
Temat interpretacji
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest :
·nieprawidłowe– w części dotyczącej zastosowania 15% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami,
·prawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 1 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lipca 2022 r. (wpływ 6 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, dalej jako „ustawa o podatku dochodowym”).
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. świadczenie usług obejmujących: usługi doradztwa z obszaru nowych technologii i IT, usługi projektowania zapisu kodu komputerowego i usługi instalowania oprogramowania, które to usługi mogą być sklasyfikowane pod numerami 62.02.10.0, 62.01.11.0 i 62.09.20.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). Działalność Wnioskodawcy polega zatem m.in. na wspieraniu działań projektowych oraz nadzorowaniu procesu tworzenia i wdrażania oprogramowania.
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca może świadczyć również usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości (w tym dla tego samego klienta) będzie świadczyć również inne usługi, tj. związane z zarządzaniem strategicznym i zarządzaniem projektami wymienione przykładowo poniżej:
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
-usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), tj. koordynuje etap przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości świadczył będzie powyższe usługi również dla innych podmiotów.
Jako formę opodatkowania przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym do osiąganych przychodów z tytułu usług związanych z programowaniem, tj.: doradztwa z obszaru nowych technologii i IT, usług projektowania zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania, Wnioskodawca stosuje stawkę ryczałtu w wysokości 12%.
Natomiast, jeżeli Wnioskodawca będzie również świadczył usługi zarządzania wymienione powyżej, tj. usługi doradztwa, w tym związanego z zarządzaniem strategicznym oraz zarządzaniem projektami (m.in. PKWiU 70.22.11.0 oraz 70.22.20.0), Wnioskodawca będzie stosował stawkę ryczałtu w wysokości 15%.
Proces fakturowania usług odbywa się na zasadach wyznaczonych przez obecnego lub potencjalnych przyszłych usługobiorców i zgodnie z zakresem danego zlecenia/umowy. W danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca może wystawić zarówno jedną, jak i więcej niż jedną fakturę za świadczone w tym okresie usługi.
W stosunku do Wnioskodawcy nie zachodzi żadna z negatywnych przesłanek działalności gospodarczej, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, oraz żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uniemożliwiających opodatkowanie ryczałtem. Ponadto, do Wnioskodawcy nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którymi mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że ewidencja przychodów jest i będzie prowadzona przez Pana w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Pytania
1.Czy do przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie mógł stosować dwie różne stawki ryczałtu, tj. 12% do przychodu z działalności usługowej w zakresie usług związanych z doradztwem z obszaru nowych technologii i IT, usługami projektowania zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania (PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0, 62.09.20.0) oraz 15% do przychodu z działalności usługowej w zakresie m.in. usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym i zarządzania projektami (PKWiU 70.22.11.0 oraz 70.22.20.0), jeżeli Wnioskodawca będzie świadczył wskazane dwa rodzaje usług na rzecz tego samego klienta?
2.Czy zastosowanie różnych stawek ryczałtu, o czym mowa w pytaniu 2, będzie możliwe również w przypadku, jeżeli przychód objęty poszczególnymi stawkami ryczałtu będzie ujęty na jednej fakturze sprzedażowej, np. w jednej pozycji, pod warunkiem wykazania przez Wnioskodawcę w ewidencji przychodów, jaka część przychodu będzie dotyczyć świadczenia poszczególnych usług?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – do wyliczenia kwoty należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy prawidłowe będzie użycie dwóch różnych stawek ryczałtu, tj. stawki 12% do przychodu z działalności usługowej w zakresie usług związanych z doradztwem z obszaru nowych technologii i IT, usługami projektowania zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0, 62.09.20.0 oraz stawki 15% do przychodu z tytułu m.in. usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym i zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.11.0 oraz 70.22.20.0).
W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – zastosowanie różnych stawek ryczałtu będzie możliwe również w przypadku, jeżeli przychód objęty poszczególnymi stawkami ryczałtu będzie ujęty na jednej fakturze sprzedażowej, np. w jednej pozycji, pod warunkiem wykazania przez Wnioskodawcę w ewidencji przychodów, jaka część przychodu dotyczy świadczenia poszczególnych usług.
Uzasadnienie stanowiska
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 zd. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym.
Z kolei wedle art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, a więc działalność zdefiniowaną w art. 5a pkt 6 tejże ustawy jako działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym.
Zatem jednym z rodzajów pozarolniczej działalności gospodarczej jest działalność usługowa. Na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustawodawca doprecyzował, że użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona także od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jak wskazano w stanie faktycznym, działalność Wnioskodawcy stanowi działalność usługową w zakresie usług związanych m.in. z doradztwem z obszaru nowych technologii i IT, usługami projektowania zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania (PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0, 62.09.20.0). Ponadto Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres świadczonych przez siebie usług na rzecz tego samego klienta o usługi doradztwa związane m.in. z zarządzaniem strategicznym i zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.11.0 oraz 70.22.20.0).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia ww. przesłanki pozytywne pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec działalności Wnioskodawcy nie zachodzą również negatywne przesłanki działalności gospodarczej określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym oraz okoliczności wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Tym samym do przychodu ze świadczenia ww. usług, ustalonego na zasadach ujętych w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, Wnioskodawca może zastosować opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·12% przychodów ze świadczenia usług: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m.
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 3, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku rozszerzenia katalogu świadczonych usług o ww. usługi zarządzania, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, która pozwoli na ustalenie, jaka część wynagrodzenia będzie mu przysługiwać z tytułu świadczenia poszczególnych rodzajów usług.
Ewidencja ta umożliwi ustalenie właściwych stawek podatku ryczałtowego zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stawkę ryczałtu ustala się według natury – świadczonej usługi. Oznacza to, że podatnik, który ma prawo do opodatkowania ryczałtem, może stosować różne jego stawki. Co ważne, ustawodawca uzależnił możliwość różnicowania stawek ryczałtu wyłącznie od rodzaju działalności (tj. usług świadczonych w ramach działalności usługowej, towarów sprzedawanych w ramach działalności handlowej itp.). Nie ma zatem znaczenia, czy odbiorcą zróżnicowanych świadczonych usług jest ten sam czy też różne podmioty.
Jak zostało to opisane w stanie faktycznym, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy obecnie na rzecz klienta usługi związane z doradztwem z obszaru nowych technologii i IT, usługami projektowania zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania.
Ponadto, Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości (w tym dla tego samego klienta) będzie świadczyć lub planuje świadczyć również inne usługi, tj.: usługi doradcze związane z zarządzaniem.
Wnioskodawca nie wyklucza również, że w przyszłości świadczył będzie powyższe usługi również dla innych podmiotów.
Czynności wykonywane w ramach usług związanych z doradztwem z obszaru nowych technologii i IT, projektowaniem zapisu kodu komputerowego i instalowania oprogramowania nie są związane z zarządzaniem organizacją usługobiorcy, tym samym nie przynależą one do kategorii usług doradczych związanych z zarządzaniem.
Zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu aktualnie świadczonych usług są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Właściwą stawką ryczałtu do przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0, 62.09.20.0 jest stawka 12%. Natomiast, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, usługi doradcze związane z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu stawką 15%. Stąd też w przypadku świadczenia tych usług łącznie, Wnioskodawca powinien stosować dwie różne stawki ryczałtu.
Należy także dodać, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług. Stanowisko takie wielokrotnie zajmowały organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27.09.2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.506.2021.i.JG; z 20.09.2021 r., sygn.0113-KDIPT2-1.4011.580.2021. 2.MM).
Sposób fakturowania usług ma istotne znaczenie w kontekście opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), natomiast w przypadku opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym to natura realizowanych usług determinuje zasady ich opodatkowania. Faktury powinny jedynie umożliwiać prawidłowe zaewidencjonowanie przychodów, natomiast dodatkowe elementy faktury, jak nadany przez usługobiorcę numer zlecenia i przypisany mu rodzaj usługi wraz z jej opisem nie stanowią przesłanki przesądzającej o stawce ryczałtu, o ile podatnik jest w stanie wykazać rzeczywistą naturę wykonanych usług (np. na podstawie umowy z usługobiorcą).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
·nieprawidłowe– w części dotyczącej zastosowania 15% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami,
·prawidłowe – w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – w stosunku do Pana nie zachodzi żadna z okoliczności wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uniemożliwiających opodatkowanie ryczałtem.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi doradztwa z obszaru nowych technologii i IT, usługi projektowania zapisu kodu komputerowego i usługi instalowania oprogramowania, sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0 i 62.09.20.0. Jednocześnie nie wyklucza Pan, że w przyszłości (w tym dla tego samego klienta), będzie świadczyć również inne usługi, tj. związane z zarządzaniem strategicznym i zarządzaniem projektami, tj.:
·usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0),
·usługi związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0).
Wskazał Pan również, że ewidencja przychodów jest i będzie prowadzona przez Pana w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Ponadto w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał Pan przychód z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Stąd stwierdzamy, że właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0 i 62.09.20.0 jest stawka 12%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Zatem właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.11.0 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym będzie stawka 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 nie związane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj. wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami.
Reasumując – przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 62.02.10.0, 62.01.11.0 i 62.09.20.0 podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.11.0 będą podlegały opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy :
·stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).