekcie, określających prawidłowy przepływ i obieg informacji, usprawniających komunikację i maksymalizujących efektywność zespołu;
Uzyskuje Pan następujące efekty podejmowanych zadań/działań:
1)tworzenie raportów na podstawie danych uzyskanych z systemów/aplikacji wspierających prowadzenie projektu – wynik: raporty przedstawiające wyniki, ryzyka, plany, podsumowania, dokumentacja dzielona z klientem/użytkownikiem końcowym;
2)tworzenie podsumowań spotkań w formie dokumentów/wpisów w oprogramowaniu do zarządzania projektami/dokumentacją, np. (...) – wynik: dokument;
3)tworzenie harmonogramu projektu – wynik: harmonogram projektu w formie wykresu Gantta;
4)tworzenie spotkań w kalendarzach (...), zapraszanie uczestników, tworzenie agendy spotkań i ewentualnie ich cykliczności i oczekiwanych wyników z tych spotkań – wynik: efektywnie zorganizowane spotkania dostarczające wartość dla klientów/użytkowników końcowych w postaci poprawnie wytworzonego oprogramowania;
5)prowadzenie rozmów z interesariuszami projektu, podwykonawcami z zespołu projektowego, dostawcami trzecimi – wynik: brak konfliktów w zespole, efektywna komunikacja jego członków, transparencja i wyrównany poziom wiedzy projektowej wszystkich osób zaangażowanych w projekt.
Ponadto wskazuje Pan, że zakres czynności, „zadań” oraz „działań” każdorazowo podyktowany jest potrzebą klienta i ogranicza się do realizacji projektu.
Nie przygotowuje Pan w ramach świadczonych usług wytycznych dla programistów. Wytyczne dla programistów dotyczące technologii, przygotowania środowiska pracy, najlepszych praktyk dot. pisania, komentowania, przechowywania, aktualizowania, deployowania kodu i bezpieczeństwa danych przygotowuje „Tech Lead” w każdym zespole (osoba wyznaczona na lidera programistów). Jedyne wytyczne jakie Wnioskodawca przygotowuje dla programistów dotyczą metodologii pracy na projekcie, ale te zasady dotyczą wszystkich osób w zespole, nie tylko programistów.
Przedmiotowe usługi nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540).
Pana pytanie
Czy Usługa realizowana przez Pana, o której mowa w opisie stanu faktycznego, może zostać opodatkowana stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie kompleksowa Usługa, której zakres został szczegółowo przedstawiony w opisie stanu faktycznego, może podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej: u.z.p.d.f.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.f.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.f.: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 4 u.z.p.d.f., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W celu uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie, konieczne jest również przytoczenie treści art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f.: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), należy podkreślić, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Te pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami u.z.p.d.f., opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi zaklasyfikowane do kategorii 70.22.1 – tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
–klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
–kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
–kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU). Ponadto należy wskazać, iż zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Podsumowując, kompleksowa Usługa przedstawiona szczegółowo w opisie stanu faktycznego niniejszego Wniosku, świadczona przez Pana w okolicznościach tam wskazanych, sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza pismo z dnia 2 grudnia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie oznacza:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
d)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
e)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
− 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
− 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności gospodarczej świadczy usługi zarządzania projektami i zespołami w zakresie branży IT sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).