Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usługi sklasyfikowanych do PKWiU 70.21.10.0 w wysokości 8,5%. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.211.2023.2.JB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.211.2023.2.JB

Temat interpretacji

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usługi sklasyfikowanych do PKWiU 70.21.10.0 w wysokości 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 1 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lipca 2023 r. (wpływ 19 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od 2 października 2020 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Jest polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni od roku 2022 rozlicza się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych.

Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej są klasyfikowane pod symbolem 70.21.10.0 (Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).

Wnioskodawczyni prowadzi bowiem działalność gospodarczą w zakresie usług komunikacji i public relations. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni uzyskuje przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Aktualnie usługi Wnioskodawczyni wykonywane są na rzecz trzech kontrahentów (dalej „Kontrahent 1”; „Kontrahent 2”, „Kontrahent 3”), zarówno polskich, jak i zagranicznych. W każdym przypadku usługi wykonywane są z terytorium Polski.

Każdorazowo celem nadrzędnym w zakresie realizacji tych usług jest:

1)dbanie o wizerunek firmy;

2)współtworzenie koncepcji i implementacja strategicznych kampanii wizerunkowych;

3)wdrażanie planów promocyjnych dla konkretnych tytułów;

4)monitorowanie efektywności kampanii;

5)dbanie o pozycjonowanie marki i komunikację wizualną;

6)koordynacja projektu strony WWW.

Zadania i obowiązki Wnioskodawczyni na podstawie zawartych z kontrahentem zostały w umowach przedstawione w sposób następujący:

Kontrahent 1

-Publikowanie treści na stronie komercyjnej firmy X;

-Zapewnienie ciągłej optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych;

-Współpraca z zespołem marketingu w celu budowania nowych treści marketingowych;

-Nadzorowanie publikacji nowych artykułów.

Kontrahent 2

-Nieustanne tworzenie i optymalizowanie witryn internetowych firmy Y;

-Praca nad dostosowaniami sklepu internetowego i jak najlepszą prezentacją produktów w wewnętrznym Systemie Zarządzania Informacją o Produktach;

-Tworzenie nowych podstron internetowych na podstawie otrzymanych treści zgodnie z zasadami (...).

Kontrahent 3

-publikowanie nowych stron;

-koordynowanie ulepszeń bloga;

-optymalizowania artykułów w celu ich pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych.

Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Ze względu na wąski charakter specjalizacji Wnioskodawczyni przedmiotem jej działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług:

-związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni bowiem:

1)nie opłacała podatku w formie karty podatkowej,

2)nie korzystała, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)nie osiągała w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)nie wytwarzała wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,

5)nie prowadziła działalności w formie spółki z małżonkiem ani z inną osobą,

6)działalności w formie spółki nie prowadził również małżonek Wnioskodawczyni,

7)Wnioskodawczyni nie była zatrudniona w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy ani z żadnym z trzech wymienionych kontrahentów ani z żadną inną firmą w latach 2021-2023.

Ponadto, Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez nią działalności, a jej przychody w żadnym roku podatkowym od momentu prowadzenia działalności samodzielnie (nie prowadzona była w formie spółki z i bez męża) nie przekroczyły kwoty w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro.

Dodatkowo – w piśmie z dnia 19 lipca 2023 r. – Wnioskodawczyni odpowiedziała na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

a)jakiego roku podatkowego (lat podatkowych) dotyczy wniosek?

Odpowiedź: Roku 2022 oraz lat następnych w przypadku kontynuowania czynności objętych zapytaniem we wniosku w kontekście właściwej stawki ryczałtu.

b)na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności na rzecz Kontrahenta 1, Kontrahenta 2, oraz Kontrahenta 3?

Odpowiedź: Wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności polegają na kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy poza przedsiębiorstwem. Polega to przede wszystkim na budowaniu pozytywnego wizerunku marki w odbiorze społecznym. W tym celu wykonuje dla Kontrahentów 1, 2 oraz 3 czynności związanej z zapewnieniem jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach kontrahentów 1, 2 oraz 3. W wyniku podejmowanych przez Wnioskodawczynię działań klienci mogą uzyskać więcej informacji o danym przedsiębiorstwie.

Kontrahent 1

Charakter czynności/zadań, na czym polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres: Współpraca z poszczególnymi działami kontrahenta w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów wizualnych potrzebnych do publikacji stron. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z projektami graficznymi. Przeprowadzanie spotkań w celu planowania i podsumowywania sprintów projektowych. Edukacja członków zespołu projektowego w jaki sposób z niego korzystać.

Efekt: Poprawianie wizerunku Kontrahenta 1 w stosunkach z odbiorcami zewnętrznymi i wewnętrznymi osiągane poprzez zapewnienie jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach kontrahentów.

Charakter czynności/zadań, na czym polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

Kontrahent 2 – Wprowadzanie nowych oraz aktualizacja istniejących stron internetowych na podstawie szkiców i projektów graficznych przygotowanych przez kontrahenta w celu realizacji strategii komunikacyjnej mającej na celu biznesowe kontrahenta. Współpraca z poszczególnymi działami kontrahenta w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów graficznych potrzebnych do publikacji artykułów. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z zatwierdzonych szkicami.

Efekt: Poprawianie wizerunku Kontrahenta 2 w stosunkach z odbiorcami zewnętrznymi i wewnętrznymi osiągane poprzez zapewnienie jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach kontrahentów.

Charakter czynności/zadań, na czym polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

Kontrahent 3. Współpraca z poszczególnymi działami kontrahenta w celu zebrania potrzebnych tekstów i materiałów graficznych potrzebnych do publikacji artykułów. Kontrolowanie jakości powstających stron w celu ich poprawnego działania oraz zgodności z projektami graficznymi. Działanie jako łącznik między zespołami kontrahenta w celu tworzenia nowych elementów na blogu.

Efekt: Poprawianie wizerunku Kontrahenta 3 w stosunkach z odbiorcami zewnętrznymi i wewnętrznymi osiągane poprzez zapewnienie jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach kontrahentów.

c)w jaki sposób świadczone przez Panią usługi wpisują się w zakres wskazanej przez Panią klasyfikacji PKWiU:

·70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;

Odpowiedź: Odpowiedzi na zadane w punkcie c pytanie Wnioskodawczyni udzieliła już w ramach odpowiedzi do pytania 1 pkt b). Wnioskodawczyni dodaje, że wykonywane przez nią usługi mają w sposób bezpośredni pomóc w zakresie poprawy wizerunku między przedsiębiorstwem/organizacją (kontrahenci 1, 2 i 3) a innymi jednostkami (tu klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi). Metody, które Wnioskodawczyni stosuje polegają na zapewnieniu jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach kontrahentów 1, 2 oraz 3 poprawiając tym ich odbiór wewnętrzny i zewnętrzny.

d)wskazanie symbolu PKWiU – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – odpowiedniego dla usług wskazanych we wniosku.

Odpowiedź: Właściwym kodem PKWIU jest ten podany w pierwotnym wniosku, tj. 70.21.10.0.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.21.10.0 , kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (...).

Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny:

1)Klasa 70.21 USŁUGI W ZAKRESIE STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH (PUBLIC RELATIONS) I KOMUNIKACJI. Grupowanie 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Grupowanie to obejmuje: usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami. Grupowanie to nie obejmuje: usług w zakresie planowania i tworzenia reklam, sklasyfikowanych w 73.11.11.0, usług badania rynku i opinii publicznej, sklasyfikowanych w 73.20.

2)Klasa 70.22.3 POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ. Grupowanie 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Grupowanie to obejmuje usługi w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego.

3)Klasa 74.90.2 POZOSTAŁE USŁUGI PROFESJONALNE, TECHNICZNE I HANDLOWE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE. Grupowanie 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Grupowanie to obejmuje:

-usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego, itp.,

-usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną,

-usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza, itp.), usługi doradztwa ślubnego,

-usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii, itp. przez wydawców, producentów, itp.

Grupowanie to nie obejmuje: – usług zarządzania prawami związanymi z filmami, sklasyfikowanych w 59.13.12.0, – usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną, sklasyfikowanych w 90.02.19.1, usług związanych z działalnością obiektów kulturalnych, sklasyfikowanych w 90.04.10.0, usług organizowania imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0, 93.12.10.0.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważyć należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Usługi te mieszczą się w grupowaniu 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony). 

W powyższym artykule zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wynika z treści wniosku – w odniesieniu do działalności, którą Pani prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazano, że:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie usług komunikacji i public relations zajmuje się Pani kreowaniem pozytywnego wizerunku firmy poza przedsiębiorstwem. Polega to przede wszystkim na budowaniu pozytywnego wizerunku marki w odbiorze społecznym. W tym celu wykonuje Pani dla Kontrahentów 1, 2 oraz 3 czynności związanej z zapewnieniem jak najlepszej jakości i najszerszego dostępu do treści na stronach/podstronach/witrynach Kontrahentów 1, 2 oraz 3. W wyniku podejmowanych przez Panią działań klienci mogą uzyskać więcej informacji o danym przedsiębiorstwie. Każdorazowo celem nadrzędnym tych usług jest:

1)dbanie o wizerunek firmy;

2)współtworzenie koncepcji i implementacja strategicznych kampanii wizerunkowych;

3)wdrażanie planów promocyjnych dla konkretnych tytułów;

4)monitorowanie efektywności kampanii;

5)dbanie o pozycjonowanie marki i komunikację wizualną;

6)koordynacja projektu strony WWW.

Usługi, które Pani świadczy sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji. Od 2022 roku rozlicza się Pani w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Do działalności wykonywanej przez Panią nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, przychody w żadnym roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji są/będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).