Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.11 oraz 62.01.12 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.587.2022.1.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.587.2022.1.MK

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.11 oraz 62.01.12 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce od 2 maja 2022 roku. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną 2 maja 2022 roku. Uzyskiwany dochód opodatkowany jest ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: u.o.r.) według stawki 8,5%. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi wyłącznie na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii w ramach stałej współpracy. Wnioskodawca nie posiada innych źródeł przychodu. Przedmiotem działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), są usługi sklasyfikowane pod symbolami: PKD 62.01 - działalność związana z oprogramowaniem oraz PKD 62.09 pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Do obowiązków wnioskodawcy w ramach świadczonych usług należą:

rozpoznawanie i dokonywanie analizy zapotrzebowań i wymagań biznesowych i technicznych kontrahentów poprzez osobisty kontakt z interesantami oraz określanie strategii i wymagań przygotowywanego projektu,

przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych systemów opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów,

przygotowywanie projektu architektury produktu IT przez przedstawianie potencjalnych rozwiązań organizacji systemów, jego komponentów, reguł budowy i rozwoju spełniających oczekiwania techniczne i biznesowe (Proof of Concept),

projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych wytwarzanych przez niezależne zespoły programistów,

nadzór i zapewnienie wsparcia merytorycznego dla implementacji prowadzonych projektów związanych z rozwojem technologii informatycznej dla sieci i systemów komputerowych w trakcie całego czasu trwania projektu IT,

udział w czynnościach zapewniających prawidłowość i sprawność organizacyjną procesu tworzenia Proof of Concept prowadzonego projektu,

diagnozowanie problemów związanych z infrastrukturą informatyczną oraz wsparcie merytoryczne i techniczne przy ich rozwiązywaniu w trakcie trwania projektu IT,

wsparcie procesu przygotowywania rozwiązań dla kontrahentów przez przedstawianie i konsultowanie przygotowywanych potencjalnych rozwiązań (Proof of Concept) z interesariuszami,

pomoc w wyborze optymalnych rozwiązań usługowych na potrzeby projektów klienta,

współpraca z innymi zespołami produktowymi oraz interesariuszami w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,

wspieranie infrastruktury informatycznej projektów klienta w całym cyklu ich trwania.

Wszystkie powyższe są usługami związanymi z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i polegają na stworzeniu, zrozumieniu i rozwoju wizji produktu i przekazywaniu jej pozostałym niezależnym zespołom uczestniczącym w wytwarzaniu produktu, a także zapewnieniu odpowiednich warunków organizacyjnych i merytorycznych dla kompletnej i zgodnej z oczekiwaniami interesariuszy realizacji projektów IT – tak w całościowym odniesieniu do sieci i systemów komputerowych, jak i dotyczącym jedynie ich elementów.

Usługi te są skategoryzowane (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z póżn. zm., zwanych dalej PKWiU) pod numerami 62.01.11 oraz 62.01.12. Czynności, które wykonuje Wnioskodawca nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują stworzenie wizji biznesowej, przeprowadzanie analizy pozyskanych wymagań interesariuszy pod kątem istniejących możliwości technicznych i przekazywanie wniosków w formie plików tekstowych zawierających zarys projektu IT do konkretnych działów zajmujących się właściwymi czynnościami programowania. Pozostałe obowiązki Wnioskodawcy wspierają merytorycznie i organizacyjnie sprawność i rzetelność tworzenia produktu IT zgodnie z oczekiwaniami klienta. Działania te dotyczą nadawania kierunku tworzenia produktu IT, nadzoru nad kooperacją oraz wspierania działań programistycznych, a nie zawierają znamion działania tworzącego czy zmieniającego oprogramowanie poprzez wytworzenie kodów programowych. Ograniczają się bowiem do stworzenia odpowiednich warunków merytorycznych, organizacyjnych i technicznych dla niezależnych zespołów zajmujących się oprogramowaniem.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie On-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), a także związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Reasumując, Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług związanych z wytwarzaniem, modyfikacją lub rozwojem kodu źródłowego oprogramowania komputerowego. Prowadzona działalność gospodarcza nie obejmuje usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Programowaniem zajmują się osobne zespoły zatrudniane przez usługobiorcę, a Wnioskodawca nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodów poszczególnych programów.

Zakładana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej, szacowana w szczególności w oparciu dochody osiągnięte od początku prowadzania działalności, nie przekroczy 2.000.000 euro w bieżącym roku podatkowym. W wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r. Wnioskodawca nie wykonywał ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy czy w spółdzielczym stosunku pracy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl. art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r.

Wnioskodawca może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona on odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tamtej części potencjalnej działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca w tym zakresie prowadzić będzie stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

rozpoznawanie i dokonywanie analizy zapotrzebowań i wymagań biznesowych i technicznych kontrahentów poprzez osobisty kontakt z interesantami oraz określanie strategii i wymagań przygotowywanego projektu,

przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych systemów opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów,

przygotowywanie projektu architektury produktu IT przez przedstawianie potencjalnych rozwiązań organizacji systemów, jego komponentów, reguł budowy i rozwoju spełniających oczekiwania techniczne i biznesowe (Proof of Concept),

projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych, wytwarzanych przez niezależne zespoły programistów,

nadzór i zapewnienie wsparcia merytorycznego dla implementacji prowadzonych projektów związanych z rozwojem technologii informatycznej dla sieci i systemów komputerowych w trakcie całego czasu trwania projektu IT,

udział w czynnościach zapewniających prawidłowość i sprawność organizacyjną procesu tworzenia Proof of Concept prowadzonego projektu,

diagnozowanie problemów związanych z infrastrukturą informatyczną oraz wsparcie merytoryczne i techniczne przy ich rozwiązywaniu w trakcie trwania projektu IT,

wsparcie procesu przygotowywania rozwiązań dla kontrahentów przez przedstawianie i konsultowanie przygotowywanych potencjalnych rozwiązań (Proof of Concept) z interesariuszami,

pomoc w wyborze optymalnych rozwiązań usługowych na potrzeby projektów klienta,

współpraca z innymi zespołami produktowymi oraz interesariuszami w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów,

wspieranie infrastruktury informatycznej projektów klienta w całym cyklu ich trwania,

które mieszczą się w grupowaniach PKWiU 62.01.11 i 62.01.12, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług ujętych w przedstawionym pytaniu prawnym, które zaklasyfikować należy pod symbolami PKWiU 62.01.11 oraz 62.01.12, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Stosownie do treści art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.o.r., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzckraczającej 2.000.000 euro. Przy czym aktualnie, z racji rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. pozostaje irrelewantna dla możliwości korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 u.o.r., utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wyłączenia te nie aktualizują się w odniesieniu do Wnioskodawcy.

Na postawie art. 15 ust. 1 u.o.r., na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 u.o.r., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 u.o.r. wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r., stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022) u.o.r. zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022). Przepis ten nie wskazuje jednakże na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych w stanie faktycznym.

Możliwość tak korzystania z tej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależyl wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Co słusznie podkreśla się w ugruntowanej praktyce organów skarbowych wyrażanej wielokrotnie w wydawanych decyzjach w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych, stosownie do normy interpretacyjnej wyrażonej w art. 4 ust. 4 u.o.r., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek ex przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.o.r., obejmuje również usługi sklasyfikowane pod symbolami 62.01.11.0 i 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nich oznaczenie ex oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, co nie aktualizuje się w sytuacji faktycznej Wnioskodawcy.

Warto również przywołać stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), zgodnie z którym przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Przedstawiona powyżej analiza obecnego stanu prawnego pozwala zatem na konstatację, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ani doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU EX 62.02). Tym samym należy ocenić, że działalność faktycznie prowadzona przez Wnioskodawcę, objęta grupowaniami 62.01.11 oraz 62.01.12, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie miesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęte stawką ryczałtu 8,5% jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.o.r.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w analizach przedstawionych m.in. pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2022 roku w sprawie 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP, z 30 kwietnia 2021 roku w sprawie 0115-KDIT1.4011.113.2021.1.MR czy z 15 czerwca 2020 roku w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU: 62.01.11 oraz 62.01.12.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Pana działalność nie będzie polegała na programowaniu (w procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy, zaś wykonywane usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika) nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Skoro do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą m.in.: przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych systemów opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów, przygotowywanie projektu architektury produktu IT przez przedstawianie potencjalnych rozwiązań organizacji systemów, jego komponentów, reguł budowy i rozwoju spełniających oczekiwania techniczne i biznesowe (Proof of Concept), projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych wytwarzanych przez niezależne zespoły programistów, nadzór i zapewnienie wsparcia merytorycznego dla implementacji prowadzonych projektów związanych z rozwojem technologii informatycznej dla sieci i systemów komputerowych w trakcie całego czasu trwania projektu IT, to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).