Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 22.02.2011 r. (data wpływu 25.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni jest pielęgniarką opieki domowej długoterminowej i planuje założyć działalność w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Jako indywidualna pielęgniarka nie ma szans zawarcia kontraktu z NFZ. Planuje współpracę z NZOZ.
W ramach tej współpracy będzie świadczyć usługi medyczne bezpośrednio na rzecz osób fizycznych, tj. pacjentów. Usługi te będą świadczone u pacjenta w domu, gdyż świadczone usługi będą dotyczyć pielęgniarskiej opieki domowej długoterminowej.
NZOZ ma podpisany kontrakt z NFZ na pacjentów, których w ramach współpracy w określonej ilości, nie więcej niż 6 pacjentów odstąpi Wnioskodawczyni pod opiekę. Współpraca Wnioskodawczyni z NZOZ będzie uzależniona od trwania kontraktu z NFZ.
NZOZ będzie pośredniczyć w przekazywaniu Wnioskodawczyni wynagrodzenia po odtrąceniu prowizji związanych z kosztami utrzymania NZOZ, pochodzącego z NFZ za przyjęcie określonej ilości pacjentów, po wystawieniu przez Wnioskodawczynię rachunku za świadczenie usług na rzecz pacjentów na NZOZ. Wynagrodzenie będzie przesyłane na konto bankowe Wnioskodawczyni.
Wnioskodawczyni swoje usługi świadczyć będzie osobiście wyłącznie na rzecz pacjentów, a będą one finansowane za pośrednictwem Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przez NFZ.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawczyni może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym opłacanym w formie karty podatkowej...
Zdaniem Wnioskodawczyni może opłacać podatek w formie karty podatkowej, ponieważ NZOZ pełni jedynie rolę pośrednika pomiędzy NFZ (czyli pacjentami) a Wnioskodawczynią w procesie zawierania umów o udzielanie świadczeń medycznych i będzie zapewniać Wnioskodawczyni środki na ich finansowanie, które gromadzi z tytułu zawartego kontraktu z NFZ (czyli od pacjentów).
Na potwierdzenie słuszności swojego stanowiska Wnioskodawczyni wskazuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23.04.2010 r. Nr IPPB1/415-52/09/10-8/S/MT, z której wynika, że istota wolnego zawodu jest po pierwsze wykonywanie działalności dla potrzeb ludności oraz osobiste wykonywanie działalności, a w przypadku Wnioskodawczyni te przesłanki będą spełnione.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- karty podatkowej.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w warunkach określonych w części VIII tabeli, stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy.
Przepis z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako wolny zawód określa pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Tak więc decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego rodzaju czynności jako wykonywanie wolnego zawodu - mają dwa czynniki: po pierwsze wykonywanie działalności dla potrzeb ludności oraz osobiste wykonywanie działalności.
Wolny zawód - w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ma być wykonywany na rzecz ludności, tzn. dla podmiotów innych niż, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadajace osobowości prawnej, lub osoby fizyczne dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Ponadto zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
- złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
- we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
- przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
- nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
- małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
- nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
- pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca pielęgniarka, planuje założyć działalność w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Wnioskodawczyni planuje współpracę z NZOZ. NZOZ będzie pośredniczyć w przekazywaniu Wnioskodawczyni wynagrodzenia, po odtrąceniu prowizji związanych z kosztami utrzymania NZOZ, pochodzącego z NFZ za przyjęcie określonej ilości pacjentów, po wystawieniu przez Wnioskodawczynię rachunku za świadczenie usług na rzecz pacjentów na NZOZ. Wnioskodawczyni swoje usługi medyczne świadczyć będzie osobiście wyłącznie na rzecz pacjentów, a będą one finansowane za pośrednictwem Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej przez NFZ.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi medyczne spełniają przesłankę przewidzianą w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i stanowią pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną w ramach wolnego zawodu. W związku z powyższym przychody osiągane ze świadczenia tych usług mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.
W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie