Temat interpretacji
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi skup zużytych katalizatorów samochodowych w celu dalszej ich odsprzedaży w postaci skruszonego monolitu (wkładu katalizatora), oraz pozostałej metalowej obudowy katalizatorów. Od przychodu osiąganego z prowadzonej działalności gospodarczej opłaca zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Nabywane przez Wnioskodawcę katalizatory są całkowicie zużyte, nie nadają się do ponownego użytku zgodnie z ich przeznaczeniem i stanowią złom metalowy. Cała procedura sprzedaży zmierza do tego, aby kolejny nabywca mógł odzyskać zawarty w katalizatorach surowiec, jakim są związki metali szlachetnych. Katalizatory mają w swej obudowie blok ceramiczny (monolit). Monolit zawiera w sobie metale szlachetne takie jak: platyna, pallad, rod. Monolit, który stanowi wewnętrzny wkład katalizatorów jest często materiałem w znacznej części niemetalicznym tj. ceramicznym, a tylko pewna jego część jest metalem szlachetnym, którą w dalszym procesie przemysłowym udaje się oddzielić od części ceramicznej.
Wnioskodawca dostarcza do nabywcy - specjalizującego się w skupie i przerobie surowców wtórnych - zużyte katalizatory w postaci nieprzetworzonej, tj. bez oddzielania obudowy zewnętrznej od monolitu. W celu ustalenia ceny skupu nabywca na własny koszt dokonuje rozdzielenia obudów od monolitu, a następnie skruszenia monolitu w celu określenia zawartości metali szlachetnych w monolicie. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowca wtórnego w postaci monolitu nie powoduje zmiany jego fizykochemicznego składu. Po określeniu przez nabywcę ceny skupu Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży skruszonego monolitu oraz pozostałych stalowych części katalizatorów bezpośrednio od nabywcy, u którego dokonano rozdrobnienia monolitu, bądź też stalowe obudowy katalizatorów sprzedaje oddzielnie do punktów skupu złomu. Ze względu na charakter prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca stosuje 3% stawkę ryczałtu przy sprzedaży ww. surowców wtórnych, tj. zarówno stalowych części katalizatorów jak i rozdrobnionego w sposób mechaniczny monolitu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w świetle obowiązujących przepisów prawidłowe jest stosowanie przez Wnioskodawcę 3% stawki ryczałtu przy sprzedaży surowców wtórnych w postaci mechanicznie rozdrobnionego monolitu oraz pozostałych stalowych części katalizatorów, które stanowiły wcześniej ich obudowy?
Zdaniem Wnioskodawcy, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu, obejmującej skup i sprzedaż surowców wtórnych, w tym mechanicznie rozdrobnionych komponentów katalizatorów, które po procesie kruszenia nie zmieniają swojego fizykochemicznego składu wynosi 3%.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm., dalej: u.zr.p.d.) działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256, Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Natomiast treść art. 4 ust. 1 pkt 4 u.zr.p.d. określa, że działalność wytwórcza to działalność w wyniku, której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Przepisy art. 12 u.zr.p.d. określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość stawki podatkowej. Zatem klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej według PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.
Wnioskodawca zajmuje się skupem i dalszą odsprzedażą surowców wtórnych w postaci zużytych katalizatorów samochodowych. Działalność ta polega m.in. na sprzedaży surowców wtórnych (katalizatorów) w sposób mechanicznie rozdrobnionych, które stanowią komponent do dalszej produkcji. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowców wtórnych nie powoduje zmiany ich fizykochemicznego składu. Proces ten jest jedynie dokonywany w celu spełnienia wymogów stawianych przez odbiorców, tj. ustalenia zawartości metali szlachetnych w monolicie stanowiącym wkład sprzedawanych przez Wnioskodawcę zużytych katalizatorów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji wytwarzania więc należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą wytwarzać to produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową przetwarzać to przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002).
Dokonując subsumcji analizowanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności stwierdzić należy, że w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dochodzi do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu. Ze zużytych katalizatorów w wyniku oddzielenia metalowych obudów od monolitu nie powstaje żaden nowy produkt, a metalowe obudowy, skruszony monolit sprzedawane przez Wnioskodawcę stanowią nadal surowce wtórne. Zatem powadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie skupu i dalszej odsprzedaży nieprzetworzonych katalizatorów stanowi działalność w zakresie handlu.
Z uwagi na powyższe przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na sprzedaży mechanicznie rozdrobnionych komponentów, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2011 roku (sygn. ILPB1/415-877/11-2/AA), wydanej w stanie faktycznym analogicznym do zaprezentowanego w niniejszym wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności usług.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Stosownie natomiast do tego art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% działalności usługowej w zakresie handlu. Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) cytowanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4, i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.
Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe) przetwarzać to: przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi skup zużytych katalizatorów samochodowych w celu dalszej ich odsprzedaży w postaci skruszonego monolitu (wkładu katalizatora) oraz pozostałej metalowej obudowy katalizatorów. Nabywane katalizatory są całkowicie zużyte, nie nadają się do ponownego użytku zgodnie z ich przeznaczeniem stanowią złom metalowy. Wnioskodawca dostarcza do nabywcy - specjalizującego się w skupie i przerobie surowców wtórnych - zużyte katalizatory w postaci nieprzetworzonej, tj. bez oddzielania obudowy zewnętrznej od monolitu. W celu ustalenia ceny skupu nabywca na własny koszt dokonuje rozdzielenia obudów od monolitu, a następnie skruszenia monolitu w celu określenia zawartości metali szlachetnych w monolicie. Proces mechanicznego rozdrobnienia surowca wtórnego w postaci monolitu nie powoduje zmiany jego fizykochemicznego składu. Po określeniu przez nabywcę ceny skupu, Wnioskodawca dokonuje odsprzedaży skruszonego monolitu oraz pozostałych stalowych części katalizatorów bezpośrednio od nabywcy, u którego dokonano rozdrobnienia monolitu, bądź też stalowe obudowy katalizatorów sprzedaje oddzielnie do punktów skupu złomu.
Przenosząc zanalizowane przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że jeżeli w wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dochodzi do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu, to mamy do czynienia z działalnością w zakresie handlu.
Reasumując, przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na sprzedaży surowców wtórnych w postaci mechanicznie rozdrobnionego monolitu oraz pozostałych stalowych części katalizatorów, które stanowiły wcześniej ich obudowy podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 3%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu