Temat interpretacji
Określenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 27 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 sierpnia 2022 r. (wpływ 15 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (sformułowany we wniosku i jego uzupełnieniu)
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy z branży IT. Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi jako Product Manager i Success Partner Manager.
Wspomniane usługi informatyczne polegają na planowaniu biznesowo-technicznym oraz analizowaniu i rozwijaniu API Zleceniodawcy. Zleceniodawca oferuje z kolei usługi, które polegają m.in. na rozwijaniu „systemu Cloudowego” dla Hoteli.
Szczegółowy katalog świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy obejmuje:
-tworzenie dokumentacji i planu wdrożeniowego na nowe rynki,
-planowanie danej funkcjonalności,
-organizacja pracy zespołu deweloperów (ustalenie kolejności zadań i priorytetów itp.),
-po zakończeniu fazy kodowania przez deweloperów, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za przetestowanie, udokumentowanie i skomunikowanie nowej funkcjonalności dla wszystkich zainteresowanych zespołów.
Usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały przez Niego sklasyfikowane następująco PKWiU (2015) 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wnioskodawca sklasyfikował również swoją działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej następującymi kodami PKD 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, jednakże nie wykonuje usług związanych z oprogramowaniem.
Wnioskodawca zaznacza, że samodzielnie sklasyfikował ww. czynności pod wskazaną klasyfikację PKWIU. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają charakter jedynie pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWIU.
Wnioskodawca zaznacza przy tym, że w związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz w zakresie instalowania oprogramowania.
Wnioskodawca zaznacza, że Jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od stycznia 2022 r.
Wnioskodawca świadczy ww. usługi w 2022 r. oraz zamierza je świadczyć w latach następnych usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą, w której wskazywana jest pozycja wykonanej usługi informatycznej tj. związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Na tej podstawie Wnioskodawca jest w stanie prowadzić ewidencję wykonanych usług. Faktury wysyła Zleceniodawcy do 10 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu wykonania usługi.
W 2021 r. przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2022 r, jak i w latach kolejnych.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że osiągnął pierwszy przychód w 2022 r. w styczniu i dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania właściwej dla osiąganych przychodów poprzez złożenie oświadczenia o wyborze tej formy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, co do zasady w terminie do dnia 20 lutego 2022 r.
W stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
Końcowo Wnioskodawca zaznacza, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, może osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem zapytania wniosku.
W piśmie z 15 sierpnia 2022 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową, tj. pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWIU.
Szczegółowe czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach świadczonych usług – w ramach klasyfikacji PKWIU (2015) 62.01.12.0:
§w ramach tworzenia dokumentacji i planu wdrożeniowego na nowe rynki:
Wnioskodawca jest odpowiedzialny za przeprowadzenie oceny, czy aktualnie dana funkcjonalność spełnia wymagania w odpowiedni sposób, m.in. w zakresie przeprowadzenia oceny następujących funkcjonalności:
- weryfikacja prawidłowości wystawiania faktur,
- konfiguracja i kalkulacja podatków - weryfikacja, czy kwoty prawidłowo się naliczają w systemie,
- raportowanie przeprowadzonych transakcji - dotyczy wymogów w kontekście wymagań finansowych, w szczególności weryfikacja na potrzeby działu księgowości w kwestii niezbędnych audytów systemu,
- fiskalizacja - dotyczy sprawdzenia wymagań, czy i kiedy fiskalizacja w systemie ma być przeprowadzona,
- E-faktury - sprawdzenie wymogu i możliwość dotyczących wdrożenia.
§w ramach planowania danej funkcjonalności:
Po tym gdy Wnioskodawca zna już zestaw wymagań i zidentyfikowane braki, wówczas może zacząć planować zmiany systemu. W wewnętrznym systemie klienta buduje stronę dedykowaną na konkretny projekt i wprowadza opisy odnośnie tego co i jak wymaga zmiany. Są to generalnie opisy biznesowe bez szczegółów technicznych. Planuje każde zadanie ze szczegółowym opisem wymagania, np.: Faktura wymaga dodatkowego pola „Data sprzedaży”; Pole jest dedykowane do umożliwienia zaksięgowania faktury na wystawionej w nowym miesiącu na miesiąc poprzedni zgodnie z datą wykonania usługi. Do opisu dodaje przykłady z możliwymi scenariuszami, itp.
§w ramach organizacji pracy zespołu deweloperów (ustalenie kolejności zadań i priorytetów itp.):
Po stworzeniu listy wymogów, Wnioskodawca podejmuje decyzje, które wymagania zostaną rozwinięte jako pierwsze w ramach Projektu. Projekt zawiera już więcej szczegółów technicznych odnośnie faktycznego wyglądu funkcjonalności, tak żeby wymóg był odpowiednio dostosowany i rozwinięty w systemie klienta. Przykładowo w przypadku realizacji na polskim rynku, na tym etapie Wnioskodawca definiuje w pierwszej kolejności zadania do wykonania: (1) integracja z kasą fiskalną, (2) zmiana faktury korekty, (3) dostosowanie numeracji faktur - inny dla zwykłych faktur a inny dla korekt, (4) rozwinięcie kalkulatora opłat miejscowych, itd.
§w ramach przetestowania, udokumentowania i skomunikowania nowej funkcjonalności dla wszystkich zainteresowanych zespołów:
W tym zakresie wykonywane czynności zostały przedstawione na przykładzie, gdyż każde zadanie w rezultacie ma swoje odzwierciedlenie w systemie klienta. Jeżeli więc dla przykładu Wnioskodawca dodaje pole do faktury w systemie to nowe pole jest widoczne, jeżeli hotel w którym faktura jest generowana znajduje się w nowym dla nas kraju (np. Polska). W związku z tym, Wnioskodawca musi sprawdzić i zweryfikować, że zaplanowane zadanie zostało należycie wykonane i że nie ma błędów związanych z różnymi scenariuszami w systemie. Po odpowiednim przetestowaniu i zatwierdzeniu, Wnioskodawca wykonuje dokumentacje dla całego zespołu i informuje wszystkich o tym co zostało zrobione. W efekcie końcowym na podstawie przygotowanej przez Wnioskodawcę dokumentacji, dedykowany zespół informuje klientów o wprowadzonych zmianach w systemie klienta.
W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza, że w żadnym wypadku Klient nie wykonuje usług związanych z doradztwem podatkowym, prawnym, księgowym, jak również nie prowadzi usług prowadzenia ksiąg rachunkowych i/lub innych usług księgowych/kadrowych.
Usługi świadczone przez Klienta tj.: tworzenie dokumentacji i planu wdrożeniowego na nowe rynki, planowanie danej funkcjonalności, organizacja pracy zespołu deweloperów (ustalenie kolejności zadań i priorytetów, itp.), przetestowania, udokumentowania i skomunikowania nowej funkcjonalności dla wszystkich zainteresowanych zespołów zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako PKWiU (2015) 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W 2021 r. przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro, jak również limit ten nie zostanie przekroczony w 2022 r., jak i w latach kolejnych.
Pytanie
Czy uzyskiwane od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i jego uzupełnieniu)
Uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych opisanych szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1996 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, ze zm.; zwana dalej „ustawą o ryczałcie”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.; zwana dalej ustawą PIT), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy PIT, w art. 5b ust. 1 wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przewiduje wprost, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalność prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Art. 8 ww. ustawy, zawiera katalog przesłanek negatywnych powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Niezależnie od powyższego dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze.
Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędowi skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika.
Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
I tak zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWiU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów/lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.
Powołując się na treść klasyfikacji PKWiU 62.01.12.0, obejmuje ona swoim zakresem usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Pomocniczo w dziale 62.01.2 PKD wskazano pod tą klasyfikacją rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie, przewiduje że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej - wyższej bądź niższej stawki ryczałtu.
Powyższe stanowisko potwierdza wykształcona w tym zakresie linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia:
-16 marca 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.956.2021.1.JG, w której wskazano m.in. że „W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.12.0. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”,
-17 stycznia 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2 4011.1031.2021.1.JK2, w której wskazano m.in., że „Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) Ustawy o ryczałcie”,
-7 maja 2020 r., Nr 0112KDIL2-2.4011.134.2020.2.WS w której wskazano m.in., że „Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że co do zasady przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - sklasyfikowanych według PKWIU pod symbolem 62.01.12.0 - i niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) w ustawy”,
-3 lutego 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1195.2021.1.KO, w której, wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalność gospodarczej usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
-21 lutego 2022 r, Nr 0115-KDIT1.4011.345.2021.1.AS, w której wskazano m.in., że „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
-4 kwietnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.1254.2021.2.KK, w której wskazano m.in., że „Mając na uwadze powyższe jeśli w istocie świadczone przez Pana usługi nie są związane z tworzeniem oprogramowania, może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod numerem PKWIU 62.01.12.0 tj. usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%”.
Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przychodów otrzymywanych przez Wnioskodawcę w 2022 r. (i latach następnych) z tytułu świadczenia usług, niezwiązanych z tworzeniem oprogramowania opisanych w opisie stanu faktycznego powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Wnioskodawcę do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od 2022 r. (i w latach następnych), gdyż zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy.
Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
W opinii Wnioskodawcy, uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych szczegółowo opisanych we wniosku oraz jego uzupełnieniu mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędowi skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
§12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy;
§8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi na rzecz Zleceniodawcy - firmy z branży IT. Usługi, które świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy zostały sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Sklasyfikował Pan również swoją działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej kodem PKD 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, jednakże nie wykonuje Pan usług związanych z oprogramowaniem. Ponadto, wskazał Pan, że usługi wykonywane przez Pana nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić że skoro jak Pan wskazał we wniosku - nie wykonuje Pan usług związanych z oprogramowaniem - przychody uzyskiwane od 2022 r. z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny przyszłe różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).