Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 01.02.2006 r. - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 01.02.2006 r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym informuję Pana o zakresie i sprawie zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.
We wniosku przedstawił Pan następujący stan faktyczny: prowadzi
Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Z Urzędem Pracy podpisał Pan umowę o zatrudnieniu osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych.
Urząd Pracy refunduje Panu częściowo pokrycie kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem bezrobotnych w ramach umowy o prace interwencyjne.
Według stanowiska podatnika - otrzymana refundacja nie stanowi przychodu i nie podlega opodatkowaniu.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. W świetle przepisów art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ponadto w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Otrzymana przez Pana refundacja z tytułu zatrudnienia w ramach umowy
o prace interwencyjne na tworzenie nowych miejsc pracy spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:
1. stanowi zwrot wydatków poniesionych przez podatnika.
2. nie jest ukierunkowana na sfinansowanie przez podatnika pozyskiwania składników majątku trwałego, czyli środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e cytowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3 % przychodów, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 5 -10 ustawy o podatku dochodowym.
Z powyższego wynika, iż otrzymane przez Pan kwoty refundacji stanowić będą przychód z działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3 %.
W oparciu o wyżej cytowany stan faktyczny i prawny, stwierdza się, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.
Ww. interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.
Ponadto informuje się, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.