Czy przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy mogą być rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%? - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.541.2022.2.AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.541.2022.2.AW

Temat interpretacji

Czy przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy mogą być rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%?

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodu w formie ryczałtu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Od roku 2018 prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług doradztwa w zarządzaniu projektami z branży rozwoju farm fotowoltaicznych oraz farm wiatrowych. Na podstawie umów z odbiorcami usług, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:

- doradztwie i wsparciu procesów deweloperskich przy inwestycjach w farmy fotowoltaiczne/wiatrowe;

- doradztwie i wsparciu w kontaktach z instytucjami energetycznymi w sprawie uzyskania warunków przyłączenia farmy fotowoltaicznej/wiatrowej;

- doradztwie i analizie warunków przyłączenia farm fotowoltaicznych/wiatrowych do sieci energetycznej;

- doradztwie i udzielaniu wsparcia w opracowaniu koncepcji przyłączenia farm fotowoltaicznych/wiatrowych;

- doradztwie i udzielaniu wsparcia w procesach organizacji przetargów dotyczących kontraktów na budowę farm fotowoltaicznych/wiatrowych.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za rzetelność doradztwa, natomiast nie ponosi odpowiedzialności za wynik (opłacalność) prowadzonych projektów z zakresu rozwoju farm fotowoltaicznych lub wiatrowych. Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył wymienione usługi w roku 2022 i zakłada, że również w latach kolejnych. W CEIDG jako dominujący kod PKD działalności Wnioskodawca wskazał kod 70.22.Z, tj. „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”.

W terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej „uzpd”) złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania swojej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na rok 2022.

W roku 2021 przychody podatkowe z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie prowadził w roku 2021 ani nie będzie prowadził w roku 2022 działalności gospodarczej w formie spółki. Wobec Wnioskodawcy oraz jego działalności nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 8 uzpd. Działalność Wnioskodawcy nie stanowi wykonania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) opublikowanych przez GUS grupowanie PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączaniem projektów budowlanych, obejmuje:

- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,

- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.

Jednocześnie grupowanie to nie obejmuje:

- usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że wykonywane przez niego czynności obejmują m. in.:

- Nadzór i koordynację złożonych dokumentów dotyczących warunków technicznych, warunków technicznych przyłączenia lub składanych innych warunków technicznych dla planowanej infrastruktury

- Definiowanie organizacji realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych

- Zarządzanie definiowaniem strategii podziału zakresów technicznych na odrębne przedmioty zamówienia i odbioru

- Nadzór i weryfikację zakresów w celu zapewnienia całości pokrycia zakresu inwestycji

– zdaniem Wnioskodawcy powyższe czynności pokrywają się z elementem wyjaśnień GUS (usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta)

- Definiowanie niezbędnych zakresów dla inwestycji i szacowanie ich kosztów

- Opiniowanie i doradztwo przy weryfikacji specyfikacji technicznych dla projektów technicznych i dla przetargów

- Weryfikację budżetów i pokrycia budżetem zakresów inwestycji

- Wsparcie w procesie zarządzania realizację inwestycji

– zdaniem Wnioskodawcy powyższe czynności pokrywają się z elementem wyjaśnień GUS (usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.)

- Zarządzanie przygotowaniem dokumentacji projektowej

- Kontrola zleceń i rozliczenia wykonanej dokumentacji technicznej

– zdaniem Wnioskodawcy powyższe czynności pokrywają się z elementem wyjaśnień (usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu)

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane przez niego czynności nie pokrywają się z usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w PKWiU 71.12.20.0. Wnioskodawca jest zaangażowany w zarządzanie projektami w zakresie farm fotowoltaicznych i wiatrowych na poziomie deweloperskim. W związku z tym nie mamy tutaj usług związanych z wykonaniem projektów budowlanych. Czynności wskazane w PKWiU 71.12.20.0. wymagają uprawnień budowlanych i nie są powiązane z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane grupowanie PKWiU 70.22.20.0 oraz wyjaśnienia do tego grupowania wydane przez GUS pokrywają się z czynnościami faktycznie świadczonymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca nie znajduje grupowania, które w lepszy sposób oddawałoby charakter świadczonych usług. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy grupowanie PKWiU 70.22.20.0 zostało wskazane prawidłowo.

Pytanie

Czy przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawcy mogą być rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę mogą być rozliczane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 1993 z późn. zm., dalej „uzpd”) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosowanie do art. 6 ust. 1 uzpd opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. Z kolei na mocy art. 4 ust. 1 pkt 12 uzpd użyte w ustawie określnie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza prowadzoną działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Regulacje uzpd przewidują także wyłączenia formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 uzpd opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

- prowadzenia aptek,

- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego – żadna z wymienionych przesłanek w jego przypadku nie zachodzi.

Jednocześnie możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zachodzi w przypadku spełnienia określonych warunków. Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) podatnicy mogą opodatkować przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Kolejnym warunkiem jest złożenie w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 uzpd (oraz brak rezygnacji z tego wyboru, tj. wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b uzpd).

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, wszystkie powyższe okoliczności są przez niego spełnione i będą spełnione w roku 2022 w odniesieniu do jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% dla przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że ilekroć w uzpd używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usługi jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 uzpd. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zaznaczyć, że możliwość opłacenia oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Z opisu stanu faktycznego sporządzonego przez Wnioskodawcę wynika, że świadczone usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu oraz nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym.

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi są objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) opublikowanymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego grupowanie PKWiU 70.22.20.0 obejmuje:

- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.

Jednocześnie wspomniane wyjaśnienia wskazują, że grupowanie to nie obejmuje:

- usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, grupowaniem właściwym dla usług opisanych w stanie faktycznym jest grupowanie PKWiU 70.22.20.0 tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Podsumowując, usługi objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 stanowią usługi doradztwa związane z zarządzaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) uzpd. Mając na uwadze komplet przedstawionych informacji dotyczących spełnienia warunków uprawniających do skorzystania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, dla usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy właściwa jest stawka 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki ryczałtu ewidencjonowanego dla opisanych przez Pana czynności, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg PKWiU. Wydając niniejszą interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanym przez Pana symbolu PKWiU.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Odnosząc się do wymienionych w tym przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.

- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 nie związane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.

- klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

- kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

- kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Przedstawiając opis sprawy wskazał Pan na brak istnienia przesłanek, wyłączających Pana z możliwości opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym. Ponadto wskazał Pan, że świadczone faktycznie przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Ponadto wskazał Pan, że wykonywane przez Pana czynności nie pokrywają się z usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w PKWiU 71.12.20.0. Czynności wskazane w PKWiU 71.12.20.0. wymagają uprawnień budowlanych i nie są powiązane z czynnościami wykonywanymi przez Pana.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym Pana stanowisko co do stawki ryczałtu ewidencjonowanego należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).