Temat interpretacji
Korzystanie z usług rezerwacji pokoi nie wyklucza z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w zakresie hotelarstwa w formie karty podatkowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 8 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W okresie sezonu letniego Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pokoi gościnnych w dwóch miejscach (łączna liczba wynajmowanych pokoi nie będzie przekraczała 12). Wnioskodawczyni nie będzie podatnikiem podatku VAT. Jako formę opodatkowania działalności podatkiem dochodowym zamierza wybrać kartę podatkową. W przyszłości Wnioskodawczyni chciałaby korzystać z usług firmy zajmującej się obsługą obiektów turystycznych. Poprzez powyższą firmę będą dokonywane rezerwacje pokoi, natomiast należności za pobyt gości Wnioskodawczyni będzie pobierała osobiście. Ponadto rezerwacje pokoi będą dokonywane we własnym zakresie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w opisanym stanie faktycznym skorzystanie z usług w zakresie rezerwacji pokoi spowodowałoby utratę prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej?
Zdaniem Wnioskodawczyni, jednym z warunków skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, wymienionych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jest prowadzenie działalności nie korzystając z usług innych przedsiębiorców i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne (art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy). Zgodnie z treścią art. 25 ust. 3 ww. ustawy, "za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4". A zatem dopuszczalnym jest opłacanie karty podatkowej przy jednoczesnym korzystaniu z usług innych przedsiębiorców i zakładów, jeśli usługi te mają charakter specjalistyczny w rozumieniu art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Korzystanie z usługi innego podmiotu w zakresie rezerwacji pokoi jest zdaniem Wnioskodawczyni usługą specjalistyczną, gdyż nie wchodzi w zgłoszony zakres działalności i jednocześnie doprowadza do realizacji usługi. A zatem skorzystanie z takich usług nie powoduje utraty prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej.
Ustawodawca na potrzeby stosowania przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym nie skonkretyzował natomiast czym są usługi niezbędne". Zdaniem Wnioskodawczyni, usługa rezerwacji pokoi jest niezbędna do wykonania wynajmu pokoi, gdyż doprowadza do finalizacji usługi. Według opinii wielu osób zajmujących się wynajmem pokoi gościnnych, w ostatnich latach niemalże każda usługa wynajmu pokoi jest poprzedzona wcześniejszą rezerwacją. Powyższe jest efektem zmieniających się realiów i dostępności systemów informatycznych pozwalających na rezerwację pokoi za pośrednictwem portali przedstawiających w atrakcyjny sposób ofertę obiektów noclegowych. Powyższe potwierdza jednoznacznie konieczność przyjęcia rezerwacji do wykonania usługi wynajmu pokoi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Przepis art. 23 ww. ustawy, odsyłając do zamieszczonej w niej tabeli załącznika nr 3, wskazuje na rodzaje działalności, których prowadzenie uprawnia do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej. Art. 23 ust. 1a stanowi, że zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.
Stosownie do zapisu w poz. 4 części XII ww. tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.
W myśl art. 25 ust. 1 omawianej ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
- złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
- we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
- przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
- nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
- małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
- nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
- pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przy tym art. 25 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Podkreślić należy, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą one być niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem działalności podatnika, niebędące przedmiotem tej działalności, ale konieczne dla jej prawidłowego prowadzenia.
Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika jednak, by zawierały ograniczenia ze względu na korzystanie ze świadczonych przez inne podmioty usług pośrednictwa w rezerwacji pokoi.
Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie najmu pokoi gościnnych. A zatem, korzystanie przez Nią z usług rezerwacji pokoi nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania przychodów z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.
Ze względu na powyższe, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni uznać należy za prawidłowe.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się wyłącznie do usług rezerwacji pokoi nie dotyczy natomiast innych usług, które ewentualnie mogłyby być świadczone przez podmioty zajmujące się obsługą obiektów turystycznych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej