Opodatkowanie w formie karty podatkowej. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.601.2022.2.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.601.2022.2.MR

Temat interpretacji

Opodatkowanie w formie karty podatkowej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w formie karty podatkowej. Uzupełniła go Pani pismem z 22 listopada 2022 r. (data wpływu 28 listopada 2022 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani od 2018 r. działalność gospodarczą: X. o symbolu PKD 55.20.Z. (... domki drewniane całoroczne).

Podatek dochodowy opłaca Pani w formie karty podatkowej.

Aktualnie rozważa Pani zakup sauny, która mogłaby przyciągnąć klientów w okresie zimowym. Sauna nie będzie osobną usługą, będzie dostępna dla wszystkich klientów korzystających z noclegu. Korzystanie z sauny nie będzie dodatkowo płatne.

Pytania

1.Czy atrakcja w postaci sauny będzie w Pani przypadku zgodna z przepisami i formą rozliczania (karta podatkowa)?

2.W sytuacji gdyby klienci prosili o niższą cenę wynajmu w przypadku deklaracji, że nie chcą korzystać z sauny (wtedy powstaną 2 ceny, czyli cena z sauną za dobę np. 350 zł i cena noclegu bez sauny np. 300 zł) nie utraci Pani możliwości rozliczania się w formie karty podatkowej?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, atrakcja w postaci sauny będzie zgodna z przepisami i formą rozliczania (karta podatkowa). Dwie różne ceny dla noclegu bez sauny i noclegu z sauną są dopuszczalne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W związku z nowym brzmieniem przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. podatnicy nie mogą dokonać wyboru formy opodatkowania w prowadzonej działalności kartą podatkową.

Skorzystanie z opodatkowania przychodów w działalności w formie karty podatkowej w 2022 r. możliwe jest tylko na zasadzie kontynuacji stosowania opodatkowania w tej formie po 31 grudnia 2021 r. pod warunkiem, że podatnik nie zrezygnuje z opodatkowania w tej formie po 31 grudnia 2021 r. i nie utraci prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu.

Jak stanowi art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu.

Według art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

Stosownie do treści pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Zgodnie z objaśnieniami do części XII Tabeli – usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Jak wskazała Pani we wniosku możliwość korzystania z sauny nie będzie stanowić odrębnej (dodatkowo płatnej) usługi.

W dzisiejszych realiach gospodarczych podejmowanie działań zmierzających do podniesienia własnej konkurencyjności – tu: wzbogacenie oferty pobytowej – umożliwia pozyskiwanie (utrzymanie) klientów, co wpływa na funkcjonowanie działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje oraz obowiązujące uregulowania prawne, w przypadku udostępnienia klientom sauny, która ma uatrakcyjnić im pobyt nie utraci Pani prawa do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej – przy spełnieniu wszystkich warunków określonych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec tego stanowisko Pani odnośnie do skutków podatkowych opisanego zamierzenia ocenić należy jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W interpretacji dokonaliśmy wyłącznie oceny prawnej Pani stanowiska w zakresie objętym zadanymi pytaniami, tj. konsekwencji podatkowych udostępnienia sauny dla klientów.

Natomiast nie możemy ocenić prawidłowości ustalania (różnicowania) przez Panią cen oferowanych usług. Zagadnienie to nie podlega interpretacji w ramach procedury określonej w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).