Temat interpretacji
Czy wykonując usługi przeglądu urządzeń przeciwpożarowych (centralka sygnalizacji pożarów wraz z czujkami dymowymi i termicznymi oraz zraszaczami wodnymi) oraz bram pożarowych sterowanych elektrycznie i klap dymowych (automatycznie otwieranych w razie pożaru) Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie naprawy i konserwacji sprzętu przeciwpożarowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wykonując usługi przeglądu urządzeń przeciwpożarowych (centralka sygnalizacji pożarów wraz z czujkami dymowymi i termicznymi oraz zraszaczami wodnymi) oraz bram pożarowych sterowanych elektrycznie i klap dymowych (automatycznie otwieranych w razie pożaru) Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonując ww. usługi nie utraci prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, gdyż wymienione czynności mieszczą się w zakresie prac wymienionych w usługach ślusarskich załącznika nr 4 Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi ślusarskie obejmują wyrób, naprawa i konserwacja wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów z innych surowców, a w szczególności: narzędzi, prostych narzędzi pomiarowych, mebli, sprzętu gospodarstwa domowego i rolno-ogrodniczego; sprzętu i urządzeń sportowo-rekreacyjnych; konstrukcji, okuć, części armatur i innych elementów na potrzeby budownictwa; kas pancernych i kaset; wózków dziecięcych i gospodarczych, rowerów, części zamiennych i akcesoriów do pojazdów jednośladowych i maszyn, ogrodzeń metalowych, wraz z ich montażem, galanterii, artykułów powszechnego użytku z grupy 1001 drobiazgów oraz naprawa zabawek itp. Naprawa części mechanicznych maszyn i urządzeń. Naprawa i konserwacja sprzętu przeciwpożarowego. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej tabelą, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.
Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
- złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
- we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
- przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
- nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
- małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
- nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
- pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Załącznik nr 3 Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej do ww. ustawy, w części I Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa w poz. 1, jako działalność usługową oraz wytwórczo-usługową, podlegającą opodatkowaniu w formie karty podatkowej, wymienia usługi ślusarskie.
Szczegółowy zakres ww. usług ślusarskich, uprawniających do skorzystania z opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej, określa Załącznik nr 4 do ww. ustawy Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej. Zgodnie z poz. 1 tego Załącznika w zakresie usług ślusarskich mieści się: wyrób, naprawa i konserwacja wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów z innych surowców, a w szczególności: narzędzi, prostych narzędzi pomiarowych, mebli, sprzętu gospodarstwa domowego i rolno-ogrodniczego; sprzętu i urządzeń sportowo-rekreacyjnych; konstrukcji, okuć, części armatur i innych elementów na potrzeby budownictwa; kas pancernych i kaset; wózków dziecięcych i gospodarczych, rowerów, części zamiennych i akcesoriów do pojazdów jednośladowych i maszyn, ogrodzeń metalowych, wraz z ich montażem, galanterii, artykułów powszechnego użytku z grupy 1001 drobiazgów oraz naprawa zabawek itp. Naprawa części mechanicznych maszyn i urządzeń. Naprawa i konserwacja sprzętu przeciwpożarowego. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, naczelnik urzędu skarbowego, uwzględniając wniosek o zastosowanie karty podatkowej, wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, odrębnie na każdy rok podatkowy. Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, w decyzji tej wymienia się wszystkich jej wspólników.
W myśl art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:
- zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:
- powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
- mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji,
- o likwidacji prowadzonej działalności.
Stosownie do treści art. 39 ust. 1 ww. ustawy, podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:
- ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
- właściwe księgi chyba że jest zwolniony od tego obowiązku i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz sformułowanego pytania wynika, że Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie naprawy i konserwacji sprzętu przeciwpożarowego, opłacając podatek dochodowy w formie karty podatkowej. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi przeglądu urządzeń przeciwpożarowych (centralka sygnalizacji pożarów wraz z czujkami dymowymi i termicznymi oraz zraszaczami wodnymi) oraz bram pożarowych sterowanych elektrycznie i klap dymowych (automatycznie otwieranych w razie pożaru).
Zasadniczą kwestią w niniejszej sprawie jest stwierdzenie, czy usługi polegające na przeglądzie urządzeń przeciwpożarowych (centralka sygnalizacji pożarów wraz z czujkami dymowymi i termicznymi oraz zraszaczami wodnymi) oraz bram pożarowych sterowanych elektrycznie i klap dymowych (automatycznie otwieranych w razie pożaru) mieszczą się w zakresie działalności określanej jako usługi ślusarskie, która swym zakresem obejmuje m.in. naprawę i konserwację sprzętu przeciwpożarowego, czy też wykraczają poza ten zakres.
Z uwagi na fakt, iż ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym () i inne przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć naprawa, konserwacja i przegląd, należało uzupełnić je w drodze definicji słownikowej. Naprawa oznacza usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności, konserwacja dotyczy zabiegów mających na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie, natomiast przegląd odnosi się do przeglądania czegoś w celu dokonania oceny, kontroli, itp.,
Istotne różnice istnieją również między pojęciami sprzęt (przedmiot używany do jakichś prac lub w jakichś okolicznościach) i urządzenie (mechanizm lub zespół mechanizmów, służący do wykonania określonych czynności). Świadczą o tym nie tylko różnice w definicjach językowych, ale również ich rozróżnienie w przepisach ustawy z dnia z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. Nr 143, poz. 10022 ze zm.).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przegląd techniczny urządzeń oznacza sprawdzenie stanu technicznego maszyny lub urządzenia, a nie dokonania ich naprawy czy konserwacji. Prace polegające na naprawie obejmują czynności prowadzące do usunięcia usterek lub uszkodzeń, których efektem jest doprowadzenie czegoś do stanu używalności, zaś utrzymanie funkcjonujących już elementów związane jest z ich konserwacją. Naprawa i konserwacja mają zatem inny charakter, niż przegląd. To samo dotyczy pojęć urządzenie i sprzęt. Urządzenie to przedmiot umożliwiający wykonanie określonego procesu, często stanowiący zespół połączonych ze sobą części stanowiących funkcjonalną całość, służący do określonych celów, np. do przetwarzania energii, wykonywania określonej pracy mechanicznej, przetwarzania informacji, mający określoną formę budowy w zależności od spełniających parametrów pracy i celu przeznaczenia. Sprzęt natomiast ma znaczenie węższe i obejmuje ogół przedmiotów używanych w jakiejś dziedzinie życia. Termin sprzęt pożarniczy odnosi się zatem do określenia przenośnego lub przewoźnego specjalnego sprzętu służącego do gaszenia pożaru, prowadzenia akcji ratowniczych oraz specjalnych sprzętów ochrony, stosowanych przez straże pożarne.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji, Wnioskodawca wykonując usługi polegające na przeglądzie urządzeń przeciwpożarowych (centralka sygnalizacji pożarów wraz z czujkami dymowymi i termicznymi oraz zraszaczami wodnymi) oraz bram pożarowych sterowanych elektrycznie i klap dymowych (automatycznie otwieranych w razie pożaru) utraci warunki do opodatkowania w formie karty podatkowej, ponieważ czynności te wykraczają poza zakres usług ślusarskich. Zgodnie z ustawową charakterystyką działalności (załącznik nr 4) w zakresie usług ślusarskich nie mieści się działalność polegająca na dokonywaniu przeglądów urządzeń przeciwpożarowych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 922 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy