Z przedstawionego w piśmie stanu w przedmiotowej sprawie wynika, że podatnik Zakład Produkcyjno-Usługowy .... jest beneficjentem programu SAPARD. Kwo... - Interpretacja - PDI-415/18/04

fot.Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.09.2004, sygn. PDI-415/18/04, Urząd Skarbowy w Koninie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w piśmie stanu w przedmiotowej sprawie wynika, że podatnik Zakład Produkcyjno-Usługowy .... jest beneficjentem programu SAPARD. Kwota pomocy ze środków SAPARD stanowi 49,95% całkowitych kosztów kwalifikowanych, które dotyczą zakupu towarów i usług bez VAT.Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na dokończeniu budowy obiektu usługowego oraz wyposażeniu go w sprzęt niezbędny do świadczenia usług związanych z poprawą kondycji fizycznej oraz produkcją wyrobów ciastkarskich na własne potrzeby (otynkowanie budynku z zewnątrz, instalacja wentylacji i pieca centralnego ogrzewania, montaż sufitów podwieszanych, oświetlenia, wykładzin, kręgielni, kabiny squash, sauny).Na tle takich okoliczności podatnik występuje z zapytaniami:- czy od otrzymanych środków należy zapłacić podatek dochodowy a jeśli tak, to w jakiej wysokości w sytuacji, gdy podatnik jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego ?- czy od otrzymanych środków należy zapłacić podatek VAT, a jeśli tak to w jakiej wysokości, w sytuacji, gdy podatnik jest płatnikiem VAT ?- czy wartość netto zakupionych środków trwałych należy pomniejszyć o wartość otrzymanych środków z programu SAPARD ?- czy usługi związane z poprawą kondycji fizycznej oraz produkcją wyrobów ciastkarskich na własne potrzeby mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym ?

Jednocześnie strona wyrażając własne stanowisko w sprawie uważa, że środki z funduszu SAPARD są zwolnione z podatku dochodowego w myśl art.21 ust.1 pkt 47a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz nie podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art.5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika wartość środków trwałych należy pomniejszyć o wielkość otrzymanych środków z programu SAPARD, gdyż ta część wpływu, która nie jest przychodem nie może być również kosztem - art.23 ust.1 pkt 45 i 56 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.Według oceny podatnika nie ma przepisu zabraniającego świadczenia usług związanych z poprawą kondycji fizycznej oraz produkcją wyrobów ciastkarskich na potrzeby własne w formie zryczałtowanego podatku dochodowego pod warunkiem nie przekroczenia 250.000 euro przychodu zgodnie z art.6 ust.1 pkt 4 lit.a) ustawy z 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi, które będą świadczone podatnik zaklasyfikował:-usługi związane z poprawą kondycji fizycznej symbol 93.04.10 PKW i U,- produkcja wyrobów ciastkarskich na własne potrzeby, symbol 15.81.12 PKW i U.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy:I. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:Jak wynika ze złożonego pisma podatnik jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego. Do prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej mają zatem zastosowanie unormowania prawne zawarte w ustawie z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz.930 ze zm.). Ustawa ta zgodnie z art.1 reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Artykuł 6 ust.1 powyższej ustawy stanowi, iż opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art.14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".Zgodnie z art.14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarcze są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.Natomiast art. 21 ust.1 pkt. 47a cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD). Zgodnie z art.10 ustawy o zryczałtowazryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt. 47a ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.Zatem w przypadku, gdy uzyskane z dotacji środki stanowiące pomoc finansową udzieloną z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych-program SAPARD są przeznaczone na zakup środków trwałych to nie zwiększają przychodów z działalności gospodarczej

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art.16 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Minister Finansów określił rozporządzeniem z dnia 17.12.2002r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U.Nr 219, poz.1836 ze zm.) sposób prowadzenia ewidencji przychodów, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ewidencja, aby stanowiła dowód w postępowaniu podatkowym, sposób dokumentowania przychodów oraz obliczania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz sposób prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W myśl §14 ust.2 cyt. wyżej rozporządzenia za środki trwałe wartości niematerialne i prawne uważa się składniki majątkowe, o których mowa w art.22a-22o ustawy o podatku dochodowym. Artykuł 22g cyt. ustawy z 26 lipca 1991r. stanowi, że za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia a w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.A zatem otrzymane środki z funduszu przedakcesyjnego SAPARD nie pomniejszają w myśl powołanego wyżej przepisu wartości początkowej zakupionego bądź wytworzonego we własnym zakresie środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego będzie stanowiła cena nabycia lub koszt wytworzenia, obejmujące również składające się na ich wartość przyznane środki z funduszu SAPARD.

Jeżeli natomiast otrzymane fundusze nie zostaną przeznaczone na zakup bądź wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego, to na mocy powołanego wcześniej art. 21 ust.1 pkt 47a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będą stanowiły przychód z działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym. Przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998r., stosownie do treści art.8 ust.1 pkt 3 lit.e) nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułświadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Jak wynika z przedstawionej przez podatnika klasyfikacji usług, które będzie wykonywać należy zaklasyfikować je wg PKW i U pod symbolami:- usługi związane z poprawą kondycji fizycznej - PKW i U 93.04.10,- produkcja wyrobów ciastkarskich na własne potrzeby - PKW i U 15.81.12.Przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w przytoczonym wyżej załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a zatem będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Art. 4 ust.1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy z dnia 20 listopada 1998r. określa definicję działalności usługowej i wytwórczej.W myśl tego przepisu za działalność usługową uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKW i U) (Dz. U. Nr 89, poz. 844) z wyłączeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu. Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 3 lit. b) cyt. wyżej ustawy z 20.11.1998r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.Natomiast za działalność wytwórczą w myśl przepisu art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uważa się działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 4 lit. a) w. w. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5 % przychodów z działalności wytwórczej.Informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2004r.

Urząd Skarbowy w Koninie