Czy dochód z działalności polegająca na udzielaniu korepetycji dla uczniów można opodatkować w formie karty podatkowej? - Interpretacja - IBPBI/1/415-550/12/WRz

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.08.2012, sygn. IBPBI/1/415-550/12/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy dochód z działalności polegająca na udzielaniu korepetycji dla uczniów można opodatkować w formie karty podatkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 14 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na produkcji artykułów gospodarstwa domowego i galanteryjnych z drewna. Odbiorcami Jego wyrobów byłyby firmy prowadzące działalność handlową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na produkcji artykułów gospodarstwa domowego i galanteryjnych z drewna, w przypadku gdy odbiorcami wyrobów byłyby firmy prowadzące działalność handlową, można korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej...

Jeżeli tak, to czy określono limit przychodu ze sprzedaży, którego przekroczenie powodowało by utratę prawa do opodatkowania w ww. formie...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na wyrobie artykułów gospodarstwa domowego i galanteryjnych z drewna, w przypadku gdy odbiorcami wyrobów byłyby firmy prowadzące działalność handlową można opodatkować swoją działalność podatkiem dochodowym od osób fizycznych uiszczanym w formie karty podatkowej. W załączniku nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tabeli "charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej" pod poz. 27 znajdują się usługi stolarskie, które w określeniu przedmiotu działalności mają wyszczególniony m.in. "wyrób i naprawę przedmiotów galanteryjnych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu sportowego z drewna". Art. 23 ww. ustawy stanowi, iż "zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli".

W opinii Wnioskodawcy w ww. ustawie, nie określono innego limitu niż wynikający z art. 5a pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przekroczenie w roku podatkowym przychodu ze sprzedaży wynoszącego 1.200.000 euro, powoduje utratę prawa do opodatkowania kartą podatkową i nakłada obowiązek założenia ksiąg rachunkowych).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej tabelą, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. nr 88, poz. 439, ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy). Natomiast działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Załącznik nr 3 do ww. ustawy, tj. Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, w części I Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa w poz. 27, jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, wymienia usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien. Przy czym, w poz. 27 Załącznika Nr 4 do ww. ustawy, zawierającego Charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wskazano, iż usługi stolarskie (z wyjątkiem wyrobu trumien) obejmują m.in. wyrób i naprawę przedmiotów galanteryjnych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu sportowego z drewna .

Jednakże jak wynika z pkt 3 Objaśnień do I części Tabeli (Załącznika nr 3 do ww. ustawy), przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy wytwarzanie:

  1. przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego
  2. przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniając
  • jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

Z treści ww. zapisu jednoznacznie wynika, iż przy wytwarzaniu wyrobów (artykułów i galanterii drewnianej), dopuszczalne jest, poza usługami, jedynie produkcja tych wyrobów, na rzecz klienta, który będzie ich użytkownikiem, zatem nie przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Wskazać przy tym należy, iż opodatkowanie w formie karty podatkowej stanowi preferencyjną formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i jako wyjątek od zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, iż w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej wytwórczo-usługowej np. w zakresie stolarstwa, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi oraz produkuje wyroby dla bezpośredniego ich użytkownika, a nie firmy prowadzącej działalność handlową.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na produkcji artykułów gospodarstwa domowego i galanteryjnych z drewna, dla firm prowadzących działalność handlową.

Biorąc powyższe pod uwagę, mając na względzie literalne brzmienie wskazanych w niniejszej interpretacji przepisów (wykładnia gramatyczna), stwierdzić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, brak będzie możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę formy opodatkowania, jaką jest karta podatkowa.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Z tego też względu bezprzedmiotowa jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym określenia limitu przychodu po przekroczeniu, którego w roku podatkowym, nastąpi utrata prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach