W przedmiotowej sprawie, przekroczenie w 2010 r. limitu przychodu 150.000.00 Euro spowodowało, że Wnioskodawca w 2011 r. nie mógł być opodatkowany w f... - Interpretacja - IPPB1/415-522/12-2/JB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.07.2012, sygn. IPPB1/415-522/12-2/JB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przedmiotowej sprawie, przekroczenie w 2010 r. limitu przychodu 150.000.00 Euro spowodowało, że Wnioskodawca w 2011 r. nie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co wynika z cytowanego art. 6 ust. 4 ustawy. Ma to natomiast wpływ na formę opodatkowania w roku 2012, jeżeli bowiem Wnioskodawca do dnia 20 stycznia 2012 r. nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych to w roku 2012 z mocy obowiązującego prawa podatkowego był zobowiązany do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16.05.2012 r. (data wpływu 16.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 02.01.1992 r. prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko i był opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

W dniach od 12 do 23 kwietnia 2012 r. u Wnioskodawcy przeprowadzono kontrole podatkową. W toku kontroli stwierdzono, że w 2010 r. został przekroczony limit przychodów z działalności 150.000 EURO. Do wyliczenia limitu na walutę polską należało przyjąć kurs Euro ogłoszony przez NBP z dnia 1 października 2010 r. (brak o tej dacie informacji w ustawie). Wnioskodawca pomyłkowo przyjął kurs z 1 grudnia 2010 r. Limit został przekroczony o 1.230,05 zł, dlatego też 2011 r. został opodatkowany na zasadach ogólnych. Kara dla Wnioskodawcy, jak wskazuje we wniosku, było wykluczenie z ryczałtu na 2011 r. i przeniesienie na zasady ogólne.

Ustalona przez kontrolę wysokość podatku Wnioskodawca zapłacił w ustawowo przewidzianym terminie.

Do dnia wszczęcia czynności kontrolnych Wnioskodawca był przekonany, że w dalszym ciągu będzie opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym i dlatego też do 20 stycznia 2012 r. nie składał oświadczenia o zmianie formy opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w 2012 r. Wnioskodawca dalej może rozliczać się zryczałtowanym podatkiem dochodowym jak dotychczas, czy poniesiona kara za nieuwagę dotyczy tylko 2011 r., czy też została przeniesiona na 2012 r....

Wnioskodawca wskazuje, iż do dnia 20 stycznia 2012 r. nie mógł złożyć oświadczenia o zmianie formy opodatkowania, gdyż był przekonany, że w 2011 r. korzysta z opodatkowania tak, jak w latach ubiegłych.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniósł on wystarczającą karę polegającą na wykluczeniu go z ryczałtu w 2011 r. i przeniesienie na zasady ogólne. Do dnia wszczęcia czynności kontrolnych Wnioskodawca był przekonany, że w dalszym ciągu będzie opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym i dlatego też do dnia 20 stycznia 2012 r. nie składał oświadczenia o zmianie formy opodatkowania, gdyż był przekonany, że w 2011 r. korzysta z opodatkowania tak jak w latach ubiegłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub innych spółek osobowych, bądź działalność prowadzona samodzielnie. Nie oznacza to jednak, iż ww. formy prowadzenia działalności gospodarczej muszą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu Euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z uwagi na fakt, iż w roku 2010 przychód uzyskany przez Wnioskodawcę przekroczył kwotę 150.000,00 euro Wnioskodawca został zobowiązany od dnia 1 stycznia 2011 r. do zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z przepisów powyższych wynika zatem, iż pozarolnicza działalność gospodarcza co do zasady podlega opodatkowaniu na tzw. zasadach ogólnych a więc wg określonej w art. 27 ww. ustawy skali podatkowej, bądź podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 9a ust. 2 i 3 ww. ustawy, chyba że podatnik tą działalność prowadzący, skorzysta, po spełnieniu ustawowych warunków, z jednej z form zryczałtowanego opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych; karta podatkowa), o której mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Jednym z warunków zastosowania ww. zryczałtowanego opodatkowania jest złożenie wniosku lub oświadczenia o jego wyborze, o czym stanowi cytowany powyżej art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 9 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie bowiem z tym przepisem - pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przy czym, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, przekroczenie w 2010 r. limitu przychodu 150.000.00 Euro spowodowało, że Wnioskodawca w 2011 r. nie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co wynika z cytowanego art. 6 ust. 4 ustawy. Ma to natomiast wpływ na formę opodatkowania w roku 2012, jeżeli bowiem Wnioskodawca do dnia 20 stycznia 2012 r. nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych to w roku 2012 z mocy obowiązującego prawa podatkowego był zobowiązany do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 491 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie