Temat interpretacji
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po dokonaniu weryfikacji wydanego na wniosek postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 22 września 2005r. Nr PF/415-132 S.S./II/05 dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
- postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia 24 sierpnia 2005r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji w przedmiocie wysokości ryczałtu ewidencjonowanego od prowizji uzyskanej ze sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaków opłaty skarbowej, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów.
Zdaniem Podatnika od uzyskanej prowizji z działalności handlowej w zakresie sprzedaży wymienionych wyżej artykułów może opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 5,5%.
Postanowieniem z dnia 22 września 2005r. Nr PF/415-132 S.S./II/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego w nim stanu faktycznego. W uzasadnieniu organ podatkowy stwierdził, że prowadzona przez Podatnika działalność jest działalnością usługową w zakresie handlu, a więc przychód uzyskany w ramach tej działalności ze sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej podlega opodatkowaniu ryczałtem według stawki 3,0%.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
W art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) powołanej ustawy z dnia 20.11.1998r. ustawodawca wskazał, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% uzyskanej prowizji z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaków opłaty skarbowej, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów.
Wprawdzie z cytowanych przepisów wynika, że przychody z działalności usługowej w zakresie handlu podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3,0%, jednakże dla przychodów z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaków opłaty skarbowej, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów ustawodawca wprowadził odrębny przepis normujący wysokość ryczałtu. I tak w powołanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 20.11.1998r. ustawodawca wyraźnie wskazał, że aby obliczyć kwotę należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaków opłaty skarbowej, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów należy ustalić kwotę prowizji uzyskanej przez sprzedawcę i zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 5,5 % tej prowizji. A zatem, w przypadku podatnika opłacającego podatek dochodowy od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskującego przychody z działalności o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 20.11.1998r. prowizja uzyskana z tej działalności podlega opodatkowaniu według stawki 5,5%.
Z uwagi na fakt, że w rozpatrywanej sprawie zachodzą przesłanki, o których mowa w treści art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej postanowił jak w sentencji.