POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF-1/415-5/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.03.2005, sygn. PDF-1/415-5/05, Urząd Skarbowy we Włocławku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

(Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) na wniosek podatnika z dnia 22.02.2005 r. dotyczący udzielenia informacji w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów skupu złomu w świetle § 17 ust.1 i 2 rozporządzenia MF z dnia 26 sierpnia 2003 r.w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) udzielając interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku

postanawia

uznać stanowisko Pani ... w sprawie podstawy wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów udokumentowanego skupu złomu metali nieżelaznych zbiorczym dokumentem "magazyn przyjmie" za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 22.02.2005 r. do tut. Urzędu wpłynęło według wniosku zapytanie Pani ... uzupełnione pismem w dniu 08.03.2005 r. o własne stanowisko w sprawie, o udzielenie wyjaśnień w przedmiocie udzielenia interpretacji w zakresie podstawy wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów "zbiorczym zestawieniem" z danego dnia, udokumentowanego skupu metali nieżelaznych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zamierza Pani zaprowadzić działalność gospodarczą związaną ze skupem metali nieżelaznych powierzając prowadzenie całej dokumentacji firmy biuru rachunkowemu. Na udokumentowanie skupu osobom przynoszącym złom będzie Pani wystawiać dokumenty "magazyn przyjmie". Dziennie przewiduje Pani wystawiać takich dokumentów w ilości 50 -80 sztuk.

Podnosi Pani we wniosku, że zgodnie z § 17 ust.1 i 2 cyt. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zakupy udokumentowane dowodami wewnętrznymi mogą być wpisane do księgi przychodów i rozchodów jeden raz dziennie.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na podstawie art. 14a § 1 ww. ustawy w opisanym stanie faktycznym Naczelnik urzędu Skarbowego we Włocławku udziela informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie § 12 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr.152, poz.1475 z późn.zm.) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

  1. faktury VAT, a w szczególności faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami" odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach lub
  2. inne dowody, wymienione w § 13 i 14 stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem

W świetle § 14 ust. 1 wym. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku)

Dowody te mogą dotyczyć wyłącznie (zgodnie z § 14 ust.2 pkt 6 cyt. rozporządzenia ) zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Zatem w przypadku skupu metali nieżelaznych podstawą księgowania nie jest dowód wewnętrzny.

W myśl § 17 ust. 1 wym. rozporządzenia zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Zgodnie z § 30 cyt. rozporządzenia w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 - 16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust.1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Powyższy zapis wyraźnie stanowi, iż zakup podstawowych towarów handlowych winien być zaksięgowany w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, a więc w przypadku kosztu zakupu ustawodawca nie przewidział zbiorczego księgowania.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włocławku nie podziela Pani stanowiska wyrażonego w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania przedmiotowego postanowienia.

Ponadto informuję, że w świetle art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie:

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy

w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, składane za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włocławku.

Urząd Skarbowy we Włocławku