
Temat interpretacji
Czy świadcząc usługi budowlane w zakresie obsługi żurawia na budowie na rzecz jednego podmiotu gospodarczego prawidłowe jest zakwalifikowanie ich do robót budowlanych i tym samym stosowanie stawki ryczałtu w wysokości 5,5%?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2009 r. (data wpływu 28.12.2009 r.) oraz piśmie z dnia 09.03.2010 r. (data wpływu 15.03.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-985/09-2/JB z dnia 26.02.2010 r. (data nadania 26.03.2010 r., data doręczenia 04.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Nr 9932 z dnia 14.11.2008 r. wydanego przez Burmistrza Miasta . Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest czynnym podatnikiem VAT. Zajmuje się świadczeniem usług polegających na obsłudze operatorskiej żurawi wieżowych o maksymalnym udźwigu 16 ton zainstalowanych na budowach w całym kraju, sklasyfikowanych według PKD z 2007 r. jako pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasykowowane (43.99.Z).
W ramach tej działalności wykonuje głównie załadunek i rozładunek różnego rodzaju materiałów budowlanych, maszyn, kontenerów oraz ustawianie różnego typu konstrukcji (stalowych, betonowych) na budowie. Swoje usługi świadczy jako jednoosobowy podmiot gospodarczy na rzecz jednego podmiotu w zakresie ww. usług na podstawie zawartej na czas nieokreślony umowy o świadczenie usług operatorskich. Usługi operatorskie są wykonywane sprzętem zlecającego, gdyż Wnioskodawca nie posiada własnych środków trwałych, posiada odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia pozwalające obsługiwać żuraw tego typu. Koszty eksploatacyjne dotyczące żurawia pokrywa zleceniodawca. Wnioskodawca wskazuje, iż uzyskiwane przez Niego przychody z działalności gospodarczej są opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki ryczałtu 8,5%.
W związku z wezwaniem z dnia 26.02.2010 r. Nr IPPB1/415-985/09-2/JB Wnioskodawca uzupełnił swój Wniosek wskazując, iż zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku (Dz. U. Nr 42, poz. 264) świadczone przez Niego usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.25.62 (w sekcji F działu 45 - Roboty budowlane) Roboty budowlane specjalistyczne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy świadcząc usługi budowlane w zakresie obsługi żurawia na budowie na rzecz jednego podmiotu gospodarczego prawidłowe jest zakwalifikowanie ich do robót budowlanych i tym samym stosowanie stawki ryczałtu w wysokości 5,5%...
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi polegające na obsłudze operatorskiej żurawi wieżowych zainstalowanych na budowach w całym kraju są zakwalifikowane do robót budowlanych i tym samym korzystają z możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki ryczałtu w wysokości 5,5%.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU. Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) specjalistyczne roboty budowlane zostały sklasyfikowane w sekcji F działu 45 Roboty budowlane. Charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest nierozerwalnie związany z robotami budowlanymi i pokrywa się z rzeczywistym zakresem działalności. W opinii Wnioskodawcy przedmiotowe usługi mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 5,5%.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.
Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
- prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
- osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
- będące osobami duchownymi
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) cytowanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia robót budowlanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie działalności usługowej zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).
Ponadto wskazać należy, iż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).
Zgodnie z powołanym przepisem przez:
- roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
- obiekt budowlany należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami (art. 3 pkt 1),
- budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) - roboty budowlane zawarte są w sekcji F w dziale 45 tej klasyfikacji.
Dział ten obejmuje prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych. W dziale tym mieszczą się również prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynieria lądową i wodną, a także montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.
Przychód z tytułu wykonywania usług wymienionych w tym dziale podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.
Załącznik Nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W punkcie 18 tego załącznika wymienia się grupę 74.5 usługi rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą, wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, z wyjątkiem kategorii 74.50.2 tj. usługi pozyskiwania personelu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na obsłudze operatorskiej żurawi wieżowych na rzecz jednego podmiotu.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, iż w sytuacji świadczenia przedmiotowych usług na rzecz tylko jednego podmiotu gospodarczego, zmianie ulegnie klasyfikacja działalności zgodnie z powołaną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, gdyż zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.
Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro działalność polegająca na świadczeniu usług przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu została wyłączona przez ustawodawcę z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to Wnioskodawcy nie przysługuje opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tej działalności w zryczałtowanej formie.
Wobec powyższego odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku stała się bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
