Temat interpretacji
Czy sprzedaż części do wszelkiego rodzaju kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych i ręcznych wyposażonych w silnik nie jest wyłączona z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze sprzedaży części do kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych i ręcznych wyposażonych w silnik jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów ze sprzedaży części do kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych i ręcznych wyposażonych w silnik.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z przeważającą częścią wykonywania działalności jako PKD 46.61.Z, gdzie również częścią wykonywanej działalności jest sprzedaż części do różnego rodzaju kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych z silnikami, które opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Kosiarki trawnikowe samojezdne według Wikipedii dzielą się ze względu na sposób poruszania się: pchane ręcznie samojezdne, w tym kosiarki traktorowe poduszkowe, niemające kółek jezdnych, unoszące się na poduszce powietrznej, idealne na nierówny teren automatyczne, nie wymagające ingerencji człowieka, zasilane bateriami słonecznymi lub akumulatorem, potrafiące samodzielnie poruszać się i kosić wyznaczony obszar. Innym typem kosiarek są podkaszarki.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż części do wszelkiego rodzaju kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych i ręcznych wyposażonych w silnik nie jest wyłączona z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym?
Zdaniem Wnioskodawcy, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pojawiło się wyłączenie zawarte w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f, z którego wynika, że opodatkowania nie stosuje się do działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Według Nowej encyklopedii powszechnej PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 4, Warszawa 1996), z którą pojazd mechaniczny to pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych (np. po torach kolejowych, drogach publicznych); rozróżnia się przy tym pojazdy szynowe oraz bezszynowe (samochody, w tym autobusy, trolejbusy, ciągniki, motocykle i pojazdy specjalne, np. czołgi). W związku z powyższym według Nowej encyklopedii powszechnej PWN kosiarka trawnikowa samojezdna-ogrodnicza bez względu na swój napęd nie może poruszać się po trasach lądowych ze względu na rodzaj jej przeznaczenia jest sprzętem ogrodniczym do koszenia trawników ogrodowych, a nie do poruszania się po drogach lądowych publicznych. Zatem kosiarki samojezdne, ręczne itp. również z silnikami nie mogą zostać zaliczone do kategorii pojazd mechaniczny co umożliwia opodatkowanie przychodu ze sprzedaży do nich części zryczałtowanym podatkiem dochodowym, jak Wnioskodawca dotąd czynił.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm.).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.
U osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalnością usługową, jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)(1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przez działalność usługową w zakresie handlu, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy definiuje towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Przepisy art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z przeważającą częścią wykonywania działalności jako PKD 46.61.Z, w ramach której prowadzi sprzedaż części do różnego rodzaju kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych z silnikami, które opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytych w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f pojęć - pojazd mechaniczny oraz części i akcesoria do pojazdów mechanicznych. Jednakże brak podatkowej definicji tych pojęć nie oznacza dowolności co do ich zakresu znaczeniowego.
W takiej sytuacji pojęcie pojazdu mechanicznego należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, która jest podstawową metodą wykładni.
Na podstawie znaczeń przypisywanych w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka, wydanie I, Warszawa 1996 r., poniżej podane słowa oznaczają:
- pojazd urządzenie do transportu lądowego, przystosowane do poruszania się na kołach, gąsienicach, płozach, po szynach, po drodze, bezpośrednio po gruncie,
- mechaniczny będący mechanizmem, związany z mechanizmem, powstały na zasadzie prawa mechaniki,
- mechanizm zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadania, np. przenoszenie ruchu.
Zatem, zgodnie z przytoczoną powyżej definicją, pojazd mechaniczny to pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych. Wyłączenie z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawarte w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f dotyczy handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Z uwagi na to, że kosiarki trawnikowe-ogrodnicze nie poruszają się samodzielnie po trasach lądowych, nie można ich zaliczyć do pojazdów mechanicznych.
W konsekwencji fakt uzyskiwania przychodów ze sprzedaży części do wszelkiego rodzaju kosiarek trawnikowych-ogrodniczych samojezdnych i ręcznych wyposażonych w silnik nie powoduje wyłączenia możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż nabytych części w stanie nieprzetworzonym należy zakwalifikować jako działalność usługową w zakresie handlu.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej