Temat interpretacji
możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 1 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki w wysokości 8,5% przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca planuje w przyszłości, tj. w trzecim kwartale 2017 r. rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie prowadzenie portalu internetowego (strony internetowej) z ogłoszeniami o pracę. Zgodnie z opinią statystyczną wydaną przez Urząd Statystyczny w na wniosek Wnioskodawcy, usługi te mieszczą się w grupowaniu 63.12.10.0 Usługi portali internetowych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).
Portal będzie zawierać bazę specjalistycznych treści z bezpłatnym dostępem dla jego użytkowników. Treści te będą zawierały listy z wyspecjalizowanymi w danej dziedzinie ogłoszeniami o pracę (z zamieszczonym logo pracodawcy lub innych ogłoszeniodawców) z podziałem na kategorie, zgodnie z krajami, z których te ogłoszenia pochodzą. Baza ogłoszeń będzie obejmować swym zasięgiem kraje z całego świata. Ogłoszenia o pracę, będące przedmiotem bezpłatnego dostępu dla użytkowników, będą wyszukiwane, pozyskiwane i agregowane z zewnętrznych publicznych źródeł internetowych, również zawierających treści z ogłoszeniami o pracę. W ten sposób pozyskane ogłoszenia będą bezpłatnie udostępniane na portalu Wnioskodawcy. Pracodawcy lub inni ogłoszeniodawcy będą mieli możliwość skorzystania z płatnej usługi określonej w regulaminie portalu jako sprzedaż przestrzeni reklamowej na portalu internetowym, polegającej na zamieszczeniu ogłoszenia o pracę o żądanej treści na portalu Wnioskodawcy wśród innych bezpłatnie zamieszczonych ogłoszeń. Dodatkowo, użytkownicy zainteresowani zamieszczanymi na portalu treściami (ogłoszeniami o pracę) będą mieli możliwość bezpłatnej rejestracji. Zarejestrowani użytkownicy regularnie za pomocą poczty elektronicznej, w formie Newslettera, będą otrzymywać informacje dotyczące zarówno tych bezpłatnie, jak i odpłatnie zamieszczonych na portalu ogłoszeń o pracę. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie będzie polegała na pośrednictwie pracy, a jedynie na udostępnianiu na portalu internetowym ogłoszeń o pracę (w wersji bezpłatnej lub płatnej). Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży miejsca na portalu internetowym w celu zamieszczenia reklamy produktów lub usług.
Pracodawcy lub inni ogłoszeniodawcy będą podejmować współpracę z Wnioskodawcą, polegającą na świadczeniu im płatnej usługi zamieszczania ogłoszeń o pracę o podanej przez nich treści. Zatem Wnioskodawca będzie z wyżej wymienionymi podmiotami zawierał umowy cywilnoprawne o charakterze umowy zlecenia w rozumieniu Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.).
W momencie złożenia wniosku Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę. Przychód opodatkowany jest na zasadach ogólnych. W ramach umowy o pracę Wnioskodawca korzysta z kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50%, co wynika z faktu, że osiąga przychód z tytułu wykonania na rzecz Pracodawcy przedmiotu praw własności intelektualnej będących przedmiotem prawa autorskiego. Pracodawca Wnioskodawcy nie będzie korzystał z usług, które będą oferowane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Ponadto, pracodawca Wnioskodawcy działa w innej branży niż branża planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Dodatkowo, Wnioskodawca inwestuje w akcje i obligacje giełdowe. Zyski osiągane z posiadanych akcji i obligacji stanowią Jego dodatkowe źródło przychodów.
W przypadku realizacji planów o rozpoczęciu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu portalu internetowego z ogłoszeniami o pracę Wnioskodawca, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, złoży oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z obowiązującymi przepisami o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym opisem we wniosku zadano następujące pytania:
Czy przychody uzyskiwane w związku z planowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy będą mogły być opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania pierwszego, do przychodów uzyskiwanych w związku z opisaną planowaną działalnością gospodarczą można zastosować opodatkowanie na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2180, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
- ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
- karty podatkowej.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2032, z późn. zm.), podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zalicza pozarolniczą działalność gospodarczą do źródeł przychodów. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma zatem możliwość opodatkowania przychodów z tej działalności na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą po spełnieniu ustawowych warunków wybrać opodatkowanie swoich przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ustawodawca wprowadzając art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz Załącznik nr 2 do tej ustawy, określił katalog negatywnych przesłanek wyłączających tę możliwość.
Załącznik nr 2 do ustawy zawiera szczegółowy wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Wnioskodawca w celu potwierdzenia zastosowania właściwego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do planowanej działalności zwrócił się z prośbą o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w . W wydanej opinii Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) umieścił usługi planowanej działalności Wnioskodawcy w grupowaniu: prowadzenie portalu internetowego z ogłoszeniami o pracę, na którym zamieszczane będą specjalistyczne treści - PKWiU 63.12.10.0. Usługi portali internetowych.
Zakres planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest objęty treścią art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także Załącznikiem nr 2 do tej ustawy.
W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody z planowanej działalności gospodarczej (usługowej) będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W zakresie drugiego pytania, zdaniem Wnioskodawcy, przychody z planowanej działalności można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując stawkę 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej, w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz Załącznika nr 2 do ustawy.
Stawka 8,5% ryczałtu będzie stosowana w przypadku opodatkowania przychodów z usług, chyba że zgodnie z przepisami należy stosować stawki w innych wysokościach oraz, gdy usługi te wymienione są w Załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że planowana działalność Wnioskodawcy będzie działalnością usługową polegającą na prowadzeniu portalu internetowego z ogłoszeniami o pracę, na którym zamieszczane będą specjalistyczne treści oraz odpłatnym udostępnianiu miejsca na tym portalu w celu zamieszczania ogłoszeń przez zainteresowanych pracodawców. Świadczenie planowanych usług nie jest przewidziane w Załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z tym, planowana działalność usługowa może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, wyłączenie zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczy odmiennych od planowanej przez Wnioskodawcę typów działalności.
W konsekwencji, w stosunku do przychodów z planowanej działalności usługowej zastosowanie znajdzie stawka 8,5%, wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k - 14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej