POSTANOWIENIE - Interpretacja - DD/4106-45/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. DD/4106-45/05, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku zgłaszania przez podatników zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przerw w wykonywaniu działalności
- postanawia uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2005 roku Podatniczka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących obowiązku zgłaszania przerw w prowadzonej działalności opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność w zakresie usług kosmetycznych, nie zatrudniając pracowników. W latach 2000-2004 wielokrotnie przerywała prowadzoną działalność z powodu choroby i innych przyczyn. Okresy przerw wynosiły mniej niż 10 dni ale były też okresy dłuższe jak 10 dni. O fakcie zawieszania prowadzonych usług Podatniczka nie informowała organu podatkowego. Wątpliwości Podatniczki dotyczą obowiązku zgłaszania tych przerw. Według Podatniczki zgłoszenie przerwy jest prawem, a nie obowiązkiem. Artykuł 34 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzonej działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej - ustalonego w decyzji za okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni. Podatku nie pobiera się również w sytuacji gdy przerwa spowodowana jest chorobą, a podatnik zawiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie (zmiana obowiązująca od 01 stycznia 2003 roku). W obu przypadkach podatku nie pobiera się w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Zgłoszenie przez podatnika zawieszenia działalności skutkuje obniżeniem ustalonego decyzją miesięcznego wymiaru podatku w formie karty podatkowej. Przerwy trwające krócej niż 10 dni, które nie są spowodowane chorobą - nie muszą być zgłaszane w organie podatkowym gdyż nie rodzą dla podatnika żadnych skutków podatkowych.
Stanowisko Podatniczki jest więc prawidłowe.
Art.34 stanowi, że w przypadku zgłoszenia przerwy nie pobiera się podatku - ale jeśli podatnik nie zgłosi przerwy - ciąży na nim obowiązek wpłaty miesięcznego wymiaru podatku ustalonego w decyzji pomniejszonego o wpłaconą w danym miesiącu składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wymienione przepisy tutejszy organ podatkowy postanawia jak na wstępie.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy w Chełmie