Temat interpretacji
Jakie są możliwości opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym przychodów osiągniętych z usług pośrednictwa w sprzedaży?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przestawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 27 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 sierpnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:
- możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe,
- określenia wysokości stawki tego ryczałtu właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 maja 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia wysokości stawki tego ryczałtu właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 lipca 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-519/13/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 1 sierpnia 2013 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na usługach pośrednictwa w sprzedaży. Jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Jego działalność prowadzona jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem popularnego internetowego domu wysyłkowego. Na aukcjach oferuje usługę zorganizowania zakupów poza terytorium Polski.
Poszczególne etapy transakcji wyglądają następująco: klient klika opcję "kup teraz", po przelewa należne pieniądze na konto bankowe Wnioskodawcy, a ten z kolei część tych pieniędzy (pomniejszoną o prowizję) przesyła kontrahentowi zagranicznemu, kontrahent zagraniczny adresuje przesyłkę prosto do kupującego. Z zaistniałego stanu wynika, że na kupującym spoczywa obowiązek uregulowania należności celnych, o czym oczywiście jest on poinformowany w regulaminie aukcji. Rola Wnioskodawcy ogranicza się jedynie do przekazania należności oraz pośrednictwa w kontakcie pomiędzy kontrahentem zagranicznym a kupującym. Jako przychód Wnioskodawca uznaje całą kwotę przelewaną na Jego rachunek bankowy (tj. cenę za towar + Jego prowizja), od tej też kwoty płaci podatek w wysokości 8,5%. Każdemu klientowi wystawia rachunek uproszczony na całą kwotę transakcji (cena za towar + Jego prowizja), kwota ta ujęta jest na rachunku w jednej pozycji: Usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego przez domy sprzedaży wysyłkowej klasyfikuje pod symbolem PKWiU 52.61.1. (PKWiU z 1997 r.)
W piśmie z dnia 31 lipca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał ponadto, że:
- prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną ryczałtem ewidencjonowanym w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet z przeważającym rodzajem działalności (PKD 47.91.Z),
- przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi w zakresie handlu poza siecią sklepową, za pośrednictwem popularnego internetowego domu wysyłkowego (w imieniu i na rachunek zlecającego), polegające na oferowaniu usług zorganizowania zakupów towarów poza terytorium Polski i pobieraniu prowizji za daną sprzedaż.
- zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. z sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) ( Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), symbolem PKWIU prowadzonej działalności z tytułu świadczonych usług z tytułu handlu detalicznego prowadzonego za pośrednictwem sklepu internetowego jest symbol: 47.00 Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi - zgodnie z kluczem powiązań PKWIU 2004-PKWIU 2008: symbol ten odpowiada symbolowi - 52.61.12-00.00 (podanemu we wniosku z dnia 23 maja 2013r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy forma opodatkowania, którą wybrałem jest prawidłowa...
Jeśli tak, to czy 8,5 % stawka ryczałtu jest prawidłowa, czy też może to być stawka 3 % ...
Jeśli forma opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest nieprawidłowa, to jaką należy wybrać stosownie do zaistniałego stanu faktycznego...
Zdaniem Wnioskodawcy, wybrał formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ symbol PKWiU 52.61. (Usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego przez domy sprzedaży wysyłkowej) pasuje do formy Jego działalności. Sklasyfikowanie powyższych usług pod ww. symbolem PKWiU nie wyklucza z ww. formy opodatkowania. Wnioskodawca zdecydował się na stawkę 8,5%, gdyż właśnie w tym progu podatkowym znajdują się usługi, które wykonuje. Elementy stanowiska Wnioskodawcy zawarto również w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 31 lipca 2013 r., gdzie wskazano m.in., iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, jeżeli przychód pochodzący z pobieranych prowizji z tyt. świadczonych usług w imieniu i na rachunek zleceniodawcy, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług nie jest zaliczany do usług pośrednictwa w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów gdzie indziej niesklasyfikowanej (51.18 PKWiU), tj. działalności wykluczającej możliwość opodatkowania uzyskanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to należy uznać, iż przychód ten, jako uzyskany z działalności usługowej nie wymienionej w wyżej cytowanym art. 12 ust. 1 pkt 4 lit.b i pkt 5 lit.b podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy).
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określono świadczenie jakich usług, wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć przy tym należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
W myśl bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., użyte w ustawie określenie działalność usługowa, oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Zauważyć należy, iż w PKWiU z 2008 r. nie wymieniono powołanego przez Wnioskodawcę we wniosku symbolu 52.61.1, tj. usług w zakresie handlu detalicznego prowadzonego przez domy sprzedaży wysyłkowej. Nie wymieniono również powołanego w uzupełnieniu wniosku symbolu 51.18, tj. usług pośrednictwa w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej niesklasyfikowanej, których świadczenie, zdaniem Wnioskodawcy, wyłącza możliwość opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczenie tych usług w istocie wyłączało możliwość opodatkowania w tej formie, jednakże do 31 grudnia 2010 r., bowiem to do tej daty usługi te były wymienione w Załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W Załączniku do ww. ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. pod poz. 9-12 wymieniono jednakże symbole (wg PKWiU z 2008 r.):
- 46.12 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych,
- 46.14 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej maszyn, urządzeń przemysłowych, statków i samolotów,
- 46.18 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej pozostałych określonych towarów,
- 46.19 Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej towarów różnego rodzaju,
których świadczenie wyłącza możliwość opodatkowania w omawianej formie.
W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał jednakże, iż zgodnie z PKWiU z 2008 r., świadczone przez Niego usługi sklasyfikowane są pod symbolem 47.00 sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi. Z tej też przyczyny stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie świadczone przez Wnioskodawcę usługi, zgodnie z odrębnymi przepisami nie będącymi przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogącymi być przedmiotem interpretacji indywidualnej, sklasyfikowane są wg PKWiU z 2008 r. pod symbolem 47.00 (nie wymienionym w ww. a obowiązującym Załączniku Nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.), to uzyskane z tej działalności przychody mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Po raz kolejny jednak podkreślić należy, iż dokonanie oceny w tym zakresie spoczywa na Wnioskodawcy, który samodzielnie lub z uwzględnieniem opinii urzędu statystycznego, powinien dokonać w sposób prawidłowy klasyfikacji rodzaju (przedmiotu) prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 5 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),
- 3% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (pkt 5 lit. b).
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu, to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi, które zgodnie z PKWiU z 2008 r. objęte są grupowaniem 47.00. (Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi), to przychody z tego tytułu, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, podlegają opodatkowaniu 3,0% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:
- możliwości opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe,
- określenia wysokości stawki tego ryczałtu właściwej do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług pośrednictwa w sprzedaży jest nieprawidłowe.
Zauważyć również należy, że niewłaściwe sklasyfikowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług do podanego we wniosku symbolu PKWiU związane jest z ryzykiem, które może wiązać się z ewentualnymi konsekwencjami podatkowymi w tym zakresie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi
(art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 806 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach