Temat interpretacji
Czy jeżeli w okresie od podpisania umowy najmu od 11 lipca 2012 r. do lutego 2012 r., tj. momentu podpisania aneksu wprowadzającego obowiązek comiesięcznego płacenia czynszu przez najemcę - Wnioskodawca nie pobierał żadnych opłat za najem, to nie miał obowiązku odprowadzania z tego tytułu podatku do urzędu skarbowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 11 lipca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę najmu lokalu mieszkalnego. Z uwagi na to, iż najemcy bardzo zależało na najmie tego mieszkania, a w momencie podpisywania umowy mieszkanie było w stanie deweloperskim zostały zawarte w umowie zapisy, że Wnioskodawca nie będzie pobierał od najemcy żadnych opłat za wynajem do czasu wyremontowania i wyposażenia mieszkania przerzucając wszystkie koszty na siebie. W zamian za brak pobierania jakichkolwiek opłat za użytkowanie lokalu najemca pomagał w remoncie tego mieszkania, wyposażeniu (tak jakby robił to dla siebie, bo będzie tam mieszkał). Wprowadzenie opłat miało nastąpić dopiero po wyremontowaniu.
W lutym 2012 r. podpisano aneks, w którym wprowadzono obowiązek comiesięcznego płacenia przez najemcę czynszu najmu. Pierwsza płatność ma nastąpić w lutym 2012 r., a zaliczka będzie odprowadzona do 20 marca 2012 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy jeżeli w okresie od podpisania umowy najmu od 11 lipca 2012 r. do lutego 2012 r., tj. momentu podpisania aneksu wprowadzającego obowiązek comiesięcznego płacenia czynszu przez najemcę - Wnioskodawca nie pobierał żadnych opłat za najem, to nie miał obowiązku odprowadzania z tego tytułu podatku do urzędu skarbowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, pierwsza płatność podatku (jeśli pierwszy przychód uzyska w lutym 2012 r.) powinna nastąpić do 20 marca 2012 r., gdyż podatek powinien być płacony od przychodu i ustawa dopuszcza najem bez pobierania za to opłat. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z zasięgniętymi informacjami z urzędu skarbowego, skoro nie pobierał opłat, gdyż tak się umówił, to nie powinien z tego tytułu płacić podatku za okres od lipca 2012 r. do stycznia 2012 r., bowiem nie uzyskał przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Na mocy art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wnioskodawca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał na przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).
Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Z powyższych uregulowań prawnych wynika, iż podstawą uzyskiwania przychodów z najmu jest fakt zawarcia między stronami stosownej umowy. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym.
Przy czym strony umowy mają swobodę w wyborze określenia czynszu, który nie musi mieć charakteru pieniężnego, bowiem w myśl art. 659 § 2 Kodeksu cywilnego czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Zatem nie ma żadnych przeszkód, aby czynsz został ustalony w postaci innego świadczenia niż pieniądz. Na zasadzie swobody strony mogą się umówić, że takim świadczeniem będzie np. dokonanie nakładów na wynajmowaną nieruchomość, remont nieruchomości, zainstalowanie określonych urządzeń. Ponadto czynsz może być wyrażony również w towarach, czy też świadczeniu określonych usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 11 lipca 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę najmu lokalu mieszkalnego. W umowie zawarto zapisy, że Wnioskodawca nie będzie pobierał od najemcy żadnych opłat za wynajem do czasu wyremontowania i wyposażenia mieszkania przerzucając wszystkie koszty na siebie. W zamian za brak pobierania jakichkolwiek opłat za użytkowanie lokalu najemca pomagał w remoncie tego mieszkania, wyposażeniu (tak jakby robił to dla siebie, bo będzie tam mieszkał). Wprowadzenie opłat miało nastąpić dopiero po wyremontowaniu. W lutym 2012 r. podpisano aneks, w którym wprowadzono obowiązek comiesięcznego płacenia przez najemcę czynszu najmu.
Przychód po stronie wynajmującego powstanie gdy wystąpią przesłanki wynikające z ww. art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz zostanie otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.
W ocenie tutejszego organu pomoc w remoncie oraz ewentualne nakłady (wyposażenie mieszkania) których koszt nie zostanie najemcy zwrócony należy uznać za świadczenia w naturze, będące rodzajem odpłatności wynikającym z zawartej umowy najmu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że wolą stron zawartej umowy najmu był brak zapłaty czynszu w pieniądzu z jednoczesnym (w zamian) świadczeniem pomocy w remoncie oraz wyposażeniem mieszkania, a zatem stanowią dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu. Powyższe świadczenia niepieniężne, należy wycenić zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a,
Zgodnie z dyspozycją art. 21 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie złożenia zeznania.
Po zakończeniu roku podatnicy obowiązani są do złożenia zeznania rocznego PIT-28. Należy je złożyć do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym (art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny i ww. przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca może opodatkować ryczałtem w wysokości 8,5% przychody uzyskiwane z najmu mieszkania, o ile złożył w terminie stosowne oświadczenie. Przy czym nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że skoro nie pobierał czynszu w formie pieniężnej to nie powstawał przychód z tytułu najmu podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uzyskał przychód w naturze - pomoc w remoncie, wyposażenie mieszkania, który o ile świadczenia te lub ich równowartość nie zostaną zwrócone najemcy również jest przychodem z najmu, a w konsekwencji podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na wyżej wskazanych zasadach w roku kalendarzowym, w którym został otrzymany. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy