Możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług pilotowania samolotów oraz szkolenia pilotów i kandydatów na pilotów ryczałtem od prz... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.10.2019.1.BK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2019, sygn. 0115-KDWT.4011.10.2019.1.BK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług pilotowania samolotów oraz szkolenia pilotów i kandydatów na pilotów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 13 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług pilotowania samolotów oraz szkolenia pilotów i kandydatów na pilotów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zawodowym pilotem posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczyć usługi w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego oraz lotniczego transportu towarów na rzecz przewoźników lotniczych - podatników podatku od towarów i usług (VAT"). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca planuje wykonywać jako pilot, loty krajowe oraz zagraniczne na samolotach stanowiących własność innego podmiotu, przy wykorzystaniu dokumentacji, urządzeń i sprzętu udostępnionego przez zleceniodawcę. Usługi te będą wykonywane na zasadach ustalonych przez strony umowy zlecenia, ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianego prawa lotniczego, w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego loty i na rzecz zleceniodawcy. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, natomiast odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie będzie ponosić zlecający wykonanie czynności (lotów).

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą polegać na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób i towarów, na bazie uprawnień takich jak licencja pilota uprawniająca do pracy tego typu, badania lekarskie, oraz uprawnienia do kierowania konkretnym typem statku powietrznego.

W zakres obowiązków pilota wchodzi wykonanie czynności pilota w transporcie lotniczym na podstawie instrukcji przewoźnika, zgodnie z obowiązującym prawem lotniczym oraz innymi przepisami, dokumentami oraz procedurami, w skład których wchodzi między innymi: instrukcja wykonywania lotów na danym typie statku powietrznego, instrukcja operacyjna przewoźnika oraz inne procedury lotnicze, na podstawie których wykonywane są operacje lotnicze w sposób bezpieczny, przy zachowaniu najwyższych obowiązujących standardów.

Ponadto Wnioskodawca posiada uprawnienia pilota - instruktora. Na bazie posiadanych uprawnień, planuje w przyszłości dodatkowo świadczyć usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów. Mając to na uwadze, Wnioskodawca zawrze umowę o współpracy z podmiotami gospodarczymi które będą miały status certyfikowanych ośrodków szkolenia lotniczego. Na ich rzecz będzie prowadził szkolenia dla pilotów i kandydatów na pilotów, które zostaną zakończone wydaniem dokumentu uprawniającego ucznia/pilota do przystąpienia do państwowego egzaminu w celu uzyskania lub przedłużenia uprawnień do pilotowania danego typu samolotu, do odnowienia posiadanych już uprawnień i kompetencji w zakresie pilotowania samolotów, lub ich poszerzenia.

Wnioskodawca planuje szkolić w zakresie następujących stanowisk załogi lotniczej, dla licencjonowania których zostały ustanowione międzynarodowe normy oraz zalecane metody postępowania, tj.:

  • pilot turystyczny - samolot,
  • pilot zawodowy - samolot,
  • pilot w załodze wieloosobowej - samolot;
  • pilot liniowy - samolot,

Z powyższego wynika, że będzie On przeprowadzał szkolenia w zakresie całej ścieżki zawodowej, poczynając od licencji pilota turystycznego (PPL(A)), bez której nie jest możliwe uzyskanie jakichkolwiek licencji i uprawnień, pozwalających na wykonywanie czynności pilota w celach zarobkowych/komercyjnych. Wnioskodawca nadmienia, że sama licencja pilota turystycznego (PPL(A)) nie uprawnia jej posiadacza do pilotowania statków powietrznych w operacjach, za które wypłacane jest wynagrodzenie, z wyłączeniem czynności szkoleniowych lub egzaminacyjnych.

Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie takie szkolenia, których celem będzie otrzymanie licencji niezbędnych do zdobywania w przyszłości kwalifikacji i licencji zawodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi które planuje świadczyć w przyszłości są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w następujący sposób:

  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota samolotu w zarobkowym przewozie lotniczym osób, w grupowaniu PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy pasażerski
  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota samolotu w zarobkowym przewozie lotniczym towarów, w grupowaniu PKWiU 51.21.1 - transport lotniczy towarów
  • usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, w grupowaniu PKWiU 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

W celu potwierdzenia takiego ich przyporządkowania do grupowań statystycznych, Wnioskodawca wystąpił ze stosownymi wnioskami do GUS.

Za świadczone na rzecz kontrahenta usługi Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT. Wartość tego wynagrodzenia będzie zależała co do zasady od faktycznej ilości godzin spędzonych na realizacji wymienionych usług.

Wnioskodawca będzie prowadził działalność samodzielnie i nie planuje zatrudniać innych osób.

Dla przychodów osiąganych z tytułu wykonywania usług lotniczego transportu pasażerskiego i transportu lotniczego towarów Wnioskodawca planuje wybór formy opodatkowania podatkiem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Jednocześnie osiągane w przyszłości przychody z tytułu usług polegających na prowadzeniu zdefiniowanych i opisanych jak wyżej, szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, Wnioskodawca planuje również opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zarówno w roku podatkowym, w którym został złożony przedmiotowy wniosek oraz w poprzedzającym go roku podatkowym nie świadczył i nie świadczy żadnych usług/czynności będących przedmiotem wniosku w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Nie zamierza też tego robić w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz w kolejnym, następującym po nim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przy działalności gospodarczej w zakresie, jak to zostało opisane w zdarzeniu przyszłym w związku z planowanym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?
  2. Czy przy działalności gospodarczej w zakresie, jak to zostało opisane w zdarzeniu przyszłym w związku z planowanym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów w transporcie lotniczym towarów, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z tego tytułu przychodów, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?
  3. Czy w ramach wyżej zdefiniowanej, przyszłej działalności gospodarczej, wykonywanie usług pilota-instruktora, które będą polegały na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień które pozwolą na wykonywanie czynności pilota w celach zarobkowych/komercyjnych, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do komercyjnego/zarobkowego pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu w tychże celach, Wnioskodawca będzie miał prawo rozliczania przychodów z tytułu świadczenia takich usług w ramach ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 8,5%?
  4. Czy w opisanych powyżej okolicznościach przyszłej działalności gospodarczej, wykonywanie usług pilota-instruktora, polegających na prowadzeniu szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w przygotowaniu ich do otrzymania, poszerzenia, przedłużenia, wznowienia licencji pilota turystycznego (PPL(A)), stosowanej tylko w celach niekomercyjnych, pozwoli na wybór rozliczenia w postaci ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zdefiniowanym stanie przyszłym;

  • W przypadku pytania nr 1, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania usług polegających na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%;
  • W przypadku pytania nr 2, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania usług polegających na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym towarów, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%,
  • W przypadku pytania nr 3, Wnioskodawcy ma prawo do opodatkowania usług w zakresie szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów w celu:
  1. uzyskania zawodowych certyfikatów, licencji i uprawnień, oraz ich wznowienie,
  2. przedłużenia ważności posiadanych już uprawnień i licencji zawodowych,
  3. uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu, które pozwolą na wykonywanie czynności pilota w celach zarobkowych/komercyjnych,

- ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%,

  • W przypadku pytania nr 4, wykonywanie usług w zakresie szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, takich które będą dotyczyć przygotowania do otrzymania, przedłużenia, wznowienia licencji pilota turystycznego, uprawniającej do korzystania z uprawnień z niej wynikających tylko w zastosowaniach niekomercyjnych, daje Wnioskodawcy prawo do ich opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego przyszłe usługi:

  • pilotowania statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - 51.10.1 transport lotniczy pasażerski,
  • pilotowania statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym towarów, powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - 51.21.1 - transport lotniczy towarów,
  • prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu zdobycia uprawnień, przedłużenia ich ważności czy w celu uzyskania uprawnień do pilotowania innego typu samolotu, powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 uzpdf należy stwierdzić, że ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 uzpdf, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpdf przewiduje natomiast, że pod pojęciem działalności usługowej należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.; ustawa o PIT"), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 uzpdf, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślenia wymaga jednocześnie, że uzpdf wprowadza w tym zakresie pewne ograniczenia.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) uzpdf opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b uzpdf stawka podatku wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działalność Wnioskodawcy polegać będzie na świadczeniu usług pilotowania samolotów pasażerskich oraz samolotów w transporcie lotniczym towarów, w lotach krajowych i międzynarodowych. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymywać będzie wynagrodzenie za pilotowanie samolotu oraz ewentualnie wynagrodzenie dodatkowe, które będzie należne za czynność nierozłącznie związaną z głównymi usługami mieszczącymi się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU") 51.10.1- transport lotniczy pasażerski, lub (PKWiU") 51.21.1 - transport lotniczy towarów tj. z usługą pilotowania samolotu.

Oba wymienione rodzaje usług, które są przedmiotem pytań nr 1 i 2 we wniosku, a które Wnioskodawca planuje świadczyć i które wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 uzpdf, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według PKWiU.

W konsekwencji Wnioskodawca zajmuje stanowisko, że na podstawie przytoczonych powyżej przepisów planowane wykonywanie usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim lub towarowym, pozwoli Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody ze świadczonych przez niego tego typu usług będą mogły podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Dodatkowo w przyszłości Wnioskodawca chce świadczyć usługi szkoleniowe w zakresie pilotażu, pozwalające uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia, w tym ich wznowienie i przedłużenie. W planach ma także prowadzenie szkoleń w zakresie przygotowania do otrzymania, przedłużenia, wznowienia licencji pilota turystycznego, uprawniającej do korzystania z uprawnień z niej wynikających tylko w zastosowaniach niekomercyjnych, będącej jednocześnie pierwszym i niezbędnym etapem w rozpoczęciu i kontynuacji ścieżki zawodowej dla przyszłych pilotów zawodowych.

Szkolenie lotnicze jest procesem wieloetapowym. Składa się z cyklu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych. W zależności od tego, czy dana osoba chce latać rekreacyjnie czy zawodowo, uzyskiwane są kolejne stopnie uprawnień i licencji.

Dla pilotów samolotowych, pierwszym etapem szkolenia lotniczego jest licencja turystyczna ( PPL(A)), która przewiduje wykorzystywanie uprawnień z niej wynikających tylko do celów niekomercyjnych. Jest ona jednocześnie warunkiem niezbędnym do uzyskania licencji pilota zawodowego. Wynika to z aktów prawnych obowiązujących na terenie Polski i regulujących licencjonowanie personelu lotniczego.

Aktami, z których to wynika są:

  • Konwencja Chicagowska o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - Załącznik 1 - Licencjonowanie personelu".

oraz:

  • rozporządzenie Komisji (UE) NR 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008.

Ponadto dzięki obecnie obowiązującym przepisom regulującym tryb szkoleń lotniczych, osoby posiadające ważną licencje PPL(A) mogą uczestniczyć w szkoleniu teoretycznym do licencji liniowej ATPL(A). Bez zdobycia licencji pilota turystycznego nie jest więc możliwe uzyskanie jakichkolwiek licencji zawodowych.

W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją 48 został wymieniony symbol PKWiU, ex dział 85 - Usługi w zakresie edukacji. Przy pozycji tej zastrzeżono jednak, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Z uwagi na powyższe, zakres usług które są przedmiotem pytań nr 3 i 4, a które Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzeń przyszłych wniosku, i które planuje świadczyć jako pilot - instruktor, tj.:

  • prowadzenie szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień które pozwolą na wykonywanie czynności pilota w celach zarobkowych/komercyjnych, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do komercyjnego/zarobkowego pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu w tychże celach,
  • prowadzenie szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w przygotowaniu ich do otrzymania, poszerzenia, przedłużenia, wznowienia licencji pilota turystycznego (PPL(A)), stosowanej tylko w celach niekomercyjnych, na podstawie załącznika nr 2 uzpdf, ze szczególnym uwzględnieniem jego poz. 48, nie należą do usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako że będą one spełniać ograniczenie narzucone przez uzpdf.

Ponadto, wszystkim wymienionym usługom, będącym przedmiotem wszystkich czterech pytań, w art. 12 uzpdf została przyporządkowana stawka 8,5 %.

W konsekwencji Wnioskodawca zajmuje stanowisko, że wykonywanie w przyszłości przez Niego usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim i towarowym oraz usług szkoleniowych pozwalających uzyskać certyfikaty i uprawnienia w zakresie pilotażu w opisanym we wniosku zakresie i zasadach, pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody z tytułu wykonywania tych usług, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pod pojęciem działalności usługowej, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

&‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, tj. w Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pozycją 48 wymieniono symbol PKWiU ex dział 85 Usługi w zakresie edukacji. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Przy czym należy podkreślić, że wyżej wskazane wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

Wskazać także należy, iż w myśl art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają zatem wszystkie usługi w zakresie edukacji, oprócz wyżej wymienionych wyjątków. Zgodnie z powyższymi zapisami ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko usługi wychowania przedszkolnego oraz usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, w ramach której będzie świadczyć usługi lotniczego transportu pasażerskiego oraz lotniczego transportu towarów na rzecz przewoźników lotniczych, w lotach krajowych oraz zagranicznych na samolotach stanowiących własność innego podmiotu, przy wykorzystaniu dokumentacji, urządzeń i sprzętu udostępnianego przez zleceniodawcę. Za świadczone na rzecz kontrahenta usługi Wnioskodawca będzie wystawiał faktury VAT. Wartość tego wynagrodzenia będzie zależała od faktycznej ilości godzin spędzonych na realizacji usług.

Usługi, które planuje świadczyć są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU - 51.10.1- transport lotniczy pasażerski, PKWiU 51.21.1 - transport lotniczy towarów. W przyszłości Wnioskodawca planuje dodatkowo świadczyć, dla podmiotów gospodarczych, które będą miały status certyfikowanych ośrodków szkolenia lotniczego, usługi w zakresie szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, które zostaną zakończone wydaniem dokumentu uprawniającego do przystąpienia do państwowego egzaminu w celu uzyskania lub przedłużenia uprawnień do pilotowania danego typu samolotu, do odnowienia posiadanych już uprawnień i kompetencji w zakresie pilotowania samolotów, lub ich poszerzenia, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.52.12.0 usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy oraz 51.21.1 - transport lotniczy towarów, to - ze względu na to, że usługi te, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ww. ustawy, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przychody z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim krajowym i międzynarodowym i transporcie lotniczym towarów, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 8,5% stawką ryczałtu.

Również usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć jako pilot-instruktor dla podmiotów gospodarczych, które będą miały status certyfikowanych ośrodków szkolenia lotniczego, polegające na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień, które pozwolą na wykonywanie czynności pilota w celach zarobkowych/komercyjnych, a także dla pilotów i kandydatów na pilotów w przygotowaniu ich do otrzymania, poszerzenia, przedłużenia, wznowienia licencji pilota turystycznego, stosowanej tylko w celach niekomercyjnych, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.53.12.0 nie wyłączają możliwości wyboru przez Wnioskodawcę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w formie ryczałtu według stawki 8, 5%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej