POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Nacz... - Interpretacja - PD415/1/16/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2005, sygn. PD415/1/16/05, Urząd Skarbowy w Złotoryi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2005 r., który wpłynął w tym samym dniu, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodu osiągniętego z tytułu najmu własnego lokalu, użytkowanego uprzednio w ramach zlikwidowanej działalności gospodarczej, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 22 lipca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, do celów prowadzonej działalności gospodarczej użytkowała Pani lokal, który został zakupiony na podstawie aktu notarialnego i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. W dniu 31 maja 2005 r. zlikwidowała Pani prowadzoną na zasadach ogólnych działalność gospodarczą. Następnie zawarła Pani umowę najmu przedmiotowego lokalu od dnia 1 sierpnia 2005 r., a także złożyła w tut. Urzędzie Skarbowym oświadczenie, iż przychód z tego tytułu w całości będzie opodatkowany ryczałtem wg stawki 8,5 %. Oświadczenie to wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 21 lipca 2005 r.
Wątpliwość Pani budzi jednak możliwość skorzystania ze wskazanej formy opodatkowania i opłacania z tytułu najmu przedmiotowego lokalu zryczałtowanego podatku wg stawki 8,5 %.
W powyższym wniosku zawarła Pani również własne stanowisko, zgodnie, z którym skoro wynajmowany lokal jest Pani własnością i nie ma w chwili obecnej żadnego związku z uprzednio prowadzoną działalnością gospodarczą, przychód osiągnięty z tytułu jego najmu może zostać opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Oceniając, w świetle obowiązujących przepisów prawa, przedstawiony we wniosku z dnia 22 lipca 2005 r. stan faktyczny oraz ustosunkowując się do wyrażonego przez Panią stanowiska, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje.
Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu umowy najmu przewidziana została w art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 lipca 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Zgodnie z brzmieniem tego przepisu osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przepis art. 6 ust. 1a powołanej wyżej ustawy stanowi, iż opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. Z kolei w myśl art. 9 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Przepis ten, z dyspozycji art. 9 ust. 4 ww. ustawy, stosuje się odpowiednio w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z przedstawionego przez Panią we wniosku stanu faktycznego wynika, że umowa najmu stanowiącego Pani własność lokalu, wykorzystywanego uprzednio w ramach zlikwidowanej z dniem 31 maja 2005 r. działalności gospodarczej, nie została zawarta w ramach tej działalności, a zatem stanowi odrębne źródło przychodów. Z kolei oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożyła Pani w tut. Urzędzie w dniu 21 lipca 2005 r. informując ponadto, iż "pierwszy przychód z tytułu najmu uzyskam w miesiącu sierpniu 2005 r.". Zatem oba wymienione wcześniej warunki niezbędne do opodatkowania przychodu z najmu przedmiotowego lokalu w formie ryczałtu zostały spełnione.
Natomiast kwestia wysokości stawki ryczałtu od przychodu osiągniętego z umowy najmu została uregulowana w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) cyt. ustawy, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20 % przychodów.
Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, iż w obowiązującym stanie prawnym oraz przedstawionym we wniosku z dnia 22 lipca 2005 r. stanie faktycznym, uzyskiwany przez Panią przychód z tytułu umowy najmu lokalu może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - wg stawki 8,5% przychodów do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro, natomiast w przypadku osiągnięcia w roku podatkowym przychodów przewyższających równowartość tej kwoty, nadwyżka przychodów ponad tę kwotę winna zostać opodatkowana wg stawki 20 %. Z tych też względów należało orzec jak w osnowie postanowienia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Złotoryi