Temat interpretacji
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką jednego mieszkania jednopokojowego oraz dwóch dwupokojowych (współwłasność małżeńska). Przy każdym pokoju jest łazienka oraz aneks kuchenny. Wnioskodawczyni planuje rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania PKD 55.2.Z - jako grupa obiektów noclegowych, turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania. Mieszkania te stanowią odrębną własność, położone są w różnych częściach miasta. Od miesiąca kwietnia Wnioskodawczyni chciałaby rozpocząć działalność gospodarczą, zająć się zarobkowo świadczeniem usług krótkoterminowego zakwaterowania turystom na jedną, dwie doby lub tydzień. Łączna liczba pokoi nie przekroczy 12. Wnioskodawczyni pragnie nadmienić, że nie zamierza zatrudniać pracowników, jedynie korzystać będzie z internetowych portali rezerwacyjnych, natomiast prace typu pranie, sprzątanie Wnioskodawczyni wykona sama.
Wnioskodawczyni chciałby się dowiedzieć, czy przy tego typu działalności i w tym zakresie Wnioskodawczyni będzie mogła opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Wnioskodawczyni nadmienia, że obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej, pozostaje w związku małżeńskim, mąż również nie prowadzi działalności gospodarczej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym, prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawczyni będzie mogła dochody uzyskane z krótkoterminowego zakwaterowania opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Zdaniem Wnioskodawczyni, można dochody z działalności gospodarczej, uzyskane z krótkotrwałego zakwaterowania opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
W myśl art. 23 ust. 1a ww. ustawy, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i warunkach określonych w części XII Tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne. W części XII Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, pod pozycją 4 wymienione zostały usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.
Zgodnie z objaśnieniami do części XII Tabeli - usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.
Stosownie do treści art. 25 ust. 1 podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
- złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
- we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
- przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
- nie prowadzą poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
- małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
- nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
- pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawczyni spełnia ona wszystkie przesłanki wynikające z ustawy, tak więc jeżeli osiągać będzie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni może opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Usługi najmu, które Wnioskodawczyni zamierza świadczyć prowadząc działalność, będą krótkotrwałe, jeden dwa dni jak w hotelu, w pokojach będą zmiany pościeli, ręczniki kąpielowe. Prowadząc działalność gospodarczą Wnioskodawczyni korzystać będzie jedynie z usług specjalistycznych portalu rezerwacyjnego, niezbędnych do wykonania usługi. Wnioskodawczyni nie zamierza zatrudniać pracowników, wszystkie czynności związane z obsługą pokoi, jak sprzątanie, pranie, kontakt z gośćmi, przekazywanie kluczy, będzie wykonywać osobiście, wypełniając w ten sposób zapisy ustawy pozwalające na opodatkowanie takiego rodzaju działalności zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Pojęcie działalności gospodarczej, do którego odsyła wskazany powyżej przepis, zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.
Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.
Stosownie do treści pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.
Ponadto, stosownie do treści pkt 2 objaśnień do ww. części XII tabeli, stawki określone w lp. 4 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.
W myśl natomiast art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
- złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
- we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
- przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
- nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
- małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie;
- nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
- pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu przywołanego powyżej art. 25 ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni planuje rozpocząć działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług krótkoterminowego zakwaterowania (grupa obiektów noclegowych, turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania). Wnioskodawczyni łącznie będzie wynajmować nie więcej niż 12 pokoi znajdujących się w lokalach mieszkaniowych będących jej współwłasnością, na jedną albo dwie doby lub na tydzień. Wnioskodawczyni nie zamierza zatrudniać żadnych pracowników, będzie jedynie korzystać z internetowych portali rezerwacyjnych, natomiast prace typu pranie i sprzątanie wykonywać będzie samodzielnie. Wnioskodawczyni obecnie nie prowadzi działalności gospodarczej, pozostaje w związku małżeńskim, mąż również nie prowadzi działalności gospodarczej.
Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, by zawierały one ograniczenia w tym zakresie ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych. Korzystanie przy prowadzeniu przedmiotowej działalności gospodarczej z usług polegających na pośrednictwie w wynajmie pokoi przy użyciu środków komunikacji elektronicznej zbliża tego typu usługi do usług specjalistycznych, o których mowa w ww. art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Mając zatem na uwadze opisany we wniosku planowany sposób prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkować uzyskane przychody z krótkoterminowego zakwaterowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - pod warunkiem złożenia stosownego wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej