Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pana (...) zawarte we wniosku z dnia 01.04.2005 r., uzupełnionym w dniu 03.06.2005 r. w sprawie momentu zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupionego w Turcji towaru handlowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 01.04.2005 r. uzupełnionym w dniu 03.06.2005 r. Pan
(...) zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej momentu zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupionego w Turcji towaru handlowego.
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Pan (...) prowadzi działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, ewidencjonując operacje gospodarcze w podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Podatnik zakupił towar handlowy (sprężyny) w Turcji. W dniu 18.02.2005 r. Pan (...) dokonał przedpłaty za wyżej wymieniony towar. Następnie w dniu 28.02.2005r. pocztą z Turcji otrzymał fakturę. Natomiast zakupiony towar w celu jego dostarczenia na miejsce przeznaczenia powierzono przewoźnikowi.
ytanie Pana (...) brzmi następująco: czy na podstawie otrzymanej faktury i dokonanej przedpłaty, zakup towaru handlowego w Turcji można zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt
uzyskania przychodów mimo, że nie posiada odprawy celnej oraz fizycznie towaru w magazynie.
Zdaniem Podatnika zakup towaru handlowego (sprężyn) stanowi koszt uzyskania przychodów w lutym 2005 r. ponieważ został faktycznie poniesiony, ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ponadto zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach.
Zgodnie z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz
(prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Natomiast w myśl art. 544 § 1 Kodeksu cywilnego jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupiony towar w celu jego dostarczenia na miejsce przeznaczenia powierzono przewoźnikowi. Wobec powyższego wydanie rzeczy nastąpiło w dniu powierzenia go przewoźnikowi, a zatem dopiero w tym dniu towar przeszedł na własność kupującego.
Zgodnie zaś z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Kwestię dotyczącą zasad księgowania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późniejszymi zmianami).
Na podstawie § 17 ust.1 i 2 wyżej przytoczonego rozporządzenia zakup materiałów podstawowych oraz
towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30 (w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe), niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z § 16 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych dalej "materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.
Reasumując, jeżeli podatnik otrzymał fakturę VAT na zakup towarów handlowych lub materiałów podstawowych przed ich otrzymaniem, musi tę fakturę lub rachunek
zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów natychmiast po otrzymaniu towaru lub materiału, nie później jednak niż przed przyjęciem ich do magazynu, przekazaniem do przerobu lub sprzedaży.
W związku z powyższym zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym oraz wyżej cytowanymi przepisami prawa podatkowego zakupiony w Turcji towar handlowy (sprężyny) stanowi koszt uzyskania przychodu po otrzymaniu i zaksięgowaniu go zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany
stanu prawnego.
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w (...) za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 222 w związku z art. 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5, 00 zł. oraz 0, 50 gr od każdego załącznika.