Stawka ryczałtu w wysokości 8,5% do usług o PKWiU 70.22.20.0 i 85.59 oraz stawka 15% do usług o PKWiU 70.22.14.0. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.262.2023.2.KS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.262.2023.2.KS

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu w wysokości 8,5% do usług o PKWiU 70.22.20.0 i 85.59 oraz stawka 15% do usług o PKWiU 70.22.14.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 31 maja 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.) oraz z 21 lipca 2023 r. (wpływ 21 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 19 kwietnia 2018 r. prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest Działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z). Działalność ta została zawieszona 31 marca 2021 r. Wnioskodawca zamierza wznowić działalność od 1 lipca 2023 r. Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.”) i planuje rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na:

1)zarządzaniu i optymalizacji pracy określonych zespołów IT;

2)wdrażaniu dobrych praktyk deweloperskich i projektowych;

3)organizowaniu szkoleń (coaching, mentoring);

4)dbaniu o narzędzia i interakcje w procesach celem zapewnienia wysokiej jakości oraz efektywności pracy zespołów IT.

Wymienione powyżej usługi należy sklasyfikować według następujących kodów PKWiU:

1)Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0),

2)Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 85.59),

3)Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0).

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję czynności umożliwiającą przyporządkowanie określonych usług do właściwego kodu PKWiU.

W piśmie z 21 lipca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą Wnioskodawca zamierza opodatkować zryczałtowaną stawką podatku zostanie osiągnięty w lipcu 2023 r.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone 1 czerwca 2023 r.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku, nie są/nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W 2023 r. oraz latach kolejnych w odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W 2023 r. oraz latach kolejnych w odniesieniu do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca uzyskiwał w 2023 r. przychód z tytułu umowy o pracę. Wnioskodawca nie planuje uzyskiwać innych przychodów podlegających opodatkowaniu niż z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług będących przedmiotem wniosku wykonywane czynności polegają na wykonywaniu następujących zadań, zaś ich efektem są następujące rezultaty:

i.zarządzanie i optymalizacja pracy określonych zespołów IT:

a)prowadzenie rekrutacji, zarządzanie wynagrodzeniami, składem i budżetem powierzonych zespołów;

b)kontrolowanie przebiegu pracy podwładnych, zwłaszcza pod kątem obecności, logowania czasu pracy i wykorzystywania dni wolnych,

c)udzielanie wsparcia zespołom projektowym, szczególnie w kontekście usuwania przeszkód pojawiających się w związku z realizowanymi zadaniami,

d)aktywne wychodzenie z inicjatywami mającymi na celu usprawnienie funkcjonowania powierzonych zespołów oraz całego Działu IT,

e)aktywne współtworzenie działowych gildii specjalistycznych,

f)aktywne współtworzenie i dbanie o realizację strategii Działu IT,

ii.wdrażanie dobrych praktyk deweloperskich i projektowych:

a)wspieranie i egzekwowanie wysokiej jakości oraz efektywności pracy,

b)budowanie zwinnej, zgodnej z firmowymi wartościami, kultury pracy,

iii.organizowanie szkoleń, coaching, mentoring:

a)dbanie o stały i systematyczny rozwój podwładnych, zwłaszcza poprzez udzielanie częstej informacji zwrotnej – skupionej na aspektach technicznych, regularnej ewaluacji, stawianiu indywidualnych celów i rozliczania z nich oraz przedstawiania i rozwijania ścieżek kariery, a także poprzez organizowanie szkoleń, coaching czy mentoring,

b)wsparcie dla Product Ownerów w osiąganiu celów biznesowych,

c)bliska współpraca z zespołami – codzienne uczestnictwo w ich pracach,

d)zaszczepianie i zakorzenianie wśród podwładnych oczekiwanej postawy, zgodnej z firmowymi ścieżkami kariery,

e)dbanie o dobrą atmosferę wśród członków zespołów projektowych,

iv.dbanie o narzędzia i interakcje w procesach celem zapewnienia wysokiej jakości oraz efektywności pracy zespołów IT:

a)budowanie i nieustanne usprawnianie środowiska, umożliwiającego efektywną pracę – dbanie o proces, narzędzia i interakcje, proaktywne działania mające na celu usuwanie przeszkód i problemów,

b)regularne raportowanie stanu i sytuacji dotyczących zespołów do Managementu IT – monitorowanie postępów, informowanie o przeszkodach,

c)współpraca z innymi Engineering Managerami, Technical Team Leaderami, liderami gildii technicznych i Agile Coachami przede wszystkim w kontekście usprawnienia pracy członków poszczególnych zespołów projektowych oraz inicjatyw dotyczących usprawnienia organizacji pracy Działu IT.

Opisane powyżej usługi należy klasyfikować następująco:

1.Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0) – usługi wymienione w punktach i. oraz iv. powyżej,

2.Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 85.59) – usługi wymienione w punktach ii. oraz iii. powyżej,

3.Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0) – usługi wymienione w lit. a i b punktu i. powyżej (tj. prowadzenie rekrutacji, zarządzanie wynagrodzeniami, składem i budżetem powierzonych zespołów; kontrolowanie przebiegu pracy podwładnych, zwłaszcza pod kątem obecności, logowania czasu pracy i wykorzystywania dni wolnych).

Pytania

1.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych pod kodem 70.22.20.0 oraz 85.59 (PKWiU 2015) będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz lit. c u.z.p.d.f.? (zdarzenie przyszłe)

2.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych pod kodem 70.22.14.0 (PKWiU 2015) będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.f.? (zdarzenie przyszłe)

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie Pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych pod kodem 72.22.20.0 oraz 85.59 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz lit. c u.z.p.d.f.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 u.z.p.d.f., na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 u.z.p.d.f., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność częściowo powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”. Klasyfikacja PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” znajdująca zastosowanie w przypadku Wnioskodawcy nie mieści się w zakresie PKWiU powołanego w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, tj. usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu.

W konsekwencji – zdaniem Wnioskodawcy – właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.358.2022.2.WS, gdzie wskazano, że:

„Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5% (...) stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj. wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 u.z.p.d.f., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.

W zakresie usług klasyfikowanych według kodu PKWiU 85.59, ustawa o ryczałcie w art. 12 ust. 5 lit. c wskazuje wprost, iż usługi związane z edukacją, a takimi są usługi wskazane powyżej, podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych pod kodem 70.22.20.0 oraz 85.59 (PKWiU 2015) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz c u.z.p.d.f.

W zakresie Pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych pod kodem 70.22.14.0 (PKWiU 2015) będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.f.

Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, stawce 15% podlegają usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). W ocenie Wnioskodawcy, usługi klasyfikowane według kodu PKWiU 70.22.14.0, tj. Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, są „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, o których mowa w tym przepisie. W konsekwencji, część usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć, a które są klasyfikowane jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, powinny być opodatkowane stawką 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że zamierza Pan wznowić działalność od 1 lipca 2023 r. i planuje Pan rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku zostanie osiągnięty w lipcu 2023 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone 1 czerwca 2023 r. Działalność prowadzona przez Pana jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, nie są/nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W 2023 r. oraz latach kolejnych w odniesieniu do wykonywanej przez Pana działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Będzie prowadził Pan ewidencję czynności, umożliwiającą przyporządkowanie określonych usług do właściwego kodu PKWiU. W ramach prowadzonej działalności będzie świadczył Pan następujące usługi:

i.zarządzanie i optymalizacja pracy określonych zespołów IT:

a)prowadzenie rekrutacji, zarządzanie wynagrodzeniami, składem i budżetem powierzonych zespołów;

b)kontrolowanie przebiegu pracy podwładnych, zwłaszcza pod kątem obecności, logowania czasu pracy i wykorzystywania dni wolnych,

c)udzielanie wsparcia zespołom projektowym, szczególnie w kontekście usuwania przeszkód pojawiających się w związku z realizowanymi zadaniami,

d)aktywne wychodzenie z inicjatywami mającymi na celu usprawnienie funkcjonowania powierzonych zespołów oraz całego Działu IT,

e)aktywne współtworzenie działowych gildii specjalistycznych,

f)aktywne współtworzenie i dbanie o realizację strategii Działu IT,

ii.wdrażanie dobrych praktyk deweloperskich i projektowych:

a)wspieranie i egzekwowanie wysokiej jakości oraz efektywności pracy,

b)budowanie zwinnej, zgodnej z firmowymi wartościami, kultury pracy,

iii.organizowanie szkoleń, coaching, mentoring:

a)dbanie o stały i systematyczny rozwój podwładnych, zwłaszcza poprzez udzielanie częstej informacji zwrotnej – skupionej na aspektach technicznych, regularnej ewaluacji, stawianiu indywidualnych celów i rozliczania z nich oraz przedstawiania i rozwijania ścieżek kariery, a także poprzez organizowanie szkoleń, coaching czy mentoring,

b)wsparcie dla Product Ownerów w osiąganiu celów biznesowych,

c)bliska współpraca z zespołami – codzienne uczestnictwo w ich pracach,

d)zaszczepianie i zakorzenianie wśród podwładnych oczekiwanej postawy, zgodnej z firmowymi ścieżkami kariery,

e)dbanie o dobrą atmosferę wśród członków zespołów projektowych,

iv.dbanie o narzędzia i interakcje w procesach celem zapewnienia wysokiej jakości oraz efektywności pracy zespołów IT:

a)budowanie i nieustanne usprawnianie środowiska, umożliwiającego efektywną pracę – dbanie o proces, narzędzia i interakcje, proaktywne działania mające na celu usuwanie przeszkód i problemów,

b)regularne raportowanie stanu i sytuacji dotyczących zespołów do Managementu IT – monitorowanie postępów, informowanie o przeszkodach,

c)współpraca z innymi Engineering Managerami, Technical Team Leaderami, liderami gildii technicznych i Agile Coachami przede wszystkim w kontekście usprawnienia pracy członków poszczególnych zespołów projektowych oraz inicjatyw dotyczących usprawnienia organizacji pracy Działu IT.

Wskazał Pan, że opisane powyżej usługi należy klasyfikować następująco:

1.Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0) – usługi wymienione w punktach i. oraz iv. powyżej,

2.Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane(PKWiU 85.59) – usługi wymienione w punktach ii. oraz iii. powyżej,

3.Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0) – usługi wymienione w lit. a i b punktu i. powyżej (tj. prowadzenie rekrutacji, zarządzanie wynagrodzeniami, składem i budżetem powierzonych zespołów; kontrolowanie przebiegu pracy podwładnych, zwłaszcza pod kątem obecności, logowania czasu pracy i wykorzystywania dni wolnych).

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będą opodatkowane:

1)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj.:

-zarządzanie i optymalizacja pracy określonych zespołów IT (udzielanie wsparcia zespołom projektowym, szczególnie w kontekście usuwania przeszkód pojawiających się w związku z realizowanymi zadaniami; aktywne wychodzenie z inicjatywami mającymi na celu usprawnienie funkcjonowania powierzonych zespołów oraz całego Działu IT; aktywne współtworzenie działowych gildii specjalistycznych, aktywne współtworzenie i dbanie o realizację strategii Działu IT),

-dbanie o narzędzia i interakcje w procesach celem zapewnienia wysokiej jakości oraz efektywności pracy zespołów IT;

2)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj.:

-wdrażanie dobrych praktyk deweloperskich i projektowych,

-organizowanie szkoleń, coaching, mentoring;

3)stawką 15% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, tj.:

-prowadzenie rekrutacji, zarządzanie wynagrodzeniami, składem i budżetem powierzonych zespołów,

-kontrolowanie przebiegu pracy podwładnych, zwłaszcza pod kątem obecności, logowania czasu pracy i wykorzystywania dni wolnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji informuję, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).