Czy przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.37.2019.1.PSZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2019, sygn. 0115-KDIT3.4011.37.2019.1.PSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%? Czy rozszerzając w przyszłości prowadzenie działalności gospodarczej o wykonywanie usług pilota-instruktora, które będą polegały na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu. Wnioskodawca może kontynuować rozliczanie w postaci ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług pilotowania samolotów oraz usług szkolenia pilotów oraz kandydatów na pilotów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług pilotowania samolotów oraz usług szkolenia pilotów oraz kandydatów na pilotów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zawodowym pilotem liniowych samolotów pasażerskich posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe.

W związku z posiadanym przez siebie zawodem prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego na rzecz przewoźników lotniczych - podatników podatku od towarów i usług (VAT). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje loty krajowe oraz zagraniczne na samolotach stanowiących własność innego podmiotu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, na bazie uprawnień takich jak licencja pilota uprawniająca do pracy tego typu, badania lekarskie, oraz uprawnienia do kierowania konkretnym typem statku powietrznego.

W zakres obowiązków pilota wchodzi wykonanie czynności pilota w transporcie lotniczym na podstawie instrukcji przewoźnika, zgodnie z obowiązującym prawem lotniczym oraz innymi przepisami, dokumentami oraz procedurami, w skład których wchodzi między innymi: instrukcja wykonywania lotów na danym typie statku powietrznego, instrukcja operacyjna przewoźnika oraz inne procedury lotnicze, na podstawie których wykonywane są operacje lotnicze w sposób bezpieczny, przy zachowaniu najwyższych obowiązujących standardów.

Wnioskodawca uzyskuje więc przychody z działalności gospodarczej związanej z transportem lotniczym pasażerskim.

Dodatkowo w ramach tej działalności Wnioskodawca planuje w przyszłości świadczyć usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi oraz te, które planuje świadczyć w przyszłości są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w następujący sposób:

  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, w grupowaniu PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy pasażerski,
  • usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, w grupowaniu PKWiU 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Za świadczone na rzecz kontrahenta usługi Wnioskodawca wystawi fakturę VAT. Wartość tego wynagrodzenia będzie zależała co do zasady od faktycznej ilości godzin spędzonych na realizacji wymienionych usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie, a w szczególności nie zatrudnia i nie planuje zatrudniać innych osób. Dla przychodów osiąganych z tytułu wykonywania usług lotniczego transportu pasażerskiego Wnioskodawca wybrał opodatkowanie podatkiem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Jednocześnie osiągane w przyszłości przychody z tytułu usług polegających na prowadzeniu zdefiniowanych jak wyżej, szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, Wnioskodawca planuje również opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zarówno w roku podatkowym, w którym został złożony przedmiotowy wniosek oraz w poprzedzającym go roku podatkowym nie świadczył i nie świadczy żadnych usług/czynności będących przedmiotem wniosku w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Nie zamierza też tego robić co najmniej do końca bieżącego roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?
  2. Czy rozszerzając w przyszłości prowadzenie działalności gospodarczej o wykonywanie usług pilota-instruktora, które będą polegały na prowadzeniu szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności do przeprowadzania szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu. Wnioskodawca może kontynuować rozliczanie w postaci ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy działalności gospodarczej takiej, jak opisana w zaistniałym stanie faktycznym, w związku z obecnym wykonywaniem usług w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ponadto Wnioskodawca uważa że w opisanym zdarzeniu przyszłym wniosku, w związku z wykonywaniem w przyszłości szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie miał on prawo do opodatkowania osiąganych z nich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należy stwierdzić, że ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje natomiast, że pod pojęciem działalności usługowej należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślenia wymaga jednocześnie, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wprowadza w tym zakresie pewne ograniczenia. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 4b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Należy zwrócić również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi:

  • pilotowania statków powietrznych powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 51.10.1 transport lotniczy pasażerski,
  • prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu zdobycia uprawnień, przedłużenia ich ważności czy w celu uzyskania uprawnień do pilotowania innego typu samolotu powinny być sklasyfikowane w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka podatku wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we Wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług polegających na pilotowaniu samolotów pasażerskich w lotach krajowych i międzynarodowych, a z opisu zdarzenia przyszłego wynika że w przyszłości planuje on dodatkowo wykonywać usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu zdobycia uprawnień, przedłużenia ich ważności czy w celu uzyskania uprawnień do pilotowania innego typu samolotu.

W wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pozycją 48 został wymieniony symbol PKWiU, ex dział 85 - Usługi w zakresie edukacji. Przy pozycji tej zastrzeżono jednak, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Z uwagi na powyższe zakres usług, które Wnioskodawca planuje świadczyć, a które wskazał w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, na podstawie załącznika nr 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie należą do usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako że będą one spełniać ograniczenie narzucone przez ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto usługom tym w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne została przyporządkowana stawka 8,5 %.

W konsekwencji Wnioskodawca zajmuje stanowisko, że na podstawie przytoczonych powyżej przepisów wykonywanie przez Wnioskodawcę usług pilota samolotowego w transporcie pasażerskim oraz w przyszłości, usług szkoleniowych pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie pilotażu, pozwala Wnioskodawcy skorzystać z możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przychody ze świadczonych przez niego usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pod pojęciem działalności usługowej, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753)(1) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,


  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Podkreślić jednakże należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2018 r., jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;


  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
      - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;


  6. (uchylony).

Wskazać należy, że usługi w zakresie pilotowania samolotów pasażerskich będących własnością innego podmiotu, które jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 51.10.1 transport lotniczy pasażerski, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Natomiast w załączniku nr 2, pod pozycją 48 wymieniono symbol PKWiU ex dział 85 Usługi w zakresie edukacji. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają:

  • usługi wychowania przedszkolnego (PKWiU 85.10.10.0),
  • usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu (PKWiU ex 85.53.12.0).

Zamiarem ustawodawcy było więc wyłączenie spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych usług mieszczących się w dziale 85 PKWiU z pewnymi wyłączeniami.

Wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ex przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu, o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie ex dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W objaśnieniach do tabeli podano, że wyłączenie nie dotyczy pozarolniczej działalności gospodarczej świadczonej w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do powyższych zapisów, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko usługi wychowania przedszkolnego oraz usługi szkół pozwalających uzyskać zawodowe certyfikaty i uprawnienia w zakresie prowadzenia statków oraz w zakresie pilotażu.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca wskazał, że planuje rozszerzyć faktycznie prowadzoną działalność o usługi mieszczące się w PKWiU 85.53.12.0 (usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu). Usługi te będą polegać na prowadzeniu szkoleń/egzaminów teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, zatem ww. usługi nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zawodowym pilotem liniowych samolotów pasażerskich posiadającym odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe. W związku z posiadanym przez siebie zawodem prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego na rzecz przewoźników lotniczych - podatników podatku od towarów i usług (VAT). W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje loty krajowe oraz zagraniczne na samolotach stanowiących własność innego podmiotu.

Dodatkowo w ramach tej działalności Wnioskodawca planuje w przyszłości świadczyć usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych oraz praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, a w szczególności dla pilotów już posiadających uprawnienia do pilotowania danego typu samolotu w celu przedłużenia ważności tych uprawnień lub w celu uzyskania uprawnień do pilotowania danego typu samolotu.

Świadczone przez Niego usługi oraz te, które planuje świadczyć w przyszłości są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w następujący sposób:

  • usługi polegające na wykonywaniu obowiązków pilota statku powietrznego w zarobkowym przewozie lotniczym osób, w grupowaniu PKWiU 51.10.1 - transport lotniczy pasażerski,
  • usługi prowadzenia szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów w celu uzyskania lub przedłużenia przez nich zawodowych certyfikatów i uprawnień, w grupowaniu PKWiU 85.53.12.0 - usługi świadczone przez szkoły nauki pilotażu lub żeglarstwa.

Za świadczone na rzecz kontrahenta usługi Wnioskodawca wystawi fakturę VAT. Wartość tego wynagrodzenia będzie zależała co do zasady od faktycznej ilości godzin spędzonych na realizacji wymienionych usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie, a w szczególności nie zatrudnia i nie planuje zatrudniać innych osób.

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zarówno w roku podatkowym, w którym został złożony przedmiotowy wniosek oraz w poprzedzającym go roku podatkowym nie świadczył i nie świadczy żadnych usług/czynności będących przedmiotem wniosku w ramach stosunku pracy, bądź w ramach spółdzielczego stosunku pracy na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy. Nie zamierza też tego robić co najmniej do końca bieżącego roku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychody z działalności gospodarczej, w ramach której świadczy usługi pilotowania samolotów. Również planowane w przyszłości usługi nauki pilotażu (szkolenia) polegające na prowadzeniu szkoleń teoretycznych i praktycznych dla pilotów i kandydatów na pilotów, Wnioskodawca będzie mógł opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej