P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1419/UPO-415-PD-39/06/AM/1

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.03.2006, sygn. 1419/UPO-415-PD-39/06/AM/1, Urząd Skarbowy w Płocku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, postanawia uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za prawidłowe.

1.Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą ??X?. Przychody osiągane z działalności prowadzonej opodatkowane są tzw. podatkiem ryczałtowym wg stawki 5,5%. Z tytułu prowadzonej działalności Podatnik osiąga przychody z tytułu wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.1 października 2005 r. mocą ustawy z 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552) weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.). Wskutek tej nowelizacji otrzymuje w związku z wytwarzaną energią od operatorów systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego potwierdzenie ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii. Następnie w oparciu o te potwierdzenia Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje w trybie przepisów kpa świadectwa pochodzenia w formie zaświadczeń. Zgodnie z przepisem art. 9e) powołanej ustawy Prawo energetyczne świadectwa pochodzenia, o których mowa stanowią dokument potwierdzający istnienie i posiadanie praw majątkowych. Zgodnie też z tymi przepisami prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia (wystawionego na wytwórcę energii) są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. Nr 103, poz. 1009 ze zm.). Jednocześnie wg tegoż przepisu przeniesienie tychże praw majątkowych następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw pochodzenia. Oczywistym jest, że Podatnik obracać będzie opisanymi prawami majątkowymi.

2 Przedmiot interpretacji: Powstaje w opisanych okolicznościach faktycznych wątpliwość co do zakwalifikowania przychodu ze zbycia przedmiotowych praw majątkowych, tj. uznania, że jest to przychód osiągany ze sprzedaży praw majątkowych - art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z działalności wytwórczej (art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy wymienionej na wstępie.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: W ocenie Podatnika - dla celów ustalenia podatku dochodowego od osób fizycznych powyższy przychód należy potraktować jako przychód z działalności wytwórczej, albowiem przychód ten jest z nią ściśle związany.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 4, art. 6 ust. 1, art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne /Dz.U. Nr 144, poz. 930 ze zm./ przez działalność wytwórczą rozumie się działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta prowadzona jest w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej. Natomiast przepis art. 8 ust. 1 pkt 4 cytowanej wyżej ustawy, stanowi, że opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b), nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż prowadzona przez Pana działalność gospodarcza polega na wytwarzaniu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i jako wytwórca energii dokonuje Pan jej sprzedaży wraz z prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia tej energii.

Warunkiem wytwarzania przez producenta i spółki dystrybucyjne energii elektrycznej jest posiadanie koncesji na jej wytwarzanie, którą wydaje Urząd Regulacji Energetyki. Koncesja określa między innymi, że energia produkowana jest w odnawialnym źródle energii. Na operatorze systemu dystrybucyjnego ciąży obowiązek zakupu całości energii elektrycznej wyprodukowanej w odnawialnym źródle energii, przy czym operator systemu dystrybucyjnego musi zakupić energię wyprodukowaną w odnawialnym źródle energii w ilości określonej na dany rok w rozporządzeniu MGiP z dnia 9.12.2004 r.

W związku z wejściem w życie z dnia 1.10.2005 r. nowych przepisów dotyczących handlu energią elektryczną wyprodukowaną w odnawialnym źródle energii, handel energią wyprodukowaną ma przebiegać następująco:Producent posiadający aktualną koncesję produkuje energię elektryczną na bieżąco odbieraną przez lokalnego operatora systemu dystrybucyjnego poprzez zestaw liczników zliczających ilość energii elektrycznej ??puszczonej?? do sieci. Wyprodukowana energia dzieli się na dwa produkty: - fizyczną energię elektryczną, którą lokalny operator systemu dystrybucyjnego ma obowiązek zakupić w 100% po średniej cenie sprzedaży na rynku konkurencyjnym. Cena ta szacunkowo pokrywa tylko około 50% kosztów produkcji energii w odnawialnym źródle, - zbywalne świadectwa pochodzenia?? energii wyprodukowanej w odnawialnym źródle energii wydaje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na wniosek producenta energii składany za pośrednictwem lokalnego operatora systemu elektroenergetycznego. Obrót świadectwami pochodzenia odbywa się wyłącznie za pośrednictwem towarowej giełdy energii. Świadectwa te muszą być zarejestrowane w rejestrze świadectw pochodzenia. Rejestr świadectw prowadzi podmiot prowadzący giełdę towarową. Prawa majątkowe wynikające świadectw pochodzenia powstają z chwilą zapisania tych świadectw na koncie ewidencyjnym podmiotu któremu one przysługuję. Podmiot ten jest obowiązany na wniosek producenta energii wydać dokument stwierdzający prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia przysługujące wnioskodawcy i odpowiadająca tym prawom ilość energii elektrycznej.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia wygasają z chwilą ich umorzenia. Obrót prawami majątkowymi odbywa się na rynku giełdowym. Prawa majątkowe do świadectw pochodzenia można sprzedać za pośrednictwem biura maklerskiego lub konkretnemu odbiorcy. Po dokonaniu transakcji prawa majątkowe zostaną przepisane w rejestrze z konta podmiotu na konto kupującego. W rezultacie potencjalnym nabywcą praw majątkowych do świadectw pochodzenia są przedsiębiorstwa obrotu sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym. Przedsiębiorstwa te obowiązane są udokumentować, przy użyciu nabywanych na giełdzie towarowej i przedstawianych do umorzenia świadectw pochodzenia energii, że dostarczyli i sprzedali odbiorcom końcowym energię, w której udział energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych wynosi 3,1%. Na koniec okresu rozliczeniowego /1 rok/ operator systemu dystrybucji występuje z wnioskiem do towarowej giełdy energii o umorzenie praw majątkowych do świadectw pochodzenia na poosiadaną przez siebie ilość praw majątkowych nie mniejszą niż 3,1 % ogółu sprzedaży w danym roku.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że sprzedaż praw majątkowych do świadectw pochodzenia tej energii jest nierozerwalnie związane z wytwarzaniem energii z odnawialnych źródeł.

A zatem przychody ze sprzedaży praw majątkowych czyli prawa do energii należy zakwalifikować je do przychodów z działalności wytwórczej.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w wniosku przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Płocku