Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu. - Interpretacja - 3063-ILPB1-1.4511.248.2016.1.AA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2016, sygn. 3063-ILPB1-1.4511.248.2016.1.AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 6 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu drewnem opałowym. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje zakupu od Nadleśnictwa drewna okrągłego z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0) oraz iglastych (PKWiU 02.20.11.0) w odcinkach o różnej długości.

Zakupione drewno jest przez Wnioskodawcę odsprzedawane jako drewno opałowe (PKWiU 02.20.14.0):

  1. w stanie nieprzetworzonym, czyli sprzedawane w takim stanie w jakim było zakupione,
  2. w stanie przetworzonym, drewno jest cięte na krótsze 30-40 cm odcinki, które następnie są łupane na mniejsze kawałki w celu ułatwienia nabywcy jego wykorzystanie.

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym cały przychód ze sprzedaży opodatkowuje stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zastosowana przez Wnioskodawcę stawka ryczałtu od całości przychodów uzyskanych ze sprzedaży drewna opałowego w wysokości 8,5% jest stawką prawidłową?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż drewna opałowego (PKWiU 02.20.14.0.) uprzednio zakupionego od Nadleśnictwa (jako drewno liściaste PKWiU 02.20.12.0, oraz iglaste PKWiU 02.20.11.0) opodatkowana powinna być:

  1. sprzedaż drewna opałowego w nieprzetworzonym stanie (w takim stanie w jakim było zakupione) powinna być objęta na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawką w wysokości 3%, ponieważ stawka ta obejmuje przychody z działalności usługowej w zakresie handlu.
  2. sprzedaż drewna opałowego po uprzednim cięciu oraz rozdrobnieniu w celu ułatwienia nabywcy jego wykorzystanie powinna być objęta zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawką podatku w wysokości 5,5%. Takie drewno nadal zachowuje swoje pierwotne właściwości, ale zmienia swoje przeznaczenie, powstaje nowy produkt drewno opałowe o symbolu PKWiU 02.20.14.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia negatywnych przesłanek określonych w art. 8 powołanej ustawy. Przy czym zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ww. ustawy.

W załączniku tym stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie wymieniono usług, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU, które zostały wymienione we wniosku.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona przez ustawodawcę w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3, lit. b) ww. ustawy),
  • 5,5% - przychodów z działalności wytwórczej, robót budowalnych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4, lit. a) ww. ustawy),
  • 3% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (pkt 5, lit. b) ww. ustawy).

Przy czym, według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy).

Dla uściślenia powyższej definicji należy wskazać, że dla potrzeb powyższej ustawy przez towar należy uznać towary w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:

  1. towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym,
  2. surowcami i materiałami podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone, z tym że za surowce i materiały podstawowe nie uważa się paliw i olejów zużywanych w transporcie.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie precyzuje słowa przetwarzanie, zatem aby je zdefiniować należy ustalić, jaki zakres znaczenia ma ten wyraz w języku potocznym. Wg słownika języka polskiego PWN (wydanie internetowe), przetwarzać to przekształcać coś twórczo, zmieniać coś, nadawać inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp. wykorzystując technikę komputerową.

Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 działalność wytwórcza to działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji wytwarzania, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą wytwarzać to powodować powstanie czegoś, produkować, wyrabiać, tworząc wydawać z siebie, tworzyć, kształtować, wydzielać.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu drewnem opałowym. Ewidencję księgową prowadzi w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności kupuje od Nadleśnictwa drewno okrągłe z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0) oraz iglastych (PKWiU 02.20.11.0) w odcinkach różnej długości.

Zakupione drewno jest przez Wnioskodawcę odsprzedawane jako drewno opałowe (PKWiU 02.20.14.0) zarówno w stanie nieprzetworzonym i w stanie przetworzonym.

Przenosząc uprzednio zanalizowane przepisy na grunt zaprezentowanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży drewna w stanie nieprzetworzonym Wnioskodawca powinien potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem przychody uzyskane ze sprzedaży zakupionego drewna opodatkowane będą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Natomiast w sytuacji kiedy Wnioskodawca zakupuje od Nadleśnictwa drewno okrągłe z drzew liściastych i iglastych, a następnie rozdrabnia je na mniejsze części i sprzedaje jako drewno opałowe, to należy uznać, że Wnioskodawca dokonuje przetworzenia wyrobu wskutek czego powstaje nowy wyrób. Zatem prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność w ww. zakresie należy uznać za działalność wytwórczą. W związku z tym należy stwierdzić, że przychody osiągane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży drewna w stanie przetworzonym, powinny być opodatkowane stawką 5,5%, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu