Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów. - Interpretacja - ILPB1/4511-1-64/16-3/TW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.04.2016, sygn. ILPB1/4511-1-64/16-3/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2016 r. (data wpływu 25 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 138c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 30 marca 2016 r. znak ILPB1/4511-1-64/16-2/TW na podstawie art. 155 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 kwietnia 2016 r. Wniosek nie został uzupełniony.

W związku z tym zgodnie z pouczeniem zawartym w ww. wezwaniu zastosowanie znajdzie art. 144 § 3 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką zakupili od gminy do majątku prywatnego, na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej, lokal użytkowy (dalej: lokal). Zakup lokalu nastąpił poprzez wygranie ogłoszonego przez gminę przetargu. Zakup lokalu był zwolniony z podatku od towarów i usług. Środki na zakup lokalu pochodziły z majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki oraz w części z kredytu bankowego. Do tej pory Wnioskodawca zgłosił opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jednego lokalu mieszkalnego należącego do jego majątku osobistego.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykorzystywał ani nie wykorzystuje obecnie lokalu do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Lokal nie był nigdy wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Lokal nie jest więc związany z działalnością gospodarczą wnioskodawcy, a przedmiotem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie jest ani najem ani dzierżawa nieruchomości. Dodatkowo Wnioskodawca nie wyodrębnił spośród swojego majątku składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności w zakresie najmu lub dzierżawy nieruchomości. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje stałe przychody ze stosunku pracy. Wnioskodawca nie podejmował ani nie zamierza podejmować kompleksowych czy zorganizowanych działań, mających na celu istotną przebudowę, rozbudowę lub remont lokalu które miałyby skutkować zwiększeniem prawdopodobieństwa wynajęcia lub wydzierżawienia lokalu podmiotom trzecim lub zwiększeniem zysku Wnioskodawcy z czynszu najmu lub czynszu dzierżawy.

Wnioskodawca planuje podjąć typowe i niewymagające wiedzy profesjonalnej działania zmierzające do znalezienia potencjalnego najemcy lub dzierżawcy lokalu, które będą bazowały na zamieszczaniu ogłoszeń w wiodących serwisach internetowych powszechnie wykorzystywanych do tego celu przez osoby chcące wynająć lub wydzierżawić swój lokal podmiotom trzecim. Przy czym Wnioskodawca nie zamierza przeznaczać na ten cel znacznych środków finansowych, ani nie planuje angażować do tego celu podmiotów świadczących profesjonalne usługi w tym zakresie. Jeżeli Wnioskodawca nie znajdzie podmiotu zainteresowanego wynajęciem lub wydzierżawieniem lokalu, Wnioskodawca rozważa możliwość założenia spółki osobowej (np. komandytowej), w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem. Spółka ta rozpocznie działalność gospodarczą z wykorzystaniem lokalu, a siedziba spółki będzie się znajdować w lokalu. Spółka będzie wynajmować lub wydzierżawiać lokal od Wnioskodawcy. Jeżeli umowa najmu lub dzierżawy lokalu zostanie przez którąś ze stron rozwiązana, Wnioskodawca nie zakłada z góry ponownego oddania lokalu w najem lub dzierżawę.

W przypadku wynajęcia lub wydzierżawienia przez Wnioskodawcę lokalu jakiemukolwiek podmiotowi trzeciemu, Wnioskodawca rozważa złożenie wraz z małżonką oświadczenia o opodatkowaniu przez Wnioskodawcę całości przychodów z najmu lub dzierżawy lokalu zgodnie z art. 12 ust. 5, 6-8a ustawy o opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od przychodów z najmu lub dzierżawy lokalu Wnioskodawca może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, od przychodów z najmu lub dzierżawy lokalu Wnioskodawca może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w związku z powyższym przychody uzyskane z prywatnego wynajmu lub dzierżawy lokalu mogą być opodatkowane na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Lokal nie jest przy tym związany z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca nie wykorzystywał ani nie wykorzystuje obecnie lokalu do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami a przedmiotem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej nie jest ani najem ani dzierżawa nieruchomości. Lokal nie był nigdy wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu. dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do przychodów, o których mowa w art. 6 ust 1a (tj. przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe, zasada, o której mowa wyżej, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a (tj. przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze), chyba, że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

Jeżeli zatem Wnioskodawca złoży wraz z małżonką oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu z najmu lub dzierżawy lokalu przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie będzie uwzględniał jedynie połowy przychodów generowanych przez najem lub dzierżawę lokalu, ale całość otrzymanych przychodów.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień w terminie złożenia zeznania.

Po zakończeniu roku podatnicy obwiązani są do złożenia zeznania rocznego PIT-28, co powinno nastąpić zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej k.c) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie zaś z art. 693 § 1 kc. przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

W razie oddania przez Wnioskodawcę lokalu w najem lub dzierżawę, podstawą generowania przychodów z tytułu najmu lub dzierżawy będzie umowa łącząca Wnioskodawcę z najemcą lub dzierżawcą. Strony określą w umowie wysokość czynszu. Czynsz ten będzie stanowił przysporzenie majątkowe dla Wnioskodawcy jako wynajmującego lub wydzierżawiającego lokal, a tym samym będzie generować przychód w rozumieniu podatkowym. Niemniej, aby u Wnioskodawcy powstał przychód, czynsz najmu lub dzierżawy musi zostać postawiony do jego dyspozycji.

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację oraz przytoczone w niej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, należy wskazać, że najem lub dzierżawa przez Wnioskodawcę lokalu może być na podstawie tejże ustawy opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.

Stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 lutego 2015 r. o sygnaturze IBPBII/2/415-1011/11/14/MZM, w której organ stwierdził: Reasumując, w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego uznać należy, że skoro płacony na rzecz Wnioskodawcy przez osobę wynajmującą od Wnioskodawcy lokal czynsz za podnajem jest czynszem, który dotyczył lokalu użytkowego nie będącego przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, to przychód z podnajmu tego lokalu podlega opodatkowaniu jako tzw. najem (podnajem) prywatny opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Innymi słowy czynsz zapłacony przez osobę wynajmującą od Wnioskodawcy lokal odnosi się do źródła przychodów jakim jest prywatny najem (podnajem) a fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą nie związaną z obrotem nieruchomościami, ich najmem, podnajmem lub dzierżawą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zmienia źródła jego uzyskania. Z tego względu czynsz jako przychód z najmu (podnajmu) prywatnego nie będzie więc zaliczany do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stanowić on będzie przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy i z tego względu może być opodatkowany zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, od przychodów z najmu lub dzierżawy lokalu Wnioskodawca może opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodu są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

W myśl art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych o czym stanowi art. 2 ust. 1a ww. ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Pamiętać jednak należy, że możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wynajmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od złożenia w terminie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast, w przypadku opodatkowania przychodów z tytułu najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych objętych wspólnością ustawową należy zauważyć, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady, podlegają odrębnemu opodatkowaniu. Wskazuje na to treść art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Przy czym w myśl art. 12 ust. 6 ww. ustawy zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków.

W przypadku dokonania takiego wyboru i złożenia stosownego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przez obojga małżonków w odpowiednim terminie podatnikiem będzie wyłącznie jeden z małżonków.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis informacji oraz przepisy prawne należy stwierdzić, że gdy przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z działalnością gospodarczą najem nieruchomości stanowił będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane zgodnie z wolą Wnioskodawcy na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Bez wpływu na możliwość zakwalifikowania uzyskiwanych przychodów do źródła jakim jest tzw. najem prywatny pozostaje okoliczność, że jednym z najemców lokali będzie spółka osobowa (np. komandytowa), w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że od przychodów z najmu lub dzierżawy lokalu, o którym mowa we wniosku Wnioskodawca może opłacać na zasadach opisanych w niniejszej interpretacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego pisma urzędowego tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu