P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/DF1/415-73/III/2005

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.12.2005, sygn. US40/DF1/415-73/III/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i), pkt 4 lit a) ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia ... w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe:

- w sprawie przysługującego prawa do opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji rozszerzenia tej działalności o:
wynajem rusztowań budowlanych wraz z obsługą operatorską lub
wynajem rusztowań budowlanych bez obsługi operatorskiej, oraz
- w sprawie zastosowania stawek ryczałtu do przychodów osiąganych z tytułu wykonywania w/w działalności.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu ... zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytania:
Czy rozszerzenie działalności o czynności:
-wynajmu rusztowań budowlanych wraz z obsługą operatorską np. ich montażem i demontażem,
-lub wynajmu rusztowań budowlanych bez obsługi operatorskiej,
nie spowoduje utraty przeze mnie prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ?
Jeżeli nie to, jakimi stawkami podatku ryczałtowego nalezy opodatkować te przychody ?

Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny:
Firma podatnika świadczy usługi remontowo-budowlane w zakresie wykonywania elewacji zewnętrznych budynków wraz z ociepleniem. Usługi te wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane są w sekcji F tj. "budownictwo" pod symbolami:
45.41.10 - roboty tynkarskie,
45.32.11 - roboty związane z montażem izolacji termicznej,
45.44.22 - roboty związane z malowaniem budynków na zewnątrz.
Do wykonania ww. opisanej usługi niezbędne są rusztowania budowlane.
Działalność podatnika opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonwanych w stawce ryczałtu 5,5% obowiązującej na roboty budowlane.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:Zdaniem Podanika osiągnięcie przychodów z tytułu opisanego powyżej najmu nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa i inne umowy o podobnym charakterze są wymienione jako przedmiot opodatkowania ryczałtem w art. 6 ust. 1a "Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne", zaś w załączeniu nr 2 do tej ustawy wyłączone z ryczałtu zostały jedynie usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.
Jeśli zaś chodzi o stawki ryczałtu, to:
- czynności wynajmu rusztowań budowlanych wraz z obsługą operatorską np. montażem i demontażem, klasyfikujemy w PKWiU pod symbolem 45.50.10 jako " usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską". Co oznacza, że można je zaliczyć do robót budowlanych i zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy , zastosować stawkę ryczałtu dla robót budowlanych tj. 5,5%,
- czynności wynajmu rusztowań budowlanych bez obsługi operatorskiej nie klasyfikują się wg PKWiU w sekcji F tj. "budownictwo" tylko w sekcji K pod symbolem 71.32.10 jako "usługi dzierżawy lub wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych, bez obsługi ". W związku z tym nie mogą one korzystać z 5,5% stawki ryczałtu obowiązującej na roboty budowlane tylko będą opodatkowane stawką 8,5%.

Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy- Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług(PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz.844 ze zm.):
- usługi wynajmu sprzętu budowlanego lub służącego do wyburzania wraz z obsługą operatorską sklasyfikowane zostały w sekcji F - roboty budowlane, dział 45, klasa 45.50, natomiast
- usługi wynajmu lub dzierżawy maszyn i urządzeń bez obsługi operatorskiej oraz wypożyczanie artykułów użytku osobistego i domowego - sklasyfikowane zostały w sekcji K, dział 71 klasa 71.3.
Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zawiera załącznik nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). W wykazie tym nie wymieniono: usług wynajmu sprzętu budowlanego lub służącego do wyburzania wraz z obsługą operatorską oraz usług wynajmu lub dzierżawy maszyn i urządzeń bez obsługi operatorskiej oraz wypożyczanie artykułów użytku osobistego i domowego. Dlatego też rozszerzenie działalności gospodarczej o w/w usługi nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania przychodów z tytułu działalności gospodarczej w formie ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) w/w ustawy przychód uzyskany z wykonywania m. in. robót budowlanych opodatkowany jest stawką ryczałtu w wysokości 5,5%.
Tak więc wymieniony przez Pana wynajem rusztowań budowlanych wraz z obsługą operatorską np. ich montażem i demontażem sklasyfikowany jak roboty budowlane podlega opodatkowania wg stawki 5,5 %.
godnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit.i) w/w ustawy ryczałt wynosi: 8,5 % przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) tj. przychodów z najmu, podnajmu dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Tak więc przychód z najmu rusztowań budowlanych bez obsługi operatorskiej podlega opodatkowaniu wg stawki 8,5 %.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążaca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadch okreśolnych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola