Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych sterowników do realizacji automatycznego sterowania. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.218.2023.3.PSZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.218.2023.3.PSZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych sterowników do realizacji automatycznego sterowania.

Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 czerwca 2023 r. (wpływ 22 czerwca 2023 r.) oraz z 30 czerwca 2023 r. (wpływ 4 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w 2023 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. W 2023 r. przeważające PKD Wnioskodawcy to 62.01.Z (działalność związana z oprogramowaniem). Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) (dalej jako: uzpdof). Wnioskodawca jako przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz klientów krajowych, jak i zagranicznych.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje integrację systemów automatyki dla zakładów produkcyjnych i fabryk, która polega między innymi na:

a)programowaniu technicznym sterowników PLC (w punkcie programowanie Wnioskodawca ma też na myśli modyfikowanie istniejącego programu dla sterownika przemysłowego), testowanie i uruchomienie programu dla sterowników przemysłowych PLC (…). Modyfikacja programu PLC już istniejących linii produkcyjnych oraz integracja nowych zespołów maszyn z już istniejącą linią (np.: Integracja celi robotowej);

b)integracji urządzeń wykonawczych linii produkcyjnej lub służących do jej obsługi (np.: falowniki, anteny RFID, enkodery, panele operatorskie. Sterowniki bezpieczeństwa (…), skanery kodów 2D, zawory proporcjonalne, przepływomierze, pompy) ze sterownikiem PLC;

c)przygotowaniu i uruchomieniu konfiguracji sprzętowej dla sterowników przemysłowych;

d)programowaniu, testowaniu i uruchamianiu paneli operatorskich (…) wraz z modyfikacją już zamontowanych na danej linii produkcyjnej paneli;

e)wykonaniu dokumentacji po projektowej (instrukcja obsługi) oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników obsługi linii;

f)doborze i specyfikacji elementów wykonawczych w zależności od wymagań klienta (enkodery, falowniki, czytniki kodów, elementy wykonawcze systemu bezpieczeństwa itp.);

g)asystencji/dozorze po uruchomieniu wykonanych zmian – szczególnie po integracji dużych zespołów maszyn (np. celi robotowej lub zestawu przenośników transportujących detale) w ramach asystencji dochodzi również do modyfikacji programu sterownika przemysłowego – jest to dozór, który ma zapewnić ciągłość produkcji.

Większa część tych prac jest wykonywana przez Wnioskodawcę bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym/fabryce.

Wnioskodawca w dniu 10 listopada 2022 r. otrzymał od Głównego Urzędu Statystycznego informację w zakresie klasyfikacji wykonywanych usług, które generalnie obejmują usługi polegające na programowaniu sterowników PLC do celów realizacji automatycznego sterowania m.in. przenośników transportujących karoserie oraz programowaniu i przygotowywaniu programów dla paneli operatorskich (…), będących częścią systemu sterowania maszyny lub zespołu maszyn, obejmujące:

-przygotowanie konfiguracji sprzętowej sterownika PLC, przygotowanie programu dla komunikacji sterownika PLC, np. ze sterownikiem bezpieczeństwa lub z innym urządzeniem wykonawczym na linii produkcyjnej (falowniki, anteny RFID);

-zaprogramowanie i uruchomienie urządzeń będących elementami linii produkcyjnej (np. napędy, pompy, falowniki, panele operatorskie, anteny RFID, kamery kodów 2D itp.);

-modyfikacje oprogramowania sterowników PLC w zależności od wymagań klienta (modyfikacje istniejących linii produkcyjnych, np. w zależności od zmiany toku materiału produkcyjnego);

-wdrożenie i uruchomienie napisanego wcześniej oprogramowania na obiekcie (u klienta) wraz z koniecznymi już na miejscu zmianami oprogramowania

mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 19 czerwca 2023 r. udzielił Pan następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

1.Od kiedy (dd-mm-rr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 10 listopada 2015 r.

2.Kiedy (dd-mm-rr) osiągnął/osiągnie Pan pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawca opodatkował pierwszy dochód zryczałtowaną stawką podatku 29 marca 2022 r.

3.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 i lat kolejnych.

4.Czy złożył Pan/zamierza złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Jeśli tak, to kiedy (należy wskazać datę)?

Odpowiedź: Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zostało ono złożone 7 lutego 2022 r., następnie 23 grudnia 2022 r. Wnioskodawca złożył korektę.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w pkt 3), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1988 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

6.W jakim państwie świadczy/będzie świadczył Pan opisane we wniosku usługi?

Odpowiedź: Opisane usługi Wnioskodawca świadczy na terenie Polski, Czech i Hiszpanii.

7.W przypadku, gdy opisane we wniosku usługi są/będą świadczone poza granicami Polski – czy na terenie tego/tych państw posiada/będzie posiadał Pan zakład lub oddział w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską, a tymi państwami?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie posiadał oraz nie posiada oddziałów w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

8.Czy prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Działalność Wnioskodawcy jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1988 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

9.Czy Pana usługi są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje)?

Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawcy związek prowadzonej działalności z oprogramowaniem jest następujący: Wnioskodawca zajmuje się tworzeniem oraz modyfikacjami istniejącego oprogramowania sterowników PLC, który to służy do sterowania pracą maszyny lub zespołu maszyn (np. cela robotowa, zespół przenośników transportujących detale), paneli operatorskich, zespołu urządzeń. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę zmodyfikowany bądź stworzony program służy do automatyzacji pracy linii technologicznych. Wnioskodawca wskazuje, że oprogramowanie, z którym ma on styczność przy świadczeniu usług to projekt, który po stworzeniu lub modyfikacji jest wgrywany do sterownika PLC czy panelu operatorskiego. W przypadku paneli operacyjnych zazwyczaj jest to modyfikacja, rozszerzenie o dodatkowe sterowanie, rozszerzenie modułów informujących obsługę o statusie urządzeń, występujących problemach, awariach, nieprawidłowościach, modyfikacji skryptów do realizacji wymaganych funkcji w tym również obsługa zdarzeń w tle (bez zatrzymania skryptu głównego).

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że działalność Wnioskodawcy nie dotyczy wytwarzania oprogramowania stricte komputerowego lecz oprogramowania technicznego do sterowników przemysłowych PLC, paneli operatorskich (zazwyczaj skrypty, ekrany, obsługa alarmów). Wnioskodawca wyjaśnia ponadto, że oprogramowanie techniczne wgrywane do sterownika PLC, może być również parametryzowane z użyciem narzędzia służącego do tworzenia i modyfikacji tego oprogramowania (edytor).

Dodatkowo usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują także integrację urządzeń wykonawczych polegającą na parametryzacji dokonywanej za pomocą odpowiedniego programu komputerowego lub środowiska dostarczanego przez producenta, jak również za pomocą web serwera samego urządzenia (która to dokonywana jest poprzez połączenie przez przeglądarkę internetową na podstawie znajomości adresu IP urządzenia) bądź za pomocą dostępnego bezpośrednio na urządzeniu małego interfejsu (zazwyczaj w postaci ekranu z przyciskami lub samych przycisków i diod kontrolnych wskazujących aktywację wybranych opcji).

Jednocześnie podkreślić należy, że działalność Wnioskodawcy poddana została ocenie przez Główny Urząd Statystyczny, w ramach której usługi świadczone przez Wnioskodawcę opisane powyżej zakwalifikowano jako usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0).

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 30 czerwca 2023 r. doprecyzował Pan, że:

1.W latach podatkowych, których dotyczy wniosek (2022 i latach kolejnych) nie wystąpiły w przeszłości, nie występują obecnie oraz nie wystąpią w przyszłości negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2.Obecnie Wnioskodawca świadczy usługi na terenie Polski, Czech i Hiszpanii. W przyszłości Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi na terenie Polski, Czech oraz pozostałych państw Unii Europejskiej.

3.W przypadku świadczenia usług poza terytorium Polski Wnioskodawca nie posiada zakładów lub oddziałów w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych między Polską a tymi państwami. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę poza terytorium Polski w przyszłości także nie będą świadczone poprzez zakład lub oddział w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych pomiędzy Polską, a państwami na terenie których Wnioskodawca będzie świadczył usługi.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychody z działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych kodem PKWiU: 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód osiągany z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na programowaniu sterowników PLC do celów realizacji automatycznego sterowania, m.in. przenośników transportujących karoserie oraz programowaniu i przygotowywaniu programów dla paneli operatorskich (…), będących częścią systemu sterowania maszyny lub zespołu maszyn, obejmujące:

-przygotowanie konfiguracji sprzętowej sterownika PLC, przygotowanie programu dla komunikacji sterownika PLC, np. ze sterownikiem bezpieczeństwa lub z innym urządzeniem wykonawczym na linii produkcyjnej (falowniki, anteny RFID);

-zaprogramowanie i uruchomienie urządzeń będących elementami linii produkcyjnej (np. napędy, pompy, falowniki, panele operatorskie, anteny RFID, kamery kodów 2D itp.);

-modyfikacje oprogramowania sterowników PLC w zależności od wymagań klienta (modyfikacje istniejących linii produkcyjnych, np. w zależności od zmiany toku materiału produkcyjnego);

-wdrożenie i uruchomienie napisanego wcześniej oprogramowania na obiekcie (u klienta) wraz z koniecznymi już na miejscu zmianami oprogramowania

podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) [dalej: updof] wynika to z art. 6 ust. 1 uzpdof.

Korzystanie z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych przez osoby fizyczne z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej uzależnione jest od nieprzekroczenia w roku poprzedzającym rok podatkowy kwoty 2 000 000 euro uzyskanych przychodów oraz nierozpoczęcia wykonywania działalności w formie karty podatkowej. Wnioskodawca zachowuje zatem prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdof, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554, oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Stosownie do art. 12 ust. 1 uzpdof stawki ryczałtu od przychów ewidencjonowanych wynoszą m.in. 12% oraz 8,5%.

Stawka 12% dotyczy przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznym (PKWiU 62.03.1). Stawka 8,5% dotyczy natomiast przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji jej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wnioskodawca wykonuje działalność, która objęta jest grupowaniem 62.02 jednakże, obok symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”, który, jak wskazuje art. 4 ust. 4 uzpdof ilekroć użyty jest przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres wyrobów i usług jest węższy niż określony w danym grupowaniu oznacza to, że stawką 12% podlegają przychody, które zostały sklasyfikowane konkretnie pod symbolem 62.02, a nie wszystkie przychody sklasyfikowane w grupie 62.02.

Warto również przywołać stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z dnia 2015 r., 23 października), zgodnie z którym przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

W związku z powyższym uznać należy, iż wykonywanie przez Wnioskodawcę usług objętych grupowaniem 62.01.11.0 nie powinno być opodatkowane według stawki 12% w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpdof ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Usługi wchodzące w zakres symbolu PKWiU 62.01.11.0 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 o zryczałtowanym podatku dochodowym, a w konsekwencji zważywszy, że żaden inny przepis nie stanowi inaczej – przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia tych usług mogą korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych m.in. w:

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 marca 2023 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.12.2023.2.AG;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.1055.2022.5.MAP;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.1056.2022.2.MAP;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 stycznia 2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.946.2022.2.RK;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS;

-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lipca 2022 r., nr 0115-KDWT.4011.461.2022.1.MD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz uzupełnień wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 10 listopada 2015 r. W swojej działalności świadczył Pan usługi na rzecz klientów krajowych jak i zagranicznych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego 7 lutego 2022 r. W roku 2022 i latach kolejnych do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Pana dochód nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Pana działalność gospodarcza obejmuje integrację systemów automatyki dla zakładów produkcyjnych i fabryk, która polega między innymi na:

a)      programowaniu technicznym sterowników PLC (w punkcie programowanie Wnioskodawca ma też na myśli modyfikowanie istniejącego programu dla sterownika przemysłowego), testowanie i uruchomienie programu dla sterowników przemysłowych PLC (…). Modyfikacja programu PLC już istniejących linii produkcyjnych oraz integracja nowych zespołów maszyn z już istniejącą linią (np.: Integracja celi robotowej);

b)      integracji urządzeń wykonawczych linii produkcyjnej lub służących do jej obsługi (np.: falowniki, anteny RFID, enkodery, panele operatorskie. Sterowniki bezpieczeństwa (…), skanery kodów 2D, zawory proporcjonalne, przepływomierze, pompy) ze sterownikiem PLC;

c)przygotowaniu i uruchomieniu konfiguracji sprzętowej dla sterowników przemysłowych;

d)      programowaniu, testowaniu i uruchamianiu paneli operatorskich (…)wraz z modyfikacją już zamontowanych na danej linii produkcyjnej paneli;

e)      wykonaniu dokumentacji po projektowej (instrukcja obsługi) oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników obsługi linii;

f)       doborze i specyfikacji elementów wykonawczych w zależności od wymagań klienta (enkodery, falowniki, czytniki kodów, elementy wykonawcze systemu bezpieczeństwa itp.);

g)asystencji/dozorze po uruchomieniu wykonanych zmian – szczególnie po integracji dużych zespołów maszyn (np. celi robotowej lub zestawu przenośników transportujących detale) w ramach asystencji dochodzi również do modyfikacji programu sterownika przemysłowego – jest to dozór, który ma zapewnić ciągłość produkcji.

Opisane usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Ponadto w uzupełnieniu potwierdził i szczegółowo wskazał Pan związek świadczonych usług z oprogramowaniem. Jednocześnie zaznaczając, że Pana działalność nie dotyczy wytwarzania oprogramowania stricte komputerowego lecz oprogramowania technicznego do sterowników przemysłowych PLC i paneli operatorskich.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje m.in. PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Z opisu sprawy wynika, że w ramach świadczonych usług:

a)programuje Pan sterowniki PLC (modyfikuje dla istniejącego programu dla sterownika przemysłowego), testuje i uruchamia program dla sterowników przemysłowych PLC (...). Modyfikuje program PLC już istniejących linii produkcyjnych oraz integruje nowe zespoły maszyn z już istniejącą linią;

b)integruje Pan urządzenia wykonawczych linii produkcyjnych lub służących do jej obsługi (np.: falowniki, anteny RFID, enkodery, panele operatorskie. Sterowniki bezpieczeństwa (...), skanery kodów 2D, zawory proporcjonalne, przepływomierze, pompy) ze sterownikiem PLC;

c)przygotowuje i uruchamia Pan konfiguracje sprzętowe dla sterowników przemysłowych;

d)programuje, testuje i uruchamia Pan panele operatorskie (...) wraz z modyfikacją już zamontowanych na danej linii produkcyjnej paneli;

e)wykonuje Pan dokumentacje po projektowe (instrukcja obsługi) oraz przeprowadza szkolenia dla pracowników obsługi linii;

f)    dokonuje Pan doboru i specyfikacji elementów wykonawczych w zależności od wymagań klienta (enkodery, falowniki, czytniki kodów, elementy wykonawcze systemu bezpieczeństwa itp.);

g)zapewnia Pan asystencję/dozór po uruchomieniu wykonanych zmian – szczególnie po integracji dużych zespołów maszyn (np. celi robotowej lub zestawu przenośników transportujących detale) w ramach asystencji dochodzi również do modyfikacji programu sterownika przemysłowego – jest to dozór, który ma zapewnić ciągłość produkcji.

Analiza powyższych czynności prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie. Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że – jak Pan wskazał – zajmuje się Pan tworzeniem oraz modyfikacjami istniejącego oprogramowania sterowników PLC, które to służą do sterowania pracą maszyny lub zespołu maszyn, paneli operatorskich, zespołu urządzeń. W przypadku usług świadczonych przez Pana zmodyfikowany bądź stworzony program służy do automatyzacji pracy linii technologicznych. Wynikiem projektu (oprogramowania) jest stworzenie lub modyfikacja, która jest wgrywana do sterownika PLC lub panelu operatorskiego. W przypadku paneli jest to zazwyczaj modyfikacja, rozszerzenie o dodatkowe sterowanie, rozszerzenie modułów informujących obsługę o statusie urządzeń, występujących problemach, awariach, nieprawidłowościach, modyfikacji skryptów do realizacji wymaganych funkcji w tym także obsługa zdarzeń w tle.

Zatem okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis wykonywanych przez Pana czynności w ramach tych usług.

Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Reasumując – przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).